۱۳۸۸ تیر ۲۶, جمعه

نگاهی به واکنش مطبوعات به سخنان رفسنجانی و ...


جمهوری اسلامی در سرمقاله ای تحت عنوان "مرد بحران ها" نماز جمعه تهران را مورد بررسی قرار داده است.
این روزنامه نوشته است بر خلاف انتظار آن دسته از کسانی که انتظار شنیدن سخنان تندی در حمایت و یا سرزنش از خود را داشتند و یا می پنداشتند خطیب جمعه به تهمتهایی که به وی زده شده پاسخ دهد او در این مقطع مهم و حساس تاریخی به مسائل شخصی نپرداخت. روزنامه جمهوری اسلامی از آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یک روحانی مجاهد فداکار یاد کرده و نوشته است او در اين خطبه حساس بار دیگر نشان داد كه انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را از جان و حيثيت خود بیشتر دوست دارد.

اعتماد ملی از حمله و اهانت به مهدی كروبی در حاشيه نماز جمعه خبر داده است.
به نوشته این روزنامه رئيس شورای تامين استان تهران خواستار پیگیری این حادثه شده است. مرتضي تمدن گفته است ‌هرگونه اعتراض و انتقادی بايد در چارچوب قانون باشد و از نيروهای انتظامي و امنيتي درخواست کرده هرچه سريع‌تر عاملان اين حادثه را شناسايی و به محاكم قضايي تحويل دهند.
اعتماد ملی همچنین از اهانت به عبدالله نوری كه پس از 11 سال در نماز جمعه شرکت کرد خبر داده و نوشته است حوالي ميدان فلسطين گروهی از لباس شخصي‌ها با ركيك‌ترين الفاظ وزير كشور دولت اصلاحات و نماينده اسبق امام در سپاه و جهاد را مورد اهانت قرار داده و به او توهين كردند . به گزارش اعتماد ملی با حمايت مردمی ِ معترضان اجازه تعرض به عبدالله نوری داده نشد.

کیهان در صفحه نخست خود تحت عنوان " ما اهل کوفه نیستیم ؛ علی تنها بماند " حضور انبوه مردم در نماز جمعه تهران را حمايت قاطع از ولي امر مسلمين خوانده است . این روزنامه نوشته است در تمام مدت برگزاری نماز و در حالي كه بخش هايي از سخنان هاشمي تأمل برانگیز و مشکل ساز بود هيچ تعرضي از ناحيه نمازگزاران به وي صورت نگرفت و مردم مومن تهران بر خلاف برخي افراد خاص كه در خيابان هاي اطراف تهران تجمع كرده بودند حرمت نماز جمعه و جماعت را پاس داشتند.

اعتماد در سرمقاله ای به گزارش تفصيلی شورای نگهبان از انتخابات رياست جمهوري اشاره کرده است . این روزنامه می نویسد شورای نگهبان ضمن دفاع از عملکرد اين نهاد تخلفات صورت گرفته را تخلفات مختصری دانسته که چندان قابل توجه نبود. اعتماد با اشاره به اظهارات مهدی کروبی که اختلال در سیستم مخابرات را شاهدی برای تقلب گسترده در انتخابات عنوان کرده بود نوشته است شورای نگهبان در گزارش تفصیلی خود تأکید کرده که قطع سيستم پيامک تاثيری در روند سلامت انتخابات يعني حضور و راي دادن مردم ندارد. این شورا در پاسخ به شکايت ميرحسين موسوی در مورد افزايش صندوق های سیار نیز گفته است این موضوع نه تنها تخلف نيست بلکه تکليفي قانوني براي مجريان انتخابات است.

سرمایه در مقاله ای تحت عنوان " انتخاب شهردار توسط دولت نقض صریح قانون است " از آنچه آن را تشدید شکاف مردم و دولت درباره اختیارات شوراها " خوانده نوشته است.
این روزنامه با اشاره به هشدار حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه "دولت و مجلس می خواهند، اختیار انتخاب شهردار تهران را به وزارت کشور بدهند " از شکاف تازه ای که میان شهرداری تهران و دولت شکل گرفته سخن گفته است .

لس آنجلس تایمز امروز در مقاله ای تحت عنوان " جوشش خیابانهای تهران پس از سخنرانی روحانی با نفوذ" از حمایت آیت الله هاشمی رفسنجانی از تحمل پذیری ، گفتمان و پیروی از قانون نوشته است.
این روزنامه می نويسد سخنرانی رفسنجانی نه آتش خشم اعتراض ها را خاموش کرد و نه بر اختلافات نظام حاکم و جامعه ايران بر سر نتيجه انتخابات دامن زد ولی رفسنجانی با استناد به آموزه های مذهبی از مطالبات کلیدی جنبش نوپای سیاسی و اعتراضات اخیر حمایت کرد.

نیویورک تایمز نیز در مقاله ای با عنوان " روحانی می گوید بحران ، از اعتماد مردم کاسته است " سخنرانی آقای رفسنجانی در نماز جمعه امروز تهران را مورد بررسی قرار داده است. این روزنامه با اشاره به انتقاد آقای رفسنجانی از شورای نگهبان و حمایتش از اعتراضات مردم نسبت به نتایج انتخابات اظهارات وی را انتقادی در لفافه نسبت به آیت الله خامنه ای توصیف کرده است. نیویورک تایمز نوشته است آیت الله خامنه ای که همواره خود را بی طرف و خارج از بحثهای سیاسی نشان می داد با حمایتی آشکار از احمدی نژاد بی طرفی خود در مسائل سیاسی را زیر سؤال برد.

سردبیر بخش خاورمیانه روزنامه گاردین در مقاله ای سخنرانی هاشمی رفسنجانی را نقطه عطفی در رویدادهای اخیر ایران خوانده و محل برگزاری نماز جمعه در دانشگاه تهران را جایگاه رویدادهای مهم سیاسی در تاریخ انقلاب اسلامی توصیف کرده است. گاردین نوشته است با آنکه سخنان آقای رفسنجانی نظام جمهوری اسلامی را آشکارا به چالش نکشید ولی به وضوح بر شکاف ایجاد شده در نظام تأکید گذاشت. نویسنده مقاله نوشته با آنکه پوشش خبری رسانه های خارجی در ایران محدود شده است ولی شکاف عمیق درون حکومت و فقدان اتحاد و انسجام در معرض دید عموم قرار گرفته است.

واشنگتن پست امروز مقاله ای با عنوان "بريتانيا در پی ناآرامی ها در ايران جای آمريکا را به عنوان شيطان بزرگ ميگيرد" به چاپ رسانده است. این روزنامه می نویسد آمريکا به مدت سه دهه در ایران به عنوان شيطان بزرگ شناخته شده بود . ولی پس از انتخابات جنجالی رياست جمهوری در ماه گذشته، آمریکا جای خود را به شیطان بزرگ دیگری به نام بریتانیا داد. واشنگتن پست به نقل از تحلیلگران می نويسد احمدی نژاد، و آنهائی که در دولت او هستند، تجربه سياسی اندکی در رفتار با کشورهای خارجی دارند، و اغلب با استناد به افسانه های محلی عمل ميکنند که سابقه آنها به يک قرن پيش، یعنی به دوران نفوذ عمده بريتانيا در منطقه باز ميگردد.
چی فکر می کنین؟

۱۸ نظر:

Nooshin گفت...

یک افراطی بدون اینکه ربطی به دولت آلمان داشته باشد یکزن محجبه را در آلمان میکشد احمدی نژاد فریاد وا مسلمانا سر میدهد ولی دویست نفر مسلمان را ارتش چین کمونیست بقتل میرساند و احمدی نژاد کوچکترین اعتراضی به اربابان چینی اش نمیکند و
در برابر کشتار مسلمانان چچن هم به ارباب دیگرش روسیه نازکتر از گل نمیگوید
احمدی نژاد نوکر وفادار و حلقه بگوش چین و روسیه است.

ناشناس گفت...

سلام خسته نباشید
برنامه صدای امریکادرماهواره هاتبرد قطع شده چرا؟
آقای هاشمی با صحبتهاش داره از مردم دلجویی می کنه
خوبه خامنه ای هم این سخن علی (ع) رو بشنوه که گفته : نگو که مرا امیر شما قرار دادند تا فرمان دهم این افساد قلب و تضعیف دین و نزدیک شدن به تغییر و تحول است
من یکی که هر چه خونریزی و کاستی و انزواری سیاسی اجتماعی در ایران می بینم از چشم خامنه ای می دونم
لیاقت رهبری رو نداره

ناشناس گفت...

صدا سيماي ايران بدون توجه به ايرادات هاشمي به جانبداري و عدم اطلاع رساني مطالب طرح شده در نماز جمعه را وارونه جلوه داد.نكته مهم افرادي كه در زير سقف بودند هيچگونه شعاري در تاييد و يا رد سخنان خطيب ندادند و تمام شعارهاي داده شده از فضاي خارج از مكان نماز جمه بود كه به تريبون هاشمي ميرسيد .

ناشناس گفت...

در اخبار ساعت 21.30 مردم شركت كننده در نماز جمعه به بي ديني متهم شدند ؟!!
در اخبار امده كه افرادي كه در بيرون مكان نماز جمعه بودند براي نماز خواندن نيامده بودند كه اين توهين و تهمت بزرگي است كه به مردم مسلمان شيعه زده شده است و بايد صدا و سيما از مردم و امت اسلامي عذر خواهي كند.ظاهرا از نظر سيما فقط افرادي كه در زير سقف نشسته اند نماز گذارند و بقيه نماز گذار نيستند.
ضمنا مشخص شد كه تمامي افرادي كه در رسير سقف مينشينند همه از گروه مشخصي هستند و مردم عادي حق ورود به صف را ندارند.

ناشناس گفت...

با سلام
امیدوارم این نظر منو دلیل بر بی ادبی ام تلقی نکنین ولی بنظرم سگ زرد برادر شغاله ، رفسنجانی و خامنه ای و کروبی و احمدی نزاد همه و همه اول به فکر خودشون و دار و دسته شون هستن تا ملت ، آقای وفا من چندین باره که از اردبیل برا شما پیام میدم و شما پیام منو نمیخونین امیدوارم اینبار به رسالت صدای امریکاکه انعکاس دهنده افکار مردم ایران هستش توجه کنین
من سوالی از آقای خامنه ای و همه مراجع تقلید دارم که چرا آنها وقتی یه زن در فرانسه مورد تهاجم قرار میگیره شروع به صدور فتاوی و محکومیت آن می کنند و وقتی همین زن در خیابانهای تهران!!مظلومانه کشته میشه سکوت میکنن ؟؟

از آقای اوباما رئیس جمهور محبوب و مردمی امریکا میخوام که به داد مردم ایران برسند و اینو بدونن که همه مردم ایران معتقدند که اگه روزی دست انتقام خدا یقه این رژیم را بگیره آن دست از دامن مهد دموکراسی دنیا یعنی آمریکا بیرون خواهد آمد

ناشناس گفت...

"صدا و سیما همه چیز را بر عکس نشان داد"
صدا و سیما در بخش خبری 21 خود با حذف تمامی انتقادات هاشمی رفسنجانی نسبت به عملکرد برخی دستگاه‌ها و از جمله صدا و سیما و نیز سانسور پیشنهادات رئیس مجلس خبرگان رهبری برای برگرداندن آرامش به کشور، تنها آن چیزی که باب میل خود بود را منعکس کرد.
رسانه «سابقا ملی» در بخش خبری 21 امشب به صورت ظرافتمندانه‌ای هر آن‌چه که ظهر امروز در نماز جمعه تهران بیان شده بود و اتفاق افتاده بود را «بر عکس» نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، در حالی‌که نماز جمعه اتهران با اولین نماز جمعه تهران مقایسه می‌شود و مردم به صورت میلیونی در آن حضور یافتند، صدا و سیما بر روش صد در صد اشتباه، تفرقه‌افکن و انحرافی خود در پوشش این واقعه اصرار کرد.

صدا و سیما در بخش خبری 21 خود با حذف تمامی انتقادات هاشمی رفسنجانی نسبت به عملکرد برخی دستگاه‌ها و از جمله صدا و سیما و نیز سانسور پیشنهادات رئیس مجلس خبرگان رهبری برای برگرداندن آرامش به کشور، تنها آن چیزی که باب میل خود بود را منعکس کرد.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد و رسانه «سابقا ملی» در گزارشی به اصطلاح حاشیه‌ای با نشان دادن چند نفر از جوانان امروزی و نیز معترضان که به گفته شاهدان عینی در اکثریت به سر می‌بردند آن‌ها را در اقلیت محض و عده‌ای آشوب طلب و ساختار شکن معرفی کرد که آمده بودند تا با اهداف سیاسی خاص وحدت را در نماز جمعه خدشه‌دار کنند و با نیروهای امنیتی درگیر شوند.

دوربین‌های سیما با زوم کردن بر روی حامیان میرحسین موسوی که به دلیل محدودیت‌های شدیدی که امروز در نماز جمعه تهران اعمال شد نتواسنتد به داخل دانشگاه تهران بیایند و پخش مکرر تاکید آیت الله هاشمی رفسنجانی بر رعایت قانون که مخاطب آن نه مردم بلکه دستگاه‌های قانون‌شکن بودند حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی را قانون شکن و ضد قانون معرفی کرد.

به گزارش پارلمان‌نیوز، سیمای جمهوری اسلامی ایران همچنین برخلاف هفته‌های قبل هنگام پخش مشروح خطبه‌های نماز جمعه تهران هیچ تصویری از دهها هزار نمازگزاری که در خارج از دانشگاه تهران بودند نشان نداد و صدای شعارهای آن‌ها را تا حد ممکن پائین آورد و تنها به نشان دادن صف‌های ابتدایی که اکثر حاضران در این صف‌ها لباس‌های یک‌شکل و یک‌رنگ بر تن داشتند بسنده کرد.

به نظر می‌رسد پافشاری صدا و سیما بر سیاست‌های غیر حرفه‌ای و «ضد اخلاقی» خود امنیت ملی و وحدت ملی کشور را به شدت خدشه‌دار کرده و ضربات جبران ناپذیری را به اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران وارد می‌کند.

Unknown گفت...

نمی دونستم عكس های نماز جمعه رو به كجا باید بفرستم؛ تنها آدرسی كه میدونستم shoma@voanews.com بود. و تنها وبلاگی هم كه می شناختم وبلاگ تفسیر خبر بود. خواستم خبر بدم كه عكسها رو به آدرس بالا فرستادم.

ناشناس گفت...

سلام
رژیم جانی ولایت فقیه قدم به قدم به نابودی نزدیک میشه. ان شاا...

www.mkhosravi78@yahoo.com گفت...

سام هستم از تهران
من در نماز جمعه حاضر بودم به نطر من پر مغز ترین و پر شعور ترین شعار روز جمعه همانا مرگ بر روسیه و مرگ بر چین بود معلوم شد مردم ایران به شعور بالای سیاسی و آزادی خواهی رسیده اند
با تشکر از شما

ناشناس گفت...

با سلام امروز تو يكي از روزنامه ها به نقل از آيت اله يزدي نوشته بود كه حكومت مشروعيت خود را از خدا ميگيرد .
تا اين مطلب رو خوندم ياداين شعار شاه سابق افتادم كه ميگفت "خدا - شاه - ملت" اما اين بندگان خدا به خاطر سال صرفه جوئي ميگن" خدا -- خامنه اي " ملت هم حذف كردند ، من نمي دونم توكدوم غار به اينا وحي رسيده كه كم كم ادعاي پيامبري هم خواهند كرد .

ایران امروز گفت...

آقای حسن داعی بسیار علی‌ و زیبا تحلیل کردند آنجا که جواب اون تلفن رو میدادند که میگفت تظاهر کنندگان نظام رو قبول داشتند ،آقای داعی جواب داد: آنها از ترس افعی به مار غاشیه پناه برده بودند .
از ایشان بیشتر دعوت کنید سخنانشان بسیار مستدل و دقیق است .

pooneh گفت...

از دولت و ملت سربلند و شجاع آمریکا میخواهیم در برابر گروگانگیری ناجوانمردانه مشتی طالبان تروریست افراطی در افغانستان و پیروان دیوانه قوانینی وحشیانه و دشمنان بشریت و تمدن کوتاه نیایند و تسلیم باج خواهی آنها نشوند گروگان گرفتن سرباز آمریکایی و نماش تلویزیونی او فقط از وحشیانی مثل طالبان و حامیان ضد بشر آنها برمی آید ,پایدار باشید که قلب ملت ایران با شما و با آزادیست .
پیروزی آزادی و تمدن و نابودی طالبان نزدیک است زنده باد دولت و ملت آمریکا , زنده باد آزادی و دمکراسی و ایران آزاد .

bijan بیژن گفت...

درود
آقای رفسنجانی گفتند زندانی های سیاسی را آزاد کنند و از خانواده های کشته شدگان دلجویی شود آیا با دلجویی یک خون به ناحق ریخته شده فراموش میشود؟! چه تضمینی است اگر زندانیان سیاسی آزاد شدند لحظاتی بعد دوباره دستگیر و زندانی نشوند؟ چه تضمینی است اگر انتخابات باطل شود دوباره تقلب به گونه ای دیگر نشود؟ خواسته ی مردم تغییراتی بنیادین است.
به امید فردایی روشن تر برای ایران زمین.
بیژن از مسجدسلیمان

سرکار خانم زندی گفت...

یگویند در ایران حکومت نظامی نیست ولی ماموران و نظامیان در کوچه و خیابان حضور دارند و به اعمال محدودیت شدید مشغولند, میگویند آزادی در حد مطلق است ولی مخالفان مسالمت جو را هم زندانی و شکنجه میکنند!
میگویند روزنامه آقای موسوی توقیف نیست ولی دفتر روزنامه پلمب شده و کارمندانش دستگیر شده اند!
میگویند ماموران ما مسلح نیستند و شلیک نمیکنند در حالیکه جلوی دوربینها صحنه های کشتار مردم وجود دارد و صدها جسد بتدریج تحویل مردم میدهند
و در آخر میگویند جمهوری اسلامی اهل دروغ نیست همه تقصیر آمریکاست !

ناشناس گفت...

محمود احمدى نژاد روز دوشنبه براى آنچه كه گسترش هر چه بيشتر حلقه مديريتى خواند از مردم ایران دعوت به همکاری کرد.
آقای مهندس موسوی مایل به همکاریست میشود کنار بروید تا ایشان بعنوان رئیس جمهور واقعی مردم مدیریت کنند ?!!!

fgdfffffffffffffg گفت...

انتخاب جانبدارانه تیتر به نفع جمهوری اسلامی برای سخنان موسوی درسایت بی بی سی حیرت آور است نوشته ملت ایران دوباره متولد شده است .. ولی رادیو فردا از قول موسوی نوشته بود همه ملت ایران دربندند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده بود
بی بی سی به جمهوری اسلامی باج میدهد , مامور سفارت انگلیس آزاد شد و بی بی سی لحنش آرام شد ! عجب خبرگزاری مزدوریست !
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/07/090720_mg_mousavi_freedom_ir88.shtml
رادیو فردا
http://www.radiofarda.com/content/f2_Iran_postelection_Mousavi_detained_families_Constitution_State_TV/1781058.html

ناشناس گفت...

حتما پخشش کنید، بلد نبودم به شبکه شما بفرستم حتما پخشش کنید::

http://www.youtube.com/watch?v=lj0_cC4C0i8

ناشناس گفت...

خبری فوق العاده تکان دهنده

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1246443842931&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull