۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

جنبش سبز از دید شما

همراهان ارجمند درود بر شما
در این فرصت کوتاه پس از اعلام نتایج انتخابات شاهد تحولاتی قابل توجه بوده ایم از جمله پدیده ای به نام جنبش سبز. هر چند اخبار رویدادها و تحولات مربوط به این جنبش هر لحظه پر رنگ تر می شود ولی فرصت مغتنمی است که از تفکر، اندیشه و تجربه یکدیگر بهره ببریم و ببینیم درباره این پدیده چه می دانیم و چگونه به آن می اندیشیم و از آن چه انتظاری داریم.

چند سوال پیشنهادی:

آیا این جنبش صرفا به انتخابات اخیر مربوط است یا از دید شما ریشه یا ریشه هایی دیگر در جامعه دارد؟
آیا همه افراد، گروه ها و نهادهایی که "سبز" شده اند یک چیز می خواهند یا سبز آنها متفاوت است؟
آیا آنهایی که سبز را فریاد می زنند با آنهایی که رهبری معنوی یا غیر معنوی آنرا ادعا می کنند آرمانی مشترک دارند یا تنها در اعتراض همصدا هستند؟
سبز شما چه فردایی برای ایران می خواهد و چه ایرانی برای جهان؟
و بسیاری آیا های دیگر ...

چی فکر می کنین؟

۱۰ نظر:

شهرام بیطار گفت...

درود بر شما وفا مستقیم عزیز
در مورد جنبش سبز و ریشه های اون باید به قبل تر برگردیم . خیلی قبل تر از این انتخابات . خواسته های مردم از همون زمان خاتمی شکل گرفته بود و اگه اون زمان به جای خاتمی ناطق نوری سر کار میومد همین اتفاقات اون زمان ها می افتاد . ولی به خاطر عقب نشینی نسبی رژیم و روی کار اومدن خاتمی خواسته های مردم تا حدی فروکش کرد . بعد از دوران 8 ساله ایشون به خاطر یه جور احساس سرخوردگی مردم این بار دیگه با صندوق ها قهر کردن و دور افتاد دست تازه به دوران رسیده های بی ریشه . توی این 4 سال انقدر خرابکاری کردن که در اثر فشار های اینها جنبش سبز شکل گرفت . جالبی این جنبش اینه که همه از هر طیفی توش شریک هستن . از سلطنت طلب تا چپی تا مذهبی و همه . خواسته مشترک همه اینه که تغییر ایجاد کنن . حالا این تغییر میتونه هر طوری باشه . مهم اینه که از وضعیت موجود خسته شدن . در مورد آینده جنبش هم فکر میکنم اگه درست مدیریت نشه میشه یه چیزی تو مایه های همین انقلاب . مردم از الان باید بدونن چی میخوان

ناشناس گفت...

سلام. رویارویی سنت و مدرنیسم! این همان چیزی است که از صد سال پیش شاهد ان بوده ایم. مسایلی نظیر انتخابات، تنها فرصتی را برای یک مبارزه رودررو فراهم می نمایند. تنها چیزی که امیدوار کننده است گرامی داشتن حقوق بشر و درک مفهوم ازادی است. چه اهمیتی دارد که جنبش سبز باشد یا قرمز و یا کسانی که سبز می پوشند همه مثل هم فکر کنند یا به جهاتی متفاوت باشند! ولی آنچه انتظار می رود عدم پذیرش خودسری و تمرکز قدرت در نهادی حاکم است. اگر جنبش سبز در این مورد هدفمند عمل کند، امیدوارکننده است، در غیر این صورت هنوز باید زمان بیشتری برای رشد سیاسی پشت سر گذاشت. یک ایرانی دوست دارد وقتی به حضور خود در دنیای غیر ایرانی ها فکر می کند از تحقیر، اهانت ، بدبینی و بازجویی بدور باشد. . . .

ازاد گفت...

سلام
واقعا آقای وفا جای شما و برنامه های خوبتان در تلوزیون آمریکا خالی است امیدوارم هر چه زودتر دوباره شما را ببنیم
به نظر من جنبش سبز دیگر سبز نیست و این روزها به جنبش سرخ تبدیل شده است جنبشی که با مسالمت آغاز شد اما با خون ندا و بقیه شهیدان سرخ شد و دیگر نمی شود آن را خاموش کرد چون هنگامی که خون بی گناهی ریخته شد دیگر پاک نمی شود
موفق باشید

ناشناس گفت...

با درود

می خواستم از مهمان گرامی بپرسید که آیا فکر نمی کنید که زمان آن رسیده که جنبش سبز مردم ایران یک هدف را مشخص کند؟ آیا زمانش نرسیده که مردم در عاشورا و تاسوعا یک صدا "همه پرسی و رفراندوم" را صدا بزنند؟ ادامه ی تظاهرات بدون این هدف سودی ندارد.

با سپاس

آریا تبریزی

ابن سینا گفت...

اقدام ایران در تجاوز و اشغال چاه نفت عراق تازه آغاز تجاوزات یک حکومت افراطی است که بزودی با مجهز شدن به بمب اتمی بسیار مهاجم تر خوهد شد اگر عراق برای بیرون راندن ایران اقدام نکند بزودی شاهد ظهور یک هیتلر اسلامی با بمب اتمی خواهیم بود .

ناشناس گفت...

در جواب مقاله آقاي علي تيز قدم-سخني با آقاي دكتر براهني

مطلب زير در جواب مقاله اي با عنوان سخني با آقاي دكتر براهني در سايت جنبش راه سبز (جرس) نوشته شده است.

با سلام

دوست عزيز من نميدانم واقعا شما متوجه صحبت آقاي دكتر براهني نشده ايد يا خودتان را به كوچه علي چپ زده ايد. توجه داشته باشيد كه آذربايجان واقعا از اين كلمه زبان رسمي خسته شده است . زبان رسمي يعني اينكه شماي فارس رسمي و درجه يك هستي ولي من ترك آذربايجاني دست دوم هستم . زبان رسمي يعني اينكه شما بتواني فرهنگ و زبانت را به من تحميل كني . شماي فارس كه حداكثر در اين مملكت بيست ميليون نفوس داري ، من ترك آذربايجاني و ترك هاي قشقايي و تركمن و ترك هاي خلج و ترك هاي خراسان و تركان پراكنده در تمام استانهاي ايران كه بيش از 30 ميليون هستيم از حاكميت شماي فارس كه حداكثر در اين مملكت بيست ميليون نفوس داري ، خسته شده ايم . به همين علت بايد آقاي موسوي تركي آنهم تركي ادبي صحبت كند . الان در تمام ممالك مترقي به حق حاكميت ملي ملل ؛ زبان و فرهنگ ملل كه در يك كشور زندگي مي كنند احترام گذاشته مي شود . كشوري مانند آفريقاي جنوبي 9 زبان رسمي دارد .چرا بايد در ايران زبان رسمي فقط فارسي(يا بقول شما پارسي) باشد؟ اگرآقاي موسوي يا هركس ديگر منسوب به جنبش سبز يا هر حركت سراسري مي خواهد پشتيباني آذربايجان را داشته باشد بايد از تفكر شوونيستي و اعمال فاشيستي تبرا جويد. در غير اينصورت زحمت زدن در آذربايجان را بخود ندهد . اين در به روي شما بسته خواهد ماند. بعد از اين مرحله يعني به رسميت شناختن آذربايجان ساير شروط يعني جبران عقب ماندگي عمدي اقتصادي و ساير موارد قابل بحث و گفتگو مي باشد. اگر دمكراسي را قبول داريد بايد با قواعد دمكراسي با ما برخورد كنيد نه اينكه وقتي به در آذربايجان مي آييد ما سر ايران مي شويم و وقتي در محافل خصوصي و غير خصوصي خود مي رويد ما ترك خر و سوژه جوك هايتان مي شويم. كمي منصف باشيد و يك خورده خجالت بكشيد. در ضمن وقتي با افرادي مانند جناب آقاي دكتر براهني مخاطب مي شويد يك مقدار بيشتر به واژه هايي كه انتخاب مي كنيد توجه داشته باشيد ما ملت آذربايجان به بزرگان خود بسيار احترام مي گذاريم شما هم بهتر است لااقل اين را از ما ياد بگيريد .
اورمولو تايماز
www.urmulutaymaz.blogfa.com
لينك مقاله از سايت جرس:

http://www.rahesabz.net/story/5574

ناشناس گفت...

اگر عراق برای بیرون راندن جمهوری اسلامی اقدام نکند بعدا پشیمان میشود باید قوای آمریکا به عراق کمک کنند, جمهوری اسلامی بشدت از آمریکا میترسد و عقب نشینی میکند .این هنوز آغاز رفتاریست که حکومت اسلامی مجهز به بمب اتم در پیش خواهد گرفت , اگر دنیا مثل چمبرلین رفتار کند باید گفت باش تا صبح دولتش بدمد این هنوز طلیعه سحر است , فاجعه اتمی و هیتلر اسلامی در راه است .
متاسفانه سرعت اتمی شدن از سرعت جنبش سبز بسیار بیشتر است.

ناشناس گفت...

دخترانی که برای عمل زیبایی بینی به بیمارستان آیت الله کاشانی اصفهان مراجعه می کردند، پس از عمل متوجه می شدند که بکارت خود را از دست داده اند. به دنبال شکایت این دختران به نیروی انتظامی اصفهان، نیروی انتظامی دوربین مداربسته ای را به صورت نا محسوس در اتاق عمل قرار داد و مشخص شد که پزشک بیهوشی این عمل زشت را با این دختران انجام داده است.
عکس های منتشر شده از این اتفاق شرم آور به قدری تکان دهنده است که تنها یک عکس از این عمل قبیحانه منتشر شده است.

http://ahmadikhandeh.blogspot.com/2009/12/blog-post.html

ناشناس گفت...

خبر فوری:
قاتل آیت الله منتظری مامور اطلاعات سپاه بنام سجاد توسلی است که خود فرزند یک مامور اطلاعاتی در قم است.

آزادیخواه گفت...

تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به تجهیزات و لوازم سلاح اتمی
بر اساس نقشه پرواز که توسط کارشناسان قاچاق اسلحه بررسی شده این هواپیما قرار بوده است پس از توقف در بانکوک در سری‌لانکا، امارات متحده عربی و اکرایین نیز توقف و سوخت‌گیری کند و در نهایت در تهران به زمین نشسته و محموله خود را خالی کند. مقامات دولت ایران تاکنون از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده‌اند.
http://www.radiofarda.com/content/f2_Iran_arms_confiscated_Thailand_North_Korea_UN_US/1909707.html