۱۳۸۸ شهریور ۱۰, سه‌شنبه

مروری بر چند خبر ایران

سخنگوی کاخ سفید می گوید آمریکا هنوز پیشنهاد مشخصی را از ایران درباره مذاکرات هسته ای دریافت نکرده است.رابرت گیبز، روز سه شنبه گفت در عین حال آمریکا و متحدانش امیدوار هستند ایران پیشنهاد ارائه شده در ماه آوریل برای از سرگیری گفتگوهای هسته ای را بپذیرد. اظهارات سخنگوی کاخ سفید در شرایطی بیان می شود که روز سه شنبه رسانه ها به نقل از رییس شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کردند جمهوری اسلامی آماده ارایه یک بسته جدید پیشنهادی به قدرت های جهانی است. بر اساس گزارش ها سعید جلیلی گفته است بسته پیشنهادی جدید ایران می تواند مبنای مذاکرات با کشورهای پنج بعلاوه یک قرار گیرد. گروه پنج بعلاوه یک متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان پیشنهاد کرده است که در ازای توقف برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران، مشوق های اقتصادی را به جمهوری اسلامی ارائه کند. واشنگتن تا برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، ماه جاری میلادی، به ایران فرصت داده است پیشنهاد مذاکره با این گروه را بپذیرد. شش کشور قدرتمند جهان این هفته در فرانکفورت آلمان ملاقات می کنند تا درباره اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران در صورت رد پیشنهاد غرب، مذاکره کنند. تا کنون شورای امنیت سازمان ملل سه قطعنامه تحریمی علیه ایران را صادر کرده است. کشورهای غربی ظن آن دارند که ایران در پوشش برنامه هسته ای اش به دنبال ساخت سلاح های کشتار جمعی باشد اما ایران می گوید برنامه اتمی اش اهداف صلح آمیز را دنبال می کند.

على اكبر جوانفكر، مشاور مطبوعاتى رییس جمهوری اسلامی به خبرگزارى رويترز گفت سفر محمود احمدی نژاد به نيويورك همچنان در دستور كار وى قرار دارد و مقام هاى ايرانى در حال آمده سازى مقدمات آن هستند. وى افزود تاريخ عزيمت، مدت اقامت آقای احمدى نژاد و همچنين روز سخنرانى وى بستگى به هماهنگى ميان تهران و سازمان ملل متحد دارد. نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد. در صورتی که احمدی نژاد در این نشست شرکت کند، این پنجمین بار خواهد بود که وی به نیویورک می رود. برخی گروه های ایرانی اعلام کرده اند در صورت حضور احمدی نژاد در نیویورک، در اعتراض به وقایع مربوط به انتخابات اخیر ریاست جمهوری دست به تظاهرات گسترده ای خواهند زد

مجلس شورای اسلامی ایران، روز سه شنبه، برای سومین روز متوالی به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی محمود احمدی نژاد برای دولت دهم پرداخت. در این جلسه، هیچ یک از نمایندگان در مخالفت با وزرای دفاع، کشاورزی و دادگستری سخنرانی نکردند. یکی از نمایندگانی که اعلام کرده بود در مخالفت با احمد وحیدی، وزیر پیشنهادی دفاع سخنرانی خواهد کرد، اعلام کرد مخالفت خود را با وحیدی، به دلیل آن چه او آن را دخالت های رژیم صهیونیستی نامید، پس می گیرد. وب سایت پلیس بین الملل نام آقای وحیدی را در کنار نام شماری از مقامات ایرانی مطرح کرده که به دلیل نقش داشتن در انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین، تحت تعقیب هستند.در جریان بمبگذاری در مرکز همیاری یهودیان در سال 1994 ، 85 نفر کشته و بیش از 200 تن مجروح شدند

در حالی که دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور اعلام کرده است برخی عملکردها و بیانیه ها و مواضع جبهه مشارکت ایران اسلامی مغایر با قانون است، روز سه شنبه جبهه مشارکت با انتشار بیانیه ای اعلام کرد چنین اخطاری زمزمه ای برای حذف رقیبان سیاسی است. آذر منصوری، معاون سیاسی دبیر کل جبهه مشارکت، در نامه ای از آنچه کلی گویی این کمیسیون در مورد این جبهه خوانده شده انتقاد کرده است.جبهه مشارکت در این نامه از وزارت کشور خواسته است مستندات خود را درباره ادعاهایی که کرده ارائه کند.دو هفته پیش کمیسیون ماده ده احزاب وزارت کشور به دو تشکل اصلاح طلب جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در مورد مواضع و بیانیه هایشان به شدت اخطار داده بود.
نایب رئیس شورای شهر تهران روز سه شنبه گفت دفن اجساد فاقد هویت در بهشت زهرا با حکم دادستانی و برگه پزشکی قانونی صورت می گیرد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن بیادی، در جلسه شورای شهر گفت دفن این افراد یک مسئله عمومی و طبیعی است که هر ماه به طور متناوب انجام می شود. وب سایت نوروز، چندی پیش در گزارشی از دفن مخفیانه 44 جسد فاقد هویت در بهشت زهرا خبر داده بود.ظن آن می رفت که این اجساد مربوط به معترضانی باشد که در جریان ناآرامی های پس از انتخابات کشته شده اند

مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی و نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، از ناپدید شدن یکی از شاهدان تجاوز جنسی در بازداشتگاه‌ها خبر داد. این شاهد در زمان بازداشت بنابر گفته خود مورد تجاوز قرار گرفته بود، و به گفته آقای کروبی پس از دیداری که با نمایندگان قوه قضائیه داشته، ناپدید شده است. آقای کروبی در نامه‌ای که دیروز سه‌شنبه در وب‌سایت سحام‌نیوز منتشر کرده، مسئولیت هرگونه اتفاق ناگواری را که برای این فرد یا خانواده‌اش روی دهد / متوجه سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، دانسته است .در این نامه آمده است که رفتار نمایندگان قوه قضائیه با شاهد ناپدید شده به حدی زشت و زننده بوده که اکنون مدتی است ناپدید شده و خبری از وی نیست

علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران از نیرو‌های اطلاعات و سپاه که به گفته او با رفتار‌های انسانی و اسلامی خود توانستند در مدت کوتاهی سعید حجاریان را وادار به اعتراف درباره عقاید نادرست خود کنند، تشکر کرد. سعید حجاریان که در جریان حوادث پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری دستگیر و در بازداشت به سر می‌‌برد، چندی پیش در جلسه محاکمه خود، تدریس علوم انحرافی در دانشگاه‌ها، دسترسی دانشگاهیان به کتب و منابع علمی متنوع و استخدام اساتید تحصیل‌کرده به خصوص تحصیل‌کردگان در دانشگاه‌های خارج را عامل رواج دیدگاه‌هایی اعلام کرد که با شرایط ایران سازگاری ندارد. آیت‌الله علی خامنه‌ای هم یکشنبه شب در دیدار با گروهی از اساتید دانشگاه با ابراز نگرانی از تحصیل بیش از دو میلیون نفر در رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها گفته بود که آموزش این علوم منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانى دینى و اعتقادى می‌شود

مينا علیزاده، عضو تيم ملی قایقرانی ايران که در رقابت های جهانی پراگ شرکت کرده بود، از محل اقامت خود در کشور چک برای کسب پناهندگی به آلمان گريخته است. به گزارش خبرگزاری های ایران، اين ورزشکار ملی پوش روز سه شنبه به همراه ديگر اعضای تيم مردان و زنان ايران به تهران بازنگشته و سرمربی او اعلام کرده است خانم علیزاده برای کسب پناهندگی به آلمان رفته است.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، قايقران زن ايرانی در روز آخر اقامت با هماهنگی نايب رييس فدراسيون و سرپرست تيم اعزامی، برای استراحت در هتل مانده بود. اما مسوولان به هنگام بازگشت، او را در اتاقش نيافتند و سرانجام مشخص شد که این ورزشکار به آلمان گریخته است.حسن تيمورتاش، دبير فدراسيون قايقرانی نيز به خبرگزاری دانشجويان ايران گفت تلاش برای بازگرداندن هر چه سريعتر مینا علیزاده آغاز شده است، اما مقامات به درستی نمی دانند او در آلمان است و يا جمهوری چک.
چی فکر می کنین؟

۹ نظر:

ایران گفت...

اینهم خبر دخالت جمهوری فتنه گر و شرور ولایت فقیه در حال مسلح شدن ه بمب اتمی
دولت یمن روز سه شنبه با احضار سفیر جمهوری اسلامی به وزارت خارجه این کشور نسبت به آنچه حمایت و نقش ایران در ناآرامی های این کشور خوانده است، هشدار داد.

به گزارش رویترز، روزنامه «المیثاق» وابسته به حزب حاکم یمن اعلام کرد،ابوبکرالقربى وزیر خارجه این کشور به ایران هشدارداده است، «حمایت رسانه هاى ایران از حوثی ها و تحریک آنها بر روابط دوجانبه تاثیرمنفی خواهد گذاشت.»

آقای القربی درگفتگو با این روزنامه یمنى خواستار پایان دادن به «این دخالت ها» شد و تهدید کرد،ادامه این روند منجر به اتخاذ «تصمیمی سخت» از سوی یمن خواهد شد.

وزیر امور خارجه یمن همچنین گفته است: «ما نسبت به پیامد هاى ناگوار درروابط میان دو کشور، درصورت پخش اکاذیب از سوى رسانه هاى ایرانى و تحریک کردن حوثى ها علیه یمن و حمایت از آنها در صعده، به ایران هشدار مى دهیم.»

وى با اعلام اینکه سفیر ایران در این رابطه به وزارت خارجه احضار شده است افزود: «ما به مقامات ایران تاکید کرده ایم که موضعگیرى رسانه هاى ایران به نفع روابط دوجانبه نیست، اگر دولت ایران رسانه هاى گروهى خویش را به عنوان ابزارى براى خرابکاران گروه حوثى در صعده بکارگیرد، در این صورت یمن تصمیم سختی خواهد گرفت.»

هر چند وی از جزئیات این «تصمیم» سخنی نگفت، اما در همین مصاحبه اعلام کرد، دولت یمن به زودی نتایج تحقیقات خود را درباره دست داشتن خارجی ها در ناآرامی های داخلی یمن منتشر خواهد کرد.

دولت يمن، پیشتر، بارها جمهوری اسلامی را به حمايت از شورشيان شيعه در اين کشور متهم کرده بود. جمهوری اسلامی ايران نيز هر گونه مداخله در مناقشه يمن را تکذيب می‌کند.

اکثريت ساکنان يمن سنی مذهب هستند و شيعيان اين کشور که عموماً به صورت قبيله‌ای زندگی می‌کنند، بيشتر در مناطق روستايی و در شمال این کشور ساکنند.

از سال ۲۰۰۴ ميلادی هر از چندگاهی درگيری‌ها ميان شیعیان « زیدی» به رهبری خاندان « الحوثی» و دولت مرکزی یمن اوج می‌گيرد.

شورشيان شیعه با روابط نزديک ميان يمن و ايالات متحده آمريکا مخالف هستند و گفته‌اند در مقابل نيروهای دولتی از روستاهای خود دفاع خواهند کرد.

در سال ۲۰۰۴ در پى شدت گرفتن درگیرى ها میان ارتش یمن، وهواداران عبدالملک الحوثى، روابط بین صنعاء و تهران به تیرگى انجامیده بود و دو کشور تا مرز قطع روابط دوجانبه پیش رفتند.

ارتش یمن هفته گذشته ادعا کرد که پنج انبار مهمات شورشیان را در استان صعده کشف کرده است، که بنا به ادعای ارتش، سلاح ها و مهمات موجود در این زاغه های مهمات، ساخت ایران بوده اند.

ایران هر گونه کمک تسلیحاتی به شورشیان صعده را تکذیب کرده است. با این حال دولت عربستان و یمن، تهران را به دست داشتن در پشت پرده شورش های مردم شیعه شمال یمن متهم می کنند.

م گفت...

تازه ولایت وقیح هنوز به بمب اتمی دست نیافته اینقدر وقیح و مداخله گراست و به یمن در جنوب عربستان دست اندازی و دخالت میکند وای به وقتیکه با دستیابی به بمب اتی از این هم وقیح تر و جریتر شود و از کسی نترسد, هر چه زودتر بید تاسیست بمب سازی را از بین برد .

Jandost Khoso گفت...

Dear Vafa,

I am looking for the interview of Mr. Java Akbarein from Beirut and Menashe Amir that was aired from your vhannel last week (26th Aug).

Can you please send me a copy of that or let me know where can I download the video?

I look forward to your reply very soon.

Regards,

وفا گفت...

اینترفیس میرر عزیز لینک برنامه ها تنها یکهفته در آرشیو سایت صدای آمریکا باقی می ماند و فکر می کنم این برنامه از آرشیو رفته باشد. متاسفم ولی ممکن است بخشهایی از آنرا روی یوتوب پیدا کنید

roya گفت...

وفا اون مصاحبه که میگی با مناشه امیر و اون خبرنگاردربیروت اینجاست در ضمن من کاملشو دانلود کردم اگه کسی میخواد با من تماس بگیره
http://www.youtube.com/watch?v=chz3lS-szbk&feature=channel_page

وفا گفت...

به این میگن رویای صادقه! ممنون از محبتت رویا جان

یک ایرانی نگران گفت...

احمدی نژاد بسته پیشنهادی سرکاری بنام عدالت ارائه داده !!! ایشان خیال دارد با این بسته سرکاری دنیا را سرکار بگذارد و معطل کند تا با دستیابی به بمب اتم آنرا روی اسراییل بیندازد , تحریم هم دیر شده فقط برای نجات جهان از جنگ اتمی باید به تاسیسات بمب اتمی ایران حمله کرد .
یک ایرانی نگران

Jandost Khoso گفت...

سلام به وفا و رویا (عزیزان)

مرسی بابت جواب و کمک.

آقا گفت...

کسی که بر ضد دولت امام زمان قیام کند لایق تجاوز هم هست,اگر طرفدار اغتشاشگران نیستید چاپ کنید زنده باد احمدی نژاد رئیس دولت امام زمان .