۱۳۸۷ بهمن ۲۲, سه‌شنبه

ارتش ایران قبل و بعد از انقلاب

در میزگرد امشب شرکت کنید.

میزگرد امشب میزبان سردار داوود بیک زاده از اعضای پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. در برنامه امشب نگاهی خواهیم داشت به ارتش شاهنشاهی و ارتش جمهوری اسلامی. نقش و جایگاه ارتش ایران در تحولات انقلاب چه بود؟ چگونه ارتشی که به نقل از برخی گزارشها در سال 1355 بزرگترین نیروی دریایی خلیج فارس، پیشرفته ترین نیروی هوایی خاورمیانه و پنچمین نیروی بزرگ نظامی جهان بود با شعار "ارتش به این بی غیرتی، هرگز ندیده ملتی" تضعیف شد؟

پس از انقلاب اسلامی چه عواملی باعث تضعیف ساختار ارتش شد؟ نقش ارتش بعد از انقلاب چه بود؟ در جنگ ایران و عراق؟ و بالاخره با افزایش قدرت سپاه پاسداران وضعیت ارتش چگونه است؟

شما چی فکر می کنین؟

۲۸ نظر:

سرکار خانم زندی گفت...

بوجود آمدن سپاه پاسداران در جهت جایگزین شدن با ارتش دوران شاه بود و نقشی معادل نیروهای اس اس در کنار ارتش آلمان در زمان هیتلر دارد که وظیفه آن کنترل ارتش و سایر مردم برای جلوگیری از قیام بر ضد دیکتاتوریست .سپاه نه تنها بر ارتش بلکه بر تمام کشور حکومت میکند نمونه آن جلوگیری از افتتاح فرودگاه در زمان ریاست جمهوری خاتمیست و همچون دولت واقعی کشور عمل میکند

مصطفی گفت...

نخبه های رژیم جمهوری اسلامی بعد از گذشتی از شروع حکومتشان و با توجه با تجربه از انقلاب به این نتیجه رسیده بودند که ارتش تکیه گاه مناسبی برای ادامه حکومت نیست و بر این اساس با توجه به وجود رقیبی به نام سپاه تصمیم به خار کردن ارتش و نیرو دادن به سپاه پاسداران گرفتند و و جداً به خوبی هم از پس این کار برآمدند. دلیل اصلی خار کردن ارتش توسط حکومت جمهوری اسلامی ، مردمی بودن ارتش است. ارتش در رژیم جمهوری اسلامی برای دفاع از مرزهای رژیم ماندنی است ولی با سرداران کفن پوش رهبر

ناشناس گفت...

خامنه ای ولی فقیه دیکتاتور هرگز به ارتش اعتماد ناشته و ندارد و بهمین علت زمام امور را بدست سپاه پاسداران داده است
امروز ارتش ایران تحت سلطه سپاه پاسداران است و نقش درجه دوم وبلکه کمتر در مقایسه با سپاه پاسداران دارد. بطوریکه سپاه حتی دست به قاچاق کالا از فرودگاه پیام میزند وهیچکس جرات اعتراض ندارد .

طنز ایرانی گفت...

ملت ایران برای بازگرداندن ارتش به آغوش خود و رهایی ازسپاه پاسداران سرکوبگر نیازمند به کمک قوای نظامی خارجی است همانگونه که در آلمان هیتلری مردم آلمان با کمک از خارج از شر هیتلر خلاص شدند.

ناشناس گفت...

با سلام
با اینکه در زمان انقلاب به دنیا نیامده بودم اما از گفته ها می شود چنین استنباط کرد که ارتش ایران نسبت به سال 57 تضعیف شده ولی در عوض سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آنچنان قدرتی رسیده که در مقایسه با ارتش سالهای قبل از انقلاب بسیار قدرتمند به نظر میرسد!!
با تشکر
شروین

ناشناس گفت...

نیروی مسلح در نظام‌های دیکتاتوری (زمان شاه و زمان حال) وسیله‌ای برای سرکوب مردم و تداوم مشی ضد مردمی است.

roya گفت...

اعدام بیش از یکصد نفر از خلبانان ارتش در ماجرای کودتای نوژه وسایر تصفیه حسابهای رژیم اسلامی با ارتش نقش مهمی در تشویق سردار قدسیه به ایران داشت آخوندهای حاکم برای سرکوب مخالفان در ارتش بهانه ای بهتر از کودتای نوژه پیدا نکردند و برایشان مهم نبود که با اینکار ایران مورد هجوم صدام قرار میگیرد

ناشناس گفت...

با سلام و درود بر شما عزیزان
آقای بیک زاده لطفا فرمانده هایی از ارتش و سپاه را که در طول جنگ ایران و عراق در میدان جنگ بودند و گم نام ماندند را به مردم معرفی کنید تا مردم نیز با آنها آشنا شوند و دلیل این که حکومت نامی از آنها نمی آورد را نیز بگوید. علی از شهرکرد

دکتر رضا غیاثی گفت...

چرا پیشرفت را به حساب دولت و نظام می گذلرید اگر هر پیشرفتی هم بوده و هست همه نتیجه کار تک تک مردم و جوانان این کشور است که نظام از این توانایی ها به نفع اهداف خود بهره می برد این ربطی به کفایت و لیاقت نظام ندارد

ناشناس گفت...

درود به شما

مردم ما بسیار باهوش هستند و هنوز میهن پرستان در سپاه و ارتش هستند.
و باعث پیشرفت ارتش کشور شده اند.
اما این پیشرفت برای مردم ایران است و نه حکومت ایران
ارزشمندترین کار دولت این است که اقتصاد را درست کند که دولت ما این کار نمی کند.
هنگامی که نفت ، تمام شود ، وضع ما بد می شود و زندکی فاجعه آمیزی خواهیم داشت.
و پیشرفت کند و متوقف می شود.

ما هستیم!
سپاس

Unknown گفت...

در سپاه افرادی وجود دارند که آرزوی سرنگونی رژیم را دارند. مجروهانی در ایران وجود دارند که شدیدا با سیاستهای پیرگونه نظام محاف هستند متاسفانه فضای رعب و وحشت تمام آنها را سرکوب می کنند.

سنگسار stoning to death گفت...

نظرتان در مورد احسان سلطانی، ستوان دوم اطلاعات سپاه که در اعتراض به پرونده 400 میلیارد تومانی شرکت خلیج فارس به ترکیه پناهنده شد چیست

امیربلندیان گفت...

وفای عزیز بنظرم ارتش ایران قبل از انقلاب مردمی تر بود زیرا که در عمل اثببات نمود که در کنار ملت بود و متوسل به قوه قهریه نشد.

ناشناس گفت...

اگر میخواهی هنرمندان را ببینی از دور ببین ، دلنشین ترند.

ناشناس گفت...

لطفا نظرتان را راجع به قیام نوژه بگویید چطوراین عملیات لورفت?

ناشناس گفت...

salam, faghat 1 porsesh daram : Aya Dr. Banisadr mokhlefe ta'sis e sepah bood ya na !? mamnunam

ناشناس گفت...

آفتاب آمد دلیل آفتاب
چرا تمام پیشرفتها در عرصه نظامی و جنگی است نه رفاهی ؟
در ضمن برادران و خواهران بسیجی که شبکه بی بی سی را تمام وکمال در خدمت دارن پس در صدای آمریکا چرا انقدر فعالن ؟
houman

ناشناس گفت...

ba salam,
Noktehe jaleb in boud ke dar barnamehe emshabe shoma eddei az Iran goftand ke Iran kheili dar zaminehe nezami pishraft kardeh va mostaghel shodeh. In aslan melaki baraye sanjeshe pishraft dar yek keshvar nist chera ke dar in sourat keshvar hai manande korehe shomali ke mardome an dar maaraze gorosnegi hastand va ya Pakestan bayad jozve keshvar haye pishraftehe donya bashand ke midanim aslan chenin chizi nist. Pishrafte jomhouriye eslami faghat dar zaminehe nezami va sarkoub hast va hameh midanand ke eetiad va faghre eghtesadi dar Iran yek moezale ejtemaie besiar bozorgi hast va tavarrom ham ke bidad mikonad.

هومان گفت...

وفا جان اجرای امشبت فوق العاده بود،ما به شما میبالیم

ناشناس گفت...

ارتش زمان شاه چشم و گوش بسته شاه را پیشوا میدانست و ارتش الان
خامنه ای را پیشوا میداند.
با درود- علی بی ستاره

سنگسار stoning to death گفت...

سالگرد قطع دست و پای 5 محکوم در زاهدان را همزمان با پرتاب ماهواره که آمیختن بینظر تکنولوژی و قرون وسطاست خدمت تمام عاشقان ولی وقیح تبریک عرض نموده و توفیق هر چه بیشتر آن مقام وقیح را در سنگسار قانونی زناکاران را خواستاریم !!

ناشناس گفت...

ارتش شاهنشاهی ایران امروز به ارتش جمهوری اسلامی ایران تعغیر نام داده ولی ماهییت ان همان ارتش 30 سال پیش است و در کنار ان ارگانی به اسم سپاه پاسداران شکل گرفت که از دامان ان کسانی چون شهید باکری شهید خرازی شهید کاظمی و سردارانی چون داوود بیک زاده سر بر آوردند.

( ما هستیم )

hamid hajizadeh گفت...

با سلام و درود
به نظر من ارتش قبل از انقلاب نقش دفاع از کشور را داشت و کسانی که در رده های بالای ارتش خدمت می کردند افرادی کار آمد و با قابلیت بودند . اما انقلاب اسلامی که پایه و اساس آن با افراد غیر لایق بنا شده است به شدت از اینکه ارتش دست به اقدامی جهت جلوگیری از فعالیت حکومت به اسطلاح اسلامی که امروز شاهد آن هستیم بزند ابتدا سران بلند پایه ارتش را از بین برد . سپس با به وجود آوردن سپاه و بسیج نیرویی جهت حفظ نظام، تحت هر شرایطی یا به عبارت دیگر نیروی ضد شورش جهت مقابله با مردم نمود و اکنون شاهد این هستیم که با قرار دادن سران سپاه در نقطه های مهم ارتش عملا ارتش را به نیروی زیر مجموعه سپاه تبدیل نموده اند .
دز ضمن از مهمان شما این سوال را دارم که چرا بعد از گذشت 30 سال به این نتیجه رسید که نظام اسلامی پرونده سیاهی دارد ؟ این رو هم اضافه کنم که به نظر من ایشون همین الان هم مامور جمهوری اسلامی در واقع فقط پوست بره پوشیده ، وگرنه در باطن همون گرگ هستن .
با تشکر .

ناشناس گفت...

سلام وفای مهربان و همراه...
می خواستم با برنامه تماس بگیرم موفق نشدم...
اما این موضوع مانع نمیشه که بگم در ایران هر نهادی و هر قدرتی برای خودش یک بریگاد تاسیس کرده است. ارتش گروه خاصی را حمایت می کند نیروی انتظامی چماقی دست گروه دیگری است وسپاه هم که تکلیفش معلوم است
و اما می رسیم به لباس شخصی ها که جدا می گویم آنها هم چندین دسته اند و هر کدام بریگاد یکی از اعضای جامعه روحانیت که ما در جمعیت ال یاسین آنها را به نام طالبان مذهبی می شناسیم
کاش در برنامه تان بگویید که تمام این بریگاد ها و دسته ها تحت سیطره نهادهای مرموز امنیتی ای اداره می شود که اسلحه ها را به داخل کشور و به سوی مردم آزادیخواه و طرفدار حقوق بشر نشانه رفته اند...
کاش در برنامه تان از نیروهای مرموز و تروریست وزارت اطلاعات بگویید

مینا از آل یاسین

roya گفت...

وفای خوش تیپ خوش اجرا پسر خوب اولا بهت درود میفرستم در ثانی ممنونم از اجرای دیروز در مورد نقش ارتش و برخورد عالی با تلفن برکفان رژیم قبلا برای اینکه بیطرفی رو رعایت کنی اشتباها هیچ سوالی از این تلفن برکفا نمیکردی ولی دیروز در حین حفظ بیطرفی خوشحال شدم دیدیم یه سوال در مورد منظور اونا از حرفاشون کردی و توضیح خواستی چون واقعا چرت و پرت میگفتن اتفاقا باید بعضی وقتا در مورد مطالب اینا ازشون سوال کرد تا محک تجربه آید بکار . این کارت هیچ منافاتی با بیطرفی نداشت آفرین بر تو , آقای بهارلوی عزیزمون هم همین کارو میکرد ,امیدوارم این رویه رو باز هم ادامه بدی , این نامردا پرت بن المل تلفن ایران رو بسمت صدای آمریکا مسدود کردن و نمیگذارن صدای مخالف رژیم از ایران بیاد

ناشناس گفت...

salam
badtarin vaziyat baraye ensan vojude sargardani va khalaa ast, dar hale hazer dar iran anghadar neroye khabarchin ba hoviyate penhan vojod darad ke hata nafas keshidane mardom kontorol mishavad.pas mitavan goft neroye sepah va basij ke hameh afrade bimar va ravani hastand neroye hefazatiye in hokomate joro jafa ra taqshkil midahand va az artesh an neroye vafadar va paybavd be osole akhlagh khabari nist.

pahakin گفت...

اميد است در برنامه هاي آينده خود نيز از دلاور داوود بيك زاده بهره ببريد و اين بار به جاي پرسش از گذشته ها به بررسي ديدگاههاي ارزشمند او درباره آينده جنبشهاي اجتماعي مردم و همچنين جنبش ما هستيم بپرسيد.

ما هستيم

پاينده ايران

mojtaba mostafavi گفت...

سلام ، رهبر عزیز حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند آزادی سخن و تظاهرات برای مصر ییها و تونسیها و همچنین مردم لیبی حلال است ، فقط می‌خواهم بپرسم آیا این آزادی فقط برای سنی هاست یا برای شیعیان هم هست ؟ چیزی که خیلی واضح است اینکه کشتن مسلمآنانی‌ که فقط آزادی حقیقی میخواهند دوباره مد شده ، چه در خارج و چه در مملکت خودمآن.