۱۳۸۷ آبان ۳۰, پنجشنبه

نانو تکنولوژی


میزگرد امشب میزبان دکتر آندره نل رئیس بخش نانومدیسن موسسه نانو سیستم کالیفرنیاست.
فناوری نانو یا نانو تکنولوژی فناوری پیشرفته در عرصه کار با مقیاس نانو است. مقیاس نانو معمولا ابعادی حدود یک نانومتر تا صد نانومتر است. نانومتر یک میلیاردیم متر است. با استفاده از فناوری نانو دانشمندان در عرصه های مختلف از جمله پزشکی، الکترونیک، کشاورزی و انرژی به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند. اما این فناوری نوین بدون اشکال نیست. نگرانی هایی در مورد تاثیرات مخرب بر محیط زیست و زباله های نانومواد وجود دارد. سوال مهم در این زمینه میزان دخالت دولتها برای نظارت بر کاربرد این فناوری است.
چی فکر می کنین؟
دستاوردهای دانشمندان ایرانی را چگونه ارزیابی می کنید؟
کاربرد روزمره نانو تکنولوژی را در چه محصولات یا خدماتی می توان دید؟
نانو تکنولوژی چه مزیت ها و چه چالشهایی می تواند داشته باشد؟

۱۴ نظر:

ناشناس گفت...

امیر بلندیان:
وفا جان بسیار گرامی ناچار شدم سوالم رو به اینجا منتقل کنم با پوزش بسیار البته:
از نانوتكنولوژي مي‌توان براي كشف شيوه‌هاي جديد درماني براي معالجه جراحات وارد شده به نخاع ، ديابت و ساير بيماريها بهره گرفت. ساموئل استوپ، رييس موسسه بيونانوتكنولوژي (نانوفن‌آوري زيستي) دانشگاه نورت وسترن در حال تركيب كردن تكنيك‌هاي نانوفن‌آوري و زيست‌شناسي براي توانمند كردن بدن در زمينه خود ترميمي است و طبق گزارشات وي به نتايج اوليه شگفت انگيزي دست يافته است.
-----------------
آیا از نتایج این تحقیقات اطلاعی در دسترس هست؟

ناشناس گفت...

میثم هستم از بروجرد
سلام و درود بر وفا مستقیم و میهمان گرامی
سوالم این است که آیا دانشمندان توانسته اند به وسیله ی تکنولوژی نانو تومر های بدخیم را در پزشکی درمان کنند ؟ و در چه مرحله ای هستند ؟

ناشناس گفت...

تمام جنگها، سیاست ورزی ها ومشکلات بشر از آغاز تاریخ، از حس زیاده خواهی او سرچشمه گرفته است و میگیرد...انسان تنها موجودی است که بیشتر از گنجایش معده اش غذا میخواهد. بیش از نیازش پوشاک طلب میکند. دوست دارد که قلمش، اتوموبیلش، و حتی کاسه توالتش از طلای خالص باشد با اینکه خوب میداند که عذه بیشماری از همنوعانش در کنارش، هر روزه از گرسنگی میمیرند. آیا میتوان به کمک این علم، این حس و میل را از مغز و هورمون های بشر پاک کرد؟ و اگر این امرامکان پذیر باشد، آیا شما و دانشمندان دیگر با از بین بردن این خصلت بشری موافقید؟

ناشناس گفت...

سلام .... سوالی داشتم و این بود که آیا با این فناوری قادر هستیم مثلا یک ریزپردازنده با حجم کمتر و هزاران برابر ، قدرت محاسبه تولید کنیم ؟

ناشناس گفت...

ایا میتوان با این تکنولوژی سلاح های جنگی جدید تولید کرد ؟

ناشناس گفت...

میثم هستم از کرج
سلام و خسته نباشید دارم خدمت شما و میهمان گرامی
سوالم این است که نقش نانو در رسانا های الکتریکی چگونه است ؟

ناشناس گفت...

سلام .... آیا این فناوری در درمان بیماریها هم موثر است و یا فقط در ساخت وسایل پزشکی کاربرد دارد ... ایا با این فناوری قادر به درمان بیماریهای خاص و غیر قابل درمان خواهیم بود ؟

ناشناس گفت...

با سلام لطفا چند مورد منبع مطالعه از چمله کتاب و سایتهای مرتبط با نانو را که با رشته الکترونیک ارتباط دارد را برای مهندسین و دانشجویان معرفی کنید
بهنام از اردبیل

ناشناس گفت...

با سلام

آینده کاربرد نانو در حوضه تراهرتز را چگونه می بینید؟

Terahertz

ناشناس گفت...

ba salam
mikhastam beporsam aya nano dar ba nabarari va tolide meslham mitone moiaser bashe a ta che andaze mamnon
arash az holand

ناشناس گفت...

با سلام
هر چند که تکنولوژی نانو می تواند بسیار مفید باشد. اما این تکنولوژی هم با ورود به ایران ماهیتی دیگر پیدا کرده و نتایج آن که هر چند به خالی بندی تبدیل می شود. برای شو دادن و تبلیغ اینکه در ایران ما چه ها می کنیم و دیگران نمی توانند و و این از برکات... هست تبدیل شده و مردم عامی هم که این اخبار را تلویزیون می بینند فکر می کنند چه خبر هست.

ناشناس گفت...

تنها رشته مهندسی که در ایران قبول شدن در آن احتیاج به کنکور کارشناسی ارشد و دکترا ندارد و مستقیما می‌توان دکترا گرفت، رشته نانو است.
باز هم مانند بسیاری از رشته‌ها، شیرینی و جذابیت رشته درسی مد نظر دانشجویان نیست و فقط نام و پیشوند دکترا مشوق خوب و مناسبی برای آنان است

ناشناس گفت...

بیژن از بهارستان
باعرض گرمترین درودوسلام خدمت وفای عزیز
میخواستم بدانم آیا با علم نانو تکنولوژی میشودنسل آخوندراازروی زمین به کراتی دیگر منتقل کرد تادرآن کره اجتماعی یکدست به زندگی بپردازندوکسی مزاحمتی برایشان فراهم نسازد.

Unknown گفت...

My Brother Navid Binai has specialized in Nano and Micro Material Technology from the Universities in Norway, Denmark and Berkeley. Currently he is working in Denmark, in developing new technology. He is a potential young Iranian person I suggest you talk to in regards to this subject!

Please visit his website!
http://folk.ntnu.no/binaifaa/home