۱۳۸۷ آبان ۲۳, پنجشنبه

"دموکراسی یعنی ..."

وزارت امور خارجه آمریکا از مردم جهان خواسته که فیلمی سه دقیقه ای بسازند که پاسخ به سوال "دموکراسی یعني..." باشد. مهلت ارسال سی و یکم ژانویه 2009 است و میزبان این فراخوان سایت یوتیوب است. برندگان از جمله یکهفته در نیویورک، واشنگتن و هاليوود ميهمان خواهند بود همچنين با مقامات دولتی آمریکا دیدار خواهند کرد. داوران مرحله گزینش از مدارس فیلم سازی دانشگاههای معتبرند اما رای عمومي مردم برندگان را تعیين خواهد کرد.

به نظر شما دموکراسی یعنی چی؟

اگر فیلم سه دقیقه ای ساختید چه بهتر. اگر نه در سه خط بگوئید چی فکر می کنين؟

۲۵ نظر:

ناشناس گفت...

دكوكراسي يعني: آزادي، برابري، تعادل، تعامل و تحمل تفاوتها. حق دخالت، حق اعتراض و قوانين حقوق بشر.

ناشناس گفت...

با درود فراوان.
وفای نازنین امیدوارم این انتقاد من موجب ناراحتی شما نشود ؛ هر چقدر خواستم از کنار موضوع بگذرم نتوانستم و آن اینکه خنده های شما در برنامه های تفسیر خبر و عمدتاً در روزهایی که آقایان دکتر حسامی و دکتر صمیئی حضور دارند بیش از حد و نابجا بوده و بیش از اینکه برطرف کننده خواب تماشاگر باشد موجب پرتی حواس تماشاگر میشود امیدوارم شما نیز همچون آقای چالنگی با متانت برنامه را اجراغ تمایید.

آرش گفت...

وفای گرامی: نظر من که یک ایرانی که هم دوران دیکتاتوری دوران شاه وهم رژیم کنونی را بعینه درک کرده اینست:
دولت وقت آمریکا در زمان دکتر مصدق با کودتا و ساقط کردن آن دولت ملی و مردمی ایرانیان را از دموکراسی و زندگی آزاد محروم کرد، که اعتراف خانم مادلین آلبرایت وزیر وقت امور خارجه دولت کلینتون موید آن است. و باعث این تیره روزی که ما الان دچار آن هستیم شد. از کسی که توانائی ساخت فیلم سه دقیقه ای را دراین خصوص دارد خواهش می کنم به این موضوع تاریخی بپردازد، تا پاسخی باشد به این موضوع که: دموکراسی یعنی اینکه اگر ملتی راه دموکراسی را(منظورملت ما در زمان مصدق) برای خود بر گزید یک دولت دیگر که او هم ادعای دموکراسی را دارد راه را بر او نبندد و او را از آن محروم نکند.

ناشناس گفت...

دموكراسي يعني حاكمان زير ذره بين مردم كه صاحبان حكومت هستند. يعني نيازي نداشته باشي تظاهر بكني . خودت باشي. حرفت را بزني. هر طور كه ميخواهي فكر كني. ترس نداشته باشي از اظهار عقيده ات

ناشناس گفت...

ضمن عرض سلام خدمت وفای عزیزکه نمودی از ابزاردمکراسی را بکار گرفته است یعنی ایجاد همین وبلاگ . درکوتاه ترین جمله می توانم دمکراسی را برایتان معنی کنم. دمکراسی یعنی<< انتخاب شدن آقای اوباما>> بریاست جمهوری کشوری که بالا ترین تنوع نژادی ملیتی زبانی و فرهنگی را در دنیا دارا است.

وفا گفت...

ناشناس عزیز از انتقادت سپاسگذارم. اگر دوباره کامنتت رو در لینک "خارج از دستور" بذاری ممنون میشم که اینجا از موضوع خارج نشیم. شوخی: متانت و خنده مگه با هم منافات دارن؟
البته باید اعتراف کنم شوخی های آقای چالنگی همکار عزیز من بامزه ترند.

دموکرات گفت...

دموگراسی یعنی اینکه: کشوری مثل آمریکا که خود را مهد دموکراسی می داند، برانداز دولتی ملی که در صدد باروری دموکراسی برای مردم ایران بود نباشد، و علیه آن با کودتا چیان مساعدت نکند و با ابقای یک رژیم دیکتاتوری، زمینه های بعدی برای روی کار آمدن یک رژیم مرتجع و دیکتاتورتر را فراهم نیاورد. مطلب بالا در اشاره به کمک امریکا در سرنگونی دولت دکتر محمد مصدق در 28 مرداد 1320، و زمینه سازی برای اسقرار جمهوری اسلامی ذکر گردید، که به تائید خانم مادلین آلبرایت وزیر امورخارجه وقت دولت کلینتون نیز رسیده و توسط مشارالیه از مردم ایران عذر خواهی شد . اگر کسی توانائی ساخت فیلم چند دقیقه ای که در وبلاگ ذکر شده را دارد این مطلب نیز می تواند برای او دستمایه ای باشد . با تشکر

ناشناس گفت...

ضمن عرض سلام خدمت وفای عزیز
نسبت به انتقادات نابجا وبی مورد بی تفاوت باشیدو با اعتماد به نفس به اجراهای مسلط گونه خود ادامه دهیدودر راه خودکه همانا پیگیری حقوق عدالتخواهی مردم است پابرجاواستوار قدم بردارید.به امید برقراری دمکراسی در سراسر گیتی .من اله توفیق
بیژن از بهارستان.

ناشناس گفت...

دموکراسي يعني حکومت مردم بر مردم، و نه حکومت شخص بر مردم و يا حکومت دين بر مردم
زماني که حکومت، مردم بر مردم باشد، اين مردم هستند که قدرت دارند کسي را که از بين خودشان به قدرت رسانده اند، پايين بکشند و شخص ديگري را انتخاب کنند. بدون اينکه خوني از دماغ کسي بيرون بريزد.
حكومت ديني و شيوه‌اي از آن كه در ايران مطرح مي‌باشد، يعني بنا نهادن قوانين اجتماعي بر حسب دين ، و يا تئوکراسي و در اين سالهاي اخير تبديل به آتوکراسي هم شده، و مسئولان، اين روش اداره کشور را که که بازگشت به قرون وسطي است، مردم سالاري ديني مي نامند و بواسطه آن، به خود مشروعيت هم مي دهند. مي بينيم که رهبر (نفر اول حکومت) در صدر نشسته و کسي نمي تواند او را پايين بکشد.
حتي بواسطه انتخابات نيز نمي توان بقيه افراد را پايين کشيد، و تنها مي توان پست و مکان هاي آنها را عوض کرد. و شخص جديدي نمي تواند به دايره قدرت اضافه شود.

پيوست :
http://www.turkmenstudents.com/modules/smartsection/item.php?itemid=244

ناشناس گفت...

دموکراسی یعنی سخنی زیبا که همه ایرانیان (اعم از آنانکه در زیر یوغ قدرتمندان مذهبی یا خارج نشینان) آنرا از نان شب واجبتر می‌دانند و اما عملکردشان کاملا دیکتاتوری است.

رستم فرخزاد گفت...

تعریف خلاصه شده و مشهود دمکراسی یعنی هرچیزی که 180 درجه برعکس عملکرد رژیم اسلامی ایران باشه.
چون ماعقیده داریم تمام کارهای رژیم مانند توقیف مطبوعات، سانسور اخبار،پایین نگه داشتن سطح آگاهی مردم با خرافات، از بین بردن آزادیهای فردی، زیر فشار گذاشتن مذاهب دیگر و دیگر نمونه ها از ابتدایی ترین اصول دمکراسیست که در ایران پایمال میشود.

ناشناس گفت...

دمکراسی یعنی زیر بار زور نرفتن دمکراسی یعنی حکومتی که با رای مردم بر سر کار امده باشد دمکراسی یعنی اینکه هر مردمی در هر مملکتی هر جوری که دلشان میخاهد زندگی کنند دمکراسی یعنی حاکمیت مردم امنیت و رعایت حقوق اقلیت و نهایت و قانونی بودن مناسبات

ناشناس گفت...

دمکراسی یعنی جدایی دین از سیاست تا به نام دین اعدام و سرکوب بیان صورت نگیرد. م.خ از بروجرد

ناشناس گفت...

دموکراسی یعنی خرد را در ننوی گرم لالایی حقیقت خواندن وبه ان شیر ازادی دادن اورا واکسن تعصب زدن وبجای راه رفتن پرواز اموختن

ناشناس گفت...

سلام وفا جان بايد بگم طرز اجراي برنامه ات بسيار فوق العاده وصميمي و دوستانه و مفيد است .
موفق باشي

ناشناس گفت...

آقای وفا

هشت سال از بهترین دوران نوجوانیم را آقایان خمینی- رجایی-بنی صدر- خامنه ای و هشت سال از نابترین دوران جوانیم توسط آقای رفسنجانی و هشت سال از بهترین دوران زندگیم توسط آقای خاتمی و سه سال و نیم از دورانی که باید در اوج قدرت و خلاقیت و استواری باشم تو سط سیاه ترین و وحشتناکترین مرتجع تاریخ آقای احمدی نژاد خانم رایس و آقای بوش تباه شد و کم نیستند امثال من که به خاک سیاه نشسته ایم...
و شما در جای گرم و نرم و فارغ از هر گونه ناراحتی با لبی خندان بدبختی ما را نظاره میکنید و آب به آسیاب آخوندها میریزید...

تمام این بدبختی ها را کشور مدعی داشتن دمکراسی به ما هدیه کرد آنگاه که با تغییر مسیر کودتای 28 مرداد به مردم ایران خیانت کرد. حالا ما را به روز سیاه نشانده اید شما حقوق بگیران دولت آمریکا یک چای میخورید و با لبخند میگویید منتظر کسی نباشید خودتان باید آستین بالا بزنید!!!!!!
مگر ما آستین بالا نزده بودیم مگر چند بار میشود آستین بالا زد؟دیگر پاره شد بابا.
آمریکا دمکراسی را در داخل داشته و دارد ولی آن را برای ایران حرام دانست.
لطفا" بگویید آن فیلمی که بخواهد در 3 دقیقه 30 سال بدبختی من و ما را به نمایش بگذارد به درد آقای احمدی نژاد و وزارت اطلاعات ایران و مادر این وزارتخانه یعنی سازمان سیا میخورد.

سازمان سیا با این کار میخواهد که تمام مخالفین دولت ایران را شناسایی و به آقای اژه ای معرفی کند تا اگر مجددا" کسی خیال دمکراسی یا چیزی شبیه انقلاب 28 مرداد را در سر داشته باشد در نطفه خفه شود و کار به دخالت آمریکا نینجامد.
بععععععععله فیلم بسازید و منتظر جایزه !!! باشید آنهم از طرف وزارت خارجه آمریکا؟! یعنی اینکه خودشان کم فیلم دارند؟!؟! - لطفا" گول نخورید.

دوست دار تو
مینو

Unknown گفت...

سلام وفا جان
برنامه جمعه شب تفسیر خبر فوق العاده جذاب است.
در مورد این مسابقه باید بگم طرح جالبیه ولی هنوز مطمئن نیستم که فیلمی بتوانم تهیه و ارسال کنم !!
:)
ولی در مورد سوال شما باید بگم هنوز تعریفی که آقای کلینتن چند سال قبل داشتن بنظر من خیلی مختصر و مفید است:
دموکراسی یعنی حکومت برگزیده از آرای اکثریت مردم با شرط پایمال نشدن حقوق اقلیت مردم.

وفا جان ممنون و خسته نباشید

رستم فرخزاد گفت...

گوشه ای از سیاهکاریهای رژیم در VOA:



یک تعریف دیگه از دمکراسی یعنی به دیگران اجازه صحبت کردن دادن. و مثلا شخص x که از طرف رژیم در تمام برنامه ها تماس میگیرد و مثلا در برنامه با آقای حقیقی در دقیقه52 از برنامه میزگرد تماس میگیره و خودش رو "محمود از تبریز" معرفی میکنه و دقیقا همون شخص در برنامه امشب مسابقه دمکراسی در دقیقه 51 به نام "سیامک از گیلان" تماس میگیره و با کمال پر رویی میگه "ادب از که آموختی از بی ادبان" بعد دوباره شروع میکنه از بد و بیراه به آمریکا گفتن و کارهای همیشگی.
یا مثلا شخص Y که در برنامه میزگردی با شما 22 آبان در دقیقه 19 برنامه تماس میگیره خودش رو "علی از اراک " معرفی میکنه و همین شخص امروز در دقیقه 52 از برنامه تماس می گیره و خودش رو "آرش از اصفهان" معرفی میکنه و ادعا میکنه میخواد در مورد هیروشیما فیلم بسازه.


این خودش یعنی نقض دمکراسی و گرفتن وقت بقیه کسانی که بخوان با برنامه تماس بگیرند.


وفا جان اینها 4 نفر هستن.به صورت حساب شده به تمام برنامه ها تماس میگیرند. من الان دو نمونشو دست به نقد برات افشا کردم. فیلم دو تا برنامه ای که گفتم رو بزار کنار هم بیبن راست میگم یا دروغ.

جالب هست بدونی بین 50% تا گاهی 90% تلفن هایی که به برنامه زده میشه توسط این چند نفر هست و به قدری هم پررو هستند که در وقاحت مثل خود رژیم کم نمیارند.

این دو نمونه ای که بهت گفتم رو حالا داشته باش تا بعدا کار تحقیقیم در این زمینه تکمیل بشه. آبروشون رو جلوی تلوزیون اول برنامت ببری. صداهاشون هم پحش کنی که چطوری هر دفعه با یک اسم دروغی متفاوت تماس میگیرند.
تا به اینوسیله بار دیگه آبروی نداشته این رژیم بره و بفهمه که مردم خنگ نیستند.

هرچند اینها از این مزدورها کم ندارند و بعد از اینکه آبروی این چهارنفر انسان پست رو بردم حتما این وظیفه به بسیجیها و حقوق بگیرهای دیگه واگذار میشه و اینبار گسترده تر.

ناشناس گفت...

احمدی نژاد دوباره حرف زد:
آمریکایی ها در عراق دربدر دنبال امام زمان هستند :دی

مصطفی گفت...

مفهوم اصلی دموکراسی – بقیه کشک میباشند ( از فرمایشات مقام معظم رهبری )
معنای علمی واژه دموکراسی عبارت ست از نظام دیکتاتوری متکی به اعمال زور و ترور آشکار که توسط ارتجاعی ترین و متجاوز ترین محافل امپریالیستی مستقر می شود. دموکراسی از طرف سرمایه انحصاری پشتیبانی می شود و هدف آن حفظ نظام سرمایه داری ست، در هنگامی که حکومت به شیوه های متعارف امکان پذیر نباشد. حکومت دموکراسی! کلیه حقوق و آزادی های دموکراتیک را در کشور از بین می برد و سیاست خود را معمولاً در لفافه ای از تئوری ها و تبلیغات مبتنی بر تعصب ملی و نژادی می پوشاند.
دموکراسی زايیده بحران عمومی سرمایه داری ست. دموکراسی در مرحله ای از مبارزه شدید طبقاتی میان پرولتاریا و بورژوازی پدید می گردد که بورژوازی دیگر قادر نیست سلطه خود را از طریق پارلمانی حفظ کند و لذا به استبداد و ترور، سرکوب خونین جنبش کارگری و هر جنبش دموکراتیک دیگر و نیز به عوام فریبی های گزافه گویانه متوسل می شود. دمکراسی سیاست داخلی خود را به ممنوع کردن احزاب کمونیست، سندیکاها و سایر سازمان های مترقی الغا آزادی های دموکراتیک و نظامی کردن دستگاه دولتی و همه حیات اجتماعی کشور مبتنی می سازد. دموکراسی برای اجرای این مقاصد از دسته جات ضربتی، قاتلین و عناصر وازده و اوباش نظیر اس اس ها در آلمان هیتلری ، پیراهن سیاهان در ایتالیای موسولینی و پیراهن سفیدها ( بسیجی ها ) در دهه سوم انقلاب ایران استفاده می کنند. نژادپرستی ( سید باوری ، شهید باوری و غیره ) و شوینیسم و تئوری های نظیر آن حربه های اساسی ایدئولوژیک دموکراسی را تشکیل می دهند.

اصول دموکراسی
اصول اساسی دموکراسی! که موسولینی و پدر بزرگ احمدی نژاد! برخی از آن ها را در دانشنامه ایتالیا در سال ۱۹۳۲ میلادی ابراز داشته بود عبارتند از
:۱) عدم اعتقاد به سودمند بودن صلح
۲) مخالفت با اندیشه‌های سوسیالیستی
۳) مخالفت با لیبرالیسم
۴) تبعیت زندگی همهٔ گروهها از دولت (توتالیتر بودن)
۵) تقدس پیشوا تا سرحد امکان
۶) مخالفت با دموکراسی (دموکراسی را بوالهوسی و خودپرستی می‌نامند)
۷) اعتقاد شدید به قهرمان‌پرستی
۸) تبلیغ روح رزم‌جویی
۹) نظام تک‌حزبی

اقدامات دولت‌های دموکرات
کوشش‌های حکومت‌های دموکرات برای کاهش بیکاری، ارتباطی بین نظریات سوسیالیستی و فاشیسم برقرار می‌کند وجه مشترک این دو، عبارت است از: دولت قوی و دخالت این دولت در همه امور به خاطر حفظ منافع ملی. هیتلر ، موسولینی و احمدی نژاد هنگام عروج به قدرت، به طور سربسته وعده دادند که رفتار بهتری با کارگران خواهند داشت. شاید می‌‌خواستند به این ترتیب رأی آن ها را از چنگ احزاب جناح چپ در آورند. ولی وعده‌های آن ها چندان عملی نشد زیرا رژیم‌های آن ها تغییری در ترکیب اجتماعی به وجود نیاوردند و همان طبقه حاکم کماکان در رأس امور باقی بود. در آلمان ، ایتالیا و ایران به استثنای چند نفر، بقیه اعضای طبقه از حکومت دموکراسی حمایت می‌کردند و به وسیله آن حکومت حمایت شدند.
----------------------------------
حالا هرجا کلمه دموکراسی دیدید به جاش فاشیسم و دیکتاتوری بگذارید . بعد با حکوم ایران مقایسه کنید .
وفا جان شرمنده خودش یه پست شد!

مجله فنسالار گفت...

در دموکراسی اسلامی درختان نیز اعدام می شوند!
http://hawzah.net/Hawzah/News/News.aspx?id=74279
http://www1.farsnews.com/newstext.php?nn=8708130771

ناشناس گفت...

دموکراسی یعنی اینکه بدانیم انسان چیست و قوانین حاکم در جهت حاکمیت این انسان و قبول تمام پیچیدگی های آن باشد.
آسیه

ناشناس گفت...

باسلام.دموکراسي يعني امکان فرصت داشتن گفتگوباهم.
درگفتگوبايکديگراست که مي توانيم به ارزشهاي فراملي بينديشيم.درضمن اين گفتگوهامعلوم مي شودکه دموکراسي قبل ازاينکه دستاويزسياسي براي دولت ها باشد،يک ارزش انسانيست.

حامد از درگز (خراسان بزرگ)

ناشناس گفت...

با سلام
ما جوانان ایرانی چون آزادی را ندیدیم دموکراسی را این طور می شناسیم (آزادی) یعنی حداقل بتوانیم بدونه ترس نظر بدیم.آه به امید آن روز............؟

ناشناس گفت...

با درود
دموکراسی در ایران یعنی شاهد ان باشی که اقلیت (حوزه علمیه و رهبر)بر اکثریت حکومت کند
یعنی نداشتن امید به اینده
یعنی پوششی که زنان مچبور به رعایت هستند چرا که اینان با کوجکترین نگاه به زن تحریک میشوند
یعنی پر بودن زندانها از دانشجوی سیاسی
یعنی حمایت همه جانبه از حماس
یعنی بیکاری
یعنی فقر