۱۳۸۷ بهمن ۲۵, جمعه

مروری بر سیاست خارجی آمریکا

تفسیر خبر جمعه شنبه شب

امشب در نیم ساعت اول برنامه به گزارش سالانه تخمین تهدیدات اداره امنیت ملی آمریکا نگاهی دقیقتر خواهیم داشت که در آن نفوذ منطقه ای، برنامه اتمی، حمایت از گروههای تروریستی و برنامه موشک های دوربرد مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه برنامه به ملاقات وزیر امور خارجه آمریکا با خاویه سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، احمد ابولغیط وزیر خارجه مصر و کارل شوارتزنبرگ وزیر خارجه جمهوری چک خواهیم پرداخت و سیاست های مشترک آنها در قبال ایران و منطقه را بررسی می کنیم. افغانستان و پاکستان پس از سفر فرستاده ویژه آمریکا ریچارد هالبروک، انتخابات اسرائیل و ادامه گمانه زنی ها در مورد روابط ایران و آمریکا از بخشهای دیگر برنامه خواهد بود.

در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری و همکارانم آقای شایان سمیعی و آقای سیامک دهقانپور به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.
گزارش سالانه تخمین تهدیدات اداره امنیت ملی آمریکا در چهل و شش صفحه منتشر شد. این بار نیز ایران در مرکز توجهات قرار دارد. جدا از برنامه موشکهای بالیستیک و برنامه اتمی، تغییرات ژئوپولتیک در خاورمیانه و وضعیت ایران مورد بررسی قرار گرفته است. به نقل از این گزارش اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی حفظ رژیم اسلامی، محافظت از تمامیت ارضی کشور، دفاع از خواست اتمی و گسترش نفوذ در منطقه و جهان اسلام قید شده است.

ملاقات های هیلری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا با همتایان چک و مصری خود و همچنین با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمله در موارد مسائل خاورمیانه و تهدیدات اتمی و موشکی جمهوری اسلامی ایران مذاکره کردند.

کارشناسان از سفر ریچارد هالبروک فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان استقبال کردند و آمادگی آمریکا برای در نظر گرفتن استراتزی های جدید برای تحقق صلح و ثبات را ستودند. بی بی سی هالبروک را بازیگر کلیدی برای معکوس کردن روابط رو به وخامت افغانستان و پاکستان توصیف کرد. ال سوله در ایتالیا گفت نماینده اوباما مرد حکمی است که توانای خود برای معامله کردن با شیطان را هم اثبات کرده است. راشتریها ساهارا در هند نوشت انگیزه این سفر تغییر جدی مسیر جنگ علیه تروریسم بود. ایندیپندنت در بریتانیا نوشت آمریکا ثابت کرد همه گزینه ها غیر از شکست روی میز است. العرب العالمیه هشدار داد حملات طالبان پیش از سفر هالبروک پیام خونینی به ماموریت او بود.

انتخابات اسرائیل با شمارش نهایی آرا به نظر می رسد به بن بست رسیده باشد. وزیر خارجه زیپی لیونی از حزب کادیما و بنیامین نتانیاهو از حزب لیکود هر دو اعلام کردند در انتخابات پیروز شدند و حق دارند دولت آینده را تشکیل دهند. مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی در جریان است و این در حالی است که رهبران مذهبی نتانیاهو را توصیه می کنند. لیونی این پیشنهاد را رد کرده است. این در حالی است که برخی ناظران از جمله مجله اکونومیست نوشته است اگر اوباما موضع جدیتری دربرابر اسرائیل و حملات غزه می گرفت اسرائیلی های بیشتری به لیونی رای می دادند. به نظر می رسد آتش بس هجده ماهه حماس و اسرائیل به مراحل نهائی خود نزدیک شود.

بسیاری از ناظران بین المللی از تغییر مثبت لحن تهران برای گفتگو با آمریکا استقبال کردند اما همچنین معتقدند چالشهایی جدی در مسیر روابط دو کشور وجود دارد. ال موندو در اسپانیا نوشت پیام روشن است: ایران در مذاکره را باز میکند اگر آمریکا ایران را به عنوان قدرت منطقه ای بپذیرد. کوریر دلاسرا در ایتالیا نوشت لحن تقریبا ملایمی که احمدی نژاد در مورد آمریکا استفاده کرد تحولاتی را اغاز کرده است. زمان هرالدز در ترکیه نیز به ملایم شدن لحن واشنگتن و تهران اشاره دارد. لیبریشن در فرانسه نوشت اگر ایران به شکل مشخصی تضمین کند که جاه طلبی اتمی خود را کنار بگذارد می تواند از زیر فشار تحریمها خارج شود و بار دیگر چون دوران شاه همپیمان استراتژیک آمریکا باشد. گاردین معتقد است تغییر در سیاست دو کشور تقریبا محال است و برخی دیگر راه را پر مخاطره و دشوار تصویر کرده اند. در این میان ال پائیس در اسپانیا نوشت احمدی نژاد دست خود را به سوی آمریکا دراز کرد درحالی که با پلاکارتهای مرگ بر آمریکا احاطه شده بود.
چی فکر می کنین؟

۷ نظر:

ناشناس گفت...

محور معادلات امنیتی دولت ایالات متحده امریکا در قبال ایران، بر اساس منافع استراژیک خودش است یا منافع مردم ایران؟ منظورم این است که اگر دولت ایران برای بقای بیشتر حاضر به مصالحه پشت پرده با دولت امریکا باشد، آیا امریکا بر سر حقوق ملت ایران پافشاری خوهد کرد؟ ممنون

ناشناس گفت...

salam agay vafa lotfan ayandeh ra dar mo red iran befarmayed nazareton rabefarmayed

roya گفت...

ناظران بین المللی وبقیه دنیا رو جمهوری اسلامی سر کار گذاشته و هیچ تغیری در مواضع خودش مبنی بر ادامه غنی سازی اورانیوم نداده و نخواهد دادمگر قبل از اوباما شعارش این نبود که ما آماده مذاکره و دوستی هستیم و در عین حال به غنی سازی ادامه میداد الان هم همین است و لحن باصطلاح مثبت جمهوری اسلامی نباید کسی را گول بزند آنها فقط زمان میخواهند تا به بمب اتمی و نابودی اسراییل برسند

سرکار خانم زندی گفت...

به پرزیدنت اوباما میگویم گذشته چراغ راه آینده است , هیتلر با مذاکره زمان خرید و در فرصت مناسب دنیا را به آتش کشید , مذاکره با جمهوری اسلامی اتلاف وقت و دادن فرصت به رژیم سرکوبگر و ایدئولوژیک ایران است تا دیر نشده جلوی هیتلر اسلامی را بگیرید وگرنه بعدا با بهای بسیار گرانتری باید این کار را بکنید , مانند هیتلر

ناشناس گفت...

مذاکره با کسانیکه ملت خود را سنگسار میکنند و یا دست و پای مجرمین را قطع میکنند و درخواست از آنها برای اینکه دمکراسی را رعایت کند مثل اینستکه با یک گرگ یا پلنگ سر میز شام بنشینید و از او بخواهید جنتلمن و مهربان باشد !

ناشناس گفت...

به گزارش آفتاب علیرضا جمشیدی، معاون حقوقی و توسعه و سخنگوی قوه قضائیه در زمینه موج اخیر بازداشت دانشجویان گفت: «ما هیچگونه تمایلی برای بازداشت دانشجویان نداریم و موافق برخورد قضایی با دانشجویان هم نیستیم و اگر گاه اعتراض و شلوغ‌کاری‌هایی هم از سوی دانشجویان دیده می‌شود امری طبیعی است و طبیعت دانشجو این است و ما نیز در این مورد صبر پیشه می‌کنیم»

این بیانات در شرایطی از سوی سخنگوی قوه قضاییه مطرح می شود که وزارت اطلاعات به عنوان ضابط اجرایی این قوه، در ماههای اخیر اشکال بی سابقه ای از برخورد با فعالین جنبش دانشجویی را در دستور کار خود قرار داده است.

بنا به گزارشات رسیده به خبرنامه آزادی و برابری، مامورین وزارت اطلاعات با تماس های مکرر تلفنی با فعالین دانشجویی و خانواده های آنها در ماههای اخیر، مقدمات موج جدید این بازداشت ها را فراهم کرده اند.

لازم به ذکر است که در طی یکی از تماس های تلفنی مذکور، بازجوی پیشین محمد پورعبدالله، پدر محمد را تهدید به آتش زدن منزل وی کرده است. وی تاکید داشته است: «یا فرزند خود را از نوشتن مقاله در وبلاگ شخصی اش منع کنید و یا با حمله به منزل مسکونیتان، هستی تان را به آتش خواهیم کشید».

گزارش ها حاکی از آنست که عدم پاسخگویی فعالین دانشجویی به تماس های تلفنی مکرر ماموران وزارت اطلاعات خشم این ماموران را برانگیخته است.

در همین راستا مامورین وزارت اطلاعات پس از بازداشت محمد پورعبدالله، ضمن تهدید یکی از دوستان وی که شاهد دستگیری محمد بوده است،عدم بازداشت دیگر فعالین جنبش دانشجویی را به پذیرش دو شرط از جانب دانشجویان مشروط کرده اند:

اول، عدم اطلاع رسانی در باب موج جدید بازداشت فعالین جنبش دانشجویی

دوم، پاسخگویی به تماس های تلفنی ماموران وزارت اطلاعات

دوگانگی دیدگاه مسئولین قوه قضائیه و وزارت اطلاعات در خوشبینانه ترین حالت حاکی از عدم هماهنگی میان دستگاههای مذکور و خود سری بخشی از وزارت اطلاعات در پیشبرد پروژه سرکوب دانشجویان است.

لیست اسامی دانشجویان بازداشتی در طی موج جدید سرکوب فعالین جنبش دانشجویی به قرار زیر است:

محمد پورعبدالله دانشجوی دانشگاه تهران

حسین ترکاشوند دانشجوی دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک)

مجید توکلی دانشجوی دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک)

اسماعیل جلیلوند دانشجوی دانشگاه شیراز

کوروش دانشیار دانشجوی دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک)

علیرضا داوودی دانشجوی دانشگاه اصفهان

اسماعیل سلمانپور دانشجوی دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک)

یونس میرحسینی دانشجوی دانشگاه شیراز

رضا نگهداری دانشجوی دانشگاه تهران

سحر یزدانی دانشجوی دانشگاه شیراز

ناشناس گفت...

چرا نمیخواهیم از جایگاه خدایی برخیزیم ودر جایگاه بندگی بنشینیم ؟