۱۳۸۷ آذر ۱, جمعه

مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته

در تفسیر خبر امشب مروری خواهیم داشت بر سیاست خارجی آمریکا در هفته.

توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا
در حالی که برخی تحلیلگران منطقه به خاطر ترس از احتمال استفاده امریکا از عراق به عنوان "پایگاه حمله" از این توافقنامه انتقاد کردند، دیگر تحلیلگران از اینکه توافقنامه "مهلت خروج سربازان آمریکائی" را تعیین کرده است ابراز خشنودی کردند. الدار کویت توافقنامه را "قابل تقسیر" خواند به شکلی که اجازه می دهد عراق "به عنوان پایگاهی برای حمله به همسایگانش" مورد استفاده قرار گیرد. تیشرین در سوریه می نویسد با وجود "تغییرات جزئی" این توافقنامه تاثیر "اشغال نظامی" در عراق را کاهش نمی دهد. کیهان تهران از پارلمان عراق خواسته است توافقنامه را تصویب نکند چرا که "حضور آمریکا را مشروع می کند." کام حریت در ترکیه می نویسد توافقنامه "خروج نیروهای آمریکا را نوید نمی دهد بلکه حضور آنها را برای سه سال دیگر تمدید می کند." در عین حال المدینه در عربستان سعودی می گوید توافقنامه "نشاندهنده پیشرفت" به سوی "عراقی "مستقل، امن و با ثبات است."
پرزیدنت بوش گفت اکنون عراقی ها راهی را در برابر خود می بینند که می توانند خود را اداره کنند و از خود دفاع کنند.

تهدید اوباما توسط القاعده
تحلیلگران غربی توجه خود را به سخنان الظواهری مرد شماره دوی القاعده معطوف کردند که رئیس جمهور منتخب، اوباما و کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه را "غلام خانه زاد" خطاب کرد در حالی که رسانه های طرفدار اعراب بر تهدید اوباما توسط القاعده تاکید گذاشتند که گفت "اوباما همان سرنوشتی را در افغانستان خواهد داشت که بوش، مشرف، شوروی و بریتانیا داشتند." تایمز لندن و برخی دیگر از رسانه های اروپایی نوار ویدئویی را "پروپاگاندا" خواندند که با هدف تضعیف تصویر جهانی اوباما صورت گرفت. شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت "این نظرها برای کسی که خواهان مشاهده تضاد در ارزشهایی است که در زمینه دموکراسی غرب و آمریکا حامی آن هستند و آنچه ارزشهای فکری تروریستها است کافی است."

ایران و سوریه در اظهارات آژانس بین المللی انرژی اتمی
وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش اخیر آژانس از جمله گفت ایران به سرپیچی خود از تعلیق غنی سازی اورانیم بر مبنای قطعنامه های شورای امنیت ادامه می دهد. از پاسخ به پرسشهای اساسی آژانس سرباز می زند. از تعهدات بین المللی خود سرپیچی می کند. ما از ایران می خواهیم بدون تاخیر غنی سازی اورانیم، فراوری و فعالیتهای آب سنگین را تعلیق کند؛ با آژانس به شکل کامل همکاری کند و بسته پیشنهادی گروه پنج بعلاوه یک را در نظر بگیرد.
در مورد سوریه صحبت بر سر "برنامه مخفیانه اتمی سوریه" است. برخی رسانه ها در آلمان، اسرائیل و سوریه نتایج متفاوتی از یافته های آژانس ارائه دادند بیشتر رسانه های بین المللی از قضاوت در این زمینه خودداری کردند. وزارت امور خارجه آمریکا این یافته ها را نشانی از عدم همکاری کامل و لازم سوریه با آژانس دانست.

در برنامه امشب به اتفاق آقای دکتر آرام حسامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مانت گامری، آقای شایان سمیعی، کارشناس صدای آمریکا و همکارم آقای سیامک دهقانپور علاوه بر موارد فوق به ملاقات کاندولیزا رایس به پسر قضافی و ولید جمبلات می پردازیم و نگاهی خواهیم داشت به شکل گیری کابینه باراک اوباما.

چی فکر می کنین؟

۴ نظر:

Unknown گفت...

ba salam
mikhastan bedonam siyasat madarne ghadimiye amrica nazareshon dar bareye siyasate kharehiye dolat ayandeye amrica ba iran chiye
ba tashakkor
Mir Mohammad az malaysia

ناشناس گفت...

Ba salam be shoma va aghayan Samiei va Hesami o Dehghanpoor
Soal man ine 1: Aya IRAQ dar hal hazer yek hokumat democratic ast?
2: in democracy chegune dar IRAQ bevjud amad.
3: agar democraci az in rah twanest be IRAQ pa begirad ke be nazar man ham gerfte chera in democracy dar IRAN ham bevojud nayayad?
khehesh mikonam mehmanan shoma be soale man pasokh bedan

ناشناس گفت...

سلام
وفا عزیز ایا امکان داره از اقای زیدابادی با بابک داد دعوت کنید برای برنامه میزگردو در مورد انتخابات ایران بحث کنید؟

ناشناس گفت...

lotfan ba ma be gooeid k brsr aghaye bahar loo che amadeh ast shoma bmigooied khaste shodeh dr pars tv goft khaste neshodeh am ba mardom rast bashid
korosh irandost