۱۳۸۶ اسفند ۱۷, جمعه

تفسیر خبر جمعه شب

مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته
در برنامه امشب با توجه به تحولات اخیر در منطقه خاور میانه به ملاقات ملک عبدالله پادشاه اردن با پرزیدنت بوش و سفر کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا به مصر، اسرائیل ، و سرزمینهای فلسطینی می پردازیم. آیا دستیابی به توافق صلح تا پایان دوره ریاست جمهوری پرزیدنت بوش دست یافتنی است؟
در این هفته رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا دریاسالار مایک مالن از عراق، پاکستان و افعانستان دیدار کرد . او هدف اصلی از این سفرها را تحکیم همکاریها در جهت دستیابی و تثبیت ثبات در این کشورها اعلام کرد. چه چیزی عامل بهبود نسبی وضعیت امنیتی در این مناطق بوده و آیا این ثبات نسبی پایدار خواهد ماند؟
در اوائل این هفته قطعنامه 1803 سومین قطعنامه تحریم جمهوری اسلامی از تصویب شورای امنیت گذشت. واکنشها به این اقدام را بررسی خواهیم کرد و در پایان نگاهی دقیقتر خواهیم داشت به نگرانی وزارت دفاع آمریکا نسبت به افزایش بودجه و تحرکات نظامی چین.
در برنامه امشب کارشناسان تفسیر خبر آقای شایان سمیعی استاد علوم سیاسی، آقای بابک یکتافر سردبیر نشریه اینترنتی واشنگتن پریزم و آقای آرام حسامی استاد علوم سیاسی مونت گامری کالج این رویدادها را مورد بررسی قرار خواهند داد

۱۳ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
متاسفانه بعضی از خانم هایی که در ایران هستند به این وضع تبعیض جنسیت عادت کردند چطور میشه اونها رو از حقوق خودشون مطلع کرد ؟ مرسی

arash گفت...

لطفابه آقای براتی بفرمائید:
"خلیج فارس " نه" خلیج"

دخترآریایی گفت...

آقای مستقیم استدعا دارم که در انتخاب کارشناسان برنامه تفسیر خبر و میزگردی باشما یک تجدید نظر جدی داشته باشید . واقعا جامعه جوان و گرو ههای پیشرو ایران از این شیوه استدلال و تفسیر عبور کرده اند . بسیاری از کارشناسان شما دلسرد کننده وکسالت بار صحبت میکنند . که به نظر من این هیچ کمکی به روشن گری در جامعه ندارد .یعنی حرفهایی میزنند که به مراتب شکیل تر و دقیق تر آنرا مفسران شبکه های تلویزیونی جمهوری اسلامی میزنند .و یا روزنامه های حکومتی میزنند . یعنی در اروپا و امریکا قحط الرجال است که این گونه کارشناسان را دعوت میکنید و یا کارشناسان و تحلیل گران زبده .. صدای امریکا را به رسمیت نمی شناسند .به عنوان مثال دکتر سازگارا . حسن داعی . دکتر کامران . مهرانگیز کار . احمد رافت تا حدود مطلوبی توانسته اند تاثیر کلامی راهگشایی داشته باشند . البته آمار مشخصی ندارم و این رو از بازتاب کلام گرو ههای پیشرو جامعه عنوان میکنم .باسپاس نیما . شیراز

ناشناس گفت...

من هم با نیمااز شیراز موافقم و همانطور که در کامنت های قبلی گفتم باید یک تغییر اساسی در انتخاب مهمانان و کارشناسان برنامه انجام شود و از استادانی چون دکتر کامران و دکتر سازگارا و کارشناسان مشابه دعوت شود که نظرات نزدیک به واقعیت های جامعه امروزی ایران دارند...من معتقدم در صورت عدم توجه صدای آمریکا به تغیرات اساسی بزودی از تعدا بینندگان آن کاسته شده و همه شاهد یک سری حرفهای تکراری از آدمهای تکراری خواهند بود که سخنانشان نیز تاثیری در بینندگان ندارد و این همان خواسته جمهوری اسلامی است...در ضمن در صورت عدم قاطعیت جامعه جهانی در برخورد با ایران که متاسفانه علایم شکست جامعه جهانی در این هدف کاملا آشکار است بزودی شاهد ظهور وحشتناک ابرقدرت اسلامی ایران خواهیم بود که به هیچ اصول بین المللی و انسانی و حتی آسمانی پابند و متعهد نیست و آن هنگام است که نتیجه مماشات و سازش با این رژیم کاملا آشکار خواهد شد اما حیف که این واقعیت کمی دیر فهمیده شده است!!!

ناشناس گفت...

من هم با نیما شیراز موافق هستم. به نظر می رسد که شما صرفا تلاش می کنید که برنامه خود را پر کنی. چرا از افراد دیگر استفاده نمی کنید. الان جوانانی که در ایران هستند بهتر از برخی از کارشناسان شما تحلیل می کنند. از نوری زاده، داعی،فریدون مشیری، سازگارا، شجاعی و برخی از زنان مبارز ... دعوت نماید. با تشکر از شما

وفا گفت...

از نظرهای شما و نیما ممنونم. در مورد موضوعهای برنامه نظری ندادید. میتونید نظر اونهایی رو که می پسندید هم در اینجا نقل کنید. اگر هم نسبت به برنامه های صدای آمریکا انتقادی یا پیشنهادی دارید برای ontherecord@voanews.com بفرستید. ولی از همه مهمتر اینه که نظرتون رو راجع به موضوع بدین.

ناشناس گفت...

باز هم یک نظر خارج از "موضوع":
وفا آیا فکر کرده ای که گه گدار هم ببیندگان هستند که باید موضوع را مشخص کنند؟!

وفا گفت...

حسین جان با تو موافقم. لطفا موضوع پیشنهاد کن تا در صفحه ای منظم قرار بگیره و بازدیدکننده ها راجع به اون موضوع نظر بدن. این هم به نظم فکری خواننده کمک می کنه هم نویسنده.

ناشناس گفت...

این یک موضوعی که فکر می کنم بحث نشده ست و خیلی از اهمیت زیادی بر خوردار است:

چه مدل ها و استراتژی هائی وجود دارد که افراد عامی ( بیسواد و کم سواد)را از عوام فریبی این رژیم از طریق مسایل مذهبی آگاه نمود. میلا حداد گفته که "رای ندادن حرام است"!!! و این رژیم به خصوص احمدی و سایر گماشته های نظامی و غیر نظامی او بدنبال آرای این افراد هستند.

دخترآریایی گفت...

آقای وفا یک پیشنهاد دارم ..پاشنه آشیل شیعه جعفری ( رافضی ) پرده برداری از پیشینه تاریخی خرافات و خرافه گرایی است .. حکومت تمام انرژی خود را خواهد گذاشت تا از طریق دامن زدن به خرافات مردم را دچار احساس گناه کند .. برنامه شما به تعدادی فیلسوف احتیاج داره که به تاریخ و فلسفه و جامعه شناسی و روانشناسی تسلط فوق العاده یی داشته باشد .یک کسی مثل اریک فروم در دوره آلمان هیتلری.ضمن اینکه لحن قدرتمند و آگاهی بخش و تحریک کننده یی داشته باشد . چرا که لحن قوی معنی را تقویت میکند . و این خود هیجان تازه یی را در بین مردم و مخاطبانتان بوجود می آورد. میگویم هیجان چرا که مردم ما لازم است که از طریق آگاهی دادن به تب وتاب و چاره اندیشی نیز واداشته شوند.جناب مستقیم مثلا یکی از بحث هایی که بسیار مورد استقبال قرار میگیرد .روانشناسی و تجزیه و تحلیل حرف های امامان شیعه است .. مثلا به یک بچه سوم ابتدایی بگوئید چند تا ستاره در آسمان داریم؟ میگوید تاکنون چهارصد میلیارد کهکشان در جهان شناسایی شده است .. اما امام جعفر صادق میگوید هفت تا .. یا به همین بچه بگوئید خورشید شب ها کجا میرود؟ میگوید . خورشید شب جایی نمی رود . این زمین است که میچرخد.. ولی همین را از امام جعفر صادق روایت است که خورشید شب ها به لجن سیاه میرود .. حالا شما تصور کنید که آخوندا شب تا صبح این عوام را که جمعیت آنان کم هم نیست گرد منبر های خود جمع می کنند.. و دائما از این حرف های بی پایه و اساس آموزش میدهند.. و تنور حکومت خود را از طریق دامن زدن به احادیث مجهول و خرافه گرم نگه می دارند .. و پیشنهاد بعدی من این است که در پائین مطالب خو دو قسمت برای کامنت بگذارید .. یکی برای اظهار نظر درباره برنامه و دیگری بحث آزاد ..
باسپاس

وفا گفت...

نیما جان اگر راجع به برنامه هایی که من اجرا میکنم باشه با کمال میل ولی به احترام همکارانم اگر راجع به اونها باشه از درج کامنت معذورم. این مطالب رو برای ontherecord@voanews.com می تونید بفرستید.

ناشناس گفت...

salam,
man az jaei tamas migiram ke nemitavanam ba horofe farsi benevisam.vafa jan be nazare shoma kodam godrat poshte sare akhondha ast ke tavanesta ast be moshkeli baray jahan tabdi shavad .

ناشناس گفت...

مبارک بادبرشماتحلیلگرانی همچون : نوری زاده ، سازگارا ، سبحانی ، آموزگار و...همقطاران اینان . شما تا اینهارابعنوان صاحب نظر دارید که مشخص است تحلیلها خودرا از جیب دومین پیام دهنده عید نوروز به زبان فارسی ، همیشه بیرون می آورند ومواجب اصلی خودرا از او دریافت می کنند ، بدانیدکه قید شعار تغییر اوبامارا ، حد اقل در مورد ایران می زنید وهر رشته ای را که او در این زمینه می ریسد پنبه می کنید.نکند شما هم مواجب بخور اون پیام دهنده دومی هستید که شک دارم نباشید چون هیچ اثری از خون ایرانی در رگهای هیچ یک از شما دیده نمی شود؟؟؟!!!