۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۶, چهارشنبه

وزیر دفاع آمریکا در مصر



گیتس از مصر تقدیر کرد و خواستار کمک عربستان در پاکستان شد.

وزیر دفاع آمریکا برای برخورد با مجموعه مسائل امنیتی منطقه بر لزوم "مشارکت کامل و رهبری" مصر تاکید کرد. در عین حال پیش از ورود به عربستان سعودی از این کشور خواست "از نفوذ خود در پاکستان برای کمک به دولت در مقابله با افراطگرایان استفاده کند."

نیویورک تایمز گزارش داد "جاه طلبی های منطقه ای ایران بر مذاکرات سایه افکند و رابرت گیتس اعلام کرد تلاشهای دولت اوباما برای بهبود روابط با ایران، روابط آمریکا با متحدانش در منطقه را به خطر نخواهد انداخت." گیتس "تاکید کرد همپیمانان قدیمی آمریکا در منطقه کاملا در جریان تلاشهای دیپلماتیک واشنگتن در قبال ایران قرار خواهند گرفت."

واشنگتن پست گزارش داد "گیتس احتمال یک اتفاق بزرگ یا توافق بزرگ با ایران که بتواند منجر به تغییرات عمده در روابط آمریکا و ایران مانند برقراری روابط دیپلماتیک شود را کمرنگ جلوه داد." او همچنین "به رهبران اطمینان داد که آمریکا در مورد تماسهایش با ایران آشکار و شفاف خواهد بود و افزود مذاکره با ایران اگر اتفاق بیفتد پیشرفت کندی خواهد داشت."

فایننشال تایمز گزارش داد گیتس گفت درحالی که "دولت اوباما ارتباط با ایران را پی گیری خواهد کرد، واکنش تهران به پیش درآمدهای واشنگتن دلگرم کننده نبوده است." فایننشال تایمز این اظهارات را "نشانی از نا امیدی آشکار واشنگتن از عدم اشتیاق تهران برای ارتباط با واشنگتن" دانست.

چی فکر می کنین؟

چرا کشورهای عرب از روابط ایران و آمریکا احساس خطرمی کنند؟

آیا واکنشهای تهران امید برقراری با واشنگتن را در بر دارد؟

واکنش برخی رسانه ها

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام و خسته نباشید وفای عزیز ،
***
من فکر می کنم ،
روابط سیاسی کشورهای منطقه در طول سالهای اخیر و موضع گیری های تند بعضی کشورها علیه یکدیگر باعث بوجود آمدن مسابقه ی تسلیحاتی در خاورمیانه شده است . این مسابقه ی تسلیحاتی باعث سرازیر شدن سلاحهای مخرب و کشتار جمعی به این منطقه ی خطرناک در جهان شده است . یکی از دلایل این مسابقه ی بی برنده ، تلاش ایران برای دسترسی به انرژی هسته ای (یا شاید جنگ افزار هسته ای) برای نمایش قدرت و حفظ بازدارندگی و اعلام این نکته که رهبری جهان اسلام را بر عهده دارد ، است . کشورهای همسایه ی ایران شاید علناً به ایرانی هسته ای اعتراض نکنند ، ولی از ایران هسته ای رضایت نداشته و از آن هراس دارند که نمونه ی آن موضع گیری اخیر مقامات ترکیه و موضع گیری های کشورهای عربی به کرّات بوده است . ایران و مصر به عنوان 2 کشور مهم و تاثیر گذار در منطقه ی خاورمیانه می توانند نقش مهمی را در حفظ آرامش و برقراری امنیت در این منطقه ی مهم ، داشته باشند . ولی متاسفانه بدلایل بسیار از جمله ، حمایت های ایران از سازمانهایی چون حماس و حزب ا... و مخالفت با دولت مصر و تلاش جمهوری اسلامی برای القای این مطلب که رهبری جهان اسلام را داراست! ، این دو کشور اسلامی خود را از برقراری رابطه محروم ساخته اند (البته شاید طرف مصری هم دلایل خاص خود را برای عدم برقراری رابطه داشته باشد) ؛ در کل دولت ایران پاسخ مناسب و در خور توجهی به پالس های مثبتی که از سوی کشورهای مختلف دریافت می کند ، نمی دهد و سیاست های غیر سازنده ی آقای احمدی نژاد باعث شکاف و جبهه گیری مضاعف کشورهای اسلامی شده است .
***
با بهترین آرزوها - نیلو از تهران

وفا گفت...

نیلو جان به نکته جالبی در مورد مصر و ایران اشاره کردی. برای من هم جالب بود که گیتس به نقش رهبری مصر در منطقه اشاره کرد

roya گفت...

خوب معلومه سیاست ایران از اول انفلاب مبنی بر اعلام قصد صدور انقلاب زنگ خطر را برای کشورهای عربی به صدا درآورد این رژیم هنوز در ایران وجود دارد و علاوه بر دست خونین تهران که در آشوبها و ترورهای منطقه آشکار میشود و گاه و بیگاه همان شعارها و تکرار میکنه طبیعیست که تمایل آمریکا به نزدیکی با تهران صحه گذاشتن و تقویت اهداف و شعارهای جمهوری اسلامی تلقی میشود وکه تهدیدی مستقیم برای کشورها و دولتهای عربیست . کشورهای عربی خشونت و تبعیض رژیم ایران با اهل تسنن را در داخل میبیند و به ماهیت پنجه آهنی رژیم ایران در زیر دستکش مخملی و ادعای دوستی با اعراب که اکثرا سنی هستند باور نخواهند داشت

Stoning to deat IRAN گفت...

خامنه ای که در نوروز امسال واضح گفت آیا آمریکا دست از حمایت از اسراییل برداشت ؟ و چند آیا و اگر دیگر هم ردیف کرد من نمیفهمم آیا اوباما مترجم فارسی لازم دارد ؟ اگر ممکنه وفا جان تو زحمت ترجمه را بکش بگو خامنه ای انتظار داره آمریکا دست از حمایت اسراییل کشور متحدش که حداقل نسبت به ملت خودش دمکراتیکه بکشه و بجاش رژیم ولایت فقیهی رو به دوستی انتخاب کنه که روزی نیست بر ملت ایران چند مورد نقض حقوق بشر انجام نده و روزی رو بدون شکنجه و سرکوب و بگیر و بند بر ضد ملت خودش به شب نرسونه ؟ حالا هی شما بپرس آیا علائم خوبه یا بده!!!

سهراب از کردستان گفت...

اصلا گیرم علائم خوب باشه( که نیست چون اینا میخوان امام زمان رو سوار بمب اتمی مثل فیلم دکتر استرنج لاو بفرستن رو سر اسراییل . آقای اوباما مثل اینکه خوشت میاد این صحنه را ببینی و ویرانی خاورمیانه و بعد خدا میداند کجا)
نفرت مردم ایران رو از رژیم سرکوبگرشون نادیده میگیری ؟

ناشناس گفت...

وفا جان ما امکان کامنت گذاشتن در وبلاگ روی خط نداریم چرا ?

ناشناس گفت...

آقای احمدی نژاد؛ یادته در سیمای جمهوری اسلامی در پاسخ به این سئوال از پیش طراحی شده که" قیافه شما به ریاست جمهوری نمی خورد" گفتید: خوب به نوکری که می خوره، ما را به نوکری بپذیرید! اما نوکر خوبی هم نبودی!

این روزها نوکر از جیب ارباب با بوق و کرنا تبلیغ می کند و سر ارباب منت می گذارد که از جیب او به او هدیه داده است، چه شد!؟، مثل این که متوجه نشدید، تکرار می کنم، آقای نوکر از جیب ارباب هزینه می کند تا با تبلیغات بر سر ارباب منت بگذارد که از جیب او به او هدیه داده است! و صد البته وعده هدیه !

همه تبلیغات گسترده دولت نهم را دیده اید" هدیه دولت نهم به ملت شریف ایران" نمی خواهم بگویم این طرح از کی شروع شده و واقعاً کی به بهره برداری می رسد ، آن موقع ممکن است 8 دولت قبل و دولت دهم که مدعی می شوند، هیچ، محمد رضا هم از قبر سر برآورد، اما امروز دولت نهم، از این پروژه با پول من و شما بهره برداری انتخاباتی میکند!

رضا خان این همه راه شوسه و راه آهن سراسری با آن امکانات کم ایجاد کرد و یک تیزر پخش نکرد، ظاهراً ایشان هزینه تیزر را صرف احداث راه می کردند و اگر عقل مبارک رضاخان می رسید ، نصف هزینه راه را صرف تبلیغات راه می کرد تا امروز سر کار بود، و باز هم رای می آورد! البته اگر از آب حیات جنتی هم به او می دادند!

آقای رئیس جمهور ؛ اولاً: اگر وظیفه ای انجام می دهید، آن را با منت تباه نکنید( لاتبطلوا صدقاتکم بالمن و الاذی) در ثانی: هدیه را از جیب خود می دهند نه از جیب گیرنده هدیه! سوم این که: هزینه تیزر های انتخاباتی راه آهن شیراز را صرف اصلاح یک جاده روستایی کنید، حتی روستاهای استان پایتخت نیز از جاده مناسبی برخوردار نمی باشد.

در خاتمه : کدام نوکر است که به ارباب خود هدیه دهد؟ آن هم از جیب ارباب!

وفا گفت...

ناشناس عزیز من از سیستم وبلاگ روی خط خبر ندارم ولی به همکارانم اطلاع می دم

پویا گفت...

بادرود

بنظرم این امکان زیاده که اگر این نظام امنیتی - میلیتاریستی حاکم که از پوشش دین برای مطامع قدرت خود استفاد می کند بخواهد با آمریکا معامله کند به قیمت سرکوب نهادهای مدنی و حقوق بشر در کشور تمام شود .یعنی معاملاتی در میز مذاکره بر سر عراق و افغانستان که در مقابل حمایت ایالات متحده رو از مبارزات مدنی مردم ایران در حقوق مسلم اجتماعیشون کمرنگ کنه و در نتیجه چراغ سبز به سیستم فاسد امنیتی حال حاضر برای سرکوب داخلی بده. بنظرم فشار به جریان قدرت حاکم در رعایت حقوق حقه انسانی بسیار حیاتی برای مردم ایران است .این جریان فاسد که ذکر کردم توسعه به سبک هیئت موئتلفه ایزم رو می پسنده یعنی توسعه اقتصادی نه ملی بلکه شخصی و باندی و محفلی و برای خواص نه عوام و به قیمت سرکوب مدنی که از نظر این جریانات عوامند .اگر آمریکا به این خواسته این جریان فاسد تن بدهد واقعا به مردم ایران جفا کرده است

وفا گفت...

پویای عزیز نکته ای که تو به اون اشاره کردی در خیلی از محافل و مجالس ازش صحبت می شه ولی برای من همیشه این سوال مطرحه که چرا ما به این فکر افتاده ایم. البته نمونه هایی از این مسئله هست ولی به نظرم تا اینجا تاکید دولت اوباما بر حفظ ارزشهای آمریکاست و ستون اصلی رهبری آمریکا در جهان به نظرم همین حقوق بشره و به نظر بعید میاد که به این راحتی مسئله حقوق بشر منتفی بشه. به هر حال تو این دنیای سیاست همه چیز ممکنه باید ببینیم بقیه دوستان چه می گن

meisam rahimi گفت...

باعرض درودوخسته نباشید
وفا جان باید بخشی از صحبتهای آقای احمدی نژاد که قطعا دیکته شده به ایشان می باشد را در مورد رابطه ایران و امریکا یادآور شوم، بعد شما دوست عزیز به این سوال که آیا واکنش های تهران امید برقراری با واشنگتن را دربر دارد؟ پاسخ دهید
رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما خواهان صلح، دوستی و عدالت هستیم گفت: روابط ایران و آمریکا در گرو تصمیم دولت آمریکابرای تغییر اساسی است.
محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه ای.بی.سی آمریکا با اشاره به برنامه های دولت جدید ، آمریکا افزود: سیاست های آمریکا سبب مشکلات فراوان برای ملت آمریکا شده است و اوباما باید تصمیمات بزرگی برای تغییر اساسی این سیاست ها بگیرد.

احمدی نژاد گفت: ملت ایران تمایل دارد مناسبات جهان براساس دوستی و عدالت باشد و البته سیاست های آمریکا هم باید بطور اساسی تغییر کند.

وی افزود: سیاست خارجی ایران برای ساختن دنیایی پر از شور و بر اساس عدالت است.

احمدی نژاد درباره رابطه ایران با آمریکا گفت: دولت آمریکا 29 سال قبل به طور یکطرفه رابطه با ایران را قطع کرد و در این مدت در همه حال علیه ایران بود و می خواستند ایران نباشد.

محمود احمدی نژاد افزود: ایران از گذشته آماده گفتگو براساس احترام و عدالت بود و از شعار تغییر اوباما استقبال كرده و منتظر تغییر واقعی در سیاست های آمریکا است.

احمدی نژاد با بیان اینکه اتفاقات جهان باید بر مبنای منطق و عدالت و گفتگو حل شود،گفت: باید زمینه ای را فراهم کرد که ملت ها و دولت ها در مدیریت جهان نقش داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ملت ها باید به یکدیگر احترام بگذارند، پیشنهاد داد: ملت ها برای خلع سلاح و رفع مشکلات اقتصادی و اختلافات در جهان مشارکت کنند.

احمدی نژاد درباره موضوع هسته ای ایران گفت: موضوع هسته ای متعلق به گذشته است و باید در چارچوب آژانس حل شود، زیرا فعالیت های هسته ای ایران در چارچوب مقررات و حقوق قانونی می باشد.

محمود احمدی نژاد بهترین راه برای تعامل درباره موضوع هسته ای ایران را اجرای درست قوانین دانست و تصریح کرد: ایران به عنوان عضوی از آژانس انرژی اتمی از حقوق خود استفاده می کند.

احمدی نژاد با اشاره به حمایت دولت های اروپا و آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت: اگر یک هزارم جنایات رژیم توسط یک دولت دیگر علیه اروپا انجام می شد آیا عکس العمل اروپایی ها و آمریکایی ها این بود.

وی افزود: دولت های غربی نقش دوگانه بازی می کنند از یک سو از جنایات رژیم صهیونیستی حمایت می کنند و از سوی دیگر شعار حقوق بشر علیه مخالفان رژیم صهیونیستی می دهند.
میثم رحیمی طرئی