۱۳۸۷ بهمن ۱۶, چهارشنبه

انتخابات استانی عراق و تاثیر آن بر منطقه

در میزگرد امشب شرکت کنید.

میزگرد امشب میزبان خانم دکتر مشکات المومن پژوهشگر موسسه خاورمیانه در واشنگتن است. به انتخابات استانی عراق نگاهی دقیقتر خواهیم داشت و روند دموکراسی و تاثیر این انتخابات بر منطقه و میزان نفوذ جمهوری اسلامی در عراق را بررسی خواهیم کرد.
کارشناسان از انتخابات استانی عراق بعنوان "موفقیت دموکراسی و پیروزی برای عراق" یاد کردند. مردم عراق در "فضایی نسبتا صلح آمیز" و با مشارکت تمام احزاب به پای صندوق های رای رفتند.
ال اونیورسال در مکزیک نوشت "عصر جدیدی در عراق آغاز شد." ال پائیس در اسپانیا نوشت "این انتخابات پاداش مبارزه با ستیزه جویی بود." تایمز اردن نوشت "سرانجام عراقی ها با مشارکت همه جناح ها موفق شدند به یک انسجام ملی دست یابند." کوریر دلا سرا در ایتالیا نوشت برنامه اوباما برای خروج از عراق با این انتخابات "تقویت شد." الدستور نوشت عراقی ها با رای ندادن به گروههای اسلامگرا که از زمان در دست گرفتن قدرت کاری برای عراق نکردند "به سوی تغییر گام برداشتند." الاتحاد در عین حال نوشت "تغییر بزرگی نسبت به انتخابات پیشین در ارتباط با همپیمانان سیاسی رخ نخواهد داد."
پرزیدنت اوباما برگزاری این انتخابات مهم را به مردم عراق تبریک گفت. حمایت مردمی و حزبی از نوری المالکی بیشتر شد و در مقابل مجلس اعلای اسلامی عراق که پیشتر قدرت بیشتری در دست داشت تضعیف شد. گروههای سنی در منطقه کرکوک موفقیت بیشتری به دست آوردند. نتایج این انتخابات می تواند تاثیر مستقیمی بر انتخابات پارلمانی عراق خواهد داشت که در ماه دسامبر برگزار می شود و نتایج این دو انتخابات نشان خواهد داد که تلاش آمریکا برای تقسیم قدرت میان اقوام مختلف عراقی تا چه اندازه موفق خواهد بود.
انتخابات عراق چه تاثیری در پیشرفت دموکراسی در این کشور خواهد داشت؟
تاثیر آن بر منطقه و بر میزان نفوذ ایران در عراق چیست؟
چی فکر می کنین؟

۶ نظر:

roya گفت...

بدون شک انتخابات عراق و الگوی دئکراسی شدن این کشور به ضرر جمهوری اسلامی است چرا که مایل نیست مردم عراق را در یک فضای سکولار و غیر دینی خوشبخت بیند وگرنه مردم ایران هم سعی خواهند کرد ماند عراق شوند و این پایان دیکتاتوری مذهبی و ولایت فقیه خواهد بود پس منتظر بمب گذاریهای انتحاری و آشوب باشید

دختر آذری گفت...

حاکمان مذهبی ایران چشم دیدن دمکراسی در عراق را ندارندچون نمیخواهد مردم ایران به فکر یک حکومت غیرمذهبی بیفتند و دست به خرابکاری میزند تا نشان دهند اگر مذهب بر کشور حکومت نکند ملکت دچار آشوب میشود و این کار را با کشتن سربازان آمریکایی و بمب های کنار جادهای و حملات انتحاری انجام خواهد داد

سنگسار stoning to death گفت...

آیا فکر میکنید ایران باز هم دست به بمب گذاریهای بیشتری در عراق خواهند زد؟

سنگسار stoning to death گفت...

آیا فکر میکنید ایران برای ناکارآمد جلوه دادندمکراسی عراق در آینده نزدیک باز هم دست به بمب گذاریهای بیشتری در عراق خواهند زد؟

ناشناس گفت...

سلام وفای عزیز
از خانم المومن بپرسید چه پیشنهادی به ایرانیانی که دغدغه و آرزوی داشتن انتخابات آزاد را دارند می کنند؟
ما سالهاست با خیمه شب بازی ای به نام انتخابات روبرو هستیم و به همه کشورهایی که انتخابات آزاد دارند غبطه می خوریم و تبریک می گوییم...

مینا از ال یاسین

ناشناس گفت...

بازهم مینا هستم..
سوال دیگری دارم

لطفااز خانم المومن بپرسید چه بهایی را برای داشتن این انتخابات آزاد پرداخت کرده اند
و یک سوال دیگر:
با تندروهای مذهبی (طالبان مذهبی)ای که با هرنوع آزادی از جمله آزادی حجاب و انتخابات و... مخالفت می کنند دولت عراق چگئنه برخورد می کند؟
پاسخ ایشان برای ما راهگشا خواهد بود
مینا از ال یاسین

با تشکر