۱۳۸۷ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

پوشش خبری سالگرد انقلاب

در میزگرد امشب شرکت کنید.

میزگرد امشب میزبان آقای رضا معینی مسئول امور ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز است. آقای معینی در این برنامه به پوشش خبری و میزان آزادی خبرنگاران در گزارش های خود از سی امین سالگرد انقلاب اسلامی نگاهی دقیقتر خواهد داشت.

مراسم دهه فجر از دید خبرنگاران داخلی و خارجی چگونه دیده می شود؟

خبرنگاران تا چه حد در تهیه گزارش آزادی دارند؟

جمهوری اسلامی می خواهد چه تصویری از خود ارائه دهد؟

در سی امین سالگرد انقلاب، جمهوری اسلامی به خبرنگاران خارجی اجازه سفر به ایران داده است که به شکلی در مقایسه با سال گذشته که بسیاری از خبرنگاران موفق نشده بودند روادید دریافت کنند نشاندهنده تغییراتی است. اما خبرنگاران در این مراسم چه می بینند؟ با گذشت سی سال هنوز جهان سعی می کند بفهمد که این چگونه انقلابی بوده. انقلابی ضد غرب و رژیم شاه؟ نخستین تلاش برای استقرار حکومت اسلامی؟ یا صرفا به قدرت رسیدن یک حزب سیاسی؟

بسیاری از خبرنگاران خارجی در زمان انقلاب نگاهی مثبت به انقلاب داشتند اما این وضعیت تا به امروز دستخوش تحولات بسیاری شده است. تصویر گزارشهای خبری خصوصا در رسانه های بین المللی تصویری است از انقلابی شکست خورده و در عین حال خطرناک. از دید رسانه ها در این سی سال جمهوری اسلامی موفق شد سوریه را به یکی از اقمار خود تبدیل کند، حزب الله را تاسیس کرد و حماس را زیر چتر خود گرفت و همچنان تهدید بالقوه اتمی گزارش می شود. در همین حال تلاش ایران برای صادر کردن انقلاب به عراق ناکام ماند و نشانه های رشد جوامع مدنی روز به روز بیشتر می شود.

چی فکر می کنین؟

۲۲ نظر:

Nooshin گفت...

نیاز به گفتن نیست که انقلاب ایران با تهدیدات جمهوری اسلامی به محو اسراییل و تکرار بیان نابودی قریب الوقوع اسراییل بموازات غنی سازی اورانیوم تبدیل به خطری برای صلح جهانی و تهدید بشریت شده است,و در بعد داخلی سرکوب دانشجویان,اقلیتهای بهایی و دراویش صوفی ,کارگرانی که خواستار مزد کار خود هستند نه خواستار اهداف سیاسی,انقلاب اسلامی را وسیله برای بقدرت رسیدن قشر سرکوبگر نشان میدهدخبرنگاران بیطرف برای دریافتن این چهره کریه احتیاج به تلاش و کاوش زیادی ندارند

سنگسار stoning to death گفت...

ضمنا هم از بعد داخلی و هم از خارجی جمهوری اسلامی با اعمال مجازاتهی قرون وسطای وحشیانه مثل شلاق, قطع دست و پا و سنگسار چهرهای ضد بشری پیدا کرده است

ناشناس گفت...

با درود خدمت همه ببیندگان


به نظر من انقلاب ایران سه مرحله داشته است:
1-افشای ماهیت واقعی انقلاب به دولتمردان آن روز
2-افشای ماهیت واقعی انقلاب به مردم
3-افشای ماهیت واقعی انقلاب به دنیا

کنون ما در سومین مرحله هستیم. بدین مفهوم که مردم چهره کریه این انقلاب را درک کرده اند و عاجزانه نظاره گر شوی تلوزیونی این نمایش برای دنیای بی خبر هستند.

با تشکر
آدمیت از دبی

roya گفت...

هفته پیش حماس یک کودکستان اسراییل را به موشک بست
ماموران تلفن برکف رژیم که به نگران بیخبر بودن مردم از آخرین خبرها هستند بفرمایند از پرتاب موشک جنبش حماس به یک کودکستان در اسراییل هم خبر دارند یا دوست ندارند این اخبار جنایتکارانه حماس در حمله به کودکان بیگناه فاش شود ؟!! چرا ساکتید بشردوستان عزیز ؟

ناشناس گفت...

ميثم هستم از بروجرد
با سلام و درود به وفا مستقيم عزيز
سوالم از آقاي مومني اين است كه خبر نگاران خارجي براي رسيدن صدايشان به ايران با وجود سانسور خبري چه عملي را انجام دادند ؟

ناشناس گفت...

سلام
لطفن از آقای معینی بپرسید چرا به ایمیلهای روزنامه نگاران ایران را که تنها امیدشان به این نهاد است بی پاسخ می گذارند.
من یک پناهجوی ایرانی در ترکیه هستم که این سوال را می کنم.
آیا بهتر نیست به جای شعار دادن همچون دولتمردان ایران عملگرا باشند و روزنامه نگاران سردرگم و بلاتکلیف پناهجو را یاری رسانند

ناشناس گفت...

با استفاده فیلتر شکن های جدید برای اینتر نت که هر چند یک بار به روز میشود دیگر جمهوری اسلامی در این زمینه فلج شده است وعملا همه کاربران از این فیلتر شکنها استفاده میکنند.میخواستم اعلام کنید که روزهای 3و4و5 اسفند اعتصابات معلمان شروع میشود (چون سایت کانون صنفی معلمان فیلتر شده است)

ناشناس گفت...

آقای مستقیم لطفا بخوانید .

ساختن جاده و خانه دار شدن کپر نشینان وظیفه هر دولت است اما آزادی حق مردم است و تا آزادی نباشد کپر نشینی یا خانه نشینی فرقی ندارد .

ناشناس گفت...

خبرنگاران در ایران مجبورند خود سانسوری کنندو اگر قرار باشد مثلا خبر ناپدید شدن دویست میلیارد دلار پول نفت توسط دولت احمدی نژاد را که توسط وزیر بازرگانی دولت قبلی افشا شد را دنبال کند سر و کارشان با شکنجه در اوین خواهد بود

ناشناس گفت...

بسمه تعالی

باسلام و تقدیم احترام

آقای مستقیم شما ایمیلهای مرا تاکنون در برنامها ی که مجری هستید نمی خوانید !!!

من فرزاد از تهران
از میهمان محترم سئوال کنید عدم سانسور یک ارزش است یا هنجار یعنی سانسور در همه حکومتها در جهان حتی آمریکا وجود دارد ( حتی تلوزیون شما شما چون یکبار یکی از ایمیل های من در برنامه زن امروز سانسور شد و معنای دیگری پیدا کرد ). آیا کشوری را سراغ دارید که در آن سانسور نباشد .یا محدودیت ؟

ناشناس گفت...

حکومتی که این همه جشنهای 2500 ساله که افتخاری برای ایران حساب میشد را میکوبد و سخن از خرج های گزاف می زند چگونه است که 30 سال بیش از پیش خرج دهه فجر را میدهد؟

roya گفت...

وفا جان نوشته قبلی منو اشتباه خوندی دوباره بخون تا آخر

ناشناس گفت...

جمهوری اسلامی در طی30 سال تفکرات متحجرانه خود را با استفاده از دلارهای نفتی ایران روز بروز پیش میبرد.روسری سر کردن اجباری زنان-کشتن ازادیخواهان-تبعیض حقوق اقلیتهای مذهبی و فراری دادن مغزها و دانشمندان با ایجاد شبکه ترور در جهان و راه اندازی شبکه های ماهوارهای بمانند سرطان در نابودی ایران و جهان حتی یک لحظه از تلاش نمی ایستد.

سرکار خانم زندی گفت...

اگر انصاف داشته باشیم کشتن خانم زهرا کاظمی توسط قاضی مرتضوی را با چه معیاری توجیه میکنید ؟

ناشناس گفت...

باسلام وفا جان
دیکتاتوری جمهوری اسلامی یک لحظه از تلاش دست برنمی دارد وپس از 30 سال با سانسور گفته های خمینی در زمان انقلاب مظلوم نمایی میکند. لطفا در برنامه سالگرد انقلاب به پخش گفته های ایشان بپردازید تا ملت متوجه گول خوردنشان شوند.مثلا ایشان فرمودند زنها برای حجاب ازادند ؟ احزاب ازادند؟اموال پهلوی بین مستمندان تقسیم میشود؟اب وبرق مجانی؟شاه گورستانها را فقط اباد کرد؟نه شرقی نه غربی؟و صدها مورد دیگر. من یکی از 5 ملیون ایرانی مهاجرت کرده از وطن هستم که جدا از درد غربت ودوری از خانواده- ترس دارم که در خاک غربت بمیرم وارزوی ازادی کشورم رابا خود به گور برم.

ناشناس گفت...

باسلام من جلال از اهواز... من یک سوال از خامنه ای دارم وان این است واقعا کشور ما چقدر ثروت دارد که شماها به انواع گروهای خارجی پول میدید انواع خرجهای علمی مانند پرتاب ماهواره ها انجام مانورهای نظامی و ولخرجهای حنگفت برای تبلیق انقلابتان و نیروی هسته ای وانواع انها می کنید ولی ما در کشورمان خانواده هایی داریم که ماهی یک بار گوشت نمی خورند یعنی ندارند که بخرند خانمهایی که بدلیل فقر به فهشا کشیده میشوند من واقعا ماندم که شاه با این همه ثروتی که در اختیار داشت چطور حاظر به ترک وطنش شد واقعا او از مقام فرار کرد یا از پول یا از .... نمیدونم ولی هر چه هست ما هنوز بدبختیم وامیدی به فردا نداریم

طنز ایرانی گفت...

تئوری توطئه را خود سران رژیم به خورد مردم میدهند بدون اینکه خود به آن ایمان داشته باشند علت هم اینستکه باید چیزی وجود داشته باشد تا فقر و بدبختی مردم ایران که حاصل غارت و چپاول سران رژیم و بیکفایتیهای دولت در اداره مملکت است را به گردن یک عامل خارجی بیندازند و از خود رفع اتهام کند و چه چیزی بهتر از یک عامل خارج از مرزها که بتوان توجه مردم را به آن معطوف کرد ؟

ناشناس گفت...

یکی از دستاوردهای انقلاب ایران چپاول منابع عظیم طبیعی توسط رژیم در 30 سال گذشته بود. اینک می بینیم که در شهر رامسر مسئولین اقدام به فروش درختهای قدیمی کاخ شاه و باغ ملی رامسر به برادران روس کرده اند. هزاران دلار پولی که از محل فروش این درختان کهن که روسها با هزینه های کلان آنها را به کشورشان انتقال دادند به جیب کدام یک از آقایان رفت؟

ناشناس گفت...

درود:
خواستم عرض کنم کسانی امروز صحبت از این می کنن که سیاستهای شاهنشاه آریامهر باعث تشدید انقلاب شد فقط میخواهند بار مسئولیت خودشون کم کنن آیا آزادی در زمان شاهنشاه آریامهر وجود نداشت خودتون روزنامه ها را نشان میدهید که هر چیزی می نوشتند و با این به ظاهر روشنفکرانی که پشت خمینی استادند همین هم خیلی زیاد بود.

ناشناس گفت...

درود:
30 ساله دارم و به قول شما نسل بعد از انقلاب،و واقعا متاسفم برای کسانی که پشت خمینی و در مقابل شاهنشاه آریا مهر ایستادند، دوران عظمت ایران و ایرانی، دوران زنده کردنempire persian،و اگر هنوز اسمی از ایران هست به خاطرهمان بزرگ مرد ایران است.

ناشناس گفت...

ba arze salam khedmate Vafaye aziz,jomhoriye eslamiye iran, irane aziz ra dar modate in 30 sale ke gozasht mokhtasar va mofid 1400sal be aghab bargardandand

mojtabahojatoleslami@hotmail.com گفت...

سلام
بیشتر از سی‌ سال پیش خونهای ملت ما درخت استقلال ، ازادی ، جمهوری اسلامی را میوه دا ر کرد ولی‌ متاسفانه رهبران ما غصهٔ پول چینی‌ ها و معاملات با اینها را میخورند و یا اینکه غصهٔ. این فلسطینیها و یا بدتر از همه حزب الهی ها را میخورند . هرکس ریش داره با یک اسلحه ادعای اسلامی بودن میکنه . من هزار با ر برای جمهوری اسلامی حقیقی‌ جان میدهم ولی‌ حاضر نیستم یک قطره خون برای این اسلام خراب کنها بدهم . امیدوارم این رهبران ما در روز سال گرد انقلاب فریاد االله و اکبر های مردم را دلیل بر اغتشاشگری تعبیر نکنند همین الله و اکبر های مردم بود که رهبران ما را بر کار گزا شت . بنده سی‌ سال پیش در مدرسهٔ طلاب قم درس خواندم و دو سال و نیم زندان شاه بودم . الله و اکبر