۱۳۸۷ اسفند ۲, جمعه

مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته

تفسیر خبر جمعه شب

در برنامه امشب به نخستین سفر خارجی وزیر امور خارجه آمریکا هیلری کلینتون به آسیا نگاهی دقیقتر خواهیم داشت. ناظران این سفر را یک سنت شکنی نامیدند و توجه خود را به مجموعه ای از مسائل منطقه از برنامه اتمی کره شمالی گرفته تا وضعیت حقوق بشر چین معطوف کردند. خانم کلینتون پیشتر گفت آسیا به تحقیق بخشی از آینده آمریکاست. ژاپن، اندونزی، کره جنوبی و چین توقفهای او در این سفر بودند. در برنامه امشب همچنین به نخستین سفر خارجی پرزیدنت اوباما به کانادا می پردازیم. کانادا از شرکای عمده تجاری آمریکاست با روزانه یک و نیم میلیارد دلار تبادلات تجاری. پرزیدنت اوباما همچنین بر مسئولیتهای دوکشور در قبال تعهدات سازمان تجارت جهانی و توافق نفتا تاکید کرد.
در خلال این مسافرت ها مسئله افغانستان نیز مطرح بود کارشناسان تصمیم پرزیدنت اوباما برای اعزام هفده هزار نیرو به افغانستان را قدمی هوشمندانه خواندند که ناتو و همپیمانان آنرا به اقدامی مشابه ترغیب خواهد کرد. در همین راستا به سفر وزیر دفاع آمریکا رابرت گیتس به لهستان و اجلاس وزرای دفاع ناتو اشاره خواهیم کرد.


در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری و همکارم آقای شایان سمیعی به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.


کلینتون در ژاپن
کلینتون وزیر خارجه آمریکا شانزدهم تا هجدهم فوریه در ژاپن بود. رسانه های ژاپن انتخاب این کشور از سوی دولت آمریکا به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی وزیر خارجه را دلیلی بر اهمیت استراتژیک و ژئوپولتیک ژاپن تلقی کردند. نخست وزیر آبه نخستین رهبر خارجی خواهد بود که از کاخ سفید بازدید خواهد کرد. روزنامه یومی یووری ژاپن نوشت دولت مصمم است نگرانی ها در ارتباط با ژاپن را مرتفع کند. آساهی اعلام کرد کلینتون با سخن گفتن با مردم ژاپن راه را برای تحکیم روابط با این کشور هموار کرد. کارشناسان تهدید سیاستهای کره شمالی را امتحانی برای همکاریهای آمریکا با ژاپن دانستند. سانکه ای نوشت آمریکا و ژاپن باید نزدیکتر و همشمندانه تر با هم همکاری کنند تا مسئله آدم ربائی و خلع سلاح اتمی کره شمالی را به مسیر درست خود هدایت کند.

کلینتون در اندونزی
وزیر خارجه آمریکا پس از ژاپن در فاصله روزهای هجدهم و نوزدهم فوریه به اندونزی سفر کرد. تحلیلگران این سفر را تلاشی سمبلیک از طرف آمریکا برای احیای اعتبار در جهان اسلام و باز کردن فصلی تازه در روابط آمریکا با مسلمانان قلمداد کردند. بی بی سی نوشت با در نظر گرفتن اینکه اندونزی کشوری مسلمان با یک دموکراسی صلح آمیز در آنسوی دنیا دورتر از خاورمیانه واقع شده این سفر پیامی قوی به جهان اسلام می دهد. بخش انگلیسی الجزیره اعلام کرد پرزیدنت اوباما بر روابط عاطفی خود با اندونزی سرمایه گذاری می کند تا روابط خود با جهان اسلام را بهبود بخشد. جاکارتا گلوب نوشت محبوبیت اوباما در اندونزی از حد خارج است و همه با چشم و گوشی باز آماده اند تا ببینند اوباما و نمایندگانش چه می گویند. جاکارتا پست نوشت با برقراری ارتباط استراتژیک با اندونزی آمریکا می تواند چارچوب محکم تری برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی تعریف کند.


کلینتون در کره جنوبی
هیلری کلینتون پس از اندونزی نوزدهم و بیستم فوریه را در کره جنوبی سپری کرد. تحلیلگران در کره جنوبی این سفر را تاکید مجددی بر حمایت آمریکا از سئول و امید آمریکا برای همکاری کره جنوبی در مهار برنامه اتمی و موشکی کره شمالی قلمداد کردند. چوسون ایلبو نوشت سفر کلینتون اهمیت عظیمی دارد خصوصا در زمانی که تنشها میان دو کره در حال افزایش است. کورین هرالد پیشبینی کرده است آمریکا و کره جنوبی اختلاف چندانی در نحوه برخورد با تهدید برنامه اتمی و موشکی کره شمالی نخواهند داشت. یونهاپ نوشت انتظار می رود کلینتون در مورد برخورد با این تهدیدها با کره جنوبی مشورتی تنگاتنگ داشته باشد.


کلینتون در چین
وزیر امور خارجه آمریکا امروز وارد چین شد. این توقف حساس در چین با گمانه زنی های مختلف در مورد مسیر آینده روابط دو کشور همراه بود. مینگ پائو در هنگ کنگ نوشت کلینتون سطح و گستردگی روابط دو کشور را بالا خواهد برد. لا فیگارو در فرانسه نوشت کلینتون اجازه نخواهد داد مذاکرات تنها به مسائل اقتصادی معطوف شود و تلاش خواهد کرد مسائل امنیتی، تغییرات آب و هوایی و حقوق بشر نیز در مرکز مذاکرات باشد. گلوبال تایمز چین نوشت آمریکا باید خطاب کردن به چین را متوقف کند و به جای آن کاغذ و قلم بیاورد و ببیند درخواستهای چین چیست. در همین حال انتظار بسیار این است که آمریکا و چین چون سمبل ین و یانگ یا در رفع بحران اقتصادی بکوشند

اوباما در کانادا
نخستین سفر خارجی پرزیدنت اوباما در نوزدهم فوریه به کانادا بود. نشنال پست کانادا ملاقات هارپر و اوباما را آغازی با پایگاه مستحکم اجتماعی برای مقابله با بحرانهای جدی توصیف کرد. اوتاوا سینیزن نوشت هارپر و اوباما مجبور به برداشتن اولین قدم ها به سوی معاهدات عمده در مورد امنیت انرژی و تغییرات آب و هوایی هستند. مونترال گزت نوشت سفر اوباما فرصتی برای آغاز مجدد است اما در مورد تداوم همکاریها ابراز نگرانی کرد و نوشت اوباما با مسائل بسیار زیادی مواجه است. در این ملاقات همچنین مسئله افغانستان و اعزام هفده هزار سرباز آمریکایی به آن کشور مطرح شد.

چی فکر می کنین؟

۸ نظر:

roya گفت...

از مهمانان بپرسید با انتخاب نتانیاهو و در صورت اقدام نظامی و سرنگونی جمهوری اسلامی بکمک آمریکا و اسراییل امکان برقراری دمکراسی مثل آلمان بعد از هیتلر در پایان جنگ جهانی دوم وجود دارد یا نه ؟ چون آلمان نمونه برقراری دمکراسی با اعمال مداخله نظامی است .

ناشناس گفت...

سلام
با تشکر از برنامه خوب شما
سوال من این است همان طور که خانم کلینتون گفته است که مسئله حقوق بشر در چین نباید سایه بر روابط بین چین و آمریکا بیندازد آیا فردا هم سیاست آمریکا نمی گوید که مسئله حقوق بشر در ایران را باید به خاطر مسائل بین دو دولت فراموش کرد و این با شعار آقای اوباما ضدیت ندارد و آیا به خاطر مسائل بین دو کشور حقوق بشر که همان حقوق مردمی است که کشورها از آن سرچشمه می گیرد فراموش شود
ممنون

ناشناس گفت...

تمام دولتها به طور طبیعی محافظ منافع ملتهای خود هستند که مشروعیت خود را از آنها می گیرند.
این تنها جمهوری اسلامی است که مشروعیت خود را مستقیما از خدای همگونش گرفته و منافع مردم اهمیتی برایش ندارد.
ممکن است که بخشی از منافع آمریکا هم در گرو افزایش دموکراسی و حقوق بشر در جهان باشد تا مسائلی مثل 11 سپتامبر در جهان اتفاق نیافتد ولی با وجود اهمیت این مسئله، حقوق بشر و دموکراسی هنوز هم در مرحله دوم است پس از منافع اقتصادی آن هم در وضعیت بحران اقتصادی فعلی

ناشناس گفت...

سلام
لطفا راجع به دراویش گنابادی و اتفاقات امروز میدان بهارستان اخباری بدهید...

ناشناس گفت...

در مورد اعتصاب معلمان و سرکوب آنها در پنجم اسفند برنامه بگذارید.
همینطور دراویش گنابادی و بهاییان در دولت احمدی نژاد.

ناشناس گفت...

سیاست خارجی آمریکا در هنگامی که سیاست 400 ساله انگلستان و 100 ساله روسیه حامی منافع آخوندی برای حمایت منافع خویش و دسترسی اسان تر به ثروث ایران به پیش می رود کاری از پیش نخواهد برد . دولت امریکا در سقوط دولت مصدق به این نتیجه رسیده بود و اکنون وقت آن است که حامی ملت باشید و مستقیما با سیاستهای انگلستان و روسیه مخالفت کنید وگرنه عاقبت روسیه و انگلیس توسط همین ایران عقب افتاده آخوندی سلطه شما را بر جهان فروخواهند پاشید

ناشناس گفت...

وقتی که در امریکا از گفتگوی رو در رو با ایران سخن می رانند در انگلستان با کمال تعجب در انتخاب از صفی ترین و بی رحمترین شاه ایران عباس صفوی تقدیر می شود می دانید چرا زیرا صفویه و حکومت آخوندی زائیده روح استعماری انگلیس اند پس چرا باید با امریکا تقابل داشته باشند . اینجا تمدن مرده و بهتر است آمریکا با انگلستان و روسیه گفتگو کند و نه با حکومت اخوندی

ناشناس گفت...

آقایان و خانمهای مدیر صدای آمریکا ما تقاضا داشتیم زمان برنامه تفسیر خبر و میز گرد را بیشتر کنید حالا شما در لابلای برنامه اخبار ورزشی و سینمایی و غیره را پخش میکنید و همان وقت کم برنامه را میگیرید خواهشمندم تجدید نظر کنید .