۱۳۸۷ بهمن ۱۹, شنبه

ایران در هفته ای که گذشت

تفسیر خبر شنبه شب
در برنامه امشب به کنفرانس امنیتی مونیخ می پردازیم و سخنان علی لاریجانی نماینده ایران در این نشست را بررسی خواهیم کرد. همچنین به واکنشهای برخی دیگر از مقامات حاضر در این نشست در مورد ایران خواهیم پرداخت. مروری بر مهمترین رویدادهای حقوق بشر خواهیم داشت و با توجه به سی امین سالگرد انقلاب اسلامی سیاست های برگرفته از آرمان انقلاب بررسی خواهیم کرد تا ببینیم از دید کارشناسان برنامه ایران در نتیجه این سیاست ها چه جایگاهی در جهان امروز دارد.

امشب به اتفاق کارشناسان تفسیر خبر آقای بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین الملل، آقای هرمز حکمت سردبیر نشریه ایران نامه و آقای مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.

اما مروری بر گزیده مهمترین رویدادهای ایران در هفته. خالد مشعل از رهبران حماس در تهران با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کردنفیسه آزاد از فعالان دفاع از حقوق زنان و عضو کمپین یک میلیون امضا بازداشت شد. منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پیشاپیش اجلاس امنیتی مونیخ اعلام کرد ایران و آمریکا هیچ برنامه ای برای مذاکره در حاشیه این کنفرانس ندارند. آیت الله خامنه ای از گروه حماس خواست برای مقابله با حملات احتمالی اسرائیل آماده باشد.
کاخ سفید از پاسخ صریح به گزارش برخی از روزنامه ها مبنی بر دیدار برخی مقامهای آمریکایی و جمهوری اسلامی فاصله گرفت. مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی و کاندیدای ریاست جمهوری ایران گفت در صورت پیروزی در انتخابات با آمریکا مذاکره خواهد کرد. کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قیمت خرید گاز از ترکمنستان را اعلام نکرد اما آنرا منصفانه دانست. بخشی از تالاب بین المللی پریشان در استان فارس به سبب احداث جاده تخریب شد.
علی لاریجانی در کنفرانسی مطبوعاتی در تهران گفت آمریکا باید به جای تعارف رسانه ای گام های اولیه را بردارد. فرمانده ارشد ناتو در افغانستان گفت با هرگونه سازماندهی و توافق انفرادی که اعضای ناتو بر پایه آن بتوانند مواد مورد نیاز نیروهایشان را از مسیر ایران تامین کنند مخالف نیست. هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا با متحدان اروپائی آمریکا درباره ایران دیدار و گفتگو کرد. تیم بدمینتون بانوان آمریکا که قرار بود در مسابقات فجر شرکت کند موفق به دریافت ویزا از جمهوری اسلامی نشد.
آمریکا نه شرکت ایرانی، چینی و کره شمالی را به اتهام نقض مقررات صدور اسلحه تحریم و مجازات کرد. به گزارش منابع خبری ایران سعید رضوی فقیه از رهبران پیشین دفتر تحکیم وحدت پس از ورود به ایران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. دادگاهی در ایران مجازات کور کردن مردی را که به صورت دختر مورد علاقه اش اسید پاشیده بود تایید کرد. پرتاب ماهواره امید توسط ایران از طرف غرب با نگرانی از استفاده این فناوری برای مصارف نظامی مواجه شد.
حسن شاه صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی از پرواز آزمایشی هواپیمای رادارگریز در نیمه سال آینده خبر داد. هیلاری کلینتون تاکید کرد اگر جمهوری اسلامی از قطعنامه های شورای امنیت متابعت نکند با عواقب این نافرمانی مواجه خواهد شد. نمایندگان شش قدرت عمده جهان، آمریکا، روسیه، چین، آلمان، بریتانیا و فرانسه در ویس بادن آلمان پایبندی خود را به یافتن راه حلی دیپلماتیک درباره برنامه اتمی ایران اعلام کردند.
خبرگزاری رویترز به نقل از محمد علی ابطحی نوشت محمد خاتمی تا چند روز دیگر نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی با احضار سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به خارج کردن نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروههای تروریستی آنان اعتراض کرد. سفارت بریتانیا در تهران از توقف فعالیت های فرهنگی و آموزشی بریتیش کانسیل به دلیل رفتارهای مقامات جمهوری اسلامی ابراز تاسف کرد.
دولت کانادا از پرتاب ماهواره توسط ایران ابراز نگرانی کرد. مراسم چهاردهمین سالگرد مهدی بازرگان برای بار دوم با دخالت نیروهای امنیتی لغو شد. آمریکا گروه پژاک را به فهرست گروههای تروریستی افزود. سفیر جمهوری اسلامی در مسکو گفت نیروگاه بوشهر تا پایان امسال تکمیل می شود. سعید مرتضوی در جلسه شورای روسای کل دادگستریهای کشور علیه اسرائیل اعلام جرم کرد. دادستانی آلمان اعلام کرد یک شهروند آلمانی به خاطر تلاش برای کمک به برنامه موشکی ایران محاکمه می شود. وزیر خارجه ترکمنستان اعلام کرد رئیس جمهوری آنکشور قرار است به ایران سفر کند. علی لاریجانی در اجلاس امنیتی مونیخ گفت آمریکا برای آشتی باید در سیاست هایش تجدید نظر کند.
چی فکر می کنین؟

۱۰ نظر:

سرکار خانم زندی گفت...

پرتاب موشک در ایران با پرتاب آن توسط ورنرفون براون دانشمند موشکی آلمان نازی قابل مقایسه است مردم آلمان در زمان هیتلر زیر سرکوب گشتاپو و حکومت نازیها بودند و در جمهوری آخوندی امروز در ایران هم مردم به آزادی و رهایی از سرکوب و شکنجه و مجازاتهای قرون وسطایی, دمکراسی و دوستی و تعامل با دنیا نیاز دارند نه پرتاب موشک توسط دانشمندان موشکی (ممنون میشم اینجا هم نظر منو مطرح کنی)

پسر خطرناک گفت...

دعوت خالد مشعل به سفر به ایران ماهیت تروریست پرور جمهوری اسلامی را بار دیگر نشان داد
جنبش حماس بارها مسئولیت بمب گذاری در اتوبوسها و اسیتگاههای اتوبوس اسراییل را بعده گرفته که قربانیان آن تقریبا همگی غیرنظامی و زنان و کودکان خردسالی بودند که به مدرسه و کودکستان میرفتند , جمهوری اسلامی هر بار از این انفجارها استقبال کرده و با خوشحالی تمام از بهلاکت رسیدن صهیونیستها یاد میکند, و امروز به به گروهک حماس اجازه داشتن دفترنمایندگی در تهران داده است و باز هم بصورت مضحک و مسخرهای اعلام میکند که پشتیبان تروریسم نیست !!

ناشناس گفت...

در مجلس فاش شدکه
یک میلیارد دلار ناقابل
در دولت احمدی نژاد گُم شده
گزارش بودجه سال 1385 کشور سرانجام در صحن علنی مجلس قرائت شد و مردم در جریان غیب شدن یک میلیارد دلار در آمد نفتی این سال قرار گرفتند که به خزانه کشور نرفته است!
تاکنون دولت احمدی نژاد و خبرگزاری های وابسته به آن واریز نشدن 300 میلیارد تومان از درآمدهای نفتی به خزانه را که در برخی مطبوعات نیمه مستقل طرح شده بود «جنگ روانی مخالفان»، «سیاه نمایی»، «تخریب دولت عدالتخواه و پاکدست و خدمتگذار» و ... خوانده بودند.
حال بموجب وعده سر خرمن رئیس مجلس "لاریجانی" قرار است دیوان محاسبات غیب شدن این یک میلیارد دلار را پیگیری کند.

سنگسار stoning to death گفت...

شکی نیست که حکومت ایران با ذات گروگانگیری که میشناسیم,
آمریکایی ناپدید شده در جزیره کیش را در چنگ خود دارد و از ماجرای دستگیری اخیر یک دیپلمات و کارمند سفارت سوئیس در تهران باتهام باصطلاح رابطه نامشروع قصد مبادله آنها با اعضا نیروی قدس سپاه در عراق که در بخاطر عملیات بمب گذاری در بازداشت آمریکا هستند را دارد,جمهوری اسلامی قبلا هم سابقه این نوع گروگانگیری را در ماجرای دستگیری بازرگان آلمانی باتهام رابطه نامشروع بعد از افشای نقش خامنه ای در عملیات تروریستی رستوران میکونوس آلمان را دارد.

ناشناس گفت...

با سلام
بنده به عنوان مهندس یکی از بزرگترین شرکتهای خودرو سازی باید خدمت شما عرض کنم که ایران توانایی ساخت کوچکترین قطعه از دستگاههای مونتاژ خودرو را نیزحتی ندارد چه برسد به تولید موشک !
دولت های اروپایی نباید با بزرگ جلوه دادن این عمل به رژیم عقب مانده آخوندی پر و بال دهند.

houman az karaj

ناشناس گفت...

سلام
با تشکر از برنامه خوب شما در مورد صحبتهای آقای لاریجانی در مورد حمایت آمریکا از کشور عراق ، آقای لاریجانی به احتمال زیاد فراموش کرده است که بیشترین سلاح های کشور عراق که در جنگ بر علیه ایران استفاده می شود از جمله هواپیماهای روسیه و فرانسه ، تانکهای روسی و سلاح های ساخت روسیه و چین و همین طور سلاحهای شیمیایی ساخت آلمان . پس چگونه است که این کشورها مخصوصا روسیه در حال حاضر از عزیزترین دوستان جمهوری اسلامی ایران است .

Unknown گفت...

be nazar man ma irani ha gabl az partabe moshak va dashtane fanavari hastee niaz be demokrasi va azadi vagee darim dorogh haee ke rzhim be mardom migoyad vaeean dele har irani motefaker ro be dard miavarad manand tabloee ke dar khayaban dar sar dar vorodi seda o sima
ke migoyad :
hich keshvari be manand iran azadi va demokrasi nadarad !


UNFORGIVEN

ناشناس گفت...

سلام
در مورد صحبتهای آقای لاریجانی یک سوال داشتم که ایا حمله آمریکا به افغانستان و عراق و جنگ لبنان و علیه حماس چه ربطی به کشور ایران دارد ایا کشورهای نام برده دولت ندارند و تجت تکلف ایران هستند که در مورد آنها اظهار نظر می کند ایا خود این حرفها دخالت در امور داخلی کشورهای مستقل عضو سازمان ملل مانند افغانستان و عراق و لبنان نیست

Unknown گفت...

ضمن سلام و درود به جنابعالی و میهمانان گرامی

آقای لاریجانی همچون دگر سران جمهوری اسلامی با دیپلماسی بازاری و به میان آوردن وقایع تاریخ گذشته ، سعی در گران فروختن مطاع خود و سعی در بی ارزش کردن و زیر سوال بردن روابط صلح و آشتی نمود که چه بسا به فرض محال اگر تمام خواسته های ایران نیز ÷ذیرفته شود باز آنان به ماقبل تاریخ برمیگردند تا از رویارویی با جهان آرام و باثبات فاصله بگیرند که بقای آنان در تنش و جنگ نهفته است

ناشناس گفت...

با سلام

لطفا درباره نقش آشکار و پنهان کشورهایی همچون روسیه، چین، هند، پاکستان و اکراین در خصوص آنچه که ایران از آن به عنوان پیشرفت علمی یاد میکند هم یا در این برنامه یا در یک برنامه مستقل صحبت بفرمایید.

با تشکر،
ایرانی