۱۳۸۶ بهمن ۱۰, چهارشنبه

دهه سالگرد انقلاب

از دو روز دیگه مراسم و تشریفات دهه فجر با سرودهای انقلابی و شعارهای همیشگی این روزها مثل "انقلاب ما انفجار نور بود" و "این انقلاب را خدا پیروز کرد" و ...باز در بلندگوهای مدرسه و بازار می پیچد. برای بسیاری از ما و شما که هم سن و سال انقلابیم تا بوده همین بوده. اما برای بسیاری دیگر جریانی متفاوته. فرصتی است که تو این روزها نظرهاتون رو درباره انقلاب و "دستاوردهاش" با هم درمیون بزارید.

آیا انقلاب برای شما یادآور یک حماسه است؟ آیا انقلاب بعد از این همه سال به تاریخ ایران پیوسته و دیگه باید نگران امروز و فردا بود؟ آیا هنوز با انقلاب و ارزشهایی که وارد جامعه کرده مشکل دارید؟

چی فکر میکنین؟

۱۳۸۶ بهمن ۹, سه‌شنبه

در حاشیه گزارش سالانه رئیس جمهور آمریکا

کوتاه و مختصر تا فرصت بعدی باید بگم اشاره بوش به "خلیج فارس" در حالی که پیشتر در سفر خاورمیانه فقط به "خلیج" اکتفا کرده بود جالب توجه بود.

همینطوربه نظرم برای اولین بار به "فلسطین" دموکراتیک در کنار اسرائیل دموکراتیک اشاره شد.

تا به حال از دیگر مقامات آمریکایی شنیده بودیم که آمریکا آماده مذاکره با ایرانه اگه غنی سازی رو متوقف کنه. در این سخنرانی برای اولین بار پرزیدنت بوش این نکته رو عنوان کرد و با لحنی مثبت تر که "ایران غنی سازی رو متوقف کنه تا مذاکره آغاز بشه."

شما چی فکر می کنید؟

۱۳۸۶ بهمن ۷, یکشنبه

آگهی !!!

پخش زنده گزارش سالانه رئیس جمهوری آمریکا درباره وضعیت کشور. سه شنبه هشتم بهمن پنج تا هفت بامداد از شبکه خبری فارسی صدای آمریکا همراه با تحلیل و بررسی.

برای اطلاعات بیشتر روی عکس کلیک کنید.
بعدا اضافه شد:
پرزيدنت بوش، آخرين سخنرانی سالانه خود را در مقابل کنگره ای که اکثريت آن را نمايندگان حزب دمکرات تشکيل می دهند، ايراد می کند.
در سخنرانی های قبلی، پرزيدنت بوش، طرح هايی را از جمله در زمينه راه های ايمن تر کردن کشور در مقابل تروريسم و موضوع جنگ عراق ارائه داد. امسال در سال پايانی رياست جمهوری خود، انتظار می رود آقای بوش بر راه های جان بخشيدن به اقتصاد کساد آمريکا تاکيد کند.
برگزيده منتشر شده از مطالبی که پرزيدنت بوش در سخنرانی وضعيت کشور مطرح خواهد کرد حاکی از آن است که وی از جمله به مسئله اقتصاد، مسکن، آموزش و پرورش، اهميت بازرگانی، مبارزه با تغييرات اقليمی، مسئله مهاجرت، مسئله عراق و ايران می پردازد.
در زمينه عراق، پرزيدنت بوش می گويد: "سياست خارجی ما بر اساس يک فرض منطقی استوار شده است؛ اينکه انسانها، در صورتی که از موقعيت مناسبی برخوردار باشند، آينده ای به سوی آزادی و صلح را برخواهند گزيد."
به گفته آقای بوش، بسياری از تصاوير هفت سال گذشته، هم هشيار کننده بوده اند و هم اين يادآوری شوم که تروريست ها و افراطی ها، اين مردان شرور، از آزادی و از آمريکا نفرت دارند.
از اين رو، به گفته پرزيدنت بوش، با آنکه دشمن همچنان خطرناک است و هنوز کارهای زيادی بايد در اين راه صورت بگيرد، اما از عملکرد نيروهای آمريکايی و عراقی در خاک عراق نتايجی حاصل شده که تا يکسال پيش برای تعداد اندکی متصور بود.
پرزيدنت بوش خطاب به مردم ايران می گويد: "پيام ما به مردم ايران روشن است: ما هيچ ستيزی با شما نداريم، ما به سنت های شما و تاريخ شما احترام می گذاريم و مشتاق روزی هستيم که آزادی خود را به دست بياوريد."
پيام به رهبران ايران نيز به گفته آقای بوش روشن است: اينکه غنی سازی اورانيوم در ايران به تعليق در بيايد تا مذاکرات بتواند از سر گرفته شود و ايران بتواند به جامعه جهانی بپيوندد.
جرج بوش از رهبران ايران می خواهد که قصد خود را از برنامه هسته ای و عملکرد گذشته خود را در اين زمينه روشن سازند، به سرکوب های داخلی پايان دهند و حمايت خود را از تروريسم متوقف کنند.
پرزيدنت بوش می گويد "اما مهمتر از همه اين را بدانيد: آمريکا با کسانی که نيروهای آمريکايی را در خطر قرار می دهند، مقابله خواهد کرد. ما در کنار متحدانمان خواهيم بود و از منافع حياتی خود در خليج فارس دفاع خواهيم کرد."

تکرار چند نکته

دوستان عزیز چند بار در همین فرصت کوتاه ضمن ابراز کمال تشکر از نظرهای شما خواهش کردم راجع به موضوع و به دور از احساسات نظرهاتون رو اعلام کنید. هر چند بیش از نود درصد نظرها از این خصوصیت برخوردار بود اما به دلیل اصرار درصد کمی که از این فرصت برای بیان نظرهایی که با موضوع ارتباط نداشت استفاده می کردند یا در بیان نظرهاشون احساسات، کلمات یا صفتهایی رو به کار می بردند که به تداوم منطقی کامنتها لطمه می زد، علیرغم میلم مجبور به کنترل کامنتها شدم. شاید تکرار چند نکته به روشن تر شدن هدف این وبلاگ کمک کنه.

  • این وبلاگ قرار نیست جایگزین ارتباط رسمی شما با برنامه تفسیر خبر یا هر برنامه دیگه صدای آمریکا باشه. برای اون کار همچنان با ایمیل newstalk@voanews.com و ontherecord@voanews.com استفاده کنید.
  • این وبلاگ مکانی برای تبادل افکار در باره موضوعات خبری و تحلیلی روزه و نه لزوما برای تفسیر خبر. با توجه به نکته بالا من در روزهایی که اجرای تفسیر خبر و رو در رو رو به عهده دارم از این وبلاگ بیشتر برای برنامه بهره می برم و در روزهای دیگه با وجود اینکه روزهای تعطیل من هستن سعی می کنم این ارتباط با شما حفظ بمونه و در این راه تا اونجائیکه ممکن باشه با همکار بسیار خوبم آقای چالنگی هماهنگ میکنم اگر هم اون کار با توجه به روزهای پر کار و مشغله ایشون ممکن نشه موضوعات روز رو مطرح میکنم که با هم همفکری و تبادل اندیشه کنیم

از همه شما که با اینهمه محبت به این وبلاگ سر میزنید و از کامنتهاتون معلومه که این ارتباط و آنچه در برنامه های صدای آمریکا می گذره برای شما مهمه ممنونم. این چند خط هم برای این بود که انتظارهامون از هم واقع بینانه تر باشه.

ارادتمند. وفا

۱۳۸۶ بهمن ۶, شنبه

مرگ مشکوک ابراهیم لطف اللهی

خانم نرگس محمدی سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در برنامه شنبه تفسیر خبر تکرار و تداوم مرگهای مشکوک در بازداشتگاهها و زندانهای ایران را موجب نگرانی کانون مدافعان حقوق بشر دانست. دلیل عدم تحویل جسد به خانواده و خاکسپاری عجولانه و مخفیانه چه بوده؟ خانم محمدی اعلام کرد قوه قضائیه و سازمان زندانها در زمان بازداشت و زندان مسئول افرادند و مسئولیت این مرگ های مشکوک متوجه آنانست. او اضافه کرد هر دو فرضیه موجود برای این مرگ ها چه در اثر شکنجه و چه در اثر خودکشی نشاندهنده این است که تحقیقات مقدماتی در بازداشتگاهها و زندانها با خشونت توام است.
شما چی فکر می کنین؟
مصاحبه در دقیقه چهل و پنج برنامه شنبه است.

تفسیر خبر شنبه

امشب به مهمترین رویدادهای هفته نگاهی خواهیم داشت.

  • واکنشهای احمدی نژاد، متکی، محمد جواد لاریجانی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به پیش نویس قطعنامه سوم که انتظار می رود به اتفاق آرا به تصویب شورای امنیت برسد
  • مجمع اقتصاد جهانی در ارتباط با تحریمهای آینده علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران
  • نگاهی به تحولات و نا آرامیها در غزه
  • گزارش مستقیم از انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا
  • تحولات تازه انتخابات مجلس هشتم
  • وضعیت حقوق بشر: واکنش وزارت خارجه آمریکا به مرگ مشکوک ابراهیم لطف اللهی، وضعیت دانشجویان و ...

نظراتون رو مختصر و مفید برای طرح در برنامه بنویسید.

(مقاله پذیرفته نمی شود!)

۱۳۸۶ بهمن ۴, پنجشنبه

رو در رو

جمعه ویژه برنامه رو در رو میزبان دکتر هرمز حکمت سردبیر فصلنامه تحقیقاتی ایران نامه خواهد بود.
توضیح: لینک این برنامه رو در رو تا یک هفته در روز جمعه و در صفحه تفسیر خبر می ماند

۱۳۸۶ بهمن ۳, چهارشنبه

تفسیر خبر چهارشنبه

تا چند دقیقه دیگه همکار خوبم جمشید چالنگی در تفسیر خبر میزبان دکتر محسن سازگارا و دکتر علیرضا نوریزاده خواهد بود. برنامه ای که برمبنای کامنتهای شما از محبوبترین برنامه های تفسیر خبره در این برنامه جریانات غزه و اجلاس گروههای "تندروی" فلسطینی در دمشق مورد بررسی قرار می گیره. انتخابات مجلس هشتم و رد صلاحیت های گسترده و اونطور که دکتر سازگارا قبل از رفتن به استودیو گفت "گدایی قدرت" مطرح خواهد شد. بخشی هم به پیامدهای پیش نویس قطعنامه سوم اختصاص پیدا خواهد کرد. شما درباره این مسائل چه فکر می کنید؟

۱۳۸۶ بهمن ۲, سه‌شنبه

خارج از دستور

چهارشنبه کمی خارج از دستور ولی نه خیلی خارج از موضوع در میز گردی با شما درباره تعصب صحبت خواهیم کرد. خانم دکتر نهضت فرنودی، دکتر سعید پیوندی و دکتر مهرداد مشایخی قراره که در بحث شرکت کنند. اگه یادتون باشه در دو نوبت یه بار درباره تاثیر اجتماعی و روانی شعار صحبت کردیم و یه بار هم درباره برچسب. حالا در ادامه این دو موضوع به تعصب نگاهی می اندازیم. خیلی از چیزهایی که ذاتا خوب و مفید هستند وقتی از مرز اعتدال رد می شن تاثیر مخرب دارند. از باورهای مذهبی و اعتقادی گرفته تا وطن پرستی که ذاتا فوق العاده اند ولی بعد از گذشت از مرز اعتدال بیشتر مشکل زا می شن تا سازنده. شما چه فکر میکنین؟

تصویب پیش نویس قطعنامه سوم

خب پیشنویس قطعنامه تصویب شد البته گفتن که متن اون پیش از مرور همه اعضای شورای امنیت اعلان نمیشه ولی اشاره کردن به ضبط داراییها و ممنوعیتهای مسافرتی بیشتر. به نظر میرسه بیشتر کشورهای درگیر امیدوارن ج.ا. پای میز مذاکره بیاد و غنی سازی رو تعلیق کنه و البته در اون راستا حق استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی هم برای ملت و دولت ایران محفوظه. فکر می کنید دولت از این فرصت استفاده کنه و مثل هند که با وجود اینکه عضو ان پی تی نیست از کمک آمریکا برخوردار بشه یا باز هم اونو ورق پاره اعلام میکنه؟ به نظر شما کدوم به منافع ملی ایران نزدیک تره؟

۱۳۸۶ بهمن ۱, دوشنبه

یک، میزبانِ پنج، برای بررسی پیشنویس قطعنامه سوم

پنج بعلاوه یک در یک که آلمان باشه راجع به پیشنویس قطعنامه سوم تشکیل جلسه میدن. شاید این آخرین نشستی باشه که نیکلاس برنز به شکل رسمی در اون شرکت داره. من یکی دوبار برنز رو از نزدیک ملاقات کردم. تو چند تا سخنرانیشم بودم که راجع به ایران صحبت می کرد. به نظر سیاستمداری کارکشته می اومد و حرفهاشم پخته و سنجیده بود. از جمله این نکته ها که ایران در برابر جامعه بین المللی است نه آمریکا و یا حامیان برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران فقط کوبا، بلاروس، ونزوئلا و سوریه هستند و یا اینکه سیاست فشار همزمان بر چالشهای ایران در منطقه از جمله حماس و حزب الله و عراق و افغانستان و از راههای مختلف سیاسی و اقتصادی باید انجام بشه از ابتکارهایی بود که تو صحبتهاش مرتب شنیده میشد. حالا باید دید ویلیام برنز که سفیر فعلی آمریکا در روسیه است در مقام او چه می کنه. مسئله حمایت آمریکا از برنامه اتمی هند هم جالبه. شما چی فکر می کنین؟ فکر می کنین قطعنامه سوم با سیاستهای چین و روسیه به نتیجه ای برسه؟ تاثیر گزارش اخیر دفتر بازرسی فدرال رو چه جوری می بینین.

روز کینگ: سومین دوشنبه ماه ژانویه

روز مارتین لوتر کینگ یه تعطیلی فدرال در آمریکاست. سومین دوشنبه ماه ژانویه که تقریبا با تولد مارتین لوتر کینگ که پونزدهم ماهه همزمانه. داستان از لوتر کینگ جوان زیاد شنیدند ولی برای من جالب بود که چه جوری تو آمریکا این تعطیلی پا گرفت. اگه حوصله دارین این چند خط رو بخونید.

بعد از مرگ کینگ در آخر دهه شصت اتحادیه های کارگری در این ماجرا خیلی فعال بودن تا به این وسیله از تلاشها و فعالیتهای او برای اتحادیه های کارگری قدردانی کنن. در سال هفتاد و شش اتحادیه های کارگری به انتخاب جیمی کارتر بعنوان رئیس جمهور کمک کردن و او هم از لایحه روز کینگ حمایت کرد. بعد از این نقش اتحادیه های کارگری کمتر شد و مرکز کینگ با حمایت شرکتهای تجاری و مردم پشت این کار رو گرفت. موفقیت استراتژی جدید وقتی به اوج رسید که موسیقیدان مشهور استیوی واندر آهنگ تولد مبارک رو برای مردمی کردن این کمپین در سال هشتاد خوند و در سال هشتاد و یک کنفرانس خبری راهپیمایی برای صلح رو اجرا کرد. شش میلیون امضا برای کنگره جمع شد تا این روز رو تعطیلی فدرال اعلام بکنه که به اعتقاد بسیاری بزرگترین دادخواست از کنگره بود. بعد از اون رونالد ریگان با این تعطیلی مخالفت کرد و بعد از اینکه کنگره با اکثریت در مجلس نمایندگان و سنا اونو تصویب کرد در دوم نوامبر هشتاد و سه ریگان در کاخ سفید روز کینگ رو بعنوان تعطیلی فدرال تصویب کرد. برای اولین بار روز کینگ در سال هشتاد و شش در عمل گرامیداشته شد. از این قسمت تاریخ میپرم ولی جالبه که بدونیم سال دو هزار اولین بار بود که این روز در تمام پنجاه ایالت آمریکا به عنوان تعطیلی فدرال به اجرا در اومد.

۱۳۸۶ دی ۳۰, یکشنبه

تفسیر خبر یکشنبه

امشب تفسیر خبر به مقدمات انتخابات مجلس شورای اسلامی نگاهی داره و همینطور به پیامدهای برف و سرما. حمایت آمریکا از توسعه صنعت انرژی هسته ای توسط ترکیه و درخواست متکی برای برگزاری نشست فوق العاده سازمان کنفرانس اسلامی در مورد فلسطینیان هم مورد بررسی قرار می گیره. منتظر نظرتون هستم.

۱۳۸۶ دی ۲۹, شنبه

چند نکته...

استقبال شما منو غافلگیر کرده و تو فکرم که چه جوری از عهده کارهای وبلاگ بر بیام که یه وقت فکر نکنید یه قولی دادم ولی زدم زیرش. تا من خودمو با سرعت اظهار نظرهای سنجیده شما وفق بدم از شما چند خواهش دارم. تا حالا کامنتی رو حذف نکردم برای اینکه محیط گفتگومون بی پرده و شفاف باشه ولی برای اینکه بتونم بدون نگرانی به اینکار ادامه بدم به کمک شما نیاز دارم.
هدف این وبلاگ اینه که درباره رویدادها و جریاناتی که به نوعی به ما مربوط میشه تبادل اندیشه کنیم بنابر این اگه پیشنهادی یا انتقادی درباره برنامه های صدای آمریکا دارید یا نظری راجع به مجریان بهتره با ایمیل اون برنامه ها تماس بگیرید.
نکته دیگه این که در کامنتها از کلمات شعاری کمتر استفاده کنیم که اصل مطلب فدای احساسات ما نشه. میدونم کار سختیه ولی اصل مطلب خودش گویاست. انتخاب با شماست و این فقط یه خواهش صمیمی بود

تفسیر خبر شنبه: ایران در هفته ای که گذشت

اینهم شروع جدی تر کار.

تو برنامه امشب تفسیر خبر به واکنشهای جمهوری اسلامی ایران به سفر پرزیدنت بوش نگاهی می اندازیم. همینطور انتخابات آینده مجلس هشتم و صحبتهایی راجع به دخالت احتمالی سپاه در انتخابات. حقوق بشر هم که جای خود داره. کشته شدن ابراهیم لطف اللهی دانشجوی سنندجی، خبر شکنجه حبیب الله لطیفی، انتقال پونزده نفر دیگراز دانشجوهای طیف چپ به سلولهای انفرادی اوین و گزارش سالانه خانه آزادی.منتظر نظرهای شما هستم.

۱۳۸۶ دی ۲۸, جمعه

از همه متشکرم

چه شروع پر هیجانی! سعی میکنم تا هفته آینده توی استودیو نظرهای شما رو مستقیما با کارشناسهای برنامه در میون بزارم. در طول هفته هم موضوعات و خبرهای مهم رو با هم در میون می زاریم و بحثی شفاف و بی پرده. از اینکه تا این اندازه محبت کردید سپاسگزارم و سعی می کنم تا اونجا که فرصت بشه به نظرهاتون تک تک جواب بدم

۱۳۸۶ دی ۲۶, چهارشنبه

...اول دفتر

همراهان ارجمند درود بر شما !
اينهم وبلاگی که بتونيم با هم خودمونی تر گپ بزنيم. شما چی فکر می کنين؟ سوالی که همه دنبال جوابش هستن و جوابش هم با شماست. از اين به بعد سعی می کنم حرفهای جالب تفسير خبر يا خبرهای بحث بر انگيز رو با شما در ميون بزارم تا با هم يه نتيجه ای بگيريم! شايد تفسير شما درست تر از آب دراومد!
اين شما و اين وبلاگ تفسير خبر!