۱۳۸۷ بهمن ۲۹, سه‌شنبه

آذر نفیسی و "آنچه درباره اش سکوت کرده ام"

در میزگرد امشب شرکت کنید.

میزگرد امشب میزبان خانم آذر نفیسی است تا از زبان او با کتاب جدیدش و آنچه درباره اش سکوت کرده است بشنویم.
آذر نفیسی که پیش از این کتاب "لولیتا خوانی در تهران" او شهرتی جهانی پیدا کرد در حال حاضر استاد ادبیات انگلیسی و پژوهشگر میهمان دانشکدهٔ مطالعات پیشرفتهٔ بین المللی (سایس) در دانشگاه جانز هاپکینز آمریکاست.
نیویورک تایمز در مورد کتاب اخیر خانم نفیسی می نویسد "او دومین مجموعه خاطرات خود را نوشت که از اولین مجموعه خصوصی تر و صمیمی تر است."
داستان او و زندگی به نسبت سخت خانوادگیش در پیش زمینه تاریخ پرتلاطم معاصر ایران.
داستان مادر، پدر، ازدواج اول و دوم ترقی و پیشرفت اجتماعی چالشهای خانواده و اجتماع و بالاخره موفقیت و سپس بازبینی و بازنگری یک زندگی و بیان حقیقت هر چند دشوار.
اکونومیست ضمن بررسی کتاب به مادر آذر نفیسی، نزهت اشاره می کند و آنرا استعاره ای برای ایران معرفی می کند. "نزهت استعاره ای از ایران است: فردی با آینده ای درخشان که هرگز به توان بالقوه خود دست پیدا نکرده است. باهوش ترین شاگرد مدرسه که باید دکتر می شد اما تبدیل به زنی روشنفکر شد که به هدر رفته. او همه چیز را قربانی حفظ خودش می کند به میزانی که آنهایی را که دوستش دارند از خود به دور می راند."
بیان حقیقت و با خود رو راست بودن چه اهمیتی دارد؟
آیا ما با خود صادقیم؟
بیان حقایق خانوادگی چه اهمیتی دارد؟
آیا بیان حقایق زندگی خصوصی می تواند مشکلات اجتماعی را کاهش دهد؟
چی فکر می کنین؟

۱۶ نظر:

سرکار خانم زندی گفت...

بیان حقیقت و با خود رو راست بودن در ایران از همه جا مهمتر است زیرا سران جمهوری اسلامی باید ازخود بپرسند اصولا چرا مذهب شیعه که حتی در دنیای اسلام هم در اقلیت است برحق شمرده میشود که حکومت کند و حتی بهاییان, سنی ها و سایر عقاید را باطل و نادرست بشمرد و بر ضد آنها دست به خشونت بزند و اجازه تبلیغ و حتی زندگی عادی به پیروان دیگر عقاید را ندهد ?

سنگسار stoning to death گفت...

بیان حقایق زندگی خصوصی در کشور ما نه تنها مفید بلکه لازمست دنیا باید بداند که ایرانیان و حتی خانواده های ماموران دولت در زندگی خصوصی از شادی ,رقص, موسیقی , اینترنت و ماهواره و آزادی در ابراز آزاد عقاید خود لذت میبرند و از دخالتهای حکومت مذهبی در زندگی خصوصی , طرز لباس پوشیدن و شادی کردن بتنگ آمده اندودیدن ولی فقیه و احمدی نژاد بر مسند قدرت حالشان را بهم میزند.

pooneh گفت...

ما با خود صادق نیستیم چرا که حاضر نیستیم حتی یک لحظه فکر کنیم که مخالفان سیاسی و حتی دینی ما از قبیل اهل تسنن , بهایان و حتی بیدین ها حق حیات و حتی در صورت کسب اکثریت آرا حق حکومت کردن دارند ایرانیان قرآن انگلیسی به مسیحیان میدهند و دوست دارند آنها مسلمان شوند ولی اگر یک مسیحی کوچکترین تلاشی برای تبلیغ دین خود در ایران بکند با وزارت اطلاعات طرف میشود آیا چیزی در اسلام هست که میترسند دنیا به پوچی آن پی ببرد ؟ چراتبلیغ مسیحیت جرم است ؟ اگر حرف منطقی دارند نباید از تبلیغ سایر ادیان بترسند .

ناشناس گفت...

با خود صادق بودن برای تلفن برکفان رژیم از همه مهمتر است آنهایی که ارتباط بین الملل مخابرات ایران را با صدای آمریکا بروی هموطنان خود میبندند تا همه خیال کنند تلفنهای داخل ایران نظر اکثریت ملت ایران است در حالیکه با این کارها خودشان را گول میزنند ودر نهایت دودآن به چشم خودشان خواهد رفت . خورشید تا ابد زیر ابر نمیماند

ناشناس گفت...

بیان زندگی خصوصی رهبران جمهوری اسلامی مهمتراست, اینکه بدانیم پسر خامنه ای آقا مجتبی در شبکه تلفنهای ایرانسل سرمایه گذار اول است و آقای ری شهری واردات اتوموبیل ب.ام.و را در دست دارد یا ناصر مکارم شیرازی واردات شکر میکند و یاهزینه هندوانه های اسبهای دختر رفسنجانی روزی صد هزار تومان است در روشنگری ملت ایران و جلوگیری از فساد ولی فقیه نقش مهمهی خواهد داشت !

امیربلندیان گفت...

قبل از هر چیز خدمت خانم نفیسی عرض تبریک دارم...بخاطر جسارتش. بیان واقعیات زندگی خصوصی و رو راست بودن مستلزم نوعی جسارت و غنای شخصیتی و درونی میباشد.ایکاش همه ما میتوانستیم حداقل در خلوت خود، آنهم فقط برای یکبار، به آئینه بنگریم و آن "من" درون مان را می یافتیم.تا شاید از زنجیرهای ریا و تزویری که در اثر تسلط ج.ا بر جامعه مستولی شده رها میشدیم.

ناشناس گفت...

درود به شما و میهمان گرامی

جشن سپندارمز یا اسفندگان را به همه ایرانی ها تبریک می گویم.
جشن اسفندگان جشن پاسداشت زنان است ، بنابراین این جشن به طور ویژه به میهمان گرامی شما ، شادباش می گویم.

چرا صدای امریکا دیگر برنامه ای برای پاسداشت جشن های ایرانی ، نمی گذارد؟

سپاس
خدانگهدار

ناشناس گفت...

درود به شما

از میهمان برنامه تان بپرسید:
درباره جشن های ایرانی چگونه فکر می کنند؟
مانند نوروز ، مهرگان ، تیرگان و اسفندگان و ...
آیا تلاشی برای شناساندن فرهنگ ایرانی یااین جشن ها به جهانیان کرده اند؟

ممنون

ناشناس گفت...

بی شک با خود صادق بودن امری نسبی است
هر کسی از جمله خود من در مقابل ضعف ها و ناتوانی ها و اشتباهاتش، خود را توجیه می کند و نمی تواند صادقانه با آن ها رویارو شود و مخصوصاً پیش دیگران بتواند آن ها را اعتراف کند
کتاب «آنچه درباره اش سکوت کرده ام» را متاسفانه نخوانده ام (به هر صورت من در ایرانم و دست یافتن به این کتاب ها سخت است)
اما لولیتاخوانی را با ولع تمام خوانده ام و در آن یکی از جلوه های چشمگیر این صداقت و صادق بودن با خود را دیده ام. درگیری های استوار خانم نفیسی به ویژه آن جا که با حجاب اجباری برای رفتن به دانشگاه ستیز می کند و برای مدتی حتا عطای دانشگاه رفتن و تدریس را به لقای آن می بخشد، ستودنی است. صداقت او در این بوده که دست ِ کم برای مدتی همان طوری رفتار می کند که می اندیشد به ویژه در زیر یوغ حکومتی که تاب تحمل این جسارت ها را ندارد.
برای خانوم نفیسی آرزوی سلامتی دارم
محمد میرزاخانی

daso گفت...

با سلام
و تشکر از برنامه خوبتون

ممکنه از مهمان محترم سوال کنید در باره حسشون قبل و بعد از بیان حقایق زندگیشون چی بوده؟

یعنی آیا تغییری عمده در زندگی خودشون به وجود آمده؟

poya گفت...

با سلام

آیا راه حل مستتر در این اتوبیوگرافی دیدگاههای هاناآرنت را به میان می کشد؟
باتشکر

ناشناس گفت...

وفاي عزيز سلام و خسته نباشي

در كشوري كه براي فكر كردن محدوديت ايجاد شده ، بنظر شما چگونه مي شود آزادانه نوشت؟

نيلو از تهران

ناشناس گفت...

خانم نفیسی، آیا ادبیات محض، ادبیات برای ادبیات را جایز میدانید؟

رامین گزارشگر

ناشناس گفت...

تشکر فراوان از فکر ناب اختصاص برنامه‌ی میزگرد امشب به خانم دکتر آذر نفیسی.

رامین گزارشگر.

ناشناس گفت...

مردم ایران با خود صادق نیستند چون هیج وقت یاد نگرفتند مردم و رسانه ها چه در داخل و چه در خارج در جهت منافع مدیران خود خبر رسانی و اطلاع رسانی می کنند از جمله VOA اطلاع رسانی شما هم صادقانه نیست و اگر افرادی چون نوری زاده و سازگارا و ناصر محمد و سبحانی نباشند شبکه خبری شما با شبکه خبری جمهوری اسلامی اندک توفیری دارد حالا اگر مردی این نوشته رو تایید کن ...

ناشناس گفت...

موج سراسری بازداشت دانشجویان کشور / آغاز واکنش های سراسری به موج جدید سرکوب
بنا به گزارشات رسیده به خبرنامه آزادی برابری با بازداشت یک دانشجوی دیگر در همدان دانشجویان بازداشتی در سراسر کشور(شیراز، اصفهان، همدان و تهران) در بهمن ماه سال جاری به ۱۱ نفر رسید.
این موج جدید سرکوب در کنار احضارهای گسترده دانشجویان به کمیته های انضباطی و احکام سنگین صادر شده برای فعالین دانشجویی همچون حکم ۶ سال و نیم زندان قطعی برای محمد صیادی حکایت از آن دارد که موج حمله به دانشجویان در سراسر کشور حرکتی برنامه ریزی شده و سراسری می باشد.
بنا به آخرین اخبار رسیده به ما خانواده های دانشحویان دستگیر شده با احضار به ستاد های خبری وزارت اطلاعات و یا تماس های تلفنی به شدت از جانب وزارت اطلاعات زیر فشار قرار گرفته اند. مامورین اطلاعات در طی این تماس ها با استفاده از ادبیاتی تند و تهدیدآمیز، سعی دارند از گسترش یافتن هرچه بیشترخبر بازداشت دانشجویان و وضعیت کنونی آنها در زندان توسط خانواده های ایشان جلوگیری نمایند.
در این میان بنا به اخبار رسیده مجید توکلی، محمد پورعبدالله ، یونس میر حسینی و علیرضا داوودی در شرایط بسیار سختی قرار دارند و به خصوص اعتصاب غذا و بیماری تعدادی از آنها ، خانواده و رفقای این دوستان را نسبت به وضعیت آنها بسیار نگران کرده است.
در همین حال با پوشش خبری وسیعی رسانه ها و حمایت های سراسری احزاب و گروه های سیاسی از دانشجویان زندانی و بیانیه های طیف های مختلف جنبش دانشجویی، فضای دانشجویی کشور رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.
غیر از گروه های سیاسی و فعالین سیاسی طیف های گسترده ای از فعالین هنری ، نویسندگان و فعالین اجتماعی نسبت به وضعیت دانشجویان زندانی ابراز نگرانی نموده اند . در همین ارتباط وبلاگ ها و سایت هاییی از قبیل : www.sosdab.com و www.actforthem.blogspot.com راه اندازی شده اند.
بنا به اخبار غیر رسمی بخش خاصی از وزارت اطلاعات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و در اوضاع وخیم اقتصادی و سیاسی کنونی کشور تصمیم به پیشبرد این موج جدید سرکوب گرفته است. این در حالیست که با توجه به تمایل سیاسی این طیف از وزارت اطلاعات به یکی از کانداید های اصلی ریاست جمهوری شاعبه های بسیاری در اذهان فعالین جنبش دانشجویی به وجود آمده است. تعدادی از این فعالین عدم حمایت سخنگوی قوه قضاییه از این اقدام وزارت اطلاعات را در راستای تایید همین اخبارارزیابی می کنند.
در همین راستا و بر پایه اخبار رسیده به خبرنامه آزادی و برابری، در تهران تیم مشخصی از ماموران وزارت اطلاعات طی تماس های تلفنی با تعدادی از دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب خواستار پاسخگویی فعالین دانشجویی به تلفن های مکرر خود شده اند. امری که از سوی وزارت اطلاعات دارای سابقه نبوده است.
اصلی ترین نقش در پروژه تهدید و ارعاب تلفنی وزارت اطلاعات را یکی از بازجویان پیشین دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب بر عهده دارد. وی که در اقدامی بی سابقه خود نیز همراه با تیم بازداشت محمد پورعبدالله در حمله وحشیانه به منزل وی حضور داشته است، با استفاده از شماره تلفن های مختلفی که همگی دارای نام های حقیقی هستند با دانشجویان مکررا تماس گرفته و آنها را تهدید به بازداشت می کند.
از سوی دیگر در طی تماس تلفنی با خانواده محمد صیادی از فعالین دانشجویی همدان، یکی از مامورین اطلاعات از ادبیاتی به شدت رکیک در صحبت با خانواده این فعال دانشجویی استفاده نموده و ایشان را تهدید به تجاوز جنسی کرده است.
در همین حال تیمی از وزارت اطلاعات در تهران اقدام به راه اندازی وبلاگ، حک کردن وبلاگ فعالین دانشجویی و گذاشتن نظرات زشت و زننده در ذیل مطالب مندرج در این وبلاگ ها نموده اند.
گزارش ها حاکی از آن است که بخشی از این اقدامات از مرکز فعالیت های اینترنتی و تبلیغی وزارت اطلاعات در قم و بخشی دیگر در تهران سازمان دهی می شود.
سابقا نیز وزارت اطلاعات با احضار تعدادی از فعالین دانشجویی و تاسیس وبلاگ هایی به تخریب شخصیت و اقدامات غیر اخلاقی دیگر دست زده بود که متاسفانه تا کنون با هیچ برخورد مسولانه ای رو به رو نشده است.
شایان توجه است که دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب در اقدامی سراسری به دفاع حقوق انسانی تمامی دانشجویان زندانی خواهند پرداخت و در همین راستا بر اقدام متحد فعالین جنبش دانشجویی تاکیدی ویژه دارند.