۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۱, جمعه

سیاست خارجی آمریکا در 100 روز اول کاری اوباما

در تفسیر خبر امشب به همراه آقای دکتر آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری، آقای بابک یکتافر سردبیر نشریه اینترنتی واشنگتن پریزم و همکارم آقای سیامک دهقانپور نگاهی داریم به سیاست خارجی آمریکا در 100 روز نخستین ریاست جمهوری پرزیدنت اوباما.
روز 3 بیست و دوم ژانویه
اوباما سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل ریچارد هالبروک را به سمت فرستاده ویژه افغانستان و پاکستان و رهبر اکثریت سنا جورج میچل را به سمت فرستاده ویژه خاورمیانه منصوب کرد.

روز 4 بیست و سوم ژانویه
اوباما ممنوعیت کمک های دولتی به گروههای بین المللی که در مورد سقط جنین یا انجام آن اطلاع رسانی می کنند را رفع کرد.
رئیس جمهور روسیه مدودیف اعلام کرد به آمریکا اجازه می دهد از خاک روسیه برای انتقال تجهیزات به نیروهای ائتلاف در افغانستان استفاده کند.

روز 8 بیست و هفتم ژانویه
اوباما اولین تماس تلفنی خود بعنوان رئیس جمهور آمریکا را با آلوارو اوریبه رئیس جمهوری کلمبیا و کوین راد نخست وزیر استرالیا برقرار کرد.
اوباما مجوز ارسال کمک برای احتیاجات انسانی پناهندگان فلسطینی و قربانیان بحران غزه را صادر کرد.
اوباما در مصاحبه ای با شبکه العربیه اعلام کرد می خواهد جهان اسلام بداند آمریکایی ها دشمن آنها نیستند و گفت فورا به مسئله صلح خاورمیانه خواهد پرداخت.

روز 9 بیست و هشتم ژانویه
اوباما در اولین ملاقات خود در پنتاگون حاضر شد. وزیر دفاع رابرت گیتس، ژنرال ری اودیرنو فرمانده ارشد نیروهای آمریکا در بغداد و فرماندهان بخشهای دیگر به بررسی جنگ در افغانستان و عراق پرداختند.

روز 11 سی ام ژانویه
اوباما در تماسی تلفنی با رهبر چین هو جینتاو در مورد تجارت، بحران مالی جهانی و کره شمالی صحبت کرد.

روز 14 دوم فوریه
اوباما با رئیس جمهوری کره جنوبی لی میونگ باک در تماسی تلفنی بر تعهد آمریکا به همپیمانی با کره جنوبی تاکید کرد.
در تماسی تلفنی اوباما با رئیس جمهوری عراق جلال طالبانی و نخست وزیر نوری المالکی صحبت کرد و برگزاری انتخابات استانی عراق را تبریک گفت.

روز 15 سوم فوریه
رئیس جمهوری قزاقستان قربانبیک باقیف قصد خود برای بستن پایگاه هوایی آمریکا در مناس که برای عملیات آمریکا در افغانستان حیاتی بود اعلام کرد.

روز 28 شانزدهم فوریه
کاخ سفید اعلام کرد اوباما گفتگوهایی گرم و سازنده با رهبران ترکیه در موارد روابط ترکیه با عراق، تلاشهای صلح خاورمیانه و سیاستهای آمریکا درقبال افغانستان و پاکستان داشت.

روز 30 هجدهم فوریه
ایمن نور یک ناراضی مصری از زندان آزاد شد. این حرکت توسط بسیاری به واکنش مثبت دولت مصر به دولت جدید اوباما تعبیر شد.
وزیر امور خارجه آمریکا هیلری کلینتون برای برقراری روابط استراتژیک از اندونزی بازدید کرد.

روز 31 نوزدهم فوریه
اوباما اولین سفر برون مرزی خود در مقام ریاست جمهوری را به کانادا انجام داد و با نخست وزیر کانادا استفن هارپر در مورد مسائل اقتصادی، تغییرات آب و هوایی و امنیت بین المللی گفتگو کرد.

روز 32 بیستم فوریه
هیلری کلینتون در آخرین توقف آسیایی خود در چین بر مسائل محیط زیست تاکید کرد و گفت آمریکا خواهان رشد چین است اما نمی خواهد چین اشتباهات آمریکا را تکرار کند چرا که نه چین و نه جهان قادر به تحمل آن خواهد بود.

روز 36 بیست و چهارم فوریه
اوباما با نخست وزیر ژاپن تارو آسو در کاخ سفید دیدار کرد. دو طرف بر سر همکاری در زمینه بهبود بازار اعتبارات و کمک به کشورهای بحران زده گفتگو کردند. به نقل از کاخ سفید طرفین توافق کامل خود را برای مقاوت در برابر کنترل دولتی ابراز داشتند.

روز 39 بیست و هفت فوریه
اوباما گفت " تا پایان اوت 2010 ماموریت جنگی آمریکا در عراق به پایان می رسد." حدود 50000 نیروی آمریکایی تا پایان 2011 در عراق باقی می مانند تا نیروهای امنیتی عراقی را آموزش دهند.

روز 43 سوم مارس
در کنفرانسی خبری در اورشلیم هیلری کلینتون گفت آمریکا دو نماینده به سوریه می فرستد تا گفتگوهای مقدماتی با آنکشور را آغاز کنند. حرکت مهمی که نشان از تغییر سیاست آمریکا در مورد دیپلماسی خاورمیانه داشت.
گوردن براون در نخستین دیدارش با اوباما در مورد تجارت، بانکداری و موقعیت افغانستان، عراق و خاورمیانه گفتگو کردند. فردای این روز براون به عنوان پنجمین نخست وزیر بریتانیا در کنگره آمریکا سخنرانی کرد.

روز 46 ششم مارس
پیشاپیش نشست ژنو با سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه، هیلری کلینتون اعلام کرد آمریکا دکمه "شروع مجدد" روابط خود با روسیه را فشار خواهد داد و با روسیه خصوصا در مورد کنترل تسلیحات و منع گسترش آنها همکاری خواهد کرد.

روز 50 دهم مارس
جوزف بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا رهبران ناتو را ترغیب کرد تا از تبدیل افغانستان و پاکستان به پناه امن تروریستها جلوگیری کنند.

روز 52 دوازده مارس
اوباما و بایدن با وزیر خارجه چین یانگ جیه چی در مورد مسائل مختلف جهانی گفتگو کردند. به گفته کاخ سفید دو کشور توافق کردند که همکاری نزدیک و سریع خود را برای برقراری ثبات اقتصاد جهانی آغاز کنند.

روز 54 چهاردهم مارس
اوباما میزبان لوئیز لولا دا سیلوا بود. سیلوا گفت او و اوباما مطمئن هستند نشست گروه بیست می تواند بحران مالی جهان را حل کند.

روز 57 هفدهم مارس
اوباما در روز سنت پاتریک با نخست وزیر ایرلند برایان کوئن دیدار کرد و روابط دو کشور را از مستحکم ترین روابط در جهان خواند. او همچنین دن رونی را به عنوان سفیر آمریکا در ایرلند انتخاب کرد.

روز 58 هجدهم مارس
اوباما ژنرال اسکات گریشن را به سمت فرستاده ویژه آمریکا در سودان منصوب کرد. اوباما با وضعیت رو به وخامت انسانی سودان اشاره کرد و گفت این مسئله در اولویت کاری دولت او قرار دارد.

روز 60 بیستم مارس
اوباما همزمان با نوروز در پیامی ویدئویی به مردم و رهبران ایران گفت دولت او متعهد به دیپلماسی برای پرداختن به تمام مسائل میان دو کشور آمریکا و ایران است.

روز 64 بیست و چهارم مارس
مقامات دولت آمریکا برنامه اعزام صدها مامور فدرال آمریکایی را به مرز آمریکا و مکزیک اعلام کردند. این برنامه برای مقابله با قاچاق اسلحه و مواد مخدر تنظیم شد.
اوباما با نخست وزیر استرالیا کوین راد در کاخ سفید ملاقات کرد. اوباما گفت آمریکا همچنان در حال حمله در افغانستان باقی خواهد ماند جایی که حدود هزار سرباز استرالیایی نیز حضور دارند.

روز 65 بیست و پنجم مارس
اوباما با دبیرکل ناتو یاپ دهوپ اسخفر ملاقات کرد. مبارزه با ستیزه جویان اسلامگرا در افغانستان و تمایل دولت آمریکا برای بهبود روابط با روسیه مورد بحث قرار گرفت.

روز 67 بیست و هفتم مارس
اوباما برنامه اعزام 4000 سرباز آمریکایی علاوه بر 17000 نیروی دیگر که کمی پیشتر اعلام شده بود به افغانستان را به منظور آموزش نیروهای محلی اعلام کرد. او گفت آمریکا باید القاعده و طالبان را در افغانستان و پاکستان شکست دهد.

روز 72 اول آوریل
اوباما و رئیس جمهوری چین هو جین تاو گفتگوهای استراتژیک و اقتصادیمیان دو کشور را آغاز کردند. اوباما همچنین دعوت سفر به چین تا پایان سال را قبول کرد.
پیشاپیش نشست گروه بیست در لندن اوباما و رئیس جمهوری روسیه مدودیف برنامه مذاکرات خود برای کنترل تسلیحات اتمی را اعلام کردند. قرار است دو رهبر بار دیگر در ماه ژوئیه در مسکو دیدار کنند.

روز 73 دوم آوریل
اوباما گفت او و رئیس جمهوری کره جنوبی لی میونگ باک در مورد تجارت و برنامه تسلیحات اتمی کره شمالی گفتگو کردند.

روز 74 سوم آوریل
4000 دانشجوی فرانسوی و آلمانی در فرانسه در گردهمائی پرسش و پاسخ اوباما شرکت کردند. اوباما در این گردهمائی خواستار افزایش کمک های اروپا در افغانستان شد و گفت این یک مشکل مشترک است و نیاز به اقدامات مشترک دارد.

روز 76 پنجم آوریل
اوباما در پراگ در نشست بیست و هفت عضو اتحادیه اروپا از این اتحادیه خواست ترکیه را بعنوان عضو بپذیرد و گفت اتحادیه اروپا باید با مسلمانان چون دوستانمان، همسایگانمان و همکارانمان در مسیر مبارزه با بی عدالتی، ناشکیبایی و خشونت رفتار کند.
اوباما چند ساعت پس از آزمایش موشکی کره شمالی در جمع 20 هزار نفر در پراگ گفت کره شمالی باید بداند که رسیدن به امنیت و جلب احترام از راه تهدید و تسلیحات غیر قانونی میسر نمی شود. در همین گردهمایی اوباما از تعهد دولتش به تلاش در مسیر منع آزمایشات اتمی و برگزاری مجمعی برای کاهش و برچیدن تسلیحات و زباله های اتمی سخن گفت.

روز 77 ششم آوریل
اوباما در پارلمان ترکیه بر روابط دو کشور تاکید کرد و همچنین در مورد رابطه آمریکا با جهان اسلام گفت آمریکا با اسلام در جنگ نیست و نخواهد بود و همکاری ما با جهان اسلام فراتر از مبارزه با ایدئولوژی های خشونت آمیز است.

روز 78 هفتم آوریل
اوباما برای نخستین بار در مقام ریاست جمهوری از عراق بازدید کرد و به سربازان گفت نقش شما برای اطمینان از امنیت و ثبات عراق و بازگشت نیروها به کشور خود حیاتی است.

روز 83 دوازدهم آوریل
اوباما مجوز برخورد نظامی آمریکا با دزدان دریایی سومالی را صادر کرد که یک کاپیتان آمریکایی را به گروگان گرفته بودند. تک تیرانداز آمریکایی سه دزد دریایی را هدف قرار داد و کاپیتان ریچارد فیلیپس پس از 5 روز اسارت آزاد شد.

روز 84 سیزدهم آوریل
اوباما منع سفر و ارسال پول آمریکایی های کوبائی تبار به کوبا را رفع کرد.

روز 86 پانزدهم آوریل
دادستان پیشین فدرال الن برسین برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیر فانونی از مرز آمریکا با مکزیک به عنوان سزار جدید مرز انتخاب شد.

روز 87 شانزدهم آوریل
اوباما در اولین سفر خود به مکزیک بعنوان رئیس جمهور با همتای مکزیکی خود فلیپ کالدرون ملاقات کرد.

روز 88 هفدهم آوریل
اوباما در مجمع آمریکا در ترینیداد و توباگو به رهبران دموکراسی های غربی گفت که آمریکا در پی همکاری برابر با سایر کشورهاست و آغازی مجدد در روابط با کوبا.

روز 90 نوزدهم آوریل
اوباما با ابراز نگرانی عمیق خود برای سلامت رکسانا صابری خبرنگار آمریکایی-ایرانی تهران را ترغیب کرد او را آزاد کند و اعلامکرد رکسانا در فعالیتهای جاسوسی دخالت نداشته است.

روز 92 بیست و یکم آوریل
اوباما با ملک عبدالله پادشاه اردن ملاقات کرد و بر مشارکت کشورهای کلیدی برای پیشبرد روند صلح خاور میانه تاکید کرد.
چی فکر می کنین؟
واکنش رسانه ها و مطبوعات را در اینجا بخوانید

۹ نظر:

ناشناس گفت...

واقعا اینکه عملکرد رئیس جمهوری یه کشور ، زیر ذره بینه و موشکافی میشه نکته ایه که باید مدنظر قرارش بدیم. اینکه دولت اقای اوباما خودشو مجاب به رفع مشکلات کشورش میدونه دلیلش اینه که عملکردش زیر نقد و بررسیه . خیلی عالی بود.
پریسا از قزوین

ناشناس گفت...

با سلام و درود بر وفای عزیز
***
در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در ایران ، مطالب و اظهار نظرهای جالبی نظرم را به خود جلب کرد که بیان آن برای بینندگان وبلاگ خالی از لطف نیست .
http://www.fardanews.com/fa/pages/?cid=81648
لینک اظهار نظرهای زیر ، آدرس فوق است ؛
***
پس از دوره هاشمي رفسنجاني مردم دنبال تغيير بوده‌اند و خواسته‌هايي داشتند‌. راي به اصلاح‌طلبان براي اين بود كه اشتباهات گذشته را تكرار نكنيم و برگرديم و اشكالات خود را رفع كنيم ؛ ما پيشواياني داشتيم كه با عقل و منطق كشور را اداره مي‌كردند!
دولت نهم (دولت احمدی نزاد) گفت كه من با مافياي نفت مقابله مي‌كنم و علي‌رغم شعاري كه دولت در مورد افشاي مافياي مالي داده بود و به آن در اين سال‌ها عمل نكرد كسي را كه خود از مافيايي نفت بود با راي نيم نمايندگان محصولي وزير كشور شد.
وزير كشور (محصولی) وقتي از مقدار پول‌هايشان سخن به ميان مي‌آيد مي‌گويند كه بله دارم ولي وقتي همان پول در دست ما و شماست مي‌گويند او را بگيريد و ببنديد كه اين پول از دزدي به دست آمده است.
دولت بايد براي برنامه چهارم سالانه 20 ميليارد هزينه مي‌كرد در حالي 203 ميليارد تاكنون هزينه كرده است گفت: ميزان تورم كه بانك مركزي تورم را در كشور 26 درصد اعلام كرده در حالي كه بايد طبق برنامه چهارم تك رقمي مي‌شد.
كفن‌پوشان‌ و اعتصابات و برخي كارها باعث شد كه ما نتوانيم از هشت سال اصلاحات هم نتيجه بگيريم.
***
نتیجه ای که می توان گرفت اینکه پاسخگو نبودن دولت آقای احمدی نژاد و نبود رسانه های شفاف و منتقد از ایشان ، متاسفانه مانع از ایجاد بستری مناسب برای انتخابی آگاهانه از سوی مردم می شود . انتخابی که در کشوری چون آمریکا رئیس جمهوری سیاهپوست و منحصر به فرد را به این مقام رساند و انتخابی که امید ها را زنده کرد و از فرد منتخب شده مردم و رسانه های آمریکا ، ارائه ی پاسخ را خواستار شدند ؛ این در حالی است که عدم انصاف رسانه ای و بسیج تمام امکانات حکومت برای حمایت و دفاع از دولت آقای احمدی نزاد ، باعث بوجود آمدن دولتی در ایران شده که پاسخگویی شفاف را در سرلوحه ی کار خود قرار نداده و کم و بیش شاهد آمار ساختگی و فرافکنی و بزرگنمایی ها در دولت ایشان هستیم .
***
با سپاس و بهترین آرزوها - نیلو از تهران

Javad گفت...

دولت اوباما در اين صد روز همان کارهای دولت بوش را با طرح و ظاهری جديد انجام داده و کار جديدی که مبتنی بر تغيير باشد انجام نداده است

امیربلندیان گفت...

آخرین برنامه ایکه من مشاهده کردم که آقای یکتافردرتفسیرخبر حضور داشتند ایشان ابرازعقیده نمودند که اوباما باید در عمل نیز حسن نیت خود را به دولت ایران ثابت کند.لطف نمایند و بگویند چگونه؟با چشم پوشی بر اعدام کودکان؟...یا بااغماض در مورد سلاخی آزادیخواهان؟ و غیره....ضمنن باتوجه به سخنان اخیرآقای خامنه ای در جمع معلمان آیا همچنان بر مواضع خود پافشاری میکند؟(آقای یکتافر).

دموکرات گفت...

وزیر دفاع تاکید کرد گزینه ی نظامی ممکن است کمی برنامه های ایران را به تاخیر بیاندازد اما، آن را پنهانی تر خواهد کرد.
دقیقا به همین علت هر گونه حمله نظامی باید یا در ابتدا و یا در ادامه آن یک حمله منجر به سرنگونی نظام جمهوری آخوندی باشد.

هاله نور گفت...

ایران با اینکه عضو کنوانسیون حقوق کودک است دلارا دارابی و بسیاری دیگر که در زیر هجده سال مرتکب جرم شده اند را اعدام میکند , بنابراین نشان داد عضویتش در ان پی تی یعنی پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ی هم از همین قماش است و بساد گی بطرف ساخت بمب اتمی خواهد رفت

ناشناس گفت...

Az Agayeh Yekta fard beporsid, akhbar Iran ro donbal mikonand?, midonand to Iran cheh khabareh?
nazarat ishan bishtar ba nazarat sardabiri Keyhaan Iran montabeg hast .
Dorood bar Ostadam Agayeh Hesami keh javab khobi dadand beh ishaan.
merci
Babak

پرستو گفت...

خبر ١ :
وزارت امور خارجه آمریکا می گوید ایران در سال ۲۰۰۸ همچنان «مهمترین» حامی تروریسم بود.
خبر٢ :
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا درباره افزایش 'نفوذ' ایران در کشورهای آمریکای لاتین ابراز نگرانی کرده است.
خبر٣ :
جنایتی دیگر به دست رژیم جهل و فساد : دلارا دارابی اعدام شد ( محمد مصطفایی، وکیل دادگستری: اعدام دلارا دارابی «توجیه قانونی» ندارد )
خبر ٤ :
رژیم جمهوری اسلامی ، پس از ٤ سال هشدار شورای امنیت سازمان ملل همچنان به غنی سازی اورانیوم و فعالیت مخفیانه هسته ای جهت دست یابی به بمب اتمی ادامه می دهد
خبر ٥ :
فعالان کارگری می گویند نيروهای امنيتی و انتظامی رژیم تهران از برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در شهرهای تهران، سنندج، اهواز و هفت تپه ممانعت به عمل آورده و شماری را بازداشت کردند.
خبر ٦ :
رکسانا صابری خبرنگار آمریکایی ، علی رغم درخواست رییس جمهور و وزیر خارجه آمریکا همچنان در زندان رژیم تهران است
خبر ٧ :
گونتر نوکه، مسئول حقوق بشر در بوندس تاگ، مجلس آلمان، از دولت جمهوری اسلامی خواست تا ژورنالیست‌ها و وبلاگ‌نویسان ِ در بند در ایران را آزاد کند.
خبر ٨ :
میرک توپولانک، نخست وزیر جمهوری چک و رئیس ادواری شورای اتحادیه اروپا مجازات سنگسار در ایران را محکوم کرد.
خبر ٩ :
انتقال پیکرهای قتل عام شد‌گان سال 67 از خاوران به مکانی نامعلوم_________
نیروهای لباس شخصی در تاریخ شنبه 5 اردیبهشت ماه اقدام به خاک برداری قسمتی از گورستان و انتقال پیکرها از خاوران کردند.
بنابر گزارش‌های موثق دریافتی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز مذکور در تاریکی هوا، نیروهای لباس شخصی با استفاده از چندین دستگاه کامیون و لودر اقدام به خاک‌برداری از قسمت جنوب شرقی گورستان خاوران که تعلق به گورهای دسته‌جمعی دارد و سپس خاک‌ریزی جدید در آن مکان کردند.

________________________________________________________________________________________________
در هزاره سوم در این کره خاکی ، چگونه مردم جهان می توانند وجود چنین رژیم جنایتکار و ضد بشری را تحمل کنند؟
دولتمردان به خاطر نفت ویا رشوه های بی حد رژیم شیطانی جمهوری آخوندی با این رژیم مماشات می کنند ، اما حالا نوبت مردم جهان است که به یاری مردم مظلوم سرزمین اشغال شده ایران بشتابند و به دولتهای خود فشار بیاورند تا همانند رژیم های کثیف طالبان و صدام ، این رژیم جنایتکار و ضد بشری و تروریستی نیز به زباله دان تاریخ روانه شود.

فریبا گفت...

>>>با وجود تدوین متن مصوبه ای برای تحریم واردات مواد نفتی پالایش شده ایران در کنگره آمریکا، یک مقام ارشد کنگره می گوید در آینده نزدیک قصد به تصویب رساندن آن را ندارد.
هفته گذشته پیش نویس قانونی در مجالس سنا و نمایندگان کنگره آمریکا مطرح شد که در صورت تصویب شرکت های خارجی تامین کننده مواد نفتی پالایش شده مانند بنزین و گازوئیل ایران را هدف مجازات های اقتصادی آمریکا قرار خواهد داد. <<<
>>>وزارت امور خارجه آمریکا می گوید ایران در سال ۲۰۰۸ همچنان «مهمترین» حامی تروریسم بود<<<
>>>هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا درباره افزایش 'نفوذ' جمهوری اسلامی در کشورهای آمریکای لاتین ابراز نگرانی کرده است.<<<
>>>رژیم جمهوری اسلامی ، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را اجرا نمی کند و همچنان به غنی سازی اورانیوم و فعالیت مخفیانه هسته ای جهت دست یابی به بمب اتمی ادامه می دهد<<<

همانطور که پیش بینی میشد ، حکومت آمریکا قصد ضربه زدن به رژیم جمهوری اسلامی را ندارد وگرنه چرا آمریکا علیه رژیم صدام ، کوبا ، کره شمالی تحریم های سخت تصویب کردند؟ چرا آمریکایی ها با قدرت رژیم های صدام و طالبان را سرنگون کردند؟

حکومت آمریکا وقتی متوجه اشتباهات خود خواهد شد که ضربات رژیم تروریستی جمهوری اسلامی اقتصاد این کشور را بسیار متزلزل خواهد کرد.