۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۹, سه‌شنبه

"گفتگوی سخت میان دو هم پیمان"

کارشناسان به آشکار شدن "تفاوت ها" بین پرزیدنت اوباما و نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو در مورد روند صلح توجه کردند در حالی که برخی از آنان از اعراب خواستند از موقعیت موجود برای پیشبرد روند صلح استفاده کنند. وای نت اسرائیل نوشت "بنیامین مریخی، اوبامای ونوسی." لا پرنسا در هندوراس نوشت "اوباما و نتانیاهو تفاوتهای خود را آشکار کردند." گازیتا ویبورچا در لهستان بر این عقیده است که این ملاقات نشان داد "مسائل زیادی برای جدای اسرائیل و آمریکا در مورد خاور میانه وجود دارد." و افزود دستیابی اوباما به توافقی با نتانیاهو "دشوارترین ماموریت اوباما خواهد بود." ساوث چاینا مورنینگ پست در هنگ کنگ نوشت این ملاقات "سخت ترین آزمون دیپلماتیک اوباما بود." رادیو فرانس اینتر مذاکرات را "گفتگوی ناشنوایان" نامید. القدس فلسطینیان از اعراب خواست "از آمادگی دولت آمریکا برای رسیدن به اهدافشان استفاده کنند."

پرزیدنت اوباما: دستیابی به راه حل دو کشوری نه تنها به نفع فلسطینیان است بلکه به نفع اسرائیل، آمریکا و جامعه بین المللی است.

پیش از ملاقات اوباما و نتانیاهو ناظران انتظار مقابله آشکار بین این دو رهبر را نداشتند اما از اوباما خواستند تا فشار لازم را برای پیشبرد صلح منطقه ای بر اسرائیل وارد کند. الصفیر لبنان این ملاقات را بیشتر نشستی برای "گرفتن نبض و تبادل نظر" دید تا "توافق و تصمیم گیری." لز اکو در فرانسه انتظار داشت "مصالحه ای در حاشیه داشت که نشاندهنده نوعی ابهام سازنده باشد و به ظاهر نمادی از هماهنگی." فیگارو گفت این "نخستین آزمون سبک جدید دیپلماسی اوباماست،" در حالی که سیدنی مورنینگ هرالد استرالیا بر این باور است "نتانیاهو با ریسک بزرگی" روبروست. گالف تایمز قطر نوشت اوباما "در صورت اجازه دادن به نتانیاهو که ایران را به موضوع محوری مذاکره تبدیل کند، اعتبار خود را به سرعت از دست خواهد داد." تگ اشپیل در آلمان نوشت "اوباما برای انتقال پیام خود به نتانیاهو به چیزی بیشتر از کلام خوب احتیاج دارد." جروزلم پست نوشت "اوباما واقع گراست" و تشخیص خواهد داد که "ناسازگاری اعراب دلیل عدم پیشرفت روند صلح است."

چی فکر می کنین؟

هیچ نظری موجود نیست: