۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

برنامه اتمی ایران

بیشتر ناظران بین المللی پس از دریافت گزارش های پیشنهاد ایران برای تغییر در توافقنامه غنی سازی با آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز بدبینی کردند در حالی که برخی دیگر واکنش ایران را نشانی از پیشرفت در روابط تلقی می کنند. یک روزنامه طرفدار عرب نوشت ایران بر روی توافق "آب سرد" ریخت. این روزنامه نتیجه گیری کرد تهران قصد دارد کالای بدردنخور به غرب بفروشد. یک روزنامه روسی این امر را ارسال پیام های ضد و نقیض از طرف تهران مشاهده کرد و نوشت گمان نمی کند گروه پنج بعلاوه یک این پیشنهاد را بپذیرد. رسانه های طرفدار عرب، بریتانیا و اسپانیا عدم پذیرش صریح ایران را یک دست رد قوی به سیاست برقراری ارتباط اوباما دانستند و نوشتند به انتظار می رود موضوع تحریم های بین المللی و حمله نظامی اسرائیل بار دیگر مطرح شوند. روزنامه ها در اتریش، آلمان، فرانسه و اسپانیا به درازا کشاندن مذاکرات از طرف ایران را قماری خطرناک خواندند و تاکید کردند ایران هیچ قصدی برای متوقف کردن برنامه اتمی اش ندارد. یک کارشناس فرانسوی در عین حال بر این باور است که ایران در مسیر سازش و پذیرش گام بر می دارد و یک رسانه اسپانیایی پیش بینی کرد ایران برای عبور از بحران اتمی اش توافقنامه گروه پنج بعلاوه یک را خواهد پذیرفت.

چی فکر می کنین؟

۱۳۸۸ مهر ۲۴, جمعه

یک دنیا سپاس!!!

دوستان و همراهان ارجمند!

از این همه محبت شما شرمنده ام! رشته الفت و دوستی من و شما هرگز گسستنی نیست و این ارتباط همچنان از طریق این وبلاگ برقرار خواهد بود. برخی از دوستان جویا شدند که چرا از صدای آمریکا رفتم. هرچند این تصمیم بخشی از زندگی خصوصی من است و در برنامه تفسیر خبر هم مطرح شد ولی از آنجائیکه خود رو به شما نزدیک حس می کنم و نمی خواهم سوتفاهمی پیش بیاید به همین مختصر بسنده می کنم که برای مدتی نیاز به کسب دانش بیشتر و تجربه ای دیگر داشتم و در عین حال که مدیریت محترم صدای آمریکا در این مسیر نهایت همراهی را داشت ولی برای حصول این هدف برداشتن این قدم با وجود موانع دشوار عاطفی و حرفه ای اجتناب ناپذیر بود. به قول غربی ها یک ژورنالیست همیشه ژورنالیست خواهد بود. این وبلاگ همچنان در اختیار شماست و من هم در این مسیر با شما همفکر و همراه خواهم بود. تا دیداری دیگر از واشنگتن بدرود!

۱۳۸۸ مهر ۲۳, پنجشنبه

"تا فردایی بهتر از واشنگتن، بدرود!"


همراهان ارجمند درود بر شما!

امروز روز آخریست که در صدای آمریکا با شما هستم. تجربه کاری این چند سال و همراهی شما گنجینه ایست که همیشه برای من از با ارزشترین تجارب خواهد بود. این وبلاگ همچنان در اختیار نظرات شما خواهد بود.

امیدوارم به زودی با تجربه و دانش بیشتر در خدمت شما باشم.

تا فردایی بهتر از واشنگتن، بدرود!

۱۳۸۸ مهر ۱۷, جمعه

اوباما برنده جایزه صلح نوبل

کمیته نوبل ساعاتی پیش اعلام کرد پرزیدنت باراک اوباما برای "تلاشهای فوق العاده اش برای تقویت دیپلماسی بین المللی و همکاری میان مردم،" برنده جایزه صلح نوبل در سال 2009 است.

واکنشها به این خبر متفاوت بود. نخست وزیر نروژ به تلاشهای اوباما در مسیر صلح و خلع سلاح جهانی اشاره کرد و گفت "باید دید آیا اوباما در برقراری آشتی، صلح و خلع سلاح موفق خواهد شد."

محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که خود جایزه 2005 صلح نوبل را برده است گفت "فکر نمی کنم امروز شخص دیگری بیشتر از اوباما صلاحیت دریافت چنین افتخاری را داشته باشد. در کمتر از یک سال که زمام امور را در دست دارد، نگاه ما به خود و جهانی که در آن زندگی می کنیم را تغییر داد و امید جهانی در صلح و آرامش را دوباره زنده کرد."

در خاورمیانه مذاکره کننده ارشد صلح فلسطینیان صائب عریقات گفت این جایزه می تواند دعای خیری برای صلح در منطقه باشد و افزود "امیدواریم او قادر باشد به صلح در خاورمیانه دست یابد و اسرائیل به مرزهای 1967 برگردد و فلسطینی مستقل در مرزهای 1967 با اورشلیم بعنوان پایتخت تحقق یابد.

در همین حال جنبش اسلامی حماس که کنترل غزه را در دست دارد و مخالف صلح با اسرائیل است گفت این جایزه بی موقع بود. یکی از مقامات حماس گفت "اوباما هنوز راه درازی در پیش دارد و کارهای زیادی باید انجام شود تا شایستگی دریافت جایزه را داشته باشد."

در اندونزی مصدر مسعودی، معاون بزرگترین سازمان اسلامی اندونزی، نهضت العلما، گفت "این اقدام خوبی بود. من فکر می کنم شایستگی آن را داشت چرا که او تنها رئیس جمهور آمریکاست که با ما با صلح و صفا ارتباط برقرار کرد."

در پاکستان، لیاقت بلوچ از رهبران ارشد جماعت الاسلامی که از احزاب مذهبی محافظه کار است گفت "این یک شوخی است. چقدر برای آنها که این جایزه را دادند خجالت آور است چون او هیچ کاری برای صلح نکرده. مگر برای عراق و خاورمیانه و افغانستان چه کرد؟"

میخائیل گورباچف و وانگاری ماآتای برندگان صلح نوبل 1990 و 2004 نیز از نخستین افرادی بودند که به اوباما تبریک گفتند. گورباچف گفت "در این زمان، مردمی که قابلیت مسئولیت پذیری دارند، آنهایی که دیدگاه و تفکری دارند، تعهد و اراده سیاسی دارند باید حمایت شوند."

بنیاد نلسون ماندلا نیز از این اهدای این جایزه استقبال کرد و گفت "ما مطمئنیم که این جایزه او را به عنوان رهبر قدرتمندترین کشور جهان در تعهدش راسخ خواهد ساخت تا به پیشبرد صلح و رفع فقر ادامه دهد."

چی فکر می کنین؟

۱۳۸۸ مهر ۱۶, پنجشنبه

مروری بر چند خبر

منوچهر متکی ، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد تا زمانِ نهائی شدنِ رژیم حقوقی دریای خزر، اجازه فعالیت به کشورهای دیگر برای فعالیتهای اکتشافی و بهره برداری از منابع انرژی، در محدوده بیست درصدی این دریاچه را نخواهد داد. منوچهرمتکی، که امروز در همایش هم اندیشی مسائل دریای مازندران در رشت سخن میگفت، یادآور شد که دریای مازندران با منافع ملی و حیاتی ایران پیوند خورده است.

کمیته گزارشگرانِ حقوق بشر ایران از صدور حکم اعدام علیه محمدرضا علیزمانی، عضو انجمنِ پادشاهی ایران، به اتهام شرکت در وقایع پس از انتخابات ایران خبر داد. وی سه روز قبل از بند دویست و نه زندان اوین به شعبه پانزده دادگاه انقلاب منتقل، و حکم صادره به وی ابلاغ شد.

خبرنامه امیرکبیر می گوید سمیه جعفرقلی، فارغ التحصیلِ کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر این دانشگاه، که در هفته نخست مهر، دراتوبانِ تهران- قم هدف گلوله مأموران انتظامی قرار گرفت، درگذشت. مراسم یادبود سمیه جعفرقلی، بدون اطلاع دانشجویان در سکوت کامل برگزار شد. خبرنامه امیرکبیر می افزاید سمیه جعفرقلی بهمراه حمیدرضا، همسر، و سارا، دختر هشت ماهه خود از قم به تهران بازمی گشت که هنگام تعقیب یک خودرو توسط مأموران انتظامی اشتباهأ از ناحیه سر هدف گلوله قرارگرفت .

ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگار و سردبیر وب سایت کانون زنان ایران ، کتبأ به دادگاه عمومی تهران احضارشد. هیچ دلیلی برای علت احضار وی از سوی دادگاه ارائه نشده است.

مأمورانِ حراست فرودگاه تهران صبح امروز از خروج فاطمه معتمد آریا و مجتبی میرتهماسب، بازیگرانِ سینما که در جنبشِ سبز فعالیت داشته اند، جلوگیری کردند و از آنها خواستند خود را به وزارت اطلاعات معرفی کنند. این دو، به همراه شمار دیگری از هنرمندانِ سینما، راهی آمریکا بودند.

هفده تن از دانشجویان دانشگاه گیلان، بعلت حضور در اعتراضات دانشجوئی پس ازانتخابات، با احضار به دایره حراست ، احکام انضباطی دریافت کردند که شاملِ دو ترم محرومیت از تحصیل، و تا سه میلیون تومان جریمه نقدی و درج سابقه در پرونده تحصیلی میشود.

نشریه دانشجوئیِ"گَلاوژ" ازانتشارات دانشگاه خواجه نصیر توقیف شد. خبرنامه امیرکبیر، اتهامات وارده به "گلاوژ" را، نشر اکاذیب، ترویجِ قومیت گرائی، و تأئیِد تلویحیِ "هلوکاست" ذکر کرده است. توقیف این نشریه دانشجوئی درحالی صورت می گیرد که محمود احمدی نژاد درسخنرانیها و مصاحبه های خود، همواره موضوعِ "کشتار یهودیان" را مسئله ای تاریخی عنوان میکند که همه باید حق داشته باشند درمورد آن گفتگو و اظهار نظر کنند.
چی فکر می کنین؟

۱۳۸۸ مهر ۱۵, چهارشنبه

مروری بر چند خبر

وزیر امور خارجه ایران، آمریکا را به ایفای نقش در جریانِ مفقود شدنِ یک ایرانی با نام شهرام امیری در عربستان، متهم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در روزهای اخیر گفته بود شهرام امیری، که از او به عنوان کارشناسِ ارشد اتمی ایران یاد می شود، در جریانِ حجِ عُمره در عربستانِ سعودی ناپدید شده است. آقای متکی درحاشیه جلسه امروز هیأت دولت، به خبرنگاران گفت: اسنادی از دخالت امریکا در مورد بازداشت شهرام امیری در عربستان بدست آورده ایم. وی عربستان سعودی را نیز مسئولِ گم شدنِ کارشناسِ اتمی ایران معرفی کرد و گفت مسئله را پیگیری میکنیم.

دو نماینده مجلسِ شورای اسلامی، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس را بدلیل بکاربردنِ عنوانِ خلیج عربی بجای خلیج فارس، بشدت مورد انتقاد قرار دادند. قدرت الله علیخانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، اظهارات خالد مشعل را موضع گیریِ نسنجیده ای خواند. علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: اشتباه خالد مشعل در به کار بردنِ عبارت خلیج عربی، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

کارگران شرکت واگن پارس اَراک، در اعتراض به عدم پرداخت حقوقِ سالهای گذشته، و به دنبال نهمین تجمع در طول سالِ جاری، دست به اعتصاب غذا زدند و اعلام کردند در صورتی که پاسخی به درخواست هایشان داده نشود، مسیرهای منتهی به این کارخانه را مسدود خواهند کرد. خبرگزاری ایلنا شمار کارگران شرکت کننده در این اعتصاب را هزار و هفتصد نفر ذکر کرده است.

رحیم محمدی بدون اطلاع به وکیل و خانواده اش، صبح دیروز در تبریز اعدام شد. به گفته محمد مصطفایی، وکیل رحیم محمدی، قرار است به زودی کبری بابایی، همسر رحیم بابایی نیز سنگسار شود. اتهام هردو ، زنای محصنه اعلام شده است.

اعتصاب غذای هواداران مجاهدینِ خلق در مقابلِ کاخ سفیِد واشینگتن، پس از هفتاد و یک روز، پایان یافت. این اعتصاب غذا که با اقدامی مشابه در برخی پایتختهای اروپایی همراهی شده بود، در پیِ حمله نیروهای عراقی به اردوگاه اشرف در عراق آغاز شد و با آزادی سی و شش تن از ساکنان آن اردوگاه از زندانهای عراق و بازگشتنشان به اردوگاه اشرف، پایان یافت.
چس فکر می کنین؟

۱۳۸۸ مهر ۱۴, سه‌شنبه

مروری بر چند خبر


سه روزنامه ی‌ فرهنگ آشتی آرمانِِ روابط عمومی و تحلیل روز به حکم هیات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد توقیف شدند. مدیر مسئول روزنامه ی فرهنگ آشتی محمد مهدی امامی ناصری یکی از نزدیکان و مشاوران محسنِ رضایی است. این روزنامه دور جدید انتشار خود را از سه ماه پیش آغاز کرده بود. وب‌سایت پارلمان‌نیوز هم با تائید خبر توقیف این روزنامه نوشته که فرهنگ آشتی از رسانه‌های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. خبرگزاری مهر هم از توقیف روزنامه ی تحلیل روز چاپ شیراز خبر داده است در همین حال گزارش می رسد محسنِ رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران امتیاز روزنامه ی ملت ما را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته است و قرار است آن را منتشر ‌کند....
در خبری دیگر
سه نماینده ی مجلس از معاون رییسِ جمهوری به دلیل جعل مدرک تحصیلی شکایت کردند. به گفته ی حسين اسلامی نايب رئيس کميسيون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی شکايت الياس نادران احمد توکلی وعليرضا زاکانی از محمدرضا رحيمی معاون اول محمود احمدی نژاد امروز در اين کميسيون بررسی می شود تا در مورد احضار او برای توضيحات تصميم بگيرند. اين سه نماينده ی جناح اصولگرای مجلس محمد رضا رحيمی را به جعل مدرک استفاده از امکانات دولتی و دريافت حقوق با ارايه ی مدارک تقلبی متهم کرده اند....
در رویدادی دیگر
خانواده ی محمد ملکی رئيسِ سابق دانشگاه تهران و از فعالان ملی - مذهبی به شدت نگرانِ وضعيت او در زندانند. به گفته ی خانواده ی آقای ملکی آنها دوشنبه صبح با موافقت کتبی بازپرس پرونده برای ملاقات او به زندان اوين رفتند اما به آنها گفته شد که آقای ملکی ممنوع الملاقات است. محمد ملکی از ۴۵ روز پيش بازداشت شده و به گفته ی خانواده اش همچنان در سلول انفرادی است.
و
معاونت سیاسی استانداری تهران طی نامه‌ای به اعضای شورای شهر تهران خواستار توقف دیدار آنها با خانواده‌های آسیب دیدگان و بازداشت‌شدگانِ حوادث پس از انتخابات و زندانیانِ آزاد شده شده است. بنا به گزارش پارلمان نیوز یکی از نمایندگانِ مجلس در خصوصِ این نامه و اقدام معاونِ سیاسی استانداریِ تهران گفته است: آقایان معتقد هستند این ملاقات‌ها و رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان در جامعه ایجاد تشویش می‌کند به همین دلیل مخالف این ملاقات‌ها هستند..
چی فکر می کنین؟

خارج از دستور - لینک بحث آزاد

همراهان ارجمند! اینهم لینک خارج از دستور ماه اکتبر

سپتامبر 89 نظر مطرح شد که بسیاری هنوز جای تفکر و تبادل نظر دارد. از مشارکت شما ممنونم که به این وبلاگ رونق داده.