۱۳۸۷ اسفند ۶, سه‌شنبه

سیاست در ورزش

در میزگرد امشب شرکت کنید.


میزگرد امشب میزبان آقای ایرج ادیب زاده، نویسنده و روزنامه نگار ورزشی است. ایرج ادیب زاده از روزنامه نگاران پرسابقه ورزشی است از روزنامه صبح امروز گرفته تا برنامه پربیننده ورزش از نگاه دو در رادیو تلویزیون ملی ایران، سردبیری بخش ورزش روزنامه آیندگان و خبرنگار ورزشی در المپیک مونترال و جام جهانی فوتبال در آرژانتین.
در برنامه امشب ابتدا به خبر عدم صدور ویزا از طرف امارات متحده عربی برای تنیسور زن اسرائیلی می پردازیم و سپس بحث بر سر ورزش و سیاست را با شما ادامه خواهیم داد.
خودداری امارات متحده عربی از صدور ویزا برای تنیسور زن اسرائیلی که قرار بود در مسابقات تنیس بارکلیز شرکت کند بار دیگر بحث جدی در مورد ورزش و سیاست را مطرح کرد. امارات اعلام کرد این اقدام به خاطر نگرانی آنها از به خطر افتادن شاهار پیر به دلیل عصبانیت و خشونت احتمالی تماشاگران از تهاجم اسرائیل به غزه صورت گرفتته است.
در اعتراض به این تصمیم شبکه تلویزیونی تنیس چنل از پخش بازیها خودداری کرد و تور سونی اریکسون برگزارکنندگان بازیهای تنیس در دوبی را مجبور به پرداخت جریمه های بیسابقه کرده است. پییر چهل و چهار هزار و دویست و چهل و پنج دلار دریافت می کند که میانگین جایزه نقدی است که او سال گذشته در بازیها دریافت کرد. برگزار کنندگان برای تخطی از قوانین برگزاری مسابقه سیصد هزار دلار جریمه شدند و دوبی باید ضمانت دو میلیون دلاری بدهد که مسابقات سال آینده شاهد نقض قوانین برگزاری نباشد. پیر علاوه بر آن می تواند بدون کسب رتبه خاصی در مسابقات سال آینده شرکت کند و امارات مجوز مخصوصی به اندی رام تنیسور مرد اسرائیلی داد تا در بازیهای این دوره حضور یابد.
آیا ممنوعیت تنیسور اسرائیلی درست بود؟
پوشش اسلامی چه موانعی برای حضور زنان در مسابقات ورزشی ایجاد می کند؟
آیا استفاده از ورزش به عنوان ابزار سیاسی درست است؟
چی فکر می کنین؟

۱۹ نظر:

امیربلندیان گفت...

وفای عزیز ضمن سلام : این نوع ممنوعیت بطور قطع عملی زشت بوده و جز آلوده ساختن عرصه های ورزشی به تعصبات کور و خشک عقیدتی که دقیقن عکس آن چیزیست که ورزش بنام جوانمردی و انسانیت میخواهد انجام دهد ، ثمری در پی ندارد.و فدارسیونهای ورزشی میبایست با اعمال تنبیه های شدید علیه کشورهای مسئول این رفتارهای غیر ورزشی ... ، جلوی اینگونه بدعتها را بگیرند.اجبار داشتن پوشش اسلامی برای بانوان ورزشکار ایرانی جز زجر و مشقت نفع دیگری برای ورزشکار ندارد ، در ثانی اگر از هر کارشناس ورزشی نظرخواهی شود ، گفته خواهد شد که این پوشش در نهایت از بازدهی و نتیجه گیری بهتر ورزشکاران ، بلحاظ ایجاد محدودیت حرکتی و همچنین بالا بردن حرارت و تعریق بدن میکاهد. در مورد پرسش آخر نیز مسلما" خیر اما وقتی برای رژیمی هدف وسیله اش را توجیه میکند دیگر درستی یا نادرستی سوء استفاده سیاسی از ورزش معنا و مفهومی ندارد.

ناشناس گفت...

ورزش در جمهوری اسلامی مثل دیگر مسائل سیاسی و مذهبی شده و ورزشکاران دائما زیر تبلیغات مذهبی حکومتی قرار دارند تا اگر در عرصه های بین المللی شرکت نمودند حرکاتی که نظام میخواهد توسط انان بنمایش دراید.
عدم حضورپررنگ ورزشکاران زن در مسابقات- جلوگیری از حضور زنان در ورزشگاهها وعدم اجازه مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی از عملکرد بد مسئولین ورزشی ایران میباشد.

ناشناس گفت...

در دوره احمدی نژاد تهدید اسرایل به نابودی از نقشه جغرافیاو یهودی ستیزی در قالب تهدید ورزشکاران به عدم مواجه با ورزشکاران اسراییلی شدت گرفت چرا ؟

ناشناس گفت...

نيلو از تهران هستم

سلام وفا جان - سلام بر صداي آمريكا
متاسفانه نقش سياست در ورزش ايران در طول سالهاي اخير باعث عدم پيشرفت و بوجود آمدن مشكل در عرصه ي بين المللي آن براي ايران شده است
پس از صعود تيم ملي فوتبال ايران به جام جهاني آلمان ما شاهد بيشترين دخالت سياسي مسئولان در فوتبال ايران بوديم تا آنجا كه فوتبال كشور را تا آستانه ي تعليق پيش برد - امروز هم نمونه ي كوچك تر آن در تهديد به عدم پخش شدن برنامه ي نود و يا استعفاهاي دسته جمعي در بعضي فدراسيون هاي رزمي كشور بوديم . درست است كه بدون كمك دولت دو تيم پرطرفدار پايتخت ايران با مشكل روبرو مي شوند ولي حضور اعضاي دولت در هيئت مديره ي اين تيمها باعث شده كه سياست نقش سازنده اي در ورزش ما ايفا نكند

با بهترين آرزوها ، نيلو از تهران

ناشناس گفت...

سلام وفاي عزيزم

"اين عقيده كه "ورزش از سياست جداست" به همان اندازه مصداق دارد كه "سياست از دين جداست

پارميدا از اصفهان

ناشناس گفت...

سلام - نيلوفر از آبادان هستم

وفاي عزيز از مهمان محترمان بپرسيد كه آيا درست است كه كشور ژاپن و كره از نظر توسعه ي استاديوم هايشان صد سال از ايران جلوتر هستند؟
به ياد دارم وقتي تيم ملي به بازي هاي جام جهاني 2006 آلمان مي رفت آقاي احمدي نژاد گفت كه ما پتانسيل حضور در چهار تيم پاياني را داريم
امروز هم آن حرف به نوعي جالب تر از گذشته شنيده مي شود - ايران يك ابرقدرت است
آقاي علي آبادي رئيس سازمان ورزش ايران در اقدامي سياسي آقاي محمد دادكان را در حاليكه به ايران نرسيده بود در اقدامي كه مخالف اساسنامه ي فوتبال ايران بود بركنار كردند و باعث شدند كه تيم ملي خوب فوتبال ما ماهها دچار مشكلات اساسي شود .
شاد و پيروز باشيد

ناشناس گفت...

با سلام و ادب
يكتا هستم از قزوين
بنظر مهمان عزيز برنامه ، آيا ورزشكاران ايراني مجبور مي شوند كه با حريفان اسرائيلي شان مسابقه ندهند؟ فكر كنم در يك مورد كه ، داوري ايراني يك مسابقه اي را كه ورزشكاري از اسرائيل در آن شركت كرده بود (ورزشي انفرادي بوده) ، قضاوت كرد ، دچار مشكلات شده است!
آيا مسابقه ندادن و حاضر نشدن در اين ميادين مي تواند محروميت هايي را براي ايران در پي داشته باشد؟
دست آخر ندادن ويزا به ورزشكاران تيم ملي بدمينتون بانوان آمريكا را در هفته هاي اخير چگونه ارزيابي مي كنيد؟

ناشناس گفت...

درود بر وفاي عزيز - آيا فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا مدت زماني را براي خصوصي سازي فوتبال و نيز عدم دخالت سياستمداران در فوتبال ، براي كشورها تعيين كرده اند؟

پريسا از شيراز

roya گفت...

ورزشکاران دختر ایرانی تحت تبعیض و ظلم جمهوری اسلامی هستند همانطور که دانش جویان دختر دانشگاه پلی تکنیک دیروز دچار ضرب و شتئ و شکنجه عوامل احمدی نژاد و دولت مهر ورزی او قرار گرفتند

ناشناس گفت...

در هنگاميكه فدراسيون فوتبال پس از دوران تصدي پست رياست توسط آقاي دادكان دچار بحران شده بود و خطر تعليق وجود داشت
به ياد حرف آقاي علي آبادي مي افتيم كه مي گفت ، فيفا منزوي شده است

عرشيا

سنگسار stoning to death گفت...

مسابقات بوکس دیروز و پنجه بوکس از نظر دولت مهرورزی احمدی نژاد این بود که دیروز در دانشگاه امیر کبیر با پنجه بوکس و چاقو و زنجیر عوامل احمدی نژاد زخمی و مجروح شدند !!

سرکار خانم زندی گفت...

دیروز مسابقات بوکس و پنجه بوکس در دانشگاه پلی تکنیک از طرف مزدوران احمدی نژار مهربان و مهرورز و عدالت طلب روی سر و صورت دانشجویان برگزار شد و به بازداشت دانشجویان و زندانی شدن آنها انجامید

ناشناس گفت...

دیدیم که آقای رضا زاده در یک اقدام بی سابقه پس از گرفتن مدال طلای جهانی عکس آقای خامنه ای را بالای سر بردند بر روی سکوی قهرمانی . گویا ورزشکاران عزیز هم مشکلی با سیاسی شدن ورزش ندارند...


houman karaj

ناشناس گفت...

سلام در پاسخ به دوستي كه از ايران زنگ زد و در مورد حجاب گفت :
آيا مي تواند با لباس جنگي و اسلحه وارد زمين فوتبال شد؟ و آيا اين منطقيه ؟ آيا مي توان با يك تانك در مسابقات فرمول يك شركت كرد؟ حجاب نداشتن هم جزء قوانين مسابقات است نه مذهب افراد و تبعيظ ...

ناشناس گفت...

سلام
این دولت و حکومت همه چیزو سیاسی کرده
و به قولی به مردم دارن توهین میکنن
تا اینا هستن یعنی ..............

ناشناس گفت...

حجاب در جمهوری اسلامی در تمام لحظات حضور در اجتماع اجباریست بنا براین به تلفن بر کف آخوندها میگویم شما اول به کل زندگی خصوصی زنان در آزادی پوش دخالت نکنید , رفع اجبار در پوش در یک مسابقه 1 ساعته پیشکش !!

ناشناس گفت...

ازان دسته اقایان که در مقابل هر مسئله ای میگویند چرا در امریکا اینچنین است و برای تمام رفتارهای زشت و خارج از اصول خود مغالطه میکنند میپرسم اگر شما در رفتار سیاسی خود از امریکا درس و سرمشق میگیرید برای چه در کارهای مثبت و مثلآ ورزش از انها سرمشق نمیگیرند؟مایکل فلیپس تنها در یک المپیک 8 طلا گرفت چرا انجا از امریکا تقلید نمیکنید؟ درثانی در جواب به ان اقایی که از حجاب در ورزش دفاع میکنند عرض میکنم که خانمها که مجبور به استفاده از حجاب هستند از ان شکایت میکنند و ناراضی هستند شما که مرد هستید و از حجاب دفاع میکنید برای یک ساعت حاضرید در گرمای 40 درجه روسری سر کنید؟

admin گفت...

فکر میکنم در این روزها اگراز ازار و اذیت دانشجویان صحبت بشه خیلی بهتر از این مسایل
امروز زمین دانشگاه امیر کبیر از خون دانشجویان گلگون شده و رسانه صدای امریکا نقشی کم رنگ را در انعکاس این اخبار ایفا کرده
این رسانه دیگر رسانه دیروز نیست

ناشناس گفت...

ورزش تنهاحیطه ای است که نباید اجازه داد سیاست در ان رخنه کند.
باریکن اسراییلی باید بازی میکرد.
ورزش با حجاب اسلامی رنح اور وبسیارسخت است که زنان ایرانی ناچارند به ان تن دردهندولی ورزس کنند تا سلامت خود را نگهداری نمایند.
به امید ازادی و ورزش در هوای ازاد.