۱۳۸۷ آبان ۱۷, جمعه

تفسیر خبر جمعه شب

مروری بر سیاست خارجی آمریکا

انتقال روند صلح "قابل دوام" به دولت جدید آمریکا
رسانه های جهان به سخنان کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا توجه کردند که گفت دستیابی به صلح میان اسرائیلیها و فلسطینی ها تا پایان سال "بسیار دشوار" خواهد بود. برخی رسانه های عرب اسرائیل را برای این تاخیر مقصر دانستند. رایس گفت " انتظار داریم در زمانی که شرایط سیاسی اجازه دهد روند آناپولیس زیر بنایی برای امکان تاسیس کشور فلسطین فراهم کرده باشد."

پیام "تحریک آمیز" کرملین
ناظران هشدار دیمتری مدودیف رئیس جمهوری روسیه مبنی بر استقرار موشک در کالینینگراد را اقدامی نادرست خواندند و ابراز نگرانی کردند که این اقدام تنش میان واشنگتن و کرملین را در زمانی که دولت جدید آمریکا آغاز به کار می کند بیشتر خواهد کرد. شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه این اقدام روسیه را "نا امید کننده" خواند.

ژنرال پترائس و مقابله با مسائل امنیتی در پاکستان
تحلیلگران ورود ژنرال پترائس فرمانده مرکز فرماندهی آمریکا در خاورمیانه به پاکستان را حاکی از اهمیت استراتژیک این کشور در نبرد با تروریسم دانستند. کاندولیزا رایس گفت "ما با پاکستان هدف مشترکی داریم که با افراط گرائی و تروریسم مقابله کنیم. پاکستان کشوری است که با چالشهای بسیاری مواجه است و ما در تلاشیم به آنها کمک کنیم."

در برنامه امشب همراه با کارشناسان تفسیر خبر آقای دکتر آرام حسامی، آقای شایان سمیعی و آقای سیامک دهقانپور ابتدا کنفرانس خبری رئیس جمهور منتخب اوباما را بررسی خواهیم کرد که به صورت زنده همزمان در برنامه پخش خواهد شد. پس از آن به سفر کاندولیزا رایس به منطقه، توافق امنیتی عراق و چالشهای سیاست خارجی پیش روی اوباما خواهیم پرداخت.

چی فکر می کنین؟

۸ نظر:

رستم فرخزاد گفت...

وفا جان من هم یک مخالفتی با شما کرده باشم. اون هم اینکه شما از لفظ رییس جمهور منتخب امریکا استفاده میکنید. مگر رییس جمهوری های قبلی امریکا منتخب نبودند که حالا این یدونه فقط منتخب باشه. این الفاظ بیشتر شبیه عقده های دوم خردادی در نظامهای دیکتاتوری هست و شایسته بزرگترین دمکراسی دنیا که همیشه رییس جمهورش همواره منتخب بوده، نیست.

خوب هم اکنون دکتر سمیعی هم ظاهرا به همین قضیه دارن به نوع دیگری اشاره می کنند.

کیانوش رشیدی قادی گفت...

برای خنده!!

دقایقی پیش احمدی نژاد پیام دوم خودشو پس از این مصاحبه مطبوعاتی اوباما براش فرستاد. متن پیام کوتاه و چنین است.:

"حسین جان! حال که تا حالا پیام منو نخوندی منم حرف دلمو به لهجه ی گیلکی برات می خونم:
بشو، بشو من تو ره نخوام، سیاهی من تو ره نخوام!
و ترانه ی ضیا، خواننده ی قدیمی که الان تو آمریکاست را اضافه می کنم:
آهای سیاه زنگی آهای حسین جون! آهای تو هستی کجا منم چو مجنون!"

**********************
شما هم بخندید!!

کیانوش رشیدی

ژورنالیست از آلمان

وفا گفت...

رستم جان در دوران انتقال از زمان پیروزی در انتخابات تا تحلیف همونطور که شنیدی مدت زمانی بافی است و در این دوره انتقال هنوز ریاست جمهور آمریکا ریاست جمهور آمریکاست و دو رئیس جمهور نداریم. برای تفکیک این دو به رئیس جمهور "آینده" که در انتخابات پیروز شده می گویند President Elect که همان رئیس جمهور منتخب است. صرفا برای اینکه با رئیس جمهور فعلی اشتباه نشود.

ناشناس گفت...

با سلام
وفا جان من امشب در برنامه یکی از شبکه های ایرانی tapesh یک موضوع داغ بود درباره اش صحبت بود و این بود درباره تظاهرات همجنسگرایان . اگ میشه دربحث و گفتگوی خبری خود، هم درباره این موضوع بحث شود و هم درباره درایران چقدر از این افراد وجود دارند.جون الان بحث داغی بود گفتم .مرسی بنده همیشه بیننده شما هستم با صدای خوبتون.

Unknown گفت...

با درود به وفاي عزيزم متاسفانه جناب سميي توضيح نميدهند هر چند هزار يا ميليون نفر يك راي الكترال ميشود وچند شب پيش فرمودند هر ايالت 11نماينده و2 سناتوردارد اما امشب روي نقشه ميديدم كه هر ايالتي اراي الكترال متفاوتي دارد.تمنا دارم توضيح دهيد:يك راي الكترال مساوي با چقدر جمعيت ميشود؟؟.با سپاس.

ناشناس گفت...

امیدوارم با انتخاب پرزیدنت اوباما صلح به معنای واقعی کلمه درسراسرگیتی مستقر گردد.

SIAMAK گفت...

اگه اوباما برای مذاکره با ایران پیش شرط نذاره ، بهتون قول میدم آخوندها پیش شرط میذارن و شرطش مذاکره هم خروج آمریکا از منطقه است ، چون اصلا در دکترین جمهوری اسلامی برای حکومت بر ایران رابطه با آمریکادر تضاد منافع آخوندهاست ...

به نظر من یک برنامه و بحث در این رابطه بذارید تا همه نظر بدن .

پاینده باد ایران

ناشناس گفت...

با سلام،
تا وقتي اكثريت مردم، بجاي نفع شخصي و منطقي فكر كردن، به استقبال سفر‌هاي استاني احمدي نژاد ميروند، اقليت جامعه نبايد به فكر تغيير باشند. پس بايد انتخابات را بي خيال شد.
با تشكر
حكمت از تهران