۱۳۸۶ اسفند ۱۱, شنبه

تفسیر خبر شنبه

ایران در هفته ای که گذشت
در این هفته شورای نگهبان صلاحیت 4500 نامزد انتخابات مجلس رو تایید کرد. رئیس بانک مرکزی از رشد تورم در ایران ابراز نگرانی کرد. دیدبان حقوق بشر خواستار لغو حکم اعدام محمد رضا حدادی شد. ایران درخواست تصویب قطعنامه جدید رو فاقد توجیه دانست. نخست وزیر اسرائیل برای گفتگو درباره مسائل ایران به ژاپن رفت. منوچهر متکی مذاکره دوجانبه با آمریکا را رد کرد. احمدی نژاد بار دیگر از مخالفان سیاستهای اتمی خود انتقاد کرد. اتحادیه اروپا اظهارات احمدی نژاد درباره اسرائیل را محکوم کرد. ارتش آمریکا اعلام کرد 14 ایرانی در عراق در بازداشت هستند. ایران تهدید کرد به هرگونه تحریم شورای امنیت پاسخ خواهد داد. آیت الله خامنه ای تلاشهای هسته ای دولت رو ستود. کاندولیزا رایس با سران چین و ژاپن درباره ایران گفت و گو کرد. حسن روحانی از دولت احمدی نژاد انتقاد کرد. نهاد مبارزه با پولشوئی درباره معامله با ایران هشدار داد. احمدی نژاد جمهوری اسلامی را قدرت اول جهان دانست. عراق ایران را به اخلال در مبارزه با تروریسم متهم کرد. در برنامه امشب نگاهی دقیقتر داریم به وضعیت عراق در آستانه سفر محمود احمدی نژاد همراه با گزارش مستقیم همکارم نازی بیگلری خبر نگار امور بین المللی صدای آمریکا.
همچنین به تحولات برنامه اتمی جمهوری اسلامی در آستانه تصویب قطعنامه سوم خواهیم پرداخت. انتخابات مجلس هشتم و وضعیت حقوق بشر را با آقای دکتر مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین ، آقای دکتر بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین المللی و آقای مهندس علی افشاری تحلیلگر سیاسی مورد بررسی قرار خواهیم.
نظرهای خودتون رو با ما در میان بگذارید

۱۹ نظر:

ناشناس گفت...

وفا تعارف و رو دربایستی را بگذار کنار. من که تا به حال ندیدم که نظر کسی را منجمله من در برنامه ات مطرح کنی. تکلیف مارو روشن کن سر کاریم داداش؟ یا فقط عشقت به این است که یک وبلاگ راه انداختی و چند نفری هم می آیند و یک چیزی مینویسند؟ یا شاید با نظرات موافق نیستی که در اون صورت اولین اصل شغل خبرنگاری که همانا بی طرفی است را نادیده گرفته ای.

zohrekermany گفت...

با سلام
پرسيديد كه عمل ديگر دولت چمهوري اسلامي كه دنيارا به آن تهديد مي كند چيست ؟
هنگامي كه دولت ايران تحت فشار بيشتر قرار بگيرد جشن ساخت بمب اتمي را مي گيرد و كسي هم تا به ايران حمله نكند نمي تواند وجود و يا عدم وجود آن را ثابت كند اين عمل به رژيم كه با اثرات تحريم دست به گريبان است فرصت بيشتري خواهد داد

وفا گفت...

حسین جان برنامه در طبیعت خودش ارتباط مستقیم با مخاطب رو نداره این ویژگی به برنامه هایی مثل میزگرد اختصاص داره. سعی من اینه که از دیدگاههای شما بهر ببرم تا در جریان برنامه بتونم با ترکیب این دیدگاهها سوالهایی واقع بینانه تر مطرح کنم. در عین حال در این وبلاگ تو و دیگران میتونید با هم تبادل فکر کنید تا همه به درک بهتری از وقایع دست پیدا کنیم. نظرهای تو و دیگران برای من بسیار اهمیت دارن و از اینکه این ارتباط بین ما وجود داره مفتخرم

ناشناس گفت...

سازمان ملل و شوراي امنيتي كه نظر ٤ كشور "در پيت" مثل ویتنام، آفریقای جنوبی، لیبی واندونزی، مانع اعمال نظرش شود ، اگر همين امروز تعطيل شود بهتر است٠

ناشناس گفت...

با درود به هم میهنان گرامی
دوست نازنین ، حسین جان ، فکر میکنم کمی با انصاف تر با مسایل برخورد کنیم بد نیست.
من شاهد برنامه ها و طراحی پرسش ها از جانب وفای عزیز هستم و دیده ام که در پرسش ها بسیاری از مطالب مطرح شده از جانب ما مراجعین این تارنگار را مطرح کرده و به وظیفه خبرنگاری خود عمل کرده. برای شخص من مهم نیست که نام مرا اعلام کند بلکه قصدم از درج نظرات گرفتن پاسخ از جانب متخص ها و تحلیلگران سیاسی است و نه شنیدن نام خود از تلویزیون. امیدوارم که شما نازنینان از من دلگیر نشوید ولی مشکل اساسی ما ایرانیان در سالیان گذشته همانا خود محوری ست. باید پرسش های ما که برای سران حکومتی همیشه بی ارزش بوده مطرح و پاسخ داده شوند و من فکر میکنم تا حدودی این کار انجام گرفته .
باز هم از تو نازنین پوزش میخواهم ولی به گفته خودت باید رک و پوست کنده سخن گفت. نوشتار و عقیده مرا حمله یا توهین به شخص خودت مپندار بلکه آغازی برای مخالفت محترمانه با عقیده بدون آنکه دوستی از بین برود.
به همین جهت از تو نازنین درخواست دارم هر جا که میتوانی عقایدت را ابراز کن و بدان من و ما آنرا خوانده و رویشان فکر میکنیم ، پس بیهوده نبوده و نیست.
دوست نادیده و هم میهنت ، شهریار

وفا گفت...

دگر اندیش عزیز مطلبت رو خوندم و استفاده کردم ولی چون در ارتباط با موضوع نبود و پیشنهادهایی برای صدای آمریکا بود اون رو برای دست اندرکاران برنامه سازی قرار دادم. اگر از اینگونه مطالب دارید به ontherecord@voanews.com بفرستید

دگر اندیش گفت...

وفای عزیز سپاسگزارم از پاسخی که دادید...حتما با آدرسی که اعلام نمودید تماس خواهم گرفت

ناشناس گفت...

آقاي منوچهر گنجي ميهمان امشب برنامه صداي آمريکا چقدر طرح خنده داري را عنوان کرد" برويد به زنها راي دهيد"؟!! گويا آقاي منوچهر گنجي اصلا رژيم آخوندي را نمي شناسد ، چراکه براي رژيم آخوندي ، در حال حاضر کميت مهم است که به " جهان آزاد"اعلام کند : اين تعداد مردم در انتخابات رژيم شرکت کرده اند . حتي اگر 40 ميليون نفر بيايند و به گوگوش هم راي بدهند براي رژيم مهم نيست ، چون رژيم آخوندي اعلا مميکند : اين تعداد مردم در انتخابات رژيم شرکت کرده اند و همين به سود رژيم ضد مردمي و ضدبشري خواهد بود.

Royal گفت...

با سلام به هم ميهنان محترم
هميشه يه سئوال براي من مطرح بوده كه چرا تعداد زيادي از ما به حاشيه و حاشيه پردازي بيشتر از اصل مطلب بهايي قائل مي شويم
حيف از عمر گران نيست كه اينطور صرف شود. اين آب و خاك بيش از هر چيز به اراده مردمان آن احتياج دارد تا به حرف هاي پوچ و كم ارزش
حال اگر يكي از ما بر حسب دلسوزي، حرفي بزنيم كه با معيار هاي عام متفاوت باشد، چنان مورد توجيه قرار مي گيريم كه هيچ جاي دنيا سابقه ندارد.
چه خوبه كه براي حل مشكلات اين مرز و بوم، به طرح راه حل بپردازيم تا انتقاد يك سويه و بدون پيشنهاد مفيد.
از هم وطنانم به عنوان يك ايراني مي خواهم كه از هر فرصتي براي براي ارتقا و تشويق يكديگر استفاده كنيم تا انتقاد.
اگر 10 راهكار ارائه بشه كه يكي از اونها مفيد باشه، همون مسئله را مورد تشويق و تمجديد قرار بديم و سعي كنيم به اون عمل كنيم
از برنامه هاي صداي آمريكا، بهتره بگم صداي مردم ايران، استفاده هاي مفيد تري ميشه كرد
ممنون از همه

ناشناس گفت...

وفا جان سلام
طبق شنیده ها، در تاریخ 28 فوریه - ظاهرا در برنامه ی تفسیر خبر - در گفت و گوی آقای جمشید چالنگی با آقای احمد رافت در رم موضوع تکذیب همکاری انیو موریکونه با بهروز افخمی مطرح شد. می خواستم بدانم لینکی در باره ی این موضوع در سایت صدای آمریکا موجود است که بشود به آن استناد کرد؟

ناشناس گفت...

سلام وفا جان
مي خواستم بگم از سفر ريس جمهور ايران به عراق تنها چيزي كه به ذهن من مي رسد اين است كه ايران عامل اصلي اغتشاش در عراق است و با اين سفر ريس جمهور ايران به عراق اين مطلب ثابت مي شود. چرا؟
به دليل اينكه در اين وضعيت جناب احمدي نژاد (به گفته تلويزيون ايران) از فرودگاه با ماشين و با عبور از سطح شهر به كاخ رياست جمهوري رفته و شب را هم در عراق سپري كرده خوب مسلم است تنها كسي اين شجاعت را دارد كه خود وضعيت آن منطقه را كنترل مي كند و اين بهترين دليل براي محكوم كردن ايران است.
با تشكر - سهراب

ناشناس گفت...

من تا به حال بیش از بیست تا ایمیل به "میزگردی با شما" فرستاده ام و بیش از 90 درصد آن در برنامه مطرح شده است. پس آقای شهریار از آلمان اگر من کمبود این را میداشتم که اسمم در برنامه خوانده شود تا حالا که چندین بار اسمم خوانده شده و این عقده ی من باید برطرف شده باشد. نه آقا کمبودی وجود ندارد. مسئله این است که سوالاتی که وفا از آقای سازگارا می کند از نظر من بسیار politically correct می باشد. چرا از او نمی پرسد که آقا در هماان زمان که شما در کار اجرایی بودید ایرانیانی بودند که می گفتند حکومت اسلامی نه، قانون اساسی ولایت فقیه هی نه. شما که الان به این رسیدید که قانون اساسی ایراد دارد در آن زمان در مورد این افراد "منافقین"، "کفار"، "ضد انقلاب" چه فکر می کردید؟ الان که انشالله توبه کرده اید راجع به این افراد چه فکری میکنید؟ در ضمن این را باید به آقای سازگارا یاد آوری کرد که فرضا اگر شما هم رئیس جمهور میشدید باید در حضور رهبر قسم بخورید که به قانون اساسی وفادار باشید. حالا شما فردای ریاست جمهوریتان می خواستید اعلام کنید که قانون اساسی ایراد دارد و باید عوض شود. این تناقض را چگونه توضیح می دهید؟ این سوالاتی است که من انتظار دارم وفا ازمهمانانش بپرسد نه اینکه بنشیند و راجع به عرفان اسلامی (بخوانید اسلام پاستوریزه شده) با هم گپ بزنند. در جواب اون شخصی هم که گفته بود ما ایرانیان انتقاد را بگذاریم کنار باید گفت که اصلی ترین دلیل پیشرفت غرب که ما همه حسرتش را می خوریم در «سوال کردن» و دنبال جواب بودن است. شما اگر دوست ندارید از کسی انتقاد نکن ولی امثال من پرسشگریم.

arash گفت...

سلام
1-واقعا از صدای آمریکا ممنونم که با افرادی از جنس جمهوری اسلامی جلسه بحث میگذارد.اینها سخنان رژیم را بیان میکنند فقط کمی شیکتر و با کادو بندی دروغین.خیلی راحت وبابیشرمی هر چه تمامتر دروغ میگویند.فکر میکنم مهمترین مزیت دموکراسی راستگو بودن افراد یا به نوعی مسئولیت دربرابر سخنان است.
کاش اینها افرادی بودند معتقد به راهشان نه ریاکارانی خائن به وطن...

2-من یکی از خوانندگان پروپاقرص طنزهای ابراهیم نبوی-طنز نویس قهار -بودم.چند وقتی بود مقالاتش آزارم میداد.دیگر آن نقد قدرت را در حرفهایش نمیدیدم.ایشان طی طنزی از برنامه میزگرد انتقادکرده.دیگر در کلامش آن صداقت را ندیدم وبه او با یک emailنظر خودرا گفتم و حالا دیگر خواننده اش نیستم .باور کنید الان بغض گلویم راگرفته .واقعا طنزش را دوست داشتم ولی حیف...

3-ما به چه زبانی بگوییم "نمیخواهیم در انتصابات شرکت کنیم"چرا به زور میخواهند مردم را پای صندوق بیاورند

4-خواهش میکنم از خانم نوشابه امیری بیشتر دعوت کنید.کلام تلخ ولی با حقیقتی دارند

5-متاسفانه بدلیل پارازیت زیاد آخر برنامه رو در رو را از دست دادم بالاخره آقای سازگارا برای طیف سوم چه گفت؟آیادر فکر رهبری اپوزسیون هست یا نه؟
6-در پاسخی دوستانه به خانم زهره کرمانی :
برنامه ساخت بمب به سرعت در حال پیشرفت است.موشکش را هم که
ساخته اند.ولی من بعید میدانم کار خودشان باشد یا کره ای است یا پاکستانی .
من حرفهایی از دوستان نطنزی ام شنیده ام در باره مکانی ساخته شده داخل کوه و صدای انفجاراتی که شبها از دل کویر شنیده میشود.همچنین شایعاتی از آژانس اتمی درباره دستیابی ایران به بمب اتمی بسیار زودتر از پیش بینی ها به گوش میرسد.
همانطور که شما هم گفته ایدفقط با این بازی ها فرصت میخرند و خوب هم معلوم است که بدنبال چه چیزی هستند.

ناشناس گفت...

هم میهن گرامی ، حسین نازنین از آلمان.... متاسفم که برخلاف میل من دلگیر شده عکس العملی کودکانه نشان دادید (البته کودک و کودکانه را تحقیر شخصیت خویش مپندارید بلکه منظور من عکس العمل لجوجانه و عجولانه است).
دوست نازنین من حق با شماست ، پرسش و پاسخ باعث رشد یک جامعه میشود ولی این زمانی مخرب نیست که پرسش کننده و پاسخگو هر دو کارتهای خود را رو کنند و نه یکی با کارت باز و دیگری در تاریکی سنگ بیندازد.
من شخصأ یکی از مخالفین آقای سازگارا و عقاید و افکار و رفتار ایشان بوده و هستم و لی زمانیکه می اندیشم که خود من در جوانی چگونه می اندیشیدم و امروز چگونه از خود نیز پرسشهایی دارم.
من فکر نمیکنم صدای امریکا یک دادگاه ملی باشد و شخص من خواهان پاسخ گویی این چنین اشخاص در یک دادگاه ملی در ایران آزاد و دمکراتیک هستم و اگر تا آنزمان زنده باشم اینرا با صدای بلند همراه تو نازنین فریاد خواهم کرد و بر خلاف فرهنگی که آموخته ام تا قبل از محاکمه عادلانه کسی را مجرم و کناهکار نمیخوانم.
صدای امریکا اهداف سیاسی خود را دنبال میکند و نه من نه شما نازنین نباید گمان کنیم که سیاست امریکا عاشق ملت ایران و منافع ملت ایران است ، من خود بیننده برنامه های صدای آمریکا هستم ولی هر خبر و تفسیر خبر را با عقل می سنجم.
اگر فکر میکنی جوانان امروز ایران صدای امریکا را صدای ملت ایران میدانند ، حق داری نگران حضور مهره های سوخته مانند جناب سازگارا و امیر احمدی و.... باشی ولی من شخصأ شعور جوانان امروز ایران را بیشتر از این ها میدانم و ایمان دارم اکثریت آنها تلاش دارند از این مکان بعنوان بلندگو استفاده کنند و در زمان خودش کار مناسب با منافع ملی را انجام دهند.
من و تو نازنین که تا حدودی از نعمت آزادی و آزادی بیان برخورداریم باید تا حکم دادگاه ملی کسی را مجرم و گناهکار نخوانیم. البته که من حق اینرا ندارم بگویم شما چه کنید ولی خودم تلاش دارم مراعات کنم.
هم میهنت ، شهریار

Royal گفت...

آقای شهریار از آخن:
شما اگر اعتقادی نسبت به هر مسئله ای دارید، بهتره اون رو از طرف خودت مطرح کنی نه از طرف مردم ایران یا جوانان ایران.
تفکر افرادی مانند شما برای من کاملا روشنه، ما در قرن 21 زندگی می کنیم نه صدر اسلام.
جنس این نوع گویش ها(محاکمه در دادگاه و صدای آمریکا صحن دادگاه نیست) بیشتر به افرادی شبیه است که جمهوری اسلامی منافع زیادی در اختیارشان قرار داده است.
به نظر من (به عنوان یک جوان) نه از طرف (((جوانان ایران))) افرادی چون شما که گذشته تلخی را برای این سرزمین رقم زدند، تا به حال نخواستند که اشتباهات گذشته خود را جبران کنند
ذهنیت محاکمه مال جمهوری اسلامی است نه مردم آزاده ایران
درود به آزادی خواهان آریایی.

ناشناس گفت...

با درود به جناب رویال

عزیزم من به فارسی نوشتم ولی تونازنین متوجه نشدی. اگر دوباره بخوانی نوشته ام « به عقیده من» و نه اینکه این چنین است که میگویم.
اینقدر عجولانه و از روی معده تصمیم مگیر و اگر اظهار عقیده میکنی از بردن نام خود نترس. من یاد گرفته ام در تاریکی نایستم و سنگ نیندازم و هر چه میگویم و می نویسم از جانیب خود مینویسم.
در ضمن اگر انتقادی از صدای امریکا دارم ربطی به برنامه سازان و گویندگان ندارد که به همه آنها احترام قایل هستم ، بلکه سیاست امریکا در کم رنگ کردن صداهای مستقل و آزادی چون کانال یک ، آزادی ، NITV و هر روزنه دیگری که منافع امریکا را در نظر نمیگیرند بلکه تنها منافع ملی ایران را.
شما نازنین باید از خانواده ای باشید که با بی بی سی بزرگ شده و حالا نیز نیاز مبرمی به صدای امریکا دارید و این ایرادی ندارد ، شما آزادید و من هم در اظهار نظر شخصی خود آزاد.
پاینده و شادکام باشی

وفا گفت...

شهریار و رویال عزیز ممنون میشم اگه راجع به برنامه های صدای آمریکا نظری دارید به ontherecord@voanews.com بفرستید. خوشحال میشم نظرهای شما رو درباره موضوع های مطرح شده بدونم. از اینکه با هم در ارتباط هستیم بسیار خوشحالم

ناشناس گفت...

درود بر شما
دوست گرامی شما در ابتدای این مقاله گفتید که نظر سنجی غیر علمی میباشد و من با شما موافق هستم زیرا یک نفر میتواند هر چند بار که بخواهد وارد این سایت شده و رای بدهد بنابراین این رای گیری هیچگونه ارزشی ندارد به غیر از وقت تلف کردن،وفای گرامی من قبلا هم از شما سوال کرده بودم مبنی بر این که آیا حقوق بشر را قبول دارید ؟ولی جوابی دریافت نکردم ،درهر حال پیشنهاد میکنم که دربرنامه های روزانه برای اگاهی مردم منشور حقوق بشر آموزش داده شود کافی است هرروز به مدت 10 این برنامه ادامه پیدا کند نتایج خوبی به بار میآورد من قول میدهم . بدرود

ناشناس گفت...

سلام وفا جون من ازتون یه خواهش داشتم که یه سری اطلاعات در مورد مشکلات مردم بندرعباس تو برنامه هاتون پخش کنید شما نمیدونید اینجا چه خبره خر تو خره اصلا کسی به مردم اهمیت نمیده فقط می دزدند و میخورن بخصوص شهردار و دوستاش اصلا دیگه همه میدونن ولی کاری از دست کسی بر نمیاد لطفا این کارو بخاطر مردم بندرعباس بکنید