۱۳۸۷ آذر ۶, چهارشنبه

نحوه پوشش و "تهاجم فرهنگی"

میزگرد امشب میزگردی با شماست. در آن شرکت کنید.
طرحهای تامین اجتماعی، برخورد با بد حجابی و نمونه هایی از این دست عموما از سوی مقامات جمهوری اسلامی با توجیه مقابله با آنچه آنان "تهاجم فرهنگی" می نامند صورت می گیرد. مد یا فشن نه در مفهوم عام بلکه در مفهوم خاص روزمره آن به نوع پوشش و طرح لباس اطلاق می شود. در سالهای اخیر رسانه های دولتی ایران در مخالفت با تنوع پوشش مردم صحبت از هجمه فرهنگی به ارزشهای اسلامی و یا هویت ایرانی کرده اند.

شما چه فکر می کنید؟
آیا نحوه پوشش مردم باید کنترل شود؟
ارزشهای اسلامی و یا هویت ایرانی را چه کسی تعیین می کند؟

۹۶ نظر:

Majid گفت...

مجید از شیراز:
طرح برخورد با بدحجابی تنها به بهانه ی تحریک شدن مردان از سوی زنان صورت می گیرد و به نظر من این بیش از اینکه توهین به زنان و حقوق آنها باشد توهین به مرد ایرانیست که شخصیت و نگاه او از سوی سران رژیم تا این حد متزلزل ، منحرف و ناپاک تشخیص داده می شود.

Unknown گفت...

Hi. I strongly do believe that your clothes will reveal a major deal about what you like to express to the world, please visit my recent blog on this matter - but every human being should be allowed to express themselves the way they like to, and this restrictions should for sure not be put upon a whole nation. being a good muslim or human being is not revealed through us covering up, but in the way we think, express ourselves, and the respect we put upon other human beings. In Iran women and men are even more busy with the latest fashion than what we are abroad, isnt this due to all the restrictions? Let just people be who they are

http://elhambinai.blogspot.com/2008/11/second-skin-what-clothes-reveal-about.html

Beauty or being Fashionable is not about what you wear-but Who you are

http://elhambinai.blogspot.com/2007/06/what-is-beauty.html

رستم فرخزاد گفت...

مگر آقای خمینی در آن سخنرانی معروف خودشان که آب و برق و زمین را مجانی اعلام کردند اشاره نکرده بودند که ما نتنها زندگی دنیوی شما را از هر نظر تامین میکنیم بلکه به فکر زندگه آخرت شما هم هستیم؟
خوب این طرح "روسری با تو سری" هم یکی از همان روشهای ارتقاع جایگاه در آخرت است.
خوشحالم که از تمام قولهایی که در آن روز و در آن سخنرانی به مردم ایران داده شد، حد اقل همین یکی به بهترین نحو اجرا شده.

ناشناس گفت...

بحث بر سر آن است که حکومت آگاهانه در صدد است بخش سنتی جامعه را در بخش مدرن آن قرار دهد و پوشش و زن موضوع اصلی و نماد این باصطلاح رویارویی است.

ناشناس گفت...

حجاب یا پوشش همیشه محل دعوا و ستیز بوده است. چه آن زمان که دستور کشف حجاب صادر شد و چه اکنون که باز هم دستور کشفِ کشف حجاب صادر شده است. معضل ما برخورد ما به زن است و در این برخورد جامعه به دو بخش تقسیم شده است. بخش سنتی و بخش مدرن. اما بخش سنتی وقتی به رنگ سیاسی آمیخته و به ابزار سیاسی حکومت بدل می شود به سلاحی برای سرکوب آن بخش مدرن منجر می شود.

ناشناس گفت...

پوشش و هویت امری ساختگی است و ذاتی نیست. به همین جهت، مدام دستخوش تغییر است. اما تعریف از هویت مهم است. اگر شما هویت را به مفهوم اینهمانی با گذشته و تکرار و بازتکرار دربست آن گذشته - که امر محال است- تعریف کنیم، می شود همین استبداد کنونی؛ اگر هویت را به معنای رهایی از هویت های جعلی و تاریخی و بازسازی هویت های مبتنی بر زمان و خرد جمعی معاصر دانست، آن وقت حجاب بحث هویت نیست بلکه تحمیل اراده است.

ناشناس گفت...

به عقيده من هدف اصلي ونهايي اين طرح
نشان دادن چنگ و دندان به جنبشهاي مدني است وحرفهاي جمهوري اسلامي صرفا توجيه اين بي عدالتيهاست.
باسپاس

ناشناس گفت...

هویت ایرانی وجود ندارد. هویت های ایرانی وجود دارد. به همین جهت هم مد و پوشش متنوع و متکثر است. هر نوع تلاشی برای تحمیل یا تقلیل این هویت ها به یک هویت حکومتی، محکوم به شکست است و مخالف و متنافر با آزادی.

Unknown گفت...

این رژیم مخالف هر گونه زیبایی و به روز بودن است که مد و فشن هم از این جمله است.

ناشناس گفت...

بحث مد و حجاب در یک حکومت ایدئولوژیک مذهبی است که تبدیل به یک معضل اجتماعی می شود. آن هم به این دلیل، چون حکومت ناگزیر است نظر خود را تحمیل کند و از طریق ایجاد یکسانی در لباس، منویات خود را به کرسی بنشاند. اما همین موضوع باعث شده است که اقتدار حکومت هر روز در خیابان به چالش کشیده شود توسط جوانانی که مدگرا و مدپوش هستند.

ناشناس گفت...

Mr Vafa
Since Mr Baharlo left the roundtable, the quality of the program has been diluted.
We wish that Mr Baharo gets back to the roundtable P.
I am sorry but you can’t manage the program appropriately, really sorry. We hope Dr Mhmoudi understand this issue.

ناشناس گفت...

علي از همدان:
با درود
به نظر من طرحهاي مبارزه با بدحجابي و از اين قبيل، تنها بهانه‌اي است براي ايجاد رعب و وحشت در جامعه و در دست داشتن نبض جامعه. براي نمونه با فرارسيدن فصل سرما، طبيعتاً لباسها پوشيده‌تر مي‌شود و رژيم نيز بهانه‌اي براي مبارزه با بدحجابي ندارد و همانطور كه ديديم در سال گذشته پوشيدن چكمه‌ي ساق بلند را به طور ناشيانه‌اي با حكم فقهي نخ‌نمايي به نام تبرج وصل كرده و بدين وسيله به سركوب زنان پرداختند.
با سپاس

ناشناس گفت...

پوشش امری فردی است و به سلیقه و عرف آن جامعه مربوط است نه به حکومت. حکومتی کردن طرح پوشش یعنی نقض آزادی و دمکراسی. مهم این است که جامعه این کثرت را بپذیرد و می پذیرد اما حکومت کثرت پذیر و کثرت گرا نیست.

ناشناس گفت...

انسان آزاد بدنيا مي آيد و مي بايست آزاد از دنيا ميرود.اكر قرار بر محدوديت انسان هم بود دليلي نداشت كه اين محدوديت از سوي انسان بر انسان اعمال شود.من خودم تجربه برخورد مامورين حكومتي را داشتم آن هم بخاطر داشتن تتو بر روي بدنم

ناشناس گفت...

هویت ایرانی چند ضلعی است. نه ایرانی محض است و نه اسلامی محض. بلکه ترکیبی است از این دو و فرهنگ جهانی. مشکل ایدئولوژیک است. و نگاه ما به زن. چون ما در مورد پوشش مردان کمتر حساسیت داریم. پوشش امر فردی است. حکومت ایدئولوژیک مذهبی دارد به خاطر همین تحمیلی کردن پوشش بهای سنگینی می پردازد و هر روز شاهد افت و نزول اقتدار خود است.

ناشناس گفت...

البته نمی توان از حکومت دینی حاکم توقع اجازه انتخاب لباس به مردم داد اما اگر از میان فرهنگ غنی ایرانی که ریشه در تاریخ دیرینه ایران داردالگوهای مناسبی به مردم معرفی می شد امکان انتخاب برای مردم فراهم می شد .اما در حال حاضر برای روحیه تنوع طلبی مردم هیچ گزینه ای نداریم و فقط نهی مردم از حرکت به مدل های خارجی آنهم به رور صورت می گیرد

Unknown گفت...

اگر سران حکومت ادعای اسلامی و فرهنگ اسلامی دارند و واقعا اینطور که تبلیغ میکنند همه مردم فرهنگ اسلامی را دوست دارند این را به رای گیری و رفراندوم بین مردم بگذارند...آنوقت هست که درغگو رسوا خواهد شد

ناشناس گفت...

ارزش را مردم تعیین می کنند و بازتاب آن در حکومت دیده می شود. مشکل این جا است که حکومت بازتاب جامعه ایران نیست، بلکه بازتاب قشر خاصی است که به فکر حفظ منافع خود است و نه آحاد جامعه. بحران ارزش ها تا حدی ناشی از همین شکاف میان حکومت و جامعه است. آن حکومتی که از طرز پوشش و یک تار مو هراس دارد، ناگزیر است به سرکوب روی بیاورد.

ناشناس گفت...

من یک شئوال دارم.اگر در آمریکا،انکلیس ویا هر کشوری غربی،اکر پلیس در خیابانها جلوی زنهای محجبه را بگیرند وبا آنها برخورد کنند،عکس العمل حضرات حاکم چه خواهد بود؟
اگر به اون صورتی که در ایران دیده ایم،پلیس فلان کشور غربی با زنهای حجاب دار برخورد کنند،من قول میدهم که حضرات دستور جهاد خواهند داد.

ناشناس گفت...

این دوستانی که هی از مسائل جامعه شناسی و جامعه شناسی اجتماعی صحبت کنند، نقض غرض می کنند و این علوم را تحریف. بحث لباس در جامعه ایران به معضل بدل شده است، چون حکومت بسته و استبدادی است. حق پوشش امر فردی است و ناشی از ذهنیت فرد. آن جامعه ای سالم و قوی است که بیشترین حد کثرت را تاب بیاورد. و نه این که برای ملت لباس واحد بدوزد.

ناشناس گفت...

Ba ehteram
Be nazare man dar in zamine contorol bifayedast va mesdaghe an tajrobehe 30 sale akhir mibashad.
farhange poshesh bayad tavasote olgohaee chon honarmandan va bazigaran eshaeh dade shavad ta beshekle matloob va entekhabi tavasote omoom morede estefadeh gharar girad.
vali moteasefane beham rikhtegie farhangie mojood pooshshe in gheshr niz jaye soal darad.

ناشناس گفت...

همین هایی که جوانهای مردم را در خیابان می گیرند از پس فرزندان خودشان بر نمی آیند و دیر یا زود به مشکل فرهنگی بر می خورند

ناشناس گفت...

روزی این ضجه ها و استغاثه ها دامنگیر حکام جمهوری اسلامی خواهد شد و آن روز بحث مد و لباس نیز به گونه برعکس بیان می شود: آیا آخوندها اجازه دارند این گونه با عبا و عمامه ظاهر شوند؟ و همه ملزمند آن طور لباس بپوشد که مایل است. چه با چادر چه بی حجاب چه مانکنی. کثرت نمونه و نماد قدرت یک فرهنگ است و نه ضعف آن.

ناشناس گفت...

راجع به فیلمی که از برخورد با اون خانم پخش شد تمام احساسم رو در یک شعر می گم.

بد هر چه می کنی بکن ای دشمن قوی
من هم اگر قوی شدم از تو بد تر کنم

یوسف از مشهد گفت...

این رژیم مخالف هر گونه زیبایی و به روز بودن است که مد و فشن نیز از این جمله است .البته این برای خودی ها مصداق ندارد .

ناشناس گفت...

قانونی کردن بحث حجاب خودش نقض قانون است. قانونی که به ستم و تبعیض جامه حقوقی بپوشاند، اصلا قانون نیست. به همین جهت نمی توان به این نکته اشاره کرد که چون قانون است پس گردن می نهیم. قانونی و حقوقی که در یک روند دمکراتیک و بدون تبعیض و نفی و انکار دیگران شکل بگیرد مستحق اطاعت است. اتفاقا بحث نافرمانی مدنی در همین طرز پوشش ها است و روی گردانی از تن دادن به یک نوع پوشش.

ناشناس گفت...

افشین 35 ساله از تهران

تهاجم فرهنگی واژه بیمعنی و من درآوردی است که مثل همیشه حکومت اسلامی انقلابی برای توجیه عدم موفقیت خود در جذب و جلب توجه جوانان به ایده ها و آموزشها و به اصطلاح ارزشهای قلابی خود که مدت 30 سال است به زور به خورد مردم ایران میدهند، درآورده است

ناشناس گفت...

Ba Dorod
tain gare nahveye poshesh dar keshvar dar ghalebe andisheye yek jame mibashad va nahveye poshesh va ghalebe eslami bodane mod kamelan masalei shakhsi ast chon din yek masaleye shakhsist ke moteasefane dar iran in chenin nist.
ba sepas

ناشناس گفت...

به این آقا که گفت 98% به حکومت اسلامی رای دادند بگید این جوانهایی که الان دستگیر می شن اون موقع به دنیا نیومده بودند

ناشناس گفت...

اگر جین و تی شرت غربیه ، کت و شلوار کجاییه!!؟ بنظر من لباس ایرانی همون لباس آخونداست. یعنی تنبان و نعلین .

یوسف از مشهد گفت...

فکر میکنید با این شرایط اقتصادی که این روزها مردم ایران دارند میتوانند به مد و فشن حتی فکر کنند ؟

ناشناس گفت...

در مورد برخورد با اون خانم می خواستم بگم

بد هر چه می کنی بکن ای دشمن قوی
من هم اگر قوی شدم ا ز تو بدتر کنم

ناشناس گفت...

بر طبق اصول حقوق بشر، تبعیض محکوم است. چادر در جامعه ما نشان تبعیض گشته است. و به همین جهم هم مشروعیت ندارد. چادر به مرز باحجابی، عفیف بودن و پاکدامنی بدل گشته است و در عمل جامعه زنان را به دو بخش مجزا بدل کرده است و راه را برای تبعیض علیه آن زنانی فراهم آورده است که حجاب را امری درونی و درونی می دانند و نه ظاهری. به این مفهوم است که پوشش و مد به سلاحی در دست حکومت است تا تبعیض را در جامعه نهادینه کند و این خلاف منشور حقوق بشر است.

ناشناس گفت...

سلام وفای عزیز
از 200 کشور دنیا 199 کشور در پوشش مردم دخالت نمی کنند، فقط در زمان طالبان در افغانستان چنین بود و در زمان حال در جمهوری اسلامی. هویت(های) ایرانی را به لحاظ تاریخی کورش کبیر، خوارزمی، دکتر حسابی و غیره نشان می دهند و در زمان حاضر نیز ما نمایندگان هویت(های) ایرانی را افرادی چون دانشمندان ایرانی که در ناسا کار می کنند، شیرین عبادی که نوبل گرفت و امثال آن می دانم.
مرثی
سورنا - تهران

ناشناس گفت...

در مورد برخورد با اون خانم می خواستم بگم

بد هر چه می کنی بکن ای دشمن قوی
من هم اگر قوی شدم ا ز تو بدتر کنم

I think there is a problem in the system. this is the 3th or 4th time. i tried to submite my comment.

ناشناس گفت...

با سلام و خسته نباشید
در یک خط
ایران با وجود این دولت عقبماندهترین کشور است.

ناشناس گفت...

در مورد برخورد با اون خانم می خواستم بگم

بد هر چه می کنی بکن ای دشمن قوی
من هم اگر قوی شدم ا ز تو بدتر کنم

ناشناس گفت...

بحث مد و حجاب در ایران نشان می دهد که حقوق افراد و حق فردی و فردیت در ایران هنوز نضج نگرفته است. بحث هویت به سلاحی تبدیل شده است تا حکومت با متوسل شدن به آن، بخش های مختلف جامعه را سرکوب کند.

ناشناس گفت...

با سلام.
مد یک مسئله کاملا شخصی است.هیچ کس حق ندارد مد را تحمیل کند. جامعه تنها کاری که میتواند بکند این است که فقط نظر خود را بگوید یا اینکه اگر از لباس کسی خوششان نمی آید به آن نگاه نکنند.
اجبار بی منطق ترین روش است که متاسفانه در ایران وجود دارد.

از ایران

ناشناس گفت...

افشین 35 ساله از تهران
نمیدانم چرا سلیقه اقلیت جامعه ایران که خوشبختانه عموما فاقد تحصیلات و حتی وجهه عامه پسندی میباشند باید توسط خود ایشان با عناوینی نظیر هویت ملی ایرانیان نام برده شود.
اصولا چرا این افراد خود را نماینده جامعه ایران میدانند.
ایرانی یعنی همان مردان و زنانی که در خیابان،پارک ، مغازه ها و سطح جامعه میبینید نه آندسته از مدعیانی که آنقدر کوچکند که اکثریت را نمیبینند.

ناشناس گفت...

با سلام

متاسفانه در جامعه ایران بدلیل اعمال فشار از سوی حکومت اسلامی بر مردم و بخصوص نسل جوان بمنظور جا انداختن فرهنگ به اصطلاح اسلامی جامعه نسل جوان دچار یک سردرگمی شده اند. جوان نمیداند در جامعه ایران سنتی باشد یا مدرن؟؟ مذهبی باشد یا لاییک؟ آنگونه که حکومت میگوید فکر کنئد یا آنگونه که دنیا را از دریچه اینترنت و ماهواره میبیند؟ همانند پدر و مادرش زندگی کند یا همانند سایر مردم امروزی؟ به آنچه که معلمانش میگویند عمل کند یا به آنچه در خانواده به او آموخته اند؟
این آشفتگی فکری ذهن و فکر جوانان یا نوجوانان ما را سخت مشغول کرده و عامل اصلی آن هم همین فشارهای حکومت در تحمیل عقاید است

ماکسیم از تهران

Majid گفت...

چیزی به نام هویت اسلامی به هیچ وجه وجود خارجی ندارد ، هر چه هست هویت جمهوری اسلامیست زیرا شخصی مثل امام جمعه شهر من وضعیت مد در کشورهای عربی مثل لبنان و سوریه را هویتی برگرفته از هویت اسلام آمریکایی!!! میداند.

ناشناس گفت...

به نظر من انتخاب پوشش حق هر کسی است ولی تا وقتی که هنجارهای اجتماعی که در هر جامعه متفاوت است رعایت شود.
مثلا در هیچ جا پذیرفته نیست که کسی به صورت عریان کامل ظاهر شود.

ناشناس گفت...

با سلام من پویان از کرج یک بهایی هستم در دیانت ما حجاب به معنی داشتن روسری نیست ولی در ایران علی رغم عدم اعتقاد به پوشش خانم های بهایی مجبور به استفاده از آن می باشند حجاب مفهوم گسترده تری داردمثل داشتن چشم پاک زبان پاک و فکر پاک

ناشناس گفت...

بحث پوشش و مد را فقط از زاویه فرهنگی نباید نگاه کرد. ببینید، صدها هزار امکان شغلی در این میان از بین رفته است و می رود؛ صدها استعداد سوخته و دود می شود و به هوا می رود. پوشش هرگز نماد ملی یا هویت ملی نیست. بلکه ذهنیت ما مهم است. ارزش ها فقط برای آنانی ارزش هستند که به آن باور دارند. و چون جامعه امر ترکیبی هست ارزش ها هم متفاوت هستند لذا پوشش ها هم متفاوت هستند و باید باشند.

ناشناس گفت...

ابراهيم از گرگان :
نوع پوشش هم مانند بسياري از نمادهاي ديگر فرهنگي با تغيير زمان دگرگون ميشود ، ثابت نگهداشتن آن ميسر نيست، وكساني كه فكرميكنند بايدبراي ديگران تصميم بگيرند ،تحمل تغيير را ندارند وآنرا به ازبين بردن هويت نسبت ميدهند .

Unknown گفت...

سلام وفا جان
درسته.
صحبت بیننده شما درسته . مردم ما خیلی عجیب و متفاوت هستند .
گام اول در تغییر وضعیت فرهنگی در ایران از بین رفتن این حکومت و خارج شدن سیستم آموزش و پرورش از چنگال این حکومت است . حالا اینکه چگونه از حکومت از بین بره تا مجالی باشه برای تغییر نمیدونم.
از خارج که نمیتوان انتظار داشت .. از داخل هم که میبینین چه وضعی است . نه ... امید چنداانی نیست. واقعا انزجار آور است .
البته این حکومت هم تا دندان مسلح در برابر مردم دست به هر کاری میزند.

ناشناس گفت...

با آزادی نمی توان ستیزید چرا که آزادی حقی است که با آفرینش هر انسان بلاواسطه به او بخشیده می شود و از این رو هرگونه ستیزی با آن محکوم به نابودی و شکست است حتی اگر در نثر صریح قرآن آمده باشد .
آفرینش راه خود را می پوید چه حاکمان بخواهند و چه نخواهند. تنها ممکن است در راه آن بتوان تاخیری ایجاد کرد اما هرگز نمی توان جلوی تحقق آن را گرفت.
آشنا از ایران

ناشناس گفت...

از آنجاکه در مذهب شیعه منابع فقه منابع متعددی هستند که در بعضی از آنها اجازه اظهار نظر به افراد خاص در باره همه مسایل آنهم با نام دین می دهد آنگاه هر دولتی مقدس مآبی مثل سردار رادان ها به خود اجازه می دهند که حتی چکمه پوشیدن خانمها را جرم و گناه تلقی کنند

ناشناس گفت...

با سپاس از صدای آمریکا و وفای عزیز

حاکمیت تنها از فرهنگ غرب و مدرنیته به اسلحه علاقه داره و بقیه چیز ها رو بد می دونه.

یا حق

ناشناس گفت...

با درود بر شما دوستان عزیز،متاسفانه در کشور ایزوله ای مثل ایران از هر چیز تعبیری متفاوت از کل دنیا میشود.درحالیکه امروزه مد به عنوان یک صنعت بزرگ شناخته میشود.در ایران جرم به حساب می آید.اما در مورد فیلمی که چند لحظه پیش نشان دادید،کثرت مردم تماشاگر موضوع بسیار مهم و حیاتی است که قبل از هر چیز باید بررسی شود.
با سپاس
پونه از ایتالیا

ناشناس گفت...

به نظر من انتخاب پوشش حق هر کسی است ولی تا وقتی که هنجارهای اجتماعی که در هر جامعه متفاوت است رعایت شود.
مثلا در هیچ جا پذیرفته نیست که کسی به صورت عریان کامل ظاهر شود.

ناشناس گفت...

با سلام مجدد آقای مستقیم
در قرن بیست و یکم زندگی می کنیم. در دورانی که کشورها با "تبادل فرهنگی" هر کدام به دنبال ایفای نقش خودشان در توسعه و تکامل فرهنگ جهانی هستند، مانند آقای بیژن در آمریکا، آقای آرمانی در ایتالیا. تقابل و دشمنی با دنیا راه بجایی نخواهد برد.
مرثی – سورنا از ایران

ناشناس گفت...

در جامعه ای که در بسیاری ادارات خانمها به خاطر نگه داشتن شغل شان مجبور به پوشیدن چادر هستند دیگر اعتقاد و عدم اعتقاد به حجاب چه معنی می دهد؟

ناشناس گفت...

نخستین قربانی بحث حجاب اجباری، فرد و فردیت است. دومین قربانی این بحث، آزادی است؛ سومین قربانی این بحث، حقوق بشر است؛ چهارمین قربانی، زنان و مردانی است که این را ارزش نمی دانند؛ پنجمین قربانی این بحث حجاب، ذهنیت روینده و خلاق است؛ ششمین قربانی بحث حجاب اجباری، سلطه گذشته بر حال و آینده ما است. حجاب چماق حکومتی است که بر سر ریشه نحیف فردیت ما فرود می آید.

ناشناس گفت...

میخواستم از مسولین نظام بپرسم 1200 صیصد سال پیش ایرانیان توسط چه قومی مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفت.

ناشناس گفت...

aghar farhanghe ma dar tahajome ast ,bad nist bedanim ke chador ,chapie va amame jai dar farhanghe irani nadarad

ناشناس گفت...

واله راجع به این اصطلاح نهاجم فرهنگی که اختراع آقای خامنه ایه باید بگم که این فرهنگ نیست که عمل تهاجم رو انجام میده این بمب اتمه و گشت ارشاده که داره به حریم شخصی مردم تهاجم میکنه. یه داستان با مزه هم براتون بگم وقتی همین مامورین گشت ارشاد منو گرفته بودن آقایی که داشت با من تو اون ون صحبت میکرد میگفت مانتوتو تو خونه بپوش!!!!

ناشناس گفت...

به نظر من تلاش رژیم بیهوده است هر چی بیشتر سخت گیری کنند زنان بیشتر ایستادگی می کنند هدف رژیم اصلا بی حجابی یا بدحجابی نیست اینا با هرچه شیک پوشی و زیبائی مخالفن چون خودشون مجبور عمامه و عبا ریش داشته باشند و نمی تونن شیک باشند .نیروی انتظامی با این کارش فقط مورد نفرت وانزجار مردم شدند.

سمیرا تهران

ناشناس گفت...

درود

در کتیبه های تخت جمشید و هخامنشیان ، عکس هیچ زنی نیست.
این بیننده بیهوده گفتند.

سپاس

ناشناس گفت...

محمد رضااز ساري:من30 هستم در سن 17 سالگي بخاطرگذاشتن كلاه اسپرت nike ؤ1 شب بازداشت بودم وكسي كه منو بازداشت كرد سردار رويانيان فرمانده نيروي انتظامي استان مازندران در سال 1374 .

ناشناس گفت...

به نظر من کلمه مد ریشه ریاضی داره و به این معنی است که هرگاه یک صفت یا یک متغیر به شکل انبوه استفاده شود آن را مد می گوییم. مثلا در میان نمرات 10،10،15،16،17،17،17،20 نمره 17 مد به حساب می آید.
اما به دلیل اینکه هیچ کدام از حکومتیان از این علم بر خوردار نیستند حرف های اینگونه ای می زنند.
ضمنا این مسئله هیچ ربطی به تخت جمشید هم نداره !
;)
مرسی از برنامه خوبتون
(iM)

ناشناس گفت...

به نظر من پوشش هر فرد یک مساله ی شخصی است و اگر برخی الگوهای پوششی عجیب در جامعه عرف شده است باید علل وعوامل جامعه شناسی ان را بررسی کرد نه انکه با مشت اهنین با جوانان برخورد نمود.در تاریخ اثبات شده که هیچ حکومتی نمی تواند عقاید خود را بر مردم ایران تحمیل کند

ناشناس گفت...

من دختری هستم از رشت
خواهش می کنم پیام مرا در برنامه تان بخوانید.
می خواهم از پدر و مادرم تشکر کنم که وقتی گشت ارشاد من رو گرفت پشتم ایستادم و به نظر و اعتقادم احترام گذاشتند و بعد از اون کمکم کردند که تحقیر شدنم رو مرهم بذارم

ناشناس گفت...

من آتیلا از تبریز هستم به نظرم نه تنها هویت اسلامی مفهومی ندارد بلکه هویت ایرانی نیز بی مفهوم است به نظر من کسانیکه می خواهند بجای مفهوم هویت اسلامی هویت ایرانی را جایگزین کنند نیز راه خطا را می پیمایند. این افراد چون امروز قدرتی ندارند با برخورد حاکمان اسلامی مخالفت می کنند همینان اگر روزی صاحب قدرتی شوند به بهانه مبارزه با هویتهای غیر ایرانی با هویتهای ملل ساکن ایران مبارزه می کنند مشکل ایران با حاکمان امروز نیست مشکل با تفکر غلط حاکم بر جامعه ایرانی است

ناشناس گفت...

آقای مستقیم خیلی ممنون از جوابهای خردمندانه ای که به تلفنها می دید.

ناشناس گفت...

من آتیلا از تبریز هستم به نظرم نه تنها هویت اسلامی مفهومی ندارد بلکه هویت ایرانی نیز بی مفهوم است به نظر من کسانیکه می خواهند بجای مفهوم هویت اسلامی هویت ایرانی را جایگزین کنند نیز راه خطا را می پیمایند. این افراد چون امروز قدرتی ندارند با برخورد حاکمان اسلامی مخالفت می کنند همینان اگر روزی صاحب قدرتی شوند به بهانه مبارزه با هویتهای غیر ایرانی با هویتهای ملل ساکن ایران مبارزه می کنند مشکل ایران با حاکمان امروز نیست مشکل با تفکر غلط حاکم بر جامعه ایرانی است

ناشناس گفت...

حجاب توهین زن به وجود خودش است
زیرا زن با پوشاندن بدن خود عملا این موضوع را خود به دیگران القا میکند که وجودش موجب فساد است

ناشناس گفت...

در فرانسه به همراه داشتن هر نوع نشانه مذهبی در دانشگاهها ممنوع است. و نه فقط حجاب

ناشناس گفت...

در پاسخ شخصی که تماس گرفتند باید گفت که پیچیدن پارچه و روی سر گداشتن آن برای مردان و پیچیدن پارچه دور بدن زنان را هم میتوان تهاجم فرهنگی در نظر گرفت. بهتره که اول با این تهاجم مبارزه شود.

ناشناس گفت...

این حاکمیت هنوز نمی داند که ما
پا بر جا مثل دماوندیم.

پاینده ایران

Unknown گفت...

وفا جان خدا حفظت کنه.
خیلی عالی از طرفداران حکومت سوال کردی و التبه اونا هم آنقدر پر رو هستند که برای همه مدرم تصمیم بگیرند و اینرا حق خوشان میدانند که به زنان و مردان ایران بگویند که چه بپوشند و چه بگویند و چه فکر کنند ...
این مشکل زمانی حل خواهد شد که اکثر مردم ایران بخواهند و واقعی هم بخواهند که از شر این حکومت و طرفداران احمقش راحت شوند .
مسئله به همین راحتی هم نیست. در واقع مردم به نوعی با یک سیستم کاملا حساب شده و دقیق که در جهت منفی خیلی موزیانه به کار خود ادامه میدهد درگیر هستند.
درسته که ایستادگی در برابر حکومت مهم است ولی نتیجه گیری و پیروزی هم مهم است. آخه تا کی ؟...
این حکومت هر کاری میخواهد با مردم انجام میدهد. در جایی هم که میبیند نمیتواند در برابر خواست مردم مقاومت کند کار را به انحراف میکشاند . مثل مسئله موسیقی ...
ببینی موزیکی که ما 15 سال قبل میشنیدیم بهتر بود یا آشغالهایی که امروز در ایران هیت میشه ..
این فقط یه مثال بود .
بله این حکومت اینطور همه چیز را به گند کشیده است .
وفا جان مرسی . برنامه شما واقعا حرف نداره . ای کاش همه مردم ایران بینده برنامه شما بودند .
یا میشه گفت ای کاش تمام مردم ایران نسبت به ایران و فرهنگ و ارزشهای آزادی علاقه مند بودند .

ناشناس گفت...

فرهنگ پیشرو فرهنگ برتر است و مسلما فرهنگ برتر از سوی اغلب مردم جهان پذیرفته می شود و فرهنگ پست تر نابود می گردد که این درست متناظر با پیشرفت است نه تهاجم فرهنگی.
آریا از تهران

ناشناس گفت...

be nazare man tahjom be farhange iraneeye ma shode ama farhangy ke be tahjom karde farhange seeyahy vagham va ghosasat ke tavasote rejhime akhoondy be shode farhange motalegh be seeyah tarin tarze tafakor dar sooraty ke farhange ma farnge eshgh va sher va sharab hast farhangy ke tavasoot tarik andishan say dar pak kardansh shode va hasle an jameye gham zadeye irane

ناشناس گفت...

tahajom fahangi ye chizie mesle eghdam alaihe amniate meli, ke loghatie sakhteye zehne hamin jumhurie eslami baraye mahkum kardane ye seri adame azadi khah

ناشناس گفت...

جناب آقای مستقیم شما که می فرمایید از خیابان های تهران عکس بگیرید و 2000 سال دیگه ببینید که همه روسری و چادر بر سر دارند منظورتان این است که در زمان کورش کبیر حکومت دیکتاتوری وجود داشته یا کورش به زور بر سر زنها سرپوش گذاشته بود؟ که زنها بر کتیبه ها سر پوش داشتند ؟

Majid گفت...

دوست عزیز، لطفا در باید ها و نبایدهای خود تجدید نظر کن. من و بیش از نیمی از دوستانم حدود نیمی از درآمد ماهیانه خود را برای پوششی هزینه میکنیم که بر اساس معیارها و خلاقیت طراحان غربی تولید میشود.

Sınav گفت...

سلام.
دستگيري هايي كه با اسم "امر به معروف و نهي از منكر" صورت مي گيرد، تنها به يك اختار ساده منتهي نشده است. در تبريز چندين بار همين مأمورين اسلام در پاسگاه( مركز مبارزه با منكرات ) دستگير شده ها را مورد تجاوز جنسي قرار داده اند.
اين جنايت تنها تقصير آن مأمورين نيست بلكه همچنين كياني كه شاهد آدم ربايي ها هستند، مقصرند.
با سپاس از حركت ملي آذربايجان كه در تهيه اسناد و عكس مأموران مجرم و بعضا انتقام گرفتن نقش داشته.

ناشناس گفت...

.من از امریکا وفرانسه وایتالیاو المان وباقی کشورهای اروپایی ناراحتم چون طراحان لباسشان با قلم وچرخ های خیاطیشان به فرهنگ ما یورش برده اند انگار هیچ کار دیگری ندارند اگر ایران نبود اینان از کجا نون می خوردند.واقعا برای این طرز فکر متاسفم.ما از دسته این خوشتیپا داریم میمیریم

ناشناس گفت...

حق انتخاب نوع پوشش، از حقوق مسلم شهروندی است و حکومت حق هیچ نوع دخالتی ندارد. اما حکومتهای تام گرا به حقوق شهروندی اعتقادی ندارندو می خواهند در همه شوون زندگی شهروندان دخالت کنند.

فرهنگ برتر، فرهنگ ضعیف تر را محو می کند و این هیچ عیبی ندارد.

آرش از تهران

ناشناس گفت...

بنظر من همه کار هائی را که این رژیم انجام میدهد از ترس ازمردم است و الا کدام کشور مسلمانی را میبینید که اینچنین به حجاب خامها گیر داده باشد . اصولآ با همه زرنگی آخوند ها باز هم نادان هستند و اهل کشور داری نیستند . شما ببینید 30 سال است که این قوم روی کار آمده و هنوز نتوانسته است مورد قبول مردم واقع شوندو کار های ابلهانه زیادی انجام میدهند مثل انرژی اتمی که حاضر است ایران رابنابودی بکشند برای هیچ. احمد تهران

ناشناس گفت...

مسئله پوشش در ایران تبدیل به وسیله ای از طرف حکومت جهت سرکوب جنبش زنان شده وهمچنین از طرفی وسیله ای برای مبارزه بر علیه تمامی بی عدالتیها و در جهت رسیدن به خواسته ها توسط زنان شده است.
ایثار-تهران

ناشناس گفت...

aghaye mostaghime aziz

Ba salam

vazeh ast ke hejabe ejbari ham yekjur shekanjeye ravani mesle hameye shekanjehaye jomhorie eslami ast ke dar toole saliane gozashte bar mardome iran rava dashte shode va mardomi ke hamchon asir va bedoone hich haghi zire fesharhaye vahshianeye nezam leh shodeand haghe hich eterazi nadashte va mahkoom be zistan ba dardo badbakhti hastand.
Masaleye hejab ke dar hameye donya hata dar keshvarhaye mosalman hal shode bahanei ast baraye emale feshare bishtar bar zanane shayesteye irani.
Vafaye aziz vaghti mibinim ke avamele nezam ba sedaye amrica tamas migirand va nazarate shoom va doroghine khodeshoon ro bayan mikonand va migooyand ke mod yek mozal ast, ah az nahade ma mardom boland mishe ke chera ejaze midid inha dar barnamehaye mokhtalef va be esme mardom shoarhaye nezam ro tekrar konand ?
va dar nahayat faghat jomleye hamishegie shoma taskin bakhshe mast ke migooeid " ghezavat hamishe ba shomast"


Ba tashakor

Hadi az Zanjan

Unknown گفت...

یک نظر هم راجب آقای بهارلو و شما آقای مستقیم بدهم گرچه میدانم به بحث ربطی ندارد ولی به نظر چه خوب میشد که آقای بهارلو هم چند شب برنامه ای داشتند و شما هم چند شب داشتید و این خود به مفهوم دموکراسی میشد چون آقای بهارلو با سبک کلاسیک خود طرفدارانی از قدیم داشته ودارند و شما جناب مستقیم با سبک آپدیت بودن و بروز شدن و همراه با تکنولوژی پیش رفتن هم طرفدار خود را دارید و در نهایت مردم از این سبک برنامه لذت میبردند.

ناشناس گفت...

به نظر من آن چیزی که به هویت انسانی ما لطمه میزند اینست که انسان را به چیزی مجبور کنیم
بله همه می دانیم که انسان در آزادی میتواند رشد کند
ما آزاد آفریده شدیم چرا باید به اجبار آنهم اجباری که از طرف دیگران بر ما وارد میشود به کاری دست بزنیم و از همه بدتر اجبار از سوی یک حکومت


تن آدمی شریف است به جان آدمیت
آیا لباس ما نشانه آدم بودن و شرافت ماست؟ یعنی کسیکه آزادانه لباس بپوشد چنین آدمی شرافت ندارد؟ شرافت را نیروی انتظامی کثیف و جنایتکار ایران دارد؟

راه دوری نمیروم، شما را ارجاع میدهم به قبل از انقلاب،

آیا در آن روزگار که همه آزادانه لباس میپوشیدند انسانها شرافت نداشتند و ما شرافت داریم؟ آیا اینهمه مشکلات روانی و عصبی که برای جوانان ما وجود دارد برای جوانان قبل از انقلاب هم وجود داشت؟

آیا این همه انسانهای شریف،دانشمند، فرهیخته،این همه دانشجو،محصل و جوانانی که در قبل از انقلاب و با فرهنگی که قبل از انقلاب در ایران وجود داشت زندگی میکردند و یا انسانهایی که الان در کشورهای دنیا به جز ایران زندگی میکنند اینها انسانیت ندارند؟ شریف نیستند؟ پاک نیستند؟ خدا آنها را دوست ندارد؟
آیا اگر ما مطابق میل حکومت جبّار،دیکتاتور و در یک کلام حکومت نظامی ایران لباس بپوشیم در این صورت انسان میشویم و خدا ما را دوست خواهد داشت؟

اگر روز قیامتی وجود داشته باشد من از این همه ظلمی که به دختران معصوم و جوان ایران میشود به هیچ وجه نمیگذرم.لعنت و ننگ بر حکومت نظامی و ظالم ایران....اما ظلم پایدار نیست.....به خدا هروقت تصاویری همچون تصویر کشان کشان بردن آن دختر معصوم و مظلوم توسط پلیس ایران را میبینم دلم میخواد همان لحظه دنیا از بین برود.....


و در آخر اضافه میکنم که انسانیت به این نیست که چه لباسی بپوشیم بلکه به این است که در قلب ما چه میگذرد و چقدر دیگران را دوست داشته باشیم

ناشناس گفت...

با درود،

احترام به آزادي از تک تک افراد شروع ميشود، احترام به فضاي خصوصي، آيا اين احترام به فضاي خصوصي براي افراد مفهومي دارد؟ آنچه مسلم است اين است که ما آنيم که مي انديشيم و اگر اين انديشه بصورت گفتارهاي "بايد" و "نبايد" تعصب هاي ديکتاتوري را نشان ميدهد پس بايد به درون بنگريم و تک تک ما ايرانيها انقلاب انديشه کنيم و منيت را کنار گذاشته و در جهان آزاد متحد، شروع به قدم زدن کنيم. بجاست که وقتي بدرون مينگريم آن زنجيرها و قفس ها را پاره کنيم و از درون يک مسلمان واقعي ميگرديم ، يک مسيحي واقعي ميشويم، يک زرتشتي حقيقي ميگرديم و غيره، نه بهتر است بگويم يک ايراني واقعي ميگرديم... نه در اين دوره از تاريخ، مرزها ديگر بايد برداشته شوند... ما بايد بعنوان شهروندان دنيا و اين کره خاکي در نظر گرفته شويم و بفکر کره زمين باشيم که بخاطر جهل انسانها رو به نابودي است. آنکه چه ميپوشيم و چه کسي اين حق را دارد مربوط به آن قفسي است که براي خود ساخته ايم، مربوط به ترس و کناهي است که در انديشه ما رسوخ کرده و مربوط به "باورهاي" ماست! باورها را عوض کنيد،‌ رفتارها عوض خواهند شد! اتحاد را بجاي تفرقه انتخاب کنيد تا منيت مسلمان بودن و ايراني بودن و غيره در افتد! ما يک انسان روي کره زمين هستيم که بايد انسان الکامل شويم! آنچه را بعنوان فردي و يا جمعي تجربه ميکنيم و از هموشياري آن برخورداريم راهي است بسوي
اين تکامل. شاد و پيروز باشيد. با تشکر از اينکه احترام همگي را نگاه ميداريد.

ناشناس گفت...

javeed
فرهنگ به مجموعه ای از باورها و دانش ها گفته می شود . سرازیر شدن دانشها را با کمال میل پذیرا هستیم . اما تهاجم خرافه ها و باورهایی که منجر به مرزبندی ، اختلاف ، کینه و دشمنی و سرکوب می شوند را نمی پذیریم . تهاجم زمانی صورت گرفت که خشونت هر صدای مخالف را در نطفه خفه کرد و تقدس جای تعقل را گرفت . حالا هم جوانان ایرانی پای دستپخت پدرانشان نشسته اند. و حکمرانان جای آنان سخن می گویند .

ناشناس گفت...

asسلام آقای مستقیم

اول از همه از شما به خاطر انتخاب موضوعات خوب و به جا، تشکر می کنم.
اگر به خاطر داشته باشید در مورد دو نوع افراد طرفدار حاکمیت که زنگ می زنند صحبت کرده بودم، نوع اول با بالا بردن صدا و نوع دوم با صحبت های پیغمبر گونه و نصیحت کننده که این آقای به ظاهر نهاوندی (که البته دیگه با صداش آشنا هستیم، چون هر بار هم از یک جای مختلف زنگ می زنه!!) از نوع اول بود.
در مورد حجاب، یک بخش هم تقصیر مردم است. مردم خیلی بی جنبه هستند، اگر یک دختر ، لباس مرتب بپوشد، همه چشم ها به طرفش می دوند و مزاحمین خیابانی هم کم نیستند.
در مورد حاکمیت، به نظر من اساس جمهوری اسلامی بر سه مورد است، دشمنی با اسرائیل، دشمنی با آمریکا و حجاب زن.
همین امروز در اخبار می خواندم که در سایت های خبری داخلی ایران نوشته بود، شرط ورود به دانشگاه های تونس، بی حجابی، و یک علامت تعجب هم گذاشته بود. من هم کامنت نوشتم که "شرط خروج از خانه در ایران، حجاب" و چند تا علامت تعجب.
حاکمیت ایران، دلش به حال دختران ترکیه می سوزد که نمی توانند در دانشگاه حجاب داشته باشند، و می گویند در کشورهای دیگر آزادی نیست.
این خودش یک مطلب پر از تناقض است.
در مورد تهاجم فرهنگی، همین بس که هم اکنون فرهنگ گذشته عراقی ها به ما حمله کرده و خودمان خبر نداریم. زبان عربی را در مدرسه اجباری کرده اند. در همین دولت احمدی نژاد ، چادر عربی - عراقی را به اسم چادر ملی به جامعه وارد کردند. تلویزیون های ماهواره ای ساخته اند به اسم الکوثر و السحر و ... که همین فرهنگ ها را به کشورهای اطراف هم صادر کنند. اینها همه چیز را برای خود می خواهند.
یکی از تلفن کنندگان که در جهل مطلق بود گفت چون مردم همه به جمهوری اسلامی رای داده اند، مجبورند آن را بپذیرند. اولا که خود آیت الله خمینی گفت پدران ما حق نداشتند برای ما تعیین تکلیف کنند، ثانیا مگر مردم از جزئیات قانون اساسی جمهوری اسلامی خبر داشتند که به آن رای داده اند. ثالثا، مگر قانون اساسی، وحی منذل است که از آسمان آمده و یا قران است که مقدس است و نتوان آن را تغییر داد.
به نظر من آموزش مردم از نظر حقوقشان بسیار مهم است. خیلی از مردم از حقوق شهروندی خود بی اطلاع هستند. اخیرا می بینم که آقای بهرام مشیری به تدریس اصول دموکراسی و آزادی و حقوق شهروندی می پردازد. ای کاش همه مردم ما برنامه های او را می دیدند.

ممنون از مجموعه صدای آمریکا

ناشناس گفت...

راستی این را فراموش کردم که بگویم. چندی قبل در همین تلویزیون جمهوری اسلامی شبکه چهار، یک زن را آورده بودند که در مزیت حجاب و چادر صحبت کند، مجری هم که یک زن بود، زمانی که این کارشناس گفت چادر، لباس فاطمه زهرا بوده و فلان بوده و مقدس است و ... از کارشناس پرسید، خوب اگر ما زنها باید لباس 1400 سال قبل را بپوشیم، پس چرا مردها نباید لباس مثلا حضرت علی و حضرت محمد و عرب های آن زمان را بپوشند...
کارشناس نتوانست به این حرف منطقی جواب بدهد...چون حرف حساب جواب ندارد.

ناشناس گفت...

چند سالی که به عقب می روم، به یاد دوران دبستان می افتم... در دهه 60 ظالمانه ترین رفتار با بچه ها می شد. یکسان سازی و دیکتاتور منشی که ریشه در تاریخ ما دارد در آن دوران به بارزترین شکلی اجرا شد.
ولی واکنش پدر و مادرهای ما چه بود؟
واکنش کل جامعه چه بود؟
اصلن ما مگر واکنشی داریم؟
مگر ایرانی جماعت (به معنای عام این کلمه) هیچگاه نسبت به زور واکنش داشته است؟

فیلم پرسپولیس خانم ساتراپی گواه شیرینی بر این تلخی گزنده است.

ناشناس گفت...

نامه یک دختر به یکی از خواهران گشت نیروی انتظامی.
سلام خواهر!
حالت چطور است؟
من زیاد خوب نیستم
خیلی غصه دارم
آن موقع که شما در میدان ونک مرا صدا کردید و گفتید”سلام”
فکر نمی کردم بدون خدا حافظی بروید
من تا آنروز به شما و خواهر های دیگر بر نخورده بودم
شنیده بودم ولی ندیده بودم…..
حالا تقریبا” مریض شده ام
بعد از دیدن شما هر شب کابوس می بینم
شما چطور؟
شما حتما” زیاد به امثال من برخورده اید!
هر شب کابوس نمی بینید؟
من هر شب می بینم که می دوم
می دوم و فرار می کنم
و کسی از پشت روسری و موهای مرا می گیرد
مرا از پشت می کشد
و به زمین می زند
من صورتش را نمی بینم ؛ولی زورش زنانه نیست
مرا می کشد
روی زمین
روی آسفالت
و لبه جوب!
جوب چیز خوبی نیست
بد دردی دارد
و هر چیزی را که در آن بیفتد با خودش می برد!
آن روز حلقه من در جوب آب افتاد
میدانی ؟ من تازه نامزد کرده ام
البته شما که نمی دانی؛ وگرنه آن حرفهای زشت را به من نمی زدی!
من آرایش کرده بودم و به دیدن نامزدم می رفتم
همانجا در کافی شاپ
منظور بدی نداشتیم
هیچ کس در کافی شاپ منظور بدی ندارد
منظور های بد در خانه هاست
شما خانه ها را هم می گردید؟
خانه به خانه؟
اتاق به اتاق؟
پدرم دیگر نمی گذارد من در اتاقم تنها باشم
به من شک کرده!
باور نمی کند که شما فقط به خاطر چکمه آن بلا را سر من آورده باشید!
حتی باور نمی کند که شما وسط خیابان به چکمه ً پای من تیغ کشیده اید
می گوید :”باید به جای چکمه پای صاب مرده تو تیغ می کشیدند!”
می گوید :”تو حتما” یک غلطی کردی که خواستی فرار کنی وگرنه چکمه که گناه ندارد!
زن بابایم هم …..زن بدی نیست ولی می گوید:” پول چکمه ای که جر دادی از جهیزیت کم می کنم”
می دانی خواهر حتی نامزدم هم می گوید:” با کی بودی که گرفتنت؟”
نامزدم!
که من به خاطرش با هزار خواهش و تمنا؛ التماس کردم و چکمه خریدم
شما که نمی دانی ، یک بار از این چکمه ها پای دختری دید و خیلی به پاهای آن دختر نگاه کرد
خواهر شما نامزد نداری؟
نمی خواهی به نظرش خوش تیپ ترین دختر دنیا باشی؟
وای حالم خیلی بد است
دیدم دوستی برای برادری نامه نوشته بود گفتم من هم چند خطی برای شما بنویسم شاید سبک شوم
لا اقل شما باور می کنید
باور می کنید؟

ناشناس گفت...

ageh manzoor tajawoze farhange gharb hast man yeki khodam shakhsan khaahesh mikonam be farhangam tajawoz beshe. hehehe

رستم فرخزاد گفت...

این نامه این دختر خانم کلی بنده رو تحت تاثیر قرار داد. گفتم که حالا که نامه نگاری داغ هست من هم یک نامه شاید هم یک خاطره بنویسم:
یادم میاد سن خیلی کمی داشتم هفت هشت سالم بود. یک شب با فامیلها رفته بودیم بیرون دور بزنیم. سه چهارتا بچه شر و شور فامیل هم با هم بودیم. هممون رو انداخته بودن عقب استیشن دایی جان تا اونجا هرچقدر دلمون خواست شیطونی کنیم. شب خیلی خوب و خوشی بود که چشمون به صحنه بدی افتاد.
تو "خیابون پاسداران" تهران برادر های کمیته سه چهار تا جوون خیلی با شخصیت و کت شلواری رو که کروات هم داشتن و احتمالا به یک عروسی میرفتند رو با وحشیانه ترین حالت ممکن میزدن و پرت میکردن تو ماشینه گشت. یادمه وقتی یکیشون اعتراض میکرد که برای چی میزنی یکی از برادر های کمیته از بیرون ماشین با لگد پرید تو ماشین و ...
نمیدونم روحیه یک بچه شش هفت ساله چقدر آمادگی دیدن همچین صحنه هایی رو در خیابون داره. بعد از اون دیگ هر سه چهارتامون ساکت شدیم. همه رفتیم تو خودمون، دیگه کسی نه خندید، نه خوش گذشت. یک حال گیری به تمام معنا بود. تا روزها هم این صحنه جلو چشمون بود.
بعد ها که بزرگتر شدیم از این صحنه های ناخواسته زیادتر دیدیم. آخریش هم جسد دو تا جوون بالای دار بود. همون کسایی که قاضی مقدس رو کشته بودند.اون روز از اون خیابون رد میشدم. ترافیک وحشتناکی تو خیابون بود. وفتی به انتهاش رسیدم از دور دیدم دو نفرا بالای طناب دار تاب میخورن...
میدونم باز هم از این صحنه ها قراره ببینم. دیدن این صحنه ها برام عادی شده. برای همینه شاید خیلی خوشحال بشم اگه یک روزی جسد چند تا آخوند رو بالای طناب دار ببینم. تقصیری هم ندارم چون خودشون ما ها رو اینجوری پرورش دادند. خودشون ما ها رو اینجوری تربیت کردند.
از خدا میخوام هیچوقت ما اون کسایی نباشیم که قراره انقلاب کنیم چون میدونم جوری ما ها رو پرورش دادن که رحم به صغیر و کبیر نمیکینم.

وفا گفت...

رستم جان ممنونم از این خاطره و تفکر منم با تو موافقم که نامه این دختر عزیز بسیار تاثیر گذار بود. ذوستان دیگه هم اگه تو این زمینه ها خاطراتشونو بنویسن مجموعه جالبی میشه

ناشناس گفت...

وفا جان من مدت 2 سال هست که

به حرفا موسیقی و خوانندگی رو اوردم

قبلا بازیگر تئاتر بودم

تو این مدت واسه مجوز از ارشاد پدره من در امد

اخر هم که مجوز داده شد

4 روز قبل از

پخش البوم به من گفتند که در عکس شما

چشمان شما حالت داره و

موجب تحریک میشه .... از این حرفا

بالخره با کلی عکس رفتیم ارشاد و

همه عکسها رد شدن

من گفتم که اصلا عکس من رو

نمیزاریم عکس گیتاری چیزی

که یکیشون در امد گفت واسه ما تعین تکلیف نکن


بعد تلفنی شد در همون دفتر که

مجوز ایشان بکلی باطل شد


نمیدونستم چی بگم

هیچی هم از من بر نمیاد

سایتم فیلتر شد

به مجلات دستور دادان که با من

مصاحبه نشه . و 1000 تا چیز دیگه

منم البوم رو 2 ماه بعد بدون مجوز وارد بازار کردم دورست 19 ماه پیش


مشکلاتی هم داشتم ...


در مورد گرفتن من 3 بار به

دست اونا افتادم 2 دفه رو

یه کاریش کردیم یه 2..3 ساعتی بازداشت و 1000 ران جور فحش ناموسی

بار سوم داشتم توی خیابان
فاطمی خرید میکردم چند نفری


امضا میخواستن با عکس

یه سرباز 0 رسید من فکر کردم اونم عکس و امضا میخواد

گفتن همراه من بیا و دسته


منو گرفتن و کشان کشان من رو بردن به یه بوتیک


(اون بوتیک محل باج گیریشون بود)

10 دقیقه بعد 2 تا افسر نظامی دیگه امدن

و هیچی کلی سوال در مورد امریکا>!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

چی میدونم والا

بعدش سر تا پا لخت و

کیف پولی رو هم جز؟؟؟ چیزهای

که از من گرفتن و منو تو ماشین بردن و باز هم فحش ناسزااااااااااا


بعدش که بیشتراز 50 هزارتومان

که تو کیف من بود برداشتن من رو

بردن و نمیدونم کجا بود پیاده کردن

فقط میدونم نیم ساعتی راه رفتم

تا به یه خیابون رسیدم


بعدا فهمیدم اونجا سمت حلبی اباد ها بود

هیچی کل خرید من همرا تمام پولها

بخدا حتی 100 200 های تو جیبم

رو بردن

حالم ازشون به هم میخوره

اینم تجربه من بود وفا جان

احسانا گفت...

گفتگوی ایران و آمریکا گفتگوی خیر و شر است و تنها مشکل این است که هیچ کام شر بودن را به گردن نمی گیرند