۱۳۸۷ بهمن ۱۷, پنجشنبه

زن در انقلاب اسلامی

در میزگرد امشب شرکت کنید.

میزگرد امشب میزبان خانم جنیو عبدو است. خانم عبدو کارشناس سیاست خارجی در Century Foundation است و پژوهش های اخیر او بر ایران و اسلام سیاسی تمرکز دارد. خانم عبدو در برنامه امشب نگاهی به زن در انقلاب اسلامی دارد. نقش زنان در انقلاب چه بود؟ چه وعده هایی به زنان داده شد؟ آیا آن وعده ها به واقعیت پیوست؟ امروز زنان در ایران چه می خواهند؟
خانم عبدو پیشتر نماینده برنامه پیوند تمدن ها در سازمان ملل متحد بود و آخرین کتاب او تحقیقی است در مورد مسلمانان در آمریکا با نام مکه و خیابان اصلی: زندگی مسلمانان در آمریکا پس از یازده سپتامبر. او برای بیست سال روزنامه نگار بود و خبرهای خاورمیانه و جهان اسلام را پوشش می داد. عبدو از سال 1998 تا 2001 خبرنگار روزنامه گاردین در ایران بود و همچنین برای اکونومیست و هرالد تریبون بین الملل مطلب می نوشت.
چی فکر می کنین؟

۱۵ نظر:

roya گفت...

به گفته خانم شیرین عبادی
قانونی در ایران داریم که میگوید اگر پنجاه نفر زن شاهد یک تجاوز به عنف باشند و شهادت بدهند ولی فقط یک مرد برخلاف آن شهادت بدهد حرف مرد قبول میشود و حرف آن زنان رد میشود آیا با وجود چنین قوانینی میتوان از برابری ا زن و مرد در جمهوری اسلامی حرف زد ؟

دختر آذری گفت...

زنان در ایران حق ورود به استادیوم فوتبال ندارند و چند بار که در سالهای اخیر میخواستند با نادیده گرفتن این منوعیت وارد استادیوم فوتبال شوند با ضرب و شتم و زندان مواجه شدند چرا ؟

سرکار خانم زندی گفت...

در ایران یکی از روحانیون به اسم یوسفی اشکوری بخاطر اظهار نظر مبنی بر اجباری نبودن حجاب به اعدام محکوم شد آیا با این درجه مجازات مخالفین حجاب امیدی به بهبود وضع زنان در ایران هست ؟

ناشناس گفت...

onsore farhangi mod ya jav gearefteagi cheaghadr dar zanan ma moaser bod. dar zamane enghelab har kasi zede amrica bod ba kelas bod.cheaghadr olgoye chape eslami mesle jaryanate chap dar felestin dar in ghazie dakhil bode?
poya az iran

امیربلندیان گفت...

سلا وفای گرامی: من با این اظهارنظر خانم عبدو که میگوید: "... بهرحال بخشی خواستهای زنان توسط ج.ا از قبیل حضور در دانشگاه و غیره تامین شد...."کاملن مخالفم ! چرا که ما درقبل از حادثه پنجاه و هفت نیز مانعی برای ادامه تحصیل در مقاطع عالی برای زنان نداشتیم. و آنچه که از نظر کمی در این زمینه پس از انقلاب اتفاق افتاده مسائلی مطلقن متفاوت با منظور نظر خانم عبدو میباشد که افزایش جمعیت...محدودیت سایر فعالیتهای اجتماعی برای دختران و موضوعات عدیده ای ازین قبیل است.
در ثانی اگر به خاستگاه تاریخی انقلاب اسلامی توجه کنیم که همه سردمداران ج.ا نیز بدان اذعان میکنند یعنی حوادث پانزده خرداد چهل و دو ... یکی از محورهای آن غائله باز بقول شواهد مبثوت و مستدل تاریخی اعتراض آقای خمینی و پیروانش نسبت به اعطای" حق رای برای زنان "توسط رژِم وقت میباشد.
نکته آخر اینکه متاسفانه بسیاری از زنان ایرانی که انقلاب پنجاه و هفت را همراهی کردند مانند بسیاری از مردان آن دوره همراهی کورکورانه بود.
ممنونم.

Nooshin گفت...

اخیرا مجلس اسلامی ایران قانونی بنام حمایت از خانواده تصویب کرد که شرط اجازه همسر اول برای ازدواج دوم شوهر را برداشت و آقایان بدون اجازه زن اولشان میتوانند همسر یا همسران دیگری اختیار کنند آیا میشود نظر میهمان برنامه در مورد این قانون چیست؟

ناشناس گفت...

زنان قبل از انقلاب هویت واحترام داشتند بی حجاب و باحجاب فرقی نداشت.خمینی با وعده های دروغ ازادی حجاب- برابری زن با مرد و صدهادروغ دیگر زنان را در مسیر انقلاب انداخت وپس از به قدرت رسیدن از زنان با شعار یا روسری یا توسری تشکر نمود وحالا پس از 30 سال دیکتاتوری مذهبی بخشی از دختران وزنان کشورمان بدلیل فقر ونابرابری اجتماعی به مواد مخدر و فحشا گرفتار شده اند و تنها نقطه امید ما تلاش تعدادی از زنان ازاد اندیش در تغیر قوانین متحجرانه میباشد.

سنگسار stoning to death گفت...

بعد از انقلاب باصطلاح شکوهمند اسلامی
موارد سنگسار زنان چندین برابر مردان است گذشته از اینکه این عمل وحشیانه بوده و فقط در جمهوری اسلامی اجرا میشود علت بیشتر بودن آمار سنگسار زنان چیست ؟

ناشناس گفت...

وضع زنان بهایی و اقلیتها کلا بدتر است یعنی علاوه بر محدودیتهای معمولی بر ضد زنان مشمول محدودیت و فشارهای دیگر هم میشوند در هفته اخیر چند زن بهای در مشهد دستگیر و در زندان مورد آزار قرار گرفته اند

سنگسار stoning to death گفت...

به مهمانتان بفرمایید سنگسار در ایران جزو قوانین و موضوع ماده 102 قانون مجازات اسلامی است که در آن گفته شده سنگها نباید آنقدر بزرگ باشد که زناکار را زود بکشد بلکه باید طوری باشد که محکوم با احساس زجر و بتدریج کشته شود این است قوانین مترقی پس از انقلاب !

ناشناس گفت...

درست برعکس اخیرا محدودیتهایی برای تعداد دانشجویان دختر قائل شده اند و این مصداق بارز تبعیض جنسی است آیا چون دختران بهتر درس خوانده اند و در مسابقات ورودی دانشگاهها بیشتر قبول میشوند باید با زور جلوی ورود آنها را گرفت ؟

ناشناس گفت...

متاسفانه مردم ایران بعد از انقلاب به شدت دچار فقر فرهنگی شدده اند و برخورد زنان ومردان و نگاه آنان به یک زن در جامعه با پوششی متفاوت تاسف بار است.در اینجا به یک زن به عنوان یک انسان برخورد نمی شود.

ناشناس گفت...

جمهوری اسلامی در 30 سال حکومت ارزش والای زن را منوط به تبعیت بی چون چرا از مرد و ولایت مطلقه فقیه نموده وهر صدای مخالفی را در نطفه خفه میکند.
زن درتفکر روحانیان اسلامی به مثابه کالایی میماند که فقط برای شهوترانی مردان و تولید نسل معنا دارد وبقیه صحبتهای انان برای فریب افکار عمومی است.

ناشناس گفت...

بجای تشویق پسران به درس خواندن جلوی ورود دخترانی که نمره بالاتری برای ورود به دانشگاه آوردهاند را با وضع قوانین میگیرند آیا چون دختران بهتر درس خوانده اند و در مسابقات ورودی دانشگاهها بیشتر قبول میشوند باید با زور جلوی ورود آنها را گرفت ؟بتازگی

Unknown گفت...

با درود فراوان:
اگر فضای رعب و وحشت از سپاه پاسداران کنار گذاشته شود بخوبی ملاحظه خواهید کرد که سران سپاه با سیاستهای جنگ طلبان رژیم مخالف هستند. منتها سردمداران رژیم پیرمردانی هستند که سلولهای مغز پیر آنهابه آنها اجازه تغییر و هم آهنگ شدن با جهان متحول کنونی را نمی دهد. چاره ای نیست که نیروهای داخلی و خارجی برای دگرگونی ریشه ای در نظام بر علیه 4 پیرمردی که خشونت وجودشان را فرا گرفته است متحد شوند.
آرش از تجریش