۱۳۸۶ اسفند ۹, پنجشنبه

عفو بین الملل و مدافعان حقوق زنان

سازمان عفو بین الملل، امروز، گزارشی درباره ایران زیر عنوان "مدافعان حقوق زنان با سرکوب مبارزه می کنند"، منتشر کرد. عفو بین الملل گفته است که این گزارش را به عنوان همبستگی با تلاش های زنان ایرانی برای دستیابی به برابری قانونی، "و به منظور جلب توجه به سرکوبی که آنان در فعالیت های مسالمت آمیز خود با آن روبرو هستند"، منتشر می کند.

در بخشی از نتیجه گیری ها و توصیه های این گزارش آمده است: " مدافعان حقوق زنان و به خصوص آنان که برای جلب توجه به تبعیض های قانونی علیه زنان در ایران از حقوق سیاسی و مدنی خود استفاده می کنند، به صورت خودسرانه دستگیر و بازداشت می شوند، غالبا در هنگام بازداشت از سوی ماموران امنیتی که از مجازات مصونند مورد بدرفتاری قرار می گیرند، و از دسترسی به وکیل، خانواده و روند قانونی محروم می مانند."

عفو بین الملل از حکومت جمهوری اسلامی خواسته است که از برخورد کیفری به فعالیت های قانونی در دفاع از حقوق بشر، شامل حقوق زنان، دست بردارد و حاکمیت قانون را "در تطابق با تعهدات ایران به عنوان یک عضو امضا کننده میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و سایر پیمان های بین المللی حقوق بشری" به مرحله اجرا درآورد."

عفو بین الملل از کشورهایی که روابط نزدیک با ایران دارند نیز خواسته است که جمهوری اسلامی را ترغیب کنند به تعهداتش تحت قوانین بین المللی عمل کند و به "تبعیض قانونی و دیگر تبعیض ها علیه زنان" پایان دهد و از بازداشت های خودسرانه خودداری کند.

این گزارش همچنین شامل توصیه هایی به رهبر جمهوری اسلامی، رییس جمهوری و کابینه دولت، رییس قوه قضاییه، مجلس و جامعه بین الملل است.
تحلیل شما از اقدامات مدافعان حقوق زنان و واکنشهای دولت جمهوری اسلامی چیست؟

۵ نظر:

arash گفت...

سلام
ببخشید که گاهی خارج از موضوع بحث میکنم
1-به نوبه خودم تلاش میکنم با افرادی که میبینم بحث کنم و موضوعات مهم در مورد حقوق بشر را با آنها مطرح کنم.
ولی میبینم که خیلیها خودشان را به خواب زده اند.به دوستانم هم توصیه وبلاگ شما را میکنم
2-با اینهمه وقتی میبینم دختری توسط گشتی های ارشاد جلب میشود دلم به درد می آیدواز اینکه نمیتوانم کاری کنم به خودمیپیچم.
3-از دوستان وبلاگی وکارشناسان کمک میخواهم راه کاری بیان کنند .دیگر نمیدانم چه کار میتوانم بکنم.آیا باید ماشینهای ارشاد را آتش زد؟
4-متاسفانه چنان جو مسمومی ایجاد کرده اندکه حتی به نزدیکترین دوست خود هم نمیتوانی اعتماد کنی
5-یکبار دیگر در یکی از پستهای قبلی از اپوزسیون خواسته بودم دست از اختلاف بردارند و دولت در تبعید را تشکیل دهند.فکر نمیکنم توافق در حاقل ها کار سختی باشد .
6-گذشته را فراموش کنید .هرکسی امکان اشتباه دارد.اشخاصی مثل گنجی و سازگارا از آن جهت برای من قابل احترامند که با شجاعت از اشتباه خود سخن میگویند.اینک نوبت به دیگران است تا این جبهه واحد را تشکیل دهند.

ناشناس گفت...

نمی دانم این وبلاگ را دیده اید یا نه؟ فکر نمی کنید بهتر است برنامه ای در این مورد داشته باشید؟

www.hambastegi83.blogspot.com

ناشناس گفت...

با سلام
البته این روزها عفو بین الملل باید به داد تمام مردم ایران برسه چون جوی از خفقان بر این ملت حاکم است که هیچ کاری نمی توان کرد ولی در این میان زنان بیشتر رنج می برند چرا که خود را اولا باید در پوشش اسلامی قرار دهند که طرح ارتقا امنیت اجتمائی به همین منظور برای سرکوب زنان به اجرا درآمد این آقایان که این همه دم از برابری زن و مرد در اسلام می زنند چگونه به خود اجازه می دهند که هر کاری می خواهند بکنند چند زن داشته باشند با هر وضعی در جامعه ظاهر شوند ولی زنان باید خود در قواره ای از پارچه بپیچند و اگر با مرد دیگری حتی صحبت هم کردند باید مجازات شوند اگر این اسلام است تمامی جوانان ایران می خواهند که نباشد در زمان حکومت شاه از نظر اعتقادی مردم به خصوص جوانان در وضع بهتری بودند ولی اکنون همه از دین خسته شدند

ناشناس گفت...

درود بر شما . من در ایران زندگی نمیکنم و بصورت پناهجو در وضعیت نامعلومی در کشور همسایه ایران به سر میبرم . از امروز هر چه سعی میکنم مطلبی برای یکی از سایتهائی که در آن به نوشتن مطلب مشغول هستم بفرستم موفق نمیشوم و گویا یکی از خرابکاریهای معمول رژیم است . با مبارزان خارج از کشور چنین رفتار میکنند وای به حال کسی که بخواهد در داخل ایران فعالیت کند . آیالازم است چیز دیگری در باره حقوق بشر در ایران بگویم ؟

ناشناس گفت...

درود بر شما
دوست خوبم وفای عزیز کاری که جمهوری اسلامی انجام میدهد همان کاری است که اسلام از ما خواسته است،آیا شما بیشتر از اسلام اطلاع دارید یا روحانیت به نظر من آنانی که با روحانیت مخالفت میکنند اگاهی کمی از اسلام دارند و این بک واقعیت میباشد.واما حقوق زن دوست من این حقوقی که شما از آن صحبت میکنید در کجای اسلام وجود دارد لطف کرده به ما هم آدرس بدهید تا ما نیز اگاه شویم.بدرود