۱۳۸۸ مهر ۱۷, جمعه

اوباما برنده جایزه صلح نوبل

کمیته نوبل ساعاتی پیش اعلام کرد پرزیدنت باراک اوباما برای "تلاشهای فوق العاده اش برای تقویت دیپلماسی بین المللی و همکاری میان مردم،" برنده جایزه صلح نوبل در سال 2009 است.

واکنشها به این خبر متفاوت بود. نخست وزیر نروژ به تلاشهای اوباما در مسیر صلح و خلع سلاح جهانی اشاره کرد و گفت "باید دید آیا اوباما در برقراری آشتی، صلح و خلع سلاح موفق خواهد شد."

محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که خود جایزه 2005 صلح نوبل را برده است گفت "فکر نمی کنم امروز شخص دیگری بیشتر از اوباما صلاحیت دریافت چنین افتخاری را داشته باشد. در کمتر از یک سال که زمام امور را در دست دارد، نگاه ما به خود و جهانی که در آن زندگی می کنیم را تغییر داد و امید جهانی در صلح و آرامش را دوباره زنده کرد."

در خاورمیانه مذاکره کننده ارشد صلح فلسطینیان صائب عریقات گفت این جایزه می تواند دعای خیری برای صلح در منطقه باشد و افزود "امیدواریم او قادر باشد به صلح در خاورمیانه دست یابد و اسرائیل به مرزهای 1967 برگردد و فلسطینی مستقل در مرزهای 1967 با اورشلیم بعنوان پایتخت تحقق یابد.

در همین حال جنبش اسلامی حماس که کنترل غزه را در دست دارد و مخالف صلح با اسرائیل است گفت این جایزه بی موقع بود. یکی از مقامات حماس گفت "اوباما هنوز راه درازی در پیش دارد و کارهای زیادی باید انجام شود تا شایستگی دریافت جایزه را داشته باشد."

در اندونزی مصدر مسعودی، معاون بزرگترین سازمان اسلامی اندونزی، نهضت العلما، گفت "این اقدام خوبی بود. من فکر می کنم شایستگی آن را داشت چرا که او تنها رئیس جمهور آمریکاست که با ما با صلح و صفا ارتباط برقرار کرد."

در پاکستان، لیاقت بلوچ از رهبران ارشد جماعت الاسلامی که از احزاب مذهبی محافظه کار است گفت "این یک شوخی است. چقدر برای آنها که این جایزه را دادند خجالت آور است چون او هیچ کاری برای صلح نکرده. مگر برای عراق و خاورمیانه و افغانستان چه کرد؟"

میخائیل گورباچف و وانگاری ماآتای برندگان صلح نوبل 1990 و 2004 نیز از نخستین افرادی بودند که به اوباما تبریک گفتند. گورباچف گفت "در این زمان، مردمی که قابلیت مسئولیت پذیری دارند، آنهایی که دیدگاه و تفکری دارند، تعهد و اراده سیاسی دارند باید حمایت شوند."

بنیاد نلسون ماندلا نیز از این اهدای این جایزه استقبال کرد و گفت "ما مطمئنیم که این جایزه او را به عنوان رهبر قدرتمندترین کشور جهان در تعهدش راسخ خواهد ساخت تا به پیشبرد صلح و رفع فقر ادامه دهد."

چی فکر می کنین؟

۱۶ نظر:

مریم گفت...

بنظرم که هنوز لایق چنین جایزه ای نبود، شاید اگر دوره ریاست جمهوری اش را به اتمام می رساند و پرونده درخشانی در این زمینه از خودش به جا می گذاشت لیاقتش را پیدا می کرد، این کار خیلی تبلیغاتی و بی معنی بود...

ناشناس گفت...

اوباماچه خدمتی به جامعه جهانی کرده؟
آیاتوانسته دست ج ا راازدخالت درعراق وافغانستان وفلسطین ولبنان کوتاه کندوبیش ازاین منافع ملی مافدای اینهانشود؟
آیانماینده اودر1+5توانسته حقوق مردم ایران راکه همه روزه توسط حکومت سرکوبگرنقض می شوددرمذاکرات اولویت بدارد؟
نام اوبامادرتاریخ ننگین خواهدمانداگربااین رژیم مصالحه کندچون تحت هیچ شرایطی حقوق ملت رامحترم نمی دارد

زندانی سیاسی گفت...

جایزه نوبل رو باید به پرزیدنت بوش میدادند او بود که با ایستادگی در برابر تروریستها و اهداف اتمی رژیم ایران ساخت بمب اتم و به فاجعه کشیدن جهان رو به تاخیر انداخت
ولی اوباما با سیاست تساهل در برابر دولتهای یاغی و دشمن صلح ونرمخویی بیجا داره به اونا فرصت نفس تازه کردن و خلق فاجعه میدهد
ترحم بر پلنگ تیز دندان
ستمکاری بود بر گوسفندان

Arman Taghvaei گفت...

لیاقتش را داشت و نوش جانش...و واقعا هم خیلی‌ کار‌های مثبتی انجام داد در همین ۱۰ ماه...

roya گفت...

کجا لیاقت داشت ? توی این ده ماه جلوی کشورهای دشمن صلح و در پی سلاح هسته ای سخن از نرمی و کوتاه آمدن زد , و هر چه پرزیدنت بوش رشته بود پنبه کرد غافل از اینکه آزموده را آزمودن خطاست مگر جمهوری اسلامی رو توی این سی سال نشناخته که دوباره سخن ازمذاکره میزنه اتفاقا اوباما به وقوع جنگ اتمی آینده کمک کرده نه به صلح جهانی

ناشناس گفت...

واقعا برای نوبل متاسفم که جایزه اش به این صورت مسخره شده.این آقا هنوز یه سال از اعمالش نگذشته که این جایزه را میگیرد.دلایل بردن جایزه نیز مسخره و مزخرف است.ونشان دهنده سیاسی بودن آن را نشان میدهد.در ضمن جایزه هنگامی ارزش دارد که با تلاش فراوان و مشقت های بسیار در راه حقوق بشر بدست آید.این آقا رئیس جمهوره.واقعا مسخره است.به نظر من کروبی و شیرین عبادی که قبلا این جایزه را گرفته بودلایق تر بودند.

سرکار خانم زندی گفت...

کمیته اعطای جایزه صلح نوبل ظاهرا صحنه جهانی رو با کودکستان اشتباه گرفته هر کی اهل دعوا نباشه و پسر خوبی باشه و مظلوم باشه جایزه بهش میدن!! امنیت ملی آمریکا و جهان با سیاست نرمخویانه اوباما در برابر سلاح اتمی رژیم ایران و تروریسم به خطر افتاده و کلا صلح جهانی به خطر خواهد افتاد چون به رژیم ایران فرصت ساخت بمب اتم و نابودی اسراییل را خوهد داد جایزه را باید به پرزیدنت بوش میدادند که دنیا را برای تروریستها ناامن کرد

ایران امروز گفت...

وقتی رژیم ایران بنا به گفته آقای امید مهر در دقیقه 30 در برنامه روی خط قسمتی از خاک خود را به پاکستان بخشیده تا بمب اتمی بدست آورد!!!! میتوان به اراده قاطع رژیم برای دسترسی به بمب اتمی پی برد !

نوشین گفت...

جایزه صلح نوبل به او داده شد در حالی که هنوز اثر سیاستهای او مشخص نیست.
آیا این سیاستهائی که در پیش گرفته منجمله مذاکره با سران جمهوری اسلامی و یا نوشتن نامه به رهبر ایران واقعا" صلح بدنبال خواهد داشت یا اوضاع را بدتر از این خواهد کرد.
او دستور داد گوانتانامو را ببندند ولی این را فراموش نکنید که رهبر ایران هم دستور داد کهریزک را بندند.
آیا به رهبر ایران هم باید جایزه صلح نوبل داد!!!
او فقط حرف صلح زده که هنوز آثارآن در جهان اصلا" معلوم نیست.
شاید این سیاستهای نرمخویانه بسیار خطرناک باشد و نه تنها صلح بدنبال نداشته باشد بلکه اثرات بسیار مخربی هم داشته باشد.

ناشناس گفت...

ستون حرف مردم روزنامه خراسان بجای مطرح کردن توهین خالد مشعل به نام خلیج فارس یقه مانتو کوتاهها را گرفته است انگار تهدید عربها و جزایر سه گانه اهمیت چندانی ندارد تاچند سانتی متر کوتاهی مانتوی خانمها!
معلوم میشه عربها چه نفوذی دارند!!

سیامک گفت...

در واقع کمیته صلح نوبل میخواست برای خودش اعتبار کسب کنه !
مثلا بگه بعله ما به ریس جمهور آمریکا جایزه مید یم از دستمون !
اگه معیار بقیه رشته ها هم همین باشه باید فاتحه نوبل رو خوند بیچاره آلفرد نوبل اگه زده بود پس میگرفت .
سیامک

یاغی گفت...

شایسته بود که جایزه صلح نوبل به مردم قهرمان ایران داده می شد که این چنین علی رغم سرکوبگری ها، در برابر حکومت ظالم به پا خاسته و حق خود را طلب می کند.
برخی ایرانیان گفتند: بهتر آن بود که جایزه صلح نوبل را به یاد ندا آقا سلطان و همه ایرانیان دلاوری که جان خود را در راه دفاع از حقوق خویش از دست دادند، اهدا می کردند.

Amiri گفت...

سلام وفاجان قبل از اینکه در مورد موضوع صحبت کنم لطفن به بچه های فنی ایمیل منو بده که اوضاع ف*ی*ل*ت خیلی داره اعصاب خردکن میشه... خبرنامه رو دریافت نمیکنم..

ناشناس گفت...

آقای اوبامابخاطر؛ صلح نوبل گرفته است
موضع اودرقبال اعدامهائی که ج ا انجام می دهدچیست؟
اگراین عمل رامحکوم می کندپس چرامی خواهدبااین رژیم مذاکره وبعدهم مصالحه کند؟
اگراین عمل رامحکوم نمی کندپس چرااین جایزه به اوتعلق گرفته است؟

مینا گفت...

آقای علی جوانمردی عزیز
اون آقای همکار دکتر امید مهر و اون زنه از هلند میخواستن با سرزنش اشان برنامه رو خراب کنن از طرف من به دکتر امید مهر پیام منو که ایشان قهرمان ملت ایران و نمونه بینظیر میهن پرستی هستند به ایشان برسان,کار ایشان بینظیر, شجاعانه و میهن پرستانه بود و بایشان درود میفرستم , کاش یک سایت یا ایمیل داشتند

سوما گفت...

همه ما میتونیم برای خودمون کارت تبریک بفرستیم وجلوی خودمون بلند بشیم