۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۴, پنجشنبه

انتظارهای زیاد از تلاشهای اوباما برای صلح خاورمیانه

ناظران امیدوارند اوباما با آغاز ملاقاتهایش با رهبران منطقه در حالی که با "اعتبار افزوده مجهز است" بتواند "جزم لازم برای اجرای برنامه صلح خاورمیانه" را داشته باشد. الاهرام مصر به "لحن جدید بسیار جدی آمریکا در سیاست خاورمانه اش" ناظر بود و از اعراب خواست تا "هوشمندانه در تدارک انرژی لازم برای دیدگاه اوباما" برای خاور میانه باشند. گاردین لندن نوشت "اوباما از اخلاف خود شانس بیشتری برای دستیابی به صلح خاور میانه را دارد اما تنها در صورتی که نشان دهد از اراده ای آهنین برای عدم تکرار اشتباهات آنها برخوردار است." الجزیره در عربستان سعودی اوباما را ترغیب می کند که "شعار راه حل دو کشوری" را با "برنامه واقع بینانه ای که تایید کننده نیت دولت آمریکا برای دستیابی به صلح باشد را تلفیق کند. در اسرائیل هارتص توصیه کرد که اوباما "کلید قلب مردم اسرائیل را بدست آورد" اگر می خواهد "نتانیاهو با او موافقت کند." مئاریو در عین حال ابراز شگفتی کرد که چگونه "نتانیاهو با مهارتش در روابط عمومی نتوانسته است امواج ارسالی رهبران غربی را دریافت کند."

چی فکر می کنین؟

۷ نظر:

سهیلا کاظمی- آریاشهر گفت...

به مدیریت یا اداره کننده گان محترم صدای امریکا:
سلام. خیلی عذر میخوام از اینکه بی ارتباط با موضوع این پست است:
روی خط برنامه ی خوبیست که از طریق آن از نظرات خیلی از همزبانانمان مطلع میشویم. کاش به پختگی برنامه بیشتر بپردازید و از وصله کردن قسمتهای ناهمگونی مثل طنز به انتهای این برنامه ی مفید صرفنظر کنید.

نوید سایبر - از آرامگاه "پدرکورش" کبیر گفت...

-------------------------------------------------------------------------------
-) اوباما تمام مشکلات را به گردن جمهوریخواهان و بوش می اندازد و سعی می کند موفقیتها را به نام خود ثبت کند، گویا مردم مثل خودش ساده اند!

-) مثل ج.ا. که بقایش در گرو مخالفت با آمریکاست، اوباما هم بقایش را در مخالفت با بوش می بیند، و هر از گاهی که کم می آورد یک انتقاد از بوش می کند! بابا بوش مرد، حالا تو چند مرد حلاجی!؟

-) اگر بوش را از او بگیرید، باقی حرفهایش به مانند یک رهبر معنوی عوام فریبانه و کم عمق و ایده آلیستیست: خوبی خوب است، بدی اخ است، امید و مهربانی و عدالت گستری در پرتو معنویت با امید به آینده ای نیک و مهربا نا نه.. و مشتی حرف دهن عوام پر کن که همه اش را جمع کنی بفروشی مشتی باقالی هم نمی دهند.

-) 100 روز سر دنیا را به همین چیز ها گرم کرد غافل از اینکه بحران و بیکاری و لگد زدن و یاغیگری تروریستها با آمدن او بیشتر شده و به زودی مردم یقه اش را می چسبند که هی! لاف زدن دیگر بس است! تظاهرات در 2000 شهر آمریکا بر ضد او گویای این مطلب است. کدام پرزیدنت بوده که 3-2 ماه از آمدنش نگذشته در 2000 شهر علیهش تظاهرات کرده با شند؟ چه محبوبیتی که فقط در شیپور های رسانه های دموکرات دیده میشود و بین باج بگیران آمریکا نظیر کوبا و ونزوئلا و روسیه؟! همان رسانه ها که ازخوردن و خوابیدن و سگ و همبرگر گاز زده ی او آنقدر عکس گرفتند و شیپور زدند که یک سناتور کم تجربه نا آشنا را به ذهن مردم فرو کردند، تو گویی که همه ی نخبه های آمریکا مرده اند و فقط حسین آقا مانده است!

-) اوباما فقط یک سخنران خوب است و بسیار کم تجربه که فقط سوار موج بحران اقتصادی شد و بی انصافانه آن را به گردن جمهوری خواهان انداخت و با اینکه با مسوولیت و ژست رفع بحران اقتصادی انتخاب شد می گوید که آن را به ارث گرفته و هنوز قدمی بر نداشته به خاطر اعتماد به نفس کا ذ بش میخواهد از مردم پیش پیش قول ریاست جمهوری آینده رو هم بگیرد!

-) بعد از اینکه 12 سال کنگره و سنا و 8 سال کاخ سفید دست جمهوریخواهان بود دیگه شرم آور بود که یک دموکرات انتخاب نشه و بهتر بود در حزبشون رو کاه گل آرمه بگیرن آنهم بعد از اینهمه دروغ و شانتاژ سیاسی و قمه کشی درون حزبی با هیلاری ای که گستاخانه صحبت از محو ایران میکرد در حالیکه حتی نتونست هووشو محو کنه!

-) اوباما را نمی توان با بوش مقایسه کرد، زیرا اگر خیلی هنر کند بعد از ماهها تلو تلو خوردن سیاسی و تحقیر شدن از جانب ایران، کره شمالی، کوبا، ونزویلا، روسیه و ...و دولا راست شدن بی حاصل جلوی آنها مجبور خواهد شد سیاستهای بوش را الگوی آینده سیاسی خود قرار دهد. چه بسا که هم اکنون هم از شدت تحقیر از جانب ایران مجبور شد به جمله همه گزینه ها هنوز روی میزه عاجزانه چنگ بزنه، حتی همین جمله را هم از بوش یاد گرفت!

-) احتمالا می خواهد اینقدر صبر کند که 2 سال دیگر که بحران اقتصادی خودش حل شد شیپور بزند که ببینید بوش بحران ایجاد کرد و من حل کردم! نه حسین آقا جان، این حنا ها دیگر رنگی ندارد! تو اگر صداقت داشتی مثل بوش محکم می گفتی خلیج فارس، نه خلیج! می گفتی ایران نه جمهوری اسلامی! حالا اینقدر به ج.ا. التماس خواهی کرد که یادت نرود! من به عنوان یک ایرانی پس از شنیدن نام ننگ آمیز و شرم آور "خلیج" خواهان مذاکره با آمریکای به رهبری تو نیستم و خوشهالم که جمهوری اسلامی هم از موضع بالا و با استهزا به تو جواب رد می دهد تا یادت بماند که آنچه باعث برتری و نزدیکی می شود اقتدار و صداقت است نه سیاست یکی به نعل و یکی به میخ از سر ضعف فقط به قصد رسیدن به هدف، آنکه دیگران را ساده می پندارد خود ساده ترین است!

-) آرزوی حل بحران خاور میانه را هم به نوه و نتیجه ات خواهی سپرد تا بفهمی که اقتدار، قاطعیت و تد بیر می طلبد نه خواهش و التماس و تا کمر خم شدن جلوی دیکتاتورهای عربستان، کوبا و ونزوئلا!



-------------------------------------------------------------------------------
هنر خوار شد جادوئی ارجمند


نوید سایبر - از آرامگاه "پدرکورش" کبیر

زندانی سیاسی گفت...

با نظر سهیلا در مورد وصله ناهمگون طنز خرسندی موافقم اگر ممکنست طنز را ه آخر شباهنگ اضافه کنید

اسکیز گفت...

خیلی ها از اینکه دوباره ایران فرصتهای چند ماهه پیدا کرده اظهار ناراحتی میکنن (منجمله خودم) اما احتمالا امریکا محکم و سفت٬ همچنان مشغول حل و فصل مشکلات با شاخهایی مثل روسیه و چینه..
«البته دور از انظار جهانی»
ببینیم چی میشه..

اسکیز گفت...

راستی دوستان فرمایشات این سایت آوینی رو بخونید (شنبه، بیست و ششم اردیبهشت ماه 1388)

http://www.aviny.com/Occasion/Enghelab_Jang/Fajr/86/enqelab/chaleshha/02.aspx

خودش حاوی کلی معنی و انعکاس روحیه ی مردمه

ناشناس گفت...

سلام وفای عزیز
به نظر من انتظارات از آقای اوباما بسیار زیاد و در پاره ای اوقات غیر منطقی بوده است ؛ همچنین باید این را در نظر بگیریم که چه کسی از ایشان انتظار دارد ؛ برای مثال یک شهروند آمریکا ، یک عرب ، یک ایرانی و ... .
در مقام یک شهروند آمریکایی و یک عرب خاورمیانه ای نمی توانم صحبت کنم ؛ ولی در مقام یک ایرانی می توان این نکته را مد نظر داشت که ، ممکن است مقامات ایرانی دست کم رویکرد مثبت اوباما را برای خریدن وقت ، مد نظر قرار دهند ، ولی بنظر من ، نظامهای ایدئولوژیک به یک دشمن همیشگی نیاز دارند و اشکال آقای اوباما این است که در عین حسن نیت ، رئیس جمهور کشور آمریکاست!!!
***
ملاکهایی برای بالا رفتن انتظارات از یک رئیس جمهور وجود دارد ؛ که به نظر من به میزان توسعه یافتگی یک جامعه و وجود مثالهای عینی مربوط می شود . مثلاً آقای احمدی نژاد خود را مجاب به پاسخ گویی در مقابل بالا رفتن مشکلات اقتصادی زیر سایه ی تحریم ها نمی داند و از طرفی وقتی صحبت از بازگشت به سی سال پیش را می زند و در کل بحران آفرینی هایی از این دست را در سطح داخل ایران و بین الملل برای کشور ایران ، رقم می زند ، عملاً مخالفی در مقابلش وجود ندارد . یا فردی مثل آقای کروبی که خود را کاندید ریاست جمهوری می نامد وعده های پخش کردن پول بزند (وعده ی سر خرمن) .
برای مثال در ایران که رئیس جمهورش احمدی نژاد است پیش از انتخابات آمریکا که در آن آقای اوباما پیروز شد ، مدام از احمدی نژاد می شنیدیم که می گفت "دستگاه حاکمه ی آمریکا اجازه نمی دهد که رئیس جمهوری سیاهپوست و مخالف جنگ افروزی رئیس جمهور شود" و بسیاری از این تجزیه و تحلیل هایی که پایه و اساسی نداشت . حال که این چشمه ی فکری و طرز نگرش از رئیس جمهوری ایدئولوژیک و اقتدارگرا چون احمدی نزاد برخاسته ، می توانیم نتیجه بگیریم که ساختار حکومتی که این احمدی نژاد رئیس جمهور آن است ، اجازه ی برنده شدن فردی با خصوصیات منحصر به فرد (مثل اوباما در آمریکا) را در ایران نمی دهد ؛ برای روشن تر شدن منظور همین بس که بگوییم ،دستگاه پیچیده ی ساختار قدرت در ایران در سالهای پس از انقلاب بین افرادی خاص دست به دست شده و عملاً فقط شاهد تعویض پست ها بوده ایم و در کل قطر دایره ی دروغها در آستانه ی انتخابات و پس از آن نامتناهی است .
***
آقای اوباما در طول چند ماهی که از پست ریاست جمهوری ایشان می گذرد با مسئله ای مواجه شده که رسانه های ایران بسیار به آن می پردازند . بحث شکنجه ی تروریست های مضنون به همکاری با سازمان های تروریستی ، امروز موضوع بحث روز رسانه های جمهوری اسلامی شده است و حال این سئوال پیش می آید که با عاملان حملات وحشیانه و انتحاری چه رفتاری باید کرد؟ با این وجود کشور ایران در راس آمار بیشترین اعدام کودکان و اعدام به نسبت جمعیت در میان کشورهای جهان می باشد .
و موضوع دیگر شنود مکالمات تلفنی مردم آمریکا است که برای مقایسه توجه شما را به موضوع زیر جلب می کنم .

"انتشار متن مذاکرات جلسات محرمانه و خصوصی کاندیداهای ریاست‌جمهوری و ستادهای انتخاباتی آنان در بولتن‌ها، تلکس های ویژه برخی خبرگزاریها ، نشریات داخلی و حتی روزنامه‌ها و سایت‌ها اینترنتی، نگرانی زیادی درباره نابسامانی و هرج و مرج در سیستم شنود کشور ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار «آینده»، این شنودها که ظاهراً‌ توسط برخی محافل خودسر امنیتی و نیروهای وابسته به یکی از نهادها صورت می‌گیرد، مذاکرات و حوادث رخ داده در جلسات خصوصی و محرمانه کاندیداها و ستادهای آنان را جهت اطلاع و برنامه‌ریزی در اختیار هوادارن دکتر احمدی‌نژاد قرار می‌دهد.
جالب‌تر آن که بعضی از روزنامه‌ها که دارای ارتباطی با محافل شنودکننده هستند،‌ در صورت نیاز اقدام به چاپ متن شنودها با اندکی دخل و تصرف کرده و در بولتن‌ها نیز شرح کامل‌تر آن به چاپ می‌رسد.
اگرچه به احتمال فراوان رئیس‌جمهور از این‌گونه اقدامات خودسرانه بی‌اطلاع و ناراضی بوده، اما عدم ساماندهی شنود در کشور موجب حاکم شدن جو بی‌اعتمادی و نگرانی و ترس در فضای سیاسی و حرکت به سمت شخصیت دوگانه نیروهای سیاسی خواهد شد که پیامدهای سنگینی برای نظام به دنبال خواهد داشت.
به نظر می‌رسد ساماندهی مجدد امر شنود در کشور و برخورد با شنودهای تلفنی و مستقیم غیرقانونی و خودسرانه می‌تواند موجب بازگشت اعتماد به جریان‌های سیاسی رسمی کشور باشد."
***
در حالی که اظهار نظر را در مورد شنود مکالمات تلفنی در ایران به بینندگان محترم وبلاگ واگذار می کنم !!!
***
در پایان توجه شما را به مطالب زیر جلب می کنم ...
***
"خبرآنلاین گزارش داد:
1- متأسفانه امروز هزینه مدیریت در کشور ما خیلی بالاست و بیش از 60 درصد اعتبارات ما صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود که بیشتر آن هم صرف مخارج مصرفی‌ می‌شود.
2- مراکز علمی، فرهنگی و دینی اصیل ما مورد غفلت قرار گرفته‌اند و متأسفانه در سالهای اخیر شاهد آثار این غفلت بوده‌ایم.
3- امروزه متأسفانه 80 درصد صنعت در اختیار دولت قرار دارد. امروز این که فرصت‌ها باید در اختیار مردم قرار گیرد، به خصوصی‌سازی و آن هم به فروش اموال دولتی تعبیر شده و قطعاً با خصوصی‌سازی واقعی که همان آزاد شدن انرژی مردم است، مغایرت دارد.
4- من پس از مطالعه و تحقیق و بررسی همهجانبه به این نتیجه رسیدم که کشور را بسیار بهتر از وضع موجود آن می‌توان اداره کرد و به همین دلیل تصمیم گرفتم وارد عرصه انتخابات شوم و به نفع کسی نیز کنار نخواهم رفت.
5- علیرغم زحمات مدیرانی که در طی سالهای گذشته مسئولیت اجرایی کشور را برعهده داشته‌اند، چون تلاشهای آنها با محور عدالت انجام نپذیرفته است شاهد گسترش فقر و فساد و تبعیض بوده‌ایم.
6- در چند سال اخیر افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی روز به روز در حال افزایش بوده‌اند آیا این وضعیت حاکی از آن نیست که دامنه فقر و تبعیض روز به روز بیشتر شده است؟
7- اینکه یک کارمند عالیرتبه 20 برابر یک کارمند معمولی حقوق می‌گیرد حاکی از افزایش شدید فاصله طبقاتی است و با این روند نمی‌توان به چشم‌انداز مطلوب 20 ساله رسید.
8- افرادی هستند که به خاطر ارتباطات خود در سیستم اداری کشور از امتیازات ویژه‌ای برخوردارند و در این میان بعضی‌ها اصلاً به وجود تبعیض اعتقاد ندارند، قطعاً باید این گونه گریز‌گاهها را بست تا عدالت برقرار شود.
9- صدها میلیارد تومان از پول بیت‌المال صرف خرید ساختمانهای مجلل دستگاهها در تهران شده است که بسیاری از این ساختمانها غیرضروری است و با فروش آنها و خرید ساختمانهای ارزان‌تر در شهرستانها، هم بازدهی امور بیشتر می‌شود و هم منابع مالی برای رفع مشکلات جوانان و مردم فراهم می‌آید.
10- امروز متأسفانه با وجود خدمات دولت و هزینه کردن‌های بسیار، کشور دچار فقر، فساد و تبعیض است.
11- اگر دولت پول ندارد، سازمانها و شرکتهای دولتی، هزینه برجهای دهها میلیارد تومانی را از کجا تأمین می‌کنند و چرا سالانه دهها میلیون دلار از بودجه عمومی برای سفرهای خارجی هزینه می‌شود. ما منابع به اندازه کافی در اختیار داریم اما از آنها به طور مناسبی استفاده نمی‌شود.
12- مگرنه این است که دولت آتی باید نقایص و نقاط ضعف دولت‌های گذشته را برطرف کند پس چرا با طرح موضوع انحرافی نامزدها، به صورتی زیرکانه فضا و فرصت نقد دولت را از این مردم سلب کردند.
13- تورم مهار گسیخته اقتصادی فشار سنگینی را بر مردم وارد می‌کند و این در حالی است که به نظر می‌رسد دولت از آثار این تورم مصونیت دارد و همه‌ آسیب‌ها متوجه مردم است، زیرا شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی گران‌ترین ساختمان‌های شمال تهران را خریداری می‌کنند و خاصه خرجی از کیسه بیت‌المال نیز به یک رویه‌ عادی در نظام اداری و اجرایی تبدیل شده است.
14- اصلاح امور، مبارزه با فقر و فساد و پیشرفت کشور، بدون حضور مردم، امکان‌پذیر نیست فقط با اداره، دفتر و دستک، نمی‌توان کاری از پیش برد."
***
با این وجود چقدر عقلانی است که فکر کنیم شرکت در انتخابات پیش رو در ایران تکلیف دینی و ملی است؟؟!!
***
با بهترین درودها و آرزوها - نیلو از تهران

ناشناس گفت...

بادرودبرايرانيان با هر تفكرسياسي ومذهبي
به هرحال صدروزهم گذشت و آقاي اوباماوخانم كلينتون دريافتندكه سياست باشعارفرق دارد.چگونه ميتوان درباره تروريستهاازحقوق بشرگفت؟اينهايي كه مردن را راه رستگاري مي دانندو راه رسيدن به بهشت و حوري و... .
اما رابطه ايران وآمريكا مسلماباعث تضعيف نقش اعراب خواهدشد,چراكه موقعيت استراتژيك ايران و نوع نگاه مردم ايران به آمريكاييهاوباور به جدايي مسايل ديني ازماهيت انساني كه در اكثر مردم ما وجود دارد,همگي باعث خواهد شد كه روابط ايران و آمريكادر صورت ازسرگيري به سرعت پيشرفت نمايد.
هرچندكه تا آغاز رابطه راه درازي در پيش است.
باسپاس - پارساازرشت