۱۳۸۷ آبان ۲۱, سه‌شنبه

تاثیر پیروزی اوباما بر روابط ایران و آمریکا

در میز گرد امشب شرکت کنید.

میز گرد امشب میزبان آقای دکتر علیرضا حقیقی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تورنتو است. دکتر حقیقی در برنامه امشب پیام تبریک ریاست جمهوری ایران به ریاست جمهوری منتخب آمریکا و واکنشها به آن را بررسی خواهد کرد.
یکی از نخستین پیامهای تبریک به باراک اوباما از طرف محمود احمدی نژاد ارسال شد. آقای احمدی نژاد در پیام خود سیاست های آمریکا را "مبتنی بر جنگ طلبی، اشغالگری، زورگویی و فریبکاری" خواند و خواستار "تحول صحیح و اساسی در سیاست های داخلی و خارجی دولت آمریکا" شد.
باراک اوباما در نخستین کنفرانس خبر خود پس از پیروزی در انتخابات گفت "از ارسال این نامه آگاهی دارم و آنچه در دوره رقابتهای انتخاباتی گفته ام را تکرار می کنم. توسعه برنامه تسلیحات اتمی ایران به باور من غیر قابل قبول است و ما باید با تلاشهای بین المللی از این اتفاق جلوگیری کنیم. حمایت ایران از سازمانهای تروریستی به عقیده من باید متوقف شود. من نامه پرزیدنت احمدی نژاد را بررسی خواهم کرد و پاسخ مناسب به آن خواهم داد. تنها سه روز از انتخابات گذشته. واضح است رویکرد ما در مقابل کشوری چون ایران چیزی نیست که عجولانه صورت پذیرد. ما باید زوایای مختلف آنرا بررسی کنیم."
انگیزه محمود احمدی نژاد از ارسال پیام تبریک به اوباما چه بوده؟
پاسخ مناسب آمریکا به نامه احمدی نژاد چه باید باشد؟
مهمترین مسئله در روابط آمریکا و ایران چیست؟
چی فکر می کنین؟

۲۱ نظر:

ناشناس گفت...

به نظر من، مسئولان جمهوری اسلامی، منظور از شعار اوباما (یعنی تغییر) را اشتباه متوجه شده اند و گمان می کنند، اوباما به آنها می گوید بفرمائید بمب اتمی را بسازید، در صورتی که چنین نیست. سیاست خارجی آمریکا در قبال خاورمیانه، تغییر ناپذیر است و اساسا، موضوع هسته ای، یک مساله جهانی است و فقط آمریکا نیست که با ایران اتمی مخالفت دارد.
به نظر من آقای احمدی نژاد تحت تاثیر واکنش مثبت مردم جهان نسبت به انتخاب اوباما و همچنین شاید افرادی همچون صادق زیباکلام که گفته بود اگر من جای احمدی نژاد بودم، به اوباما نامه تبریک می فرستادم،
قرار گرفت و به تعبیر عامیانه جو گیر شد و این نامه را نوشت.
برخی از گروه های اصولگرا، در ابتدا این اقدام را مثبت ارزیابی کردند و تعریف و تمجید کردند. که البته باید از آنها پرسید اگر آقای خاتمی همچین کاری کرده بود، باز هم واکنش مثبتی نشان می دادید و کفن پوشان بیرون نمی ریختند؟! البته بعد از فروکش کردن جو انتخاب اوباما، هم اکنون بعضی از اصولگرایان از احمدی نژاد به خاطر نوشتن این نامه انتقاد کرده اند.
ولی سوال اینجاست که مگر احمدی نژاد بدون کسب اجازه از رهبر کاری انجام می دهد. آیا نامه احمدی نژاد با هماهنگی رهبر نوشته نشده است؟!

رستم فرخزاد گفت...

انگیزه آقای احمدی نژاد یک حسن نیت یک طرفه یا چراغ سبز جهت برقراری ارتباط و مذاکره با آمریکاست.
همانطور که قبلا هم اشاره کردم آقای احمدی نژاد به دلایل شخصیتی و روانی بسیار علاقه مند است که در کانون توجهات بین المللی قرار بگیرد و از این که در اخبار دنیا یا مجلات از ایشان صحبت شود لذت می برد. پس بهترین فرصت برای بودن در کانون توجهات و شرکت در مذاکرات ایران و آمریکا به عنوان اولین رییس جمهور پس از سی سال چیزی نیست که ایشان به راحتی از آن بگذرد.

کیانوش رشیدی قادی گفت...

با درود

به بینش من دولت آهریکا باید بطور موازی برای جلوگیری از تلاش رژیم جمهوری اسلامی برای دست یابی به سلاح هسته ای تلاش نماید و همزمان بر رعایت کامل حقوق بشر در ایران پافشاری کند.

همانگونه که می دانیم صرف محکوم نمودن نقض حقوق بشر از سوی رژیم حمهوری اسلامی در میهن ما در سی سال گذشته، راه به جایی نبرده است و این رژیم با شدت هرچه بیشتر حقوق های اولیه انسانی را نقض می کند.

در تاریخ سابقه نداشته است که کشوری بوسیله ی یک یا چند کشور اشغال نظامی شده باشد، اما دولت حاکم در آن کشور گوش به فرمان دولتی دیگر باشد که "رسما"!! در کشور نخست نیروی نظامی ندارد. منظورم آنچه در عراق می گذرد است.

دولت عراق کاملا به رژیم جمهوری اسلامی وابسته است و عوامل و دست آموزان این رژیم در عراق بر سر کارند. به همین خاطر دولت آمریکا باید دست عوامل رژیم جمهوری اسلامی چه در چهره ی دولت!! عراق و چه در چهره ی نیروهای تروریستی اعزامی از سوی رژیم جمهوری اسلامی به عراق را قطع کند. قطع این دستان رژیم آخوندها، موجب آرامش در عراق خواهد شد.


به دیگر سخن:
جلوگیری از تولید سلاح هسته ای از سوی رژیم، تاکید بر اجرای حقوق بشر در ایران و قطع دستان رژیم در عراق، نخستین پله ها برای دستیابی به ایرانی بدون آخوندها خواهد بود.

با تحریم همه جانبه ی سیاسی-اقتصادی و نظامی رژیم جمهوری اسلامی می توان پایه های فروپاشی این رژیم را برپا ساخت.


گزینه ی نظامی نیز همواره باید روی میز باشد که:
"ترحم بر پلنگ تیز دندان
ستمکاری بود بر گوسفندان"!


کیانوش رشیدی

ژوزنالیست از آلمان

ناشناس گفت...

سلام آقای مستقیم عزیز
با تشکر از اجرای خوب شما و اینکه تا کنون هیچ وقت نه کامنت های وب لاگ و نه ایمیل های اینجانب را خوانده اید!

به عنوان فردی که در زمان انتخابات ساعت ها در اینترنت برای پرزیدنت منتخب اوباما تبلیغ کرده است می گویم:
به نظر من بهترین جواب به نامه آقای احمدی نژاد نادیده گرفتن آن است چرا که هر پاسخی "بازی با کارتهای ایشان" محسوب خواهد شد.

مرثی
سورنا - تهران

ناشناس گفت...

ابراهيم از گرگان:

- انگيزه احمدي نژاد همانند دفعات قبل مانوري تبليغاتي و مصرف داخلي دارد .

- طنز: جواب اوباما ميتواند يك پيام تصويري باشد ، مشتي گره شده با شصت باز به سمت مقابل كه در همه دنيا مفهوم خوبي دارد " موفق باشيد" ولي براي احمدي نژاد مفهوم متفاوتي دارد كه خود ميداند .

ناشناس گفت...

مسلما اوباما رویایی ترین گزینه برای وضعیت فعلی ایران بود. ولی مطمئنم اوباما، آقایون رو ناامید خواهد کرد و از این رویا بیرونشون میاره.

ناشناس گفت...

علي از همدان:
با درود
بنظر من احمدي‌نژاد توهم پيامبر بودن دارد و از پرزيدنت اوباما هم بلال حبشي براي خود ساخته و فكر مي‌كند آقاي اوباما به دين او خواهد گرويد.
با سپاس

ناشناس گفت...

سوال شما این بود که مهمترین اولویت در روابط ایران و امریکا چیست ؟ اما از آنجایی که رابطه ای به شکل دیپلماتیک میان این دو کشور موجود نیست , اولویت اول را میتوان ایجاد یک دیالوگ مستقیم بر شمرد .
اگر نگاهی به نمونه های مشابه باندازیم شاید برقراری این دیالوگ میان ایالات متحده با کشورهایی مانند کوبا و کره شمالی میتوانست سالها پیش شرایط را به گونه ای دیگر و به نفع مردم رقم زند .

خود داری در ایجاد گفتگو تنها میتواند افکار سنتی و سیاست افراط گرایی را در دو طرف درگیر تقویت کند.
من مطمئن هستم که ایالات متحده میتواند با ایجاد گفتگو میزان درک خود را نسبت پیچیده گی های سیاسی و اجتماعی ایران بالا برده و از ابزار دیپلماسی , بارها قدرتمندتر و کارساز تر از ابزار نظامی بهره مند شود.

ناشناس گفت...

با درود باید بخاطر داشته باشیم ایجاد رابطه با امریکا برای حل بحران
های اجتماعی سیاسی و اقتصادی در زمان
خاتمی مطرح شد اما افراتیهای در سایه
که رهبری را به سنگر خود کشیده بودند
در اینکار سنگ اندازی کردند تا این رابطه را خود برقرار کنند و بجای حل بحرانهای اجتماعی بحران مشروعیت نظام را
مطرح کنند.و چنانچه به نامه پرانیهای
احمدینژاد توجه کنیم ایشان هیچ اشاره ای به مشکلات در ایران ندارد و بطور
کلی انها را انکار میکند مشکل ایشان
تنها گرفتن تضمین برای حکومت است چیزی
که باید مردم ایران انرا به نظام بدهند که در واقع مردم این مشروعیت و تضمین را از نظام اسلامی پس گرفته.

ناشناس گفت...

به نظر بنده: احمدی نژاد دوباره دست به عوام فریبی زده است مثل کار های قبلی اش.

Majid گفت...

نوشتن نامه توسط احمدی نژاد فقط در جهت دلسرد کردن جنبش های آزادی بخش فعال در ایران است و این ظاهرسازی میل ایجاد رابطه با آمریکا بدون شک بدستور آقای خامنه ای بوده است و ما در طول 4 سال آینده بارها شاهد آن خواهیم بود.

رستم فرخزاد گفت...

اقای مستقیم این دوستمون که داره از تبریز زنگ میزنه بار دومش هست که در این برنامه تماس میگیره و کاملا تابلو هست که دستمال جلو گوشی گرفته که مثلا صداش عوض بشه. ولی لهجش و صداش تابلو هست. واقعا که خجالت داره. این آقا تو تمام برنامه ها زنگ میزنه.و گاهی در یک برنامه ذو سه بار تماس میگیره با اسمهای مختلف و از مواضع رژیم حمایت میکنه.

ناشناس گفت...

سلام
دكتر علي‌رضا حقيقي و صادق زيبا كلام مسلماً از عوامل اطلاعات رژيم هستند كه در رسانه‌هاي خارجي به دفاع از مواضع رژيم مي‌پردازند.

رستم فرخزاد گفت...

خنده دار اینجاست حالا که اسم تبریز رو آورده و میگه از تبریز هستم حداقل نمیکنه یکذره با لهجه تبریزی صحبت کنه تا واقعی تر باشه. این آقا همیشه تو برنامه های میز گرد با سرعت نور مسافرت میکنه. باور کنید اگر نیم ساعت دیگه برنامتون ادامه داشت این آقا از تمام شهر های ایران سر در میاورد.همون صحبت تکراریش در مورد گرباچف رو صد بار دیگه با اسمهای مختلف از شهرهای مختلف مطرح میکرد.
خجالت داره، خجالت. ننگ بر این رژیم . برای خودشون آبرو نزاشتن با این کارهای سخیفشون.

وفا گفت...

ناشناس عزیز اگر با نظر کسی مخالفید نظر خود را اعلام کنید. برچسب نزنید حتی شما!!!
صدای آمریکا این فرصت را در اختیار همه گذاشته است. تلفن، ایمیل، حضور در برنامه و ... "برچسب ممنوع" ممنونم

رستم فرخزاد گفت...

وفا جان این آقایون دقیقا همونهایی هستند که قبلا زنگ میزدند و فحشهای رکیک و هر آنچه که لیاقت خود و رهبر و گذشتگان و خانوادشان بود هنگام پخش زنده به زبان میاوردند. حالا که با روش تاخیر چند ثانیه ای جلوی کارشون گرفته شده به صورت حساب شده میان روی خط و فرقی هم براشون نداره که موضوع برنامه چی هست مثلا دیروز که موضوع برنامه محیط زیست بود باز میومدن روخط و تبلیغاتشون رو میکردند و کاملا مسئله رو سیاسی کرده بودند و جالب هست که با کمال پررویی از بقیه میخواستن که مسئله رو سیاسی نکنید.
خواهشا برای بار هزارم یک فکری برای این مساله در نظر بگیرید.

ناشناس گفت...

با سلام خدمت دوست عزیزم وفا جان.می خواستم بگویم انگیزه ی احمدی نژاد از ارسال نامه ی تبریک به آقای اوباما بسیار واضح است و آن چیزی نیست جز فریب. احمدی نژاد می خواست بر رفتار اوباما در قبال ایران تاثیر بگذارد تا شاید اوباما دیگر همچون بوش به دولت ایران کاری نداشته باشد و بگذارد این آقایون هر کاری دلشان می خواهد بکنند. اما بد جور تو دهنی خورد و آقای اوباما ثابت کرد که فریب این دلقکان را نخواهد خورد.من ابتدا طرفدار مک کین بودم ولی الان میبینم اوباما واقعا خیلی خوب در عرصه ی جدید عمل میکند. وی را دوست دارم.خدا به شما و آمریکا برکت بدهد.

ناشناس گفت...

اگر میتوانستم تلفن بزنم چقدر حرفها داشتم ولی چه کنم که میترسم. نه فقط من بلکه بسیاری همین فکر را میکنند. زنده و پاینده باد دموکراسی

ناشناس گفت...

من اگه جاي آقاي اوبا ما بودم

پيغامي دو پهلو مي دادم تا هم مردم كشورم را راضي كنم و هم امتداد مذاكره، در صورت ضرورت را از دست ندهم و بينابين حركت مي كردم.
گاهي براي تربيت يك كودك يا يك جوان پر شور بايد همانند او شد تا بتوان از خطرات احتمالي كه به صورت نا آگاهانه بوجود مي آورد جلو گيري كرد.

در اسلام برادري ديني وجود دارد. فرقي بين مردم نبايد وجود داشته باشد. اما در ايران اين موضوع عملي نشده است. اما عملكرد آقاي اوباما شايد بتونه اين موضوع را به مردم ايران به صورت عملي نشان بدهد.

من بجاي ايشان بودم يك تيم ايران شناسي بروز راه مي انداختم. و علايق طيفهاي مختلف را در اين نامه مذكور جاي مي دادم. تا مردم ايران را بسوي خودم جلب كنم.

هنر معلم خوب اينكه بچه بازيگوش را تعليم بدهد
....

ناشناس گفت...

salam.aghaye ahmadi nejad mardome keshvare shoma az kamtarin hoghoghe ensani barkhordar nistan.....shoma agar az in hame jenayat ke be name din dar keshvareton anjam mishe khabar nadarin bi liyaghat hastin ..va agar khabar darin zalem hastin...pas dar har hal layeghe hokamat kardan nistin......mer30 vafa jan

Episode گفت...

من فکر ميکردم جنگ آخرين راه حله ولي فهميدم که حتي اگر جنگ بشه اينا بمب اتميشون رو در يک کشور ديگه ميسازن و علم ميکنن.
اينا تا حالا چند مليارد دلار به چند کشور کمک مالي کردن؟
مطمئن باشين جنگ در اين شرايط بدترين راه حله مگر اينکه علاوه بر ايران بخواهند کشورهايي هم که از طرف ايران کمک مالي و ساپورت شدن هم بمباران بشن که محاله چون در اينصورت يک جنگ جهاني و احتمال بسيار بالا هسته اي خواهيم داشت و موج حملات انتحاري و همان اتفاق دردناک هيروشيما و ناکازاکي...
و اگر جنگ بشه اينا همين رو ميخوان و به تمام کشورهاي مشترک المنافع با آمريکا و اسراييل حملات انتحاري بسياري انجام ميشه...
مذاکره ولي به اين معنا نيست که حکومت فعلي ايران ادامه پيدا کنه.
ولي جنگ هم به هيچ وجه راه حل مناسبي نيست و بزرگترين ثمره اش کشته شدن انسان هاي بيگناه و از همه جا بيخبره.
تحريم راه بسيار مناسبتريه ولي تحريم چه چيزي؟
اگر امکان داشت بنزين ايران تحريم شديد بشه خيلي موثره اما به مردم عادي هم خيلي فشار مياد چون تمام کالاها به واسطه سوخت منتقل ميشن و قيمت کالاهاي اساسي بشدت افزايش پيدا ميکنه پس اگر بشه اين مشکلات رو از طريق روش هايي خنثي کرد و بتوان "بنزين" ايران را تحت شديدترين تحريم ها قرار داد به نظر من حتما جواب ميده و بسيار موثره.
يا اينکه نظارت شديد هم خارجي و هم "داخلي" به بنزين و نحوه توزيع اون باشه که اينم حتما ميتونه موثر باشه.