۱۳۸۸ اردیبهشت ۳۱, پنجشنبه

واکنش رسانه ها به آزمایش موشکی ایران



رسانه ها شب گذشته و امروز بر این گمانند که آزمایش موشک دور برد ایران برنامه های دولت آمریکا برای برقراری ارتباط با ایران را زیر سوال می برد. اخبار شب شبکه NBC گزارش داد "امروز چیزی در ایران رخ داد که مردم را بیشتر به فکر تهدید بلقوه اتمی آنکشور فرو برد. ایران موشکی را آزمایش کرد که بر آن برای هدف قرار دادن اسرائیل، اروپا و یا پایگاههای آمریکا در منطقه کافی است." در همین هفته بود که پرزیدنت اوباما به ایران هشدار داده بود مذاکرات برای پایان دادن برنامه اتمی را آغاز کند و یا تحریم های بیشتر مواجه شود. اخبار جهانی شبکه ABC این اقدام را "نشان آشکاری از رد پیشنهاد اوباما برای ترمیم روابط از طرف ایران" خواند.

آسوشیتد پرس گزارش داد این پرتاب "یکماه مانده به انتخابات، نمایشی بود از توان ایران و سابقه کار رئیس جمهوری ایران را بیشتر آشکار کرد." این گزارش به سخنان سخنگوی وزارت دفاع آمریکا برایان ویتمن اشاره می کند که گفته است ایران "می تواند در همین راه بر هم زدن ثبات منطقه پیش برود و یا تصمیم بگیرد روابط متعادل تری با کشورهای منطقه و همچنین با آمریکا داشته باشد." رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید گفت این آزمایش "نگرانی مشهودی برای دولت آمریکاست."

وال استریت ژورنال همچنین نوشت این پرتاب "به نظر می رسد شمشیر کشی بر علیه دشمنان ایران را با نمایش قدرت برای مصرف داخلی انتخابات به هم آمیخته باشد." به نقل از وال استریت ژورنال کریم سجادپور از بنیاد صلح بین الملل کارنگی گفت "در این چند هفته باقی مانده به انتخابات، احمدی نژاد مایل است افکار عمومی را از توجه به سیاستهای فاجعه بار اقتصادیش منحرف کند و تصویری از رهبری قدرتمند خود ارائه دهد."

در عین حال فایننشال تایمز این حرکت را تنها چند روز پس از ملاقات پرزیدنت اوباما و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و مذاکره بر سر ایران، "نمایش قدرت و مبارزه طلبی" ایران دانست.

شما چی فکر می کنین؟

۱۶ نظر:

خوشبین ترین آدم گفت...

تا وقتی سلاح هسته ای ساخته نشده این موشکها در برابر قدرت نظامی اسراییل و آمریکا و متحدان عربشان پشیزی ارزش ندارد ولی بعد از آن نوعی کره شمالی دوپینگ کرده بوجود میآید که بسیار مهاجمتر و تهدید گر بوده و نه تنها خطر بالقوه بلکه خطر بالفعل برای آمریکا و متحدانش خواهد بود و نتایج فاجعه ای هسته ای برای سالها دامن بشریت را خواهد گرفت .

ناشناس گفت...

با سلام و درود و خسته نباشید به وفای عزیز ،
به نظر من در سال های گذشته ، آزمایش تجهیزات نظامی و در راس آن آزمایش موشک های دوریرد در ایران را از چند منظر می توان بررسی کرد .

1. موضوع اول ، مسئله ی بازدارندگی می باشد ؛ بازدارندگی برای زمانهایی است که حداکثر احتمال بروز جنگ میان ایران و آمریکا وجود داشته باشد ؛ که در آن ایام شاهد آزمایش های موشکی متعدد می باشیم .

2. مورد بعدی القای فضای تهدید می باشد ؛ بعبارتی در حالی که فضای منطقه ی خاورمیانه و جهان به مانند گذشته ی نزدیک ملتهب نیست ، جمهوری اسلامی می خواهد تاثیر گذاری فعالیت های نظامی خود ، در سطح منطقه و جهان را به تصویر بکشد که در راستای آن طرح های موشک های دفاعی و حضور آمریکا در منطقه را زیر سئوال ببرد و یا به چالش بکشد . (از جمله عدم کارآیی موشکهای هتس ، پاتریوت و سپر دفاع ضد موشکی در اروپا و ...) .

3. مورد بعدی که بیشتر در سطح داخلی جوابگو است و خوراک تبلیغاتی داخلی دارد ، ایجاد سناریوهای توهم علمی می باشد که ثابت کند در عین حالی که تحریم هایی بر ایران صورت گرفته ، ولی همچنان قادر به توسعه ی تکنولوژی های نوین! موشکی است .

بیشتر رسانه های خبری و تحلیلی جهان بر این مطلب صحّه می گذارند که امکان دارد آقای اوباما تنها چند ماه را برای آغاز باب مذاکرات و پیشبرد گفت و گوهای احتمالی با ایران در نظر داشته باشد و پس از آن نوبت به طرحهای بعدی از جمله بکار بستن تحریم های فلج کننده برسد ؛ این در حالی است که در سایه ی تحریم هایی که می توان تصور کرد ممکن است شاهد سرمایه گذاری کلان در سطح تسلیحات از سوی ایران باشیم که مسابقه ی تسلیحاتی را در خاورمیانه شدت می بخشد و این منطقه نا امن را نا امن تر از همیشه سازد .

4. پس مورد قدرت نمایی و ارز اندام کردن نیز مد نظر باید قرار گرفته شود که می تواند نشان از موضع قدرت! باشد و قدرت چانه زنی را با تکیه بر تسلیحات افزایش دهد!
***
باید به این نکته توجه کنیم که بسیاری از این پیشرفت ها و توسعه ی سلاحهای کشتار جمعی در مدت زمانی حاصل شده است که موسوم به خریدن زمان از سوی ایران بوده و در سایه ی این خریدن زمانها توسعه ی موشکی را شاهد بوده ایم .
گرچه پیشرفت در زمینه های دفاعی برای هر ملتی نوید بخش است ولی توسعه ی سلاحهای کشتار جمعی علامت سئوالهای متعددی را در ذهنها پدید می آورد ؛ از جمله این که اگر هدف از توسعه ی برد موشکها مورد اصابت قرار دادن اسرائیل و پایگاههای آمریکا در منطقه است ، بنابراین به موشکهایی با برد بیش از 2000 کیلومتر چه نیازی است؟!
از سوی دیگر مبالغه کردن در کارآیی و دقت موشکهایی از این دست ، هم امکان دارد و از سویی کارآیی یا عدم کارآیی موشکهای ضد موشک و موضع گیری های کشورهای مختلف در این رابطه ؛
حال می توان به اهمیت همکاری های پشت پرده کشورهایی مثل ایران و کره ی شمالی پی برد ؛ و نیز به اهمیت موضوعاتی (مثل پرتاب ماهواره ی امید و اعلام راهیابی به باشگاه فضایی جهان! و هسته ای شدن ایران و دستیابی به دانش بومی اتمی!) از سوی رسانه هایی دولتی می توان پی برد .
***
احتمال آن می رود که این اظهارنظرها و اقدامات انجام گرفته در سطح موشکی و هسته ای ، نیاز به وجود و ساخت بمب اتمی را برای مقامات ایران و مردم توجیه پذیر سازد!!! حال آنکه بر خلاف تصور آقای اوباما ، تغییر دولت در جمهوری اسلامی هیچگونه نگرشی را در سطح توسعه ی روابط ، در پی نخواهد داشت .
***
با سپاس – نیلو از تهران

ناشناس گفت...

به نظر من وقتی اسرائیل مانور حمله به ایران را تمرین میکند باید منتظر تماشای آزمایش موشکی از طرف ایران باشد. چیزی که عوض داره گله نداره.

وفا گفت...

از همه شما که نظرهای خودتون رو در این وبلاگ که به خودتون تعلق داره قرار می دین ممنونم و اجازه می خوام که از نیلو هم تشکر ویژه داشته باشم که با این دقت در مورد هر موضوعی نظر می ده. راستی از رستم و مصطفی چند وقتیه خبری نیست...

بابک از رامسر گفت...

اندر حکایت انتخابات

http://www.ayandenews.com/fa/pages/?cid=7732

http://www.iranpressnews.com/source/059417.htm

http://www.iranpressnews.com/source/059426.htm

roya گفت...

به نظر من آقای اوباما نه خودش و نه مشاورنش درک درستی از ساختار قدرت در ایران ندارند انگار این سی سال خواب بوده اند! و نمیدانند که رئیس جمهور در ایران نقشی معادل یک معاون درجه دوم نسبت به رئیس اصلی کشور یعنی رهبر نظام دارد..اینکه منتظرند با تغییر رئیس جمهور ماهیت نظام هم عوض شود واقعا عمق بی اطلاعی و نا آگاهی اوباما و مشاورانش را نشان میدهد , متاسفانه نه تنها نیروی نظامی بله تحریمها را هم بر ضد جمهوری اسلامی به تاخیر انداخته اند پس منتظر جنگ باشید ولی نه از طرف آمریکا و اسراییل بلکه از طرف ایران آنهم با انفجار اتمی برفراز اسراییل خدا همه را بیامرزد از الان مرگ میلیونها نفر را در جنگ اتمی تسلیت میگم .

علی از لندن گفت...

من از وقتی خبر احتمال حراج لوح های امانت داده شده به دانشگاه شیکاگو را شنیدم نسبت به امانت داری دولت آمریکا و دوستی آن با ملت ایران دچار تردید شدم و خشم شدیدی سراپام رو فرا گرفته چون همیشه دولت اسراییل و آمریکا ملت را بدرستی از حکومت ایران جدا میدونستند..با خودم فکر میکردم آیا وقتی هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس توسط ناو آمریکایی بطور مستقیم هدف قرار گرفت و دها ایرانی کشته شدند چنین خون بهایی از آمریکا طلب شد یا نه؟!!!
که الان با کشته شدن چند آمریکایی در اسراییل یطور غیر مستقیم..آن هم توسط اعراب فلسطینی چنین غرامت سنگینی رو ملت ایران باید بپردازد.
من به عنوان یک وطن پرست حراج این کتیبهای ایران باستان رو محکوم میکنم و قابل قبول نمی دانم.

نازنین گفت...

سلام.من یه ایرانی مقیم خارج از ایرانم که گاهی هم بحث های شما رو نگاه میکنم و یک گله ی بزرگ از شما دارم.از نظر من مقصر اصلی اینکه وبسایت فیس بوک در ایران فیلتر شد شما و رسانه های شبیه شما مثل بی بی سی فارسی هستش.
شماها در عین خبر رسانی از چوب تو لونه ی زنبور کردن هم ابایی ندارید.
آخه چرا برای ارتباط با مخاطبانتون پای فیس بوک رو کشیدید وسط که حالا ما اینور آبی ها نتونیم با دوستان و اقواممون ارتباط داشته باشیم.
آخه تو رو خدا هرچی رو که به دستتون میرسه آلوده ی سیاست نکنید.
اورکات رو که فیلتر کردن.
اینم که فیلتر شد.
حالا کو و تا کی بشه که یه سایتی مثل این ساخته بشه که اونها فیلترش نکنن.
تو رو خدا تو رو خدا همه چی رو هی خراب نکنید.

به قول قدیمی ها :ما را به خیر شما امی نیست ،لااقل شر دیگه مرسانید .

نازنین عصبانی از حاشیه ی خلیج همیشه فارس

ناشناس گفت...

حالا که فیس ‌بوک در ایران فیلتر شد بهتره اسم اینترنت رو تو ایران بزارن فیلترنت !

ناشناس گفت...

برنامه‌ي 29 ارديبهشت 5/19 تفسیر خبر یکی از ضعیف‌ترین و ناشیانه‌ترین برنامه‌هایی بود که در تمام عمرم از صدای آمریکا دیده بود. حضار همزمان حرف می زدند و به موضوع تسلط کافی نداشتند و حاشیه می‌رفتند.

علی از مازندران گفت...

به نظر من رژیم ایران تهدیدی برای همسایگان عربش هست انفجار بمبهای کنار جاده ای ساخت رژیم که بارها در رسانه ها بوسیله آمریکا به نمایش گذاشته شد نشان داد که براحتی به همسایگان عرب خود حمله خواهد کرد و هیچ علا قه ای به آنها ندارد بنابراین باید با شدیدترین اقدامات جلوی این رژیم یاغی را گرفت و ملتش را هم از سرکوب و شکنجه نجات داد .

ناشناس گفت...

موشکهای ایران بزودی قابلیت حمل کلاهک اتمی خواهند داشت , بمب اتم هم که بزودی با ادامه غنی سازی خواهد ساخت و از همه مهمتر خواهان محو و نابودی اسراییله در جواب ناشناسی که از مانور حمله به ایران در اسراییل انتقاد میکرد و آزمایش موشکی ایرا ن رو پاسخی برای اون میدونست اتفاقا بید گفت جای گله داره چون اول ایران بود که اسراییل رو تهدید به محو از روی زمین کرد . موشکهای ایران بزودی قابلیت حمل کلاهک اتمی خواهند داشت , بمب اتم هم که بزودی با ادامه غنی سازی خواهد ساخت و از همه مهمتر خواهان محو و نابودی اسراییله

faryadgaran گفت...

نامه ای از خارج کشور به آقای خامنه ای!

...
شما را نایب امام زمان می خوانند و امروز بسیاری از مردمان تحت ظلم دایره مذاهب در ایران به این می اندیشند که اگر حکومت نایبش کم از حکومت اموی و عباسی ندارد کاش که حضرتش هرگز نیاید...

ادامه را در وبلاگ فریادگران بخوانید

faryadgaran.blogfa.com

امیربلندیان گفت...

سلام وفاجان: فارغ از مباحث مطبوعاتی مقوله ایکه ج.ا در پس این نوع اقدامات دنبال میکند از بین بردن تهدیداتی می باشد که احیانن از جانب اسرائیل و یا امریکا عنوان میشود.تا بدین ترتیب بموازات سرکوب همه جانبه ایکه در داخل برعلیه اقشار گوناگون انجام میدهد همچنان تداوم و بقای نظام منحوس ج.ا را تضمین نماید.لذا من معتقدم پافشاری بر عدم همکاری با آژانس بین الملی انرژی اتمی علیرغم انواع فشارها و تحریمهای شورای امنیت ، که بهای سنگین و گزافی را برملت ایران تحمیل میکند ،برای دستیابی به سلاح اتمی توسط حاکمان ج.ا نیز برای تحقق همین هدف صورت میگیرد.و الا پس زدن مشوقهای اقتصادی که نوعن میتوانست تحولات عظیم اقتصادی را ایجاد کرده اوضاع معیشتی مردم را بهبود ببخشد و یا در بعدی دیگر کشور را از رویاروئی با دیگر قدرتها باز دارد نمیتواند استدلال دیگری را بهمراه داشته باشد.علی الخصوص که بهانه ای واهی و بچه گانه برای پیگیری فعالیتهای اتمی ازسوی حکام ج.ا بزبان رانده میشود مانند اینکه مثلن چند دانشجو میخواهند در خصوص چگونگی ساخت بمبهای اتمی پژوهش و تحقیق علمی انجام دهند.
و در پایان اینکه رسانه های غربی بجای اینکه از میزان برد موشکهای ایران صحبت کنند بهتر است از ایدئولوژی حکومت ج.ا برای افکار عمومی جهان بگویند و چگونه هویت سیاسی شان را ***خدامحور*** معرفی میکنند و آنگاه از خطرات دهشتناکی که یک چنین حکومتی میتواند با دست یافتن به سلاح های کشتار جمعی درجهان ایجاد نماید پرده بردارند.

هاله نور گفت...

به نظر من جنگ طلب اصلی و موتور متحرکه جنگ رژیم حاکم بر ایران است چون اولین جرقه جنگ از تهدید احمدی نژاد مبنی بر محو اسراییل از زمین شروع شد
پس به حمله پیشگیرانه اسراییل به تاسیسات اتمی ایران مشروعیت خواهداد و بدنبال آن حمله متقابل جمهوری اسلامی به منافع آمریکا و کشورهای عرب بار دگر به آمریکا برای تجهیز موشکی دول عربی و حمله آنها برهبری آمریکا به ایران مشروعیت خواهد داد وجرقه اولیه همه این حوادث به تهدید بیجای احمدی نژاد برمیگردد ,

سرکار خانم زندی گفت...

سعدالله زارعي کارشناس مسائل بين الملل جمهوری اسلامی گفت حمله اسرائيل به ايران در حکم اعلان جنگ آمريکاست !
این موضوع نشان میدهد که آمریکا باید امارات و سایر کشورهای عربی خلیج فارس را در برابر حمله ایران مقاوم کند و از قدرت گرفتن رژیم ایران جلوگیری کند در غیر اینصورت ایران به دنبال حمله اسراییل به ایران به بهانه دست داشتن آمریکا به کشورهای عربی حمله ور خواهد شد
ایکاش ایران دست از تهدید اسراییل به محو از روی زمین برمیداشت و بهانه بدست اسراییل نمیداد .